Media spo艂eczno艣ciowe maj膮 ogromny potencja艂 marketingowy, dlatego prowadzenie social media jest bardzo popularne. Warto wiedzie膰, jak robi膰 to skutecznie, aby m贸c w pe艂ni wykorzysta膰 ich mo偶liwo艣ci. Wed艂ug najnowszego raportu Digital 2021, korzysta z nich 25,9 mln os贸b, czyli zdecydowanie wi臋cej (68.5%) ni偶 po艂owa populacji naszego kraju. W stosunku do poprzedniego roku nast膮pi艂 wzrost o 11%! Dlatego zapraszam Ci臋 do przeczytania tego artyku艂u, w kt贸rym odpowiem na tytu艂owe pytanie.

Czym tak naprawd臋 s膮 media spo艂eczno艣ciowe?

Ksi膮偶kowa definicja to:

,,Media spo艂eczno艣ciowe (ang. Social Media) – jest to forma przekazu informacji nast臋puj膮ca za po艣rednictwem stron b膮d藕 aplikacji dzia艂aj膮cych w sieci internetowej, w ramach spo艂eczno艣ci tworzonych poprzez u偶ytkownik贸w tych serwis贸w”.*

*K. Pola艅ska (2011). Biznesowy charakter medi贸w spo艂eczno艣ciowych

M贸wi膮c wprost – social media to po prostu dialog i ludzie. Jest to te偶 oczywi艣cie miejsce do inspirowania i wzbudzania potrzeb, chocia偶by zakupowych, oraz wp艂ywania na decyzje. Jednak przede wszystkim jest to miejsce do budowania relacji, nie tylko pomi臋dzy lud藕mi, ale tak偶e relacji ludzie-marka. Media spo艂eczno艣ciowe to tak偶e 艣wietna platforma do budowania rozpoznawalno艣ci marki, czy te偶 personal brandingu. Wi臋cej na temat definicji medi贸w spo艂eczno艣ciowych pisali艣my tutaj: Definicja medi贸w spo艂eczno艣ciowych 鈥 co to jest?

Prowadzenie social media – gdzie s膮 Twoi odbiorcy?

Przed rozpocz臋ciem dzia艂a艅 w social media warto, aby艣 po艣wi臋ci艂 troch臋 czasu na research i kr贸tk膮 analiz臋 (Jak analizowa膰 grup臋 docelow膮, czyli kim s膮 Twoi odbiorcy?). Pami臋taj, 偶e media spo艂eczno艣ciowe to nie tylko Facebook i wcale nie masz gwarancji, 偶e w艂a艣nie tam znajdziesz swoich odbiorc贸w.  A co z pozosta艂ymi – Instagram, Twitter, Linkedin, TikTok, Youtube?

W trakcie szukania swoich potencjalnych klient贸w w internecie najlepiej b臋dzie, gdy postawisz si臋 na ich miejscu: Gdzie b臋dziesz szuka艂 informacji? Jak spr贸bujesz si臋 skontaktowa膰 z firm膮? Pami臋taj, 偶e ka偶dy z kana艂贸w komunikacji ma swoje regu艂y, kt贸re warto, 偶eby艣 pozna艂, by艣 m贸g艂 skuteczniej prowadzi膰 swoje dzia艂ania. 

Drug膮 istotn膮 kwesti膮, kt贸ra korzystnie wp艂ynie na Twoje media spo艂eczno艣ciowe, jest dobry plan i przemy艣lana strategia. Dzi臋ki nim b臋dziesz realizowa膰 wyznaczone cele. Podrzucam kilka pomocniczych pyta艅:

  • Po co to robisz?
  • Jaki masz pomys艂 na dany kana艂?
  • Jakim contentem chcesz si臋 dzieli膰?
  • Czym chcesz si臋 wyr贸偶ni膰? 
  • Na czym Ci zale偶y?
  • Kiedy chcesz publikowa膰 tre艣ci?

Gwarantuj臋 Ci, 偶e bez spisanego planu po kilku dniach Tw贸j entuzjazm opadnie, wyczerpiesz swoje pomys艂y i nie osi膮gniesz za艂o偶onego celu. Systematyka i konsekwencja s膮 kluczem 馃檪 

Po wyborze odpowiedniego kana艂u warto zwr贸ci膰 uwag臋 na kluczowe elementy do uzupe艂nienia, kt贸re wp艂yn膮 na pozytywny odbi贸r Twojego profilu. Pomo偶e Ci w tym r贸wnie偶 nasz artyku艂: Facebook, Instagram? Z jakich kana艂贸w social media korzysta膰?

Facebook

Zdj臋cie profilowe i cover photo

Prowadzenie social media wymaga dbania o szczeg贸艂y. Zadbaj wi臋c o zdj臋cie profilowe oraz cover photo, kt贸re powinny by膰 estetyczne, schludne,  wysokiej jako艣ci i co najwa偶niejsze, dopasowane do umiejscowienia (koniecznie sprawd藕 na mobile).

Pierwszym elementem strony na Facebooku, na kt贸ry zwr贸ci uwag臋 u偶ytkownik, jest zdj臋cie profilowe. Zobaczy je jednak nie tylko w g艂贸wnej sekcji Twojej strony, ale tak偶e w kanale wiadomo艣ci fan贸w, kt贸rzy polubili dan膮 stron臋, obok nowych post贸w umieszczanych na profilu i komentarzach strony. 

Powinno by膰 wysokiej jako艣ci, odzwierciedla膰 charakter firmy, a jednocze艣nie zwraca膰 uwag臋 i intrygowa膰. To ono odpowiada za to, czy u偶ytkownik zostanie d艂u偶ej na Twojej stronie! Podobne znaczenie ma cover photo (kt贸re mo偶na zast膮pi膰 materia艂em video!). Pami臋taj, 偶e nieestetycznie przygotowana lub przypadkowo dobrana grafika negatywnie wp艂ynie na odbi贸r Twojej strony firmowej.

Prowadzenie social media - Dopasowane i sp贸jne Cover Photo i zdj臋cie profilowe

殴r贸d艂o: www.facebook.com/kubota.store/

Uzupe艂nij/ zaktualizuj informacje na swojej stronie

Dodanie podstawowych informacji o stronie to wa偶ny element uzupe艂nienia profilu. Dzi臋ki temu u偶ytkownik b臋dzie mia艂 poj臋cie z kim lub z czym ma do czynienia. Ponadto odpowiednie wype艂nienie sekcji 鈥濱nformacje鈥 mo偶e wp艂yn膮膰 pozytywnie na to, 偶e Twoja firmowa strona na Facebooku b臋dzie lepiej wypozycjonowana.

Sekcja informacji o firmie

Przeczytaj te偶: Jak stworzy膰 stron臋 na Facebooku? Poradnik krok po kroku

Skonfiguruj przycisk CTA na g贸rze strony

Przycisk ten umieszczony jest pod Cover Photo i ma za zadanie zach臋ca膰 u偶ytkownik贸w do okre艣lonego dzia艂ania. Warto dopasowa膰 Call To Action do profilu dzia艂alno艣ci swojej firmy, aby zwi臋kszy膰 konwersj臋 z Facebooka. Platforma udost臋pnia ca艂膮 gam臋 mo偶liwo艣ci zmiany przycisku sk艂aniaj膮cego u偶ytkownik贸w do dzia艂ania. Mo偶na wybiera膰 spo艣r贸d m.in. Zarezerwuj termin