Media społecznościowe mają ogromny potencjał marketingowy, dlatego prowadzenie social media jest bardzo popularne. Warto wiedzieć, jak robić to skutecznie, aby móc w pełni wykorzystać ich możliwości. Według najnowszego raportu Digital 2021, korzysta z nich 25,9 mln osób, czyli zdecydowanie więcej (68.5%) niż połowa populacji naszego kraju. W stosunku do poprzedniego roku nastąpił wzrost o 11%! Dlatego zapraszam Cię do przeczytania tego artykułu, w którym odpowiem na tytułowe pytanie.

Czym tak naprawdę są media społecznościowe?

Książkowa definicja to:

,,Media społecznościowe (ang. Social Media) – jest to forma przekazu informacji następująca za pośrednictwem stron bądź aplikacji działających w sieci internetowej, w ramach społeczności tworzonych poprzez użytkowników tych serwisów”.*

*K. Polańska (2011). Biznesowy charakter mediów społecznościowych

Mówiąc wprost – social media to po prostu dialog i ludzie. Jest to też oczywiście miejsce do inspirowania i wzbudzania potrzeb, chociażby zakupowych, oraz wpływania na decyzje. Jednak przede wszystkim jest to miejsce do budowania relacji, nie tylko pomiędzy ludźmi, ale także relacji ludzie-marka. Media społecznościowe to także świetna platforma do budowania rozpoznawalności marki, czy też personal brandingu. Więcej na temat definicji mediów społecznościowych pisaliśmy tutaj: Definicja mediów społecznościowych – co to jest?

Prowadzenie social media – gdzie są Twoi odbiorcy?

Przed rozpoczęciem działań w social media warto, abyś poświęcił trochę czasu na research i krótką analizę (Jak analizować grupę docelową, czyli kim są Twoi odbiorcy?). Pamiętaj, że media społecznościowe to nie tylko Facebook i wcale nie masz gwarancji, że właśnie tam znajdziesz swoich odbiorców.  A co z pozostałymi – Instagram, Twitter, Linkedin, TikTok, Youtube?

W trakcie szukania swoich potencjalnych klientów w internecie najlepiej będzie, gdy postawisz się na ich miejscu: Gdzie będziesz szukał informacji? Jak spróbujesz się skontaktować z firmą? Pamiętaj, że każdy z kanałów komunikacji ma swoje reguły, które warto, żebyś poznał, byś mógł skuteczniej prowadzić swoje działania. 

Drugą istotną kwestią, która korzystnie wpłynie na Twoje media społecznościowe, jest dobry plan i przemyślana strategia. Dzięki nim będziesz realizować wyznaczone cele. Podrzucam kilka pomocniczych pytań:

  • Po co to robisz?
  • Jaki masz pomysł na dany kanał?
  • Jakim contentem chcesz się dzielić?
  • Czym chcesz się wyróżnić? 
  • Na czym Ci zależy?
  • Kiedy chcesz publikować treści?

Gwarantuję Ci, że bez spisanego planu po kilku dniach Twój entuzjazm opadnie, wyczerpiesz swoje pomysły i nie osiągniesz założonego celu. Systematyka i konsekwencja są kluczem 🙂 

Po wyborze odpowiedniego kanału warto zwrócić uwagę na kluczowe elementy do uzupełnienia, które wpłyną na pozytywny odbiór Twojego profilu. Pomoże Ci w tym również nasz artykuł: Facebook, Instagram? Z jakich kanałów social media korzystać?

Facebook

Zdjęcie profilowe i cover photo

Prowadzenie social media wymaga dbania o szczegóły. Zadbaj więc o zdjęcie profilowe oraz cover photo, które powinny być estetyczne, schludne,  wysokiej jakości i co najważniejsze, dopasowane do umiejscowienia (koniecznie sprawdź na mobile).

Pierwszym elementem strony na Facebooku, na który zwróci uwagę użytkownik, jest zdjęcie profilowe. Zobaczy je jednak nie tylko w głównej sekcji Twojej strony, ale także w kanale wiadomości fanów, którzy polubili daną stronę, obok nowych postów umieszczanych na profilu i komentarzach strony. 

Powinno być wysokiej jakości, odzwierciedlać charakter firmy, a jednocześnie zwracać uwagę i intrygować. To ono odpowiada za to, czy użytkownik zostanie dłużej na Twojej stronie! Podobne znaczenie ma cover photo (które można zastąpić materiałem video!). Pamiętaj, że nieestetycznie przygotowana lub przypadkowo dobrana grafika negatywnie wpłynie na odbiór Twojej strony firmowej.

Prowadzenie social media - Dopasowane i spójne Cover Photo i zdjęcie profilowe

Źródło: www.facebook.com/kubota.store/

Uzupełnij/ zaktualizuj informacje na swojej stronie

Dodanie podstawowych informacji o stronie to ważny element uzupełnienia profilu. Dzięki temu użytkownik będzie miał pojęcie z kim lub z czym ma do czynienia. Ponadto odpowiednie wypełnienie sekcji „Informacje” może wpłynąć pozytywnie na to, że Twoja firmowa strona na Facebooku będzie lepiej wypozycjonowana.

Sekcja informacji o firmie

Przeczytaj też: Jak stworzyć stronę na Facebooku? Poradnik krok po kroku

Skonfiguruj przycisk CTA na górze strony

Przycisk ten umieszczony jest pod Cover Photo i ma za zadanie zachęcać użytkowników do określonego działania. Warto dopasować Call To Action do profilu działalności swojej firmy, aby zwiększyć konwersję z Facebooka. Platforma udostępnia całą gamę możliwości zmiany przycisku skłaniającego użytkowników do działania. Można wybierać spośród m.in. Zarezerwuj termin, Skontaktuj się z nami, Wyślij wiadomość, Zamów jedzenie, Zadzwoń teraz, Wyświetl sklep i wielu innych.

Wezwania do działania, które można ustawić na przycisku pod Cover Photo

Zautomatyzuj skrzynkę odbiorczą

Użytkownicy oczekują szybkiej odpowiedzi i to najlepiej bez względu na porę ani dzień tygodnia. Jeśli chcesz zadbać o odpowiednie relacje z klientami, błyskawiczna reakcja to konieczność. Jest na to sposób i to taki, który nie wymaga czuwania przy komputerze 24/7. Skonfigurowanie automatycznych odpowiedzi w Messengerze pozwoli Ci uspokoić niecierpliwych klientów i odpowiedzieć na większość nurtujących ich pytań. Bardzo przydatne są wiadomości o nieobecności (autorespondery), które informują Twoich klientów o tym, w jakich godzinach pracujesz i kiedy możesz udzielić odpowiedzi na zadawane przez nich pytania. Dzięki temu prowadzenie social media będzie łatwiejsze!

Konfiguracja: Ustawienia strony -> Wiadomości

Automatyczna odpowiedź w Messengerze na przykładzie profilu producenta probiotyków w formie płynnej – firmy Living Food

Automatyczna odpowiedź w Messengerze na przykładzie profilu producenta probiotyków w formie płynnej – firmy Living Food.

Źródło: www.facebook.com/JOYDAY.info

Zadbaj o content

Treści, które prezentujesz powinny być publikowane w urozmaiconych formatach. Tu Facebook daje spore pole do popisu – karuzela, slideshow, album, materiał, błyskawiczny, live – jest z czego wybierać. Mieszaj formaty, ale miej też na uwadze, że najbardziej atrakcyjne z perspektywy algorytmu Facebooka będą kolejno: relacja live, video, zdjęcia, tekst, linki/udostępnienia. Co ciekawe, Facebook zrezygnował ostatnio z lubianego przez wielu i bardzo angażującego formatu ankiety, tym niemniej możliwości nadal jest wiele, należy tylko regularnie z nich korzystać.

Publikowane posty powinny być atrakcyjne wizualnie, dlatego warto przyłożyć się do stworzenia grafiki czy video. Dobrze, gdy zwięźle, ale i wyczerpująco realizują dany temat – dobre copy to kluczowa sprawa! Tworząc content stawiaj na różnorodność – inspiruj i edukuj, wykorzystuj Real Time Marketing, aranżuj dyskusję, komunikuj się z odbiorcami ich językiem! Trudno zyskać zainteresowanie odbiorców na Facebooku, dlatego trzeba wykazać się sporą kreatywnością i zrozumieniem grupy docelowej, aby tworzyć posty, które zdobędą satysfakcjonujące zasięgi. Jeśli nie wiesz, co warto publikować, sprawdź 10 przykładów postów, które możesz opublikować na stronie na Facebooku.

Przeczytaj też: Czym jest content marketing i dlaczego warto z niego korzystać?

Analizuj!

Monitorując, analizując i wyciągając wnioski możesz weryfikować założenia swojej strategii (planu) oraz optymalizować działania i korygować je tak, aby przekładały się na konkretne efekty. Śledź statystyki Facebooka, które dostarczą Ci garść cennych informacji na temat Twojej strony na Facebooku, takich jak: nowe polubienia, całkowity zasięg strony, efektywność postów, liczba wyświetleń poszczególnych elementów profilu firmowego czy aktywność fanów.

Prowadzenie social media Przykładowy podgląd panelu statystyk Facebooka

Instagram

BIO

Biogram to Twoja wizytówka na Instagramie. Zadbaj o to, żeby znalazły się tam kluczowe informacje o profilu działalności, hasło marki oraz brandowe hashtagi, które mają na Instagramie wykorzystywać obserwujący w swoich postach i relacjach. Dopracuj jego wizualny aspekt – możesz wykorzystać emoji i uporządkować tekst.

Prowadzenie social media bio inmarketing

Grafiki do InstaStories

Przygotuj dedykowane grafiki do wyróżnionych InstaStories. Dzięki opcji dodawania Relacji do konkretnych kategorii masz możliwość zachowania utworzonych treści na dłużej. Podziel InstaStories na tematy, które zainteresują followersów i zaprojektuj spójne nakładki.

PORADA: Zmiana nakładki krok po kroku: Wejdź w WYRÓŻNIONE Relacje – „Więcej” – „Edytuj wyróżnioną relację” – „Edytuj zdjęcie w tle”. Masz opcję dodania nakładki z rolki swojego aparatu (rekomendowane) lub wybrania z zapisanych w tej kategorii InstaStories.

Spójny content

Pamiętaj o tym, żeby zachować spójność w publikowanych postach. Warto zadbać o wizualny aspekt wall’a i np. wykorzystywać określone filtry czy stosować ramki w 1 kolorze. Można też tworzyć zaawansowane kolaże wewnątrz pojedynczych albumów lub planować atrakcyjny wizualnie grid.

Poglądowy feed InMarketing

Używaj hashtagów

Na wstępie warto wspomnieć, że hashtagi nie są dla osób, które tworzą treści, tylko dla osób, które tych treści na Instagramie szukają.

Dobierając hashtagi, musimy zastanowić się przez chwilę nad podstawowymi kwestiami:

  • Do kogo chcemy dotrzeć? 
  • Czego szuka ta osoba na Instagramie?
  • Co przedstawia nasze zdjęcie? (to pytanie jest szczególnie ważne!)

Priorytetem jest, aby w każdym poście hashtagi były inne (oczywiście nic się nie stanie, jeśli stale będziemy używać kilku tych samych, np. brandowych hashtagów, ale podkreślam – tylko kilku).  Dlaczego? Po pierwsze, każde zdjęcie jest inne. A po drugie, ważniejsze, Instagram może nas uznać jako bota/spam, kiedy będziemy za każdym razem sztywno trzymać się jednakowych hasztagów. A to wiąże się z obcięciem zasięgów organicznych bądź dostaniem po prostu bana.

Warto jeszcze przypomnieć, że Instagram daje nam każdorazowo możliwość użycia 30 hashtagów.

Prowadzenie social media profil noa clinic

Więcej na temat używania hasztagów pisaliśmy tutaj: Hasztagi na Instagramie – jak ich poprawnie używać?

Utrzymuj kontakt

Prowadzenie social media to nie tylko publikowanie treści – pamiętaj o utrzymywaniu kontaktu z followersami. Na bieżąco odpowiadaj na wszystkie komentarze, reaguj na pozytywne reakcje i śledź hashtagi branżowe oraz swój brandowy. Regularnie sprawdzaj zdjęcia otagowane profilem swojej marki.

Twórz angażujące InstaStories

Stories powinno przykuwać uwagę, a każdy kafel powinien zachęcać do obejrzenia (nie pominięcia!) następnego. Do materiałów statycznych warto dodawać te dynamiczne (takie jak gify), które zatrzymują uwagę odbiorcy, dlatego wykorzystuj w 100% potencjał tego narzędzia 🙂

WSKAZÓWKA: aplikacje, które pomagają w tworzeniu instastories: Unfold, Mojo, Canva

Przeczytaj też: 5 sposobów na zwiększenie zaangażowania obserwatorów w Social Media

Analizuj! 

Jak poprawnie odczytywać statystyki na Instagramie szeroko opisaliśmy tutaj: Statystyki na Instagramie – jak je poprawnie odczytywać?, więc zachęcam Cię do lektury 🙂

LinkedIn

Uzupełnij informacje

Na początek należy zadbać o uzupełnienie podstawowych informacji oraz aspekt wizualny konta. 

Obowiązkowo należy wypełnić sekcje takie jak:

  • Identyfikator strony: nazwa strony, publiczny adres URL na LinkedIn, Witrynę;
  • Informacje o firmie: branża, wielkość firmy, rodzaj firmy;
  • Informacje profilowe: logo, slogan, cover photo.

Zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle stanowią pierwszy punkt styku z marką. Ich brak bądź słabe jakościowo treści przedstawiają konto jako nieprofesjonalne. Na zdjęcie profilowe najlepiej sprawdzi się fotografia na neutralnym tle z delikatnym uśmiechem. Jeżeli chodzi o zdjęcie w tle – powinno być ono przygotowane pod Twoją ofertę/aktywność zawodową. Dobrze się tutaj sprawdzi grafika zawierająca logo i motto/hasło firmy, w której aktualnie pracujesz.

Prowadzenie social media a aktywność

Aktywność na LinkedInie to kolejna bardzo ważna rzecz. 

Po pierwsze, dziel się swoją wiedzą i wartościowymi treściami. Posługuj się językiem w którym pracujesz bądź którym posługuje się Twoja grupa docelowa/klienci. Publikuj treści zgodnie z zasadą 70-20-10 (70% własnych treści – 20% udostępnień i poleceń – 10% materiałów sprzedażowych). Pamiętaj o dodawaniu hashtagów do publikacji, ponieważ LinkedIn podsuwa użytkownikom propozycje treści z wybranymi hashtagami. W efekcie Twoja treść może uzyskać większy zasięg organiczny i stać się bardziej konkurencyjna.

Przykładowe pomysły na publikowane treści:

  • dzielenie się nowościami z branży
  • relacje, zdjęcia z tworzenia projektów – “od zaplecza” 
  • rady w pigułce, tips & tricks
  • tworzenie prezentacji za pomocą Slideshare (narzędzie od LinkedIn)
  • treści wideo (do 10 min) 
  • udostępnianie artykułów z LinkedIn Pulse

Pozostań aktywny pod treściami innych użytkowników. Codziennie polecaj, udostępniaj, komentuj wartość.

Poprawne prowadzenie social media to szansa na ogromy sukces Twojej firmy. Warto poświęcić na to trochę czasu, aby zauważyć zadowalające efekty. Więcej na temat działań social media znajdziesz na naszym blogu w zakładce poświęconej właśnie mediom społecznościowym: TUTAJ! Zachęcam Cię też do zapisu na bezpłatny kurs mailowy z zakresu działań organicznych w social media – TUTAJ.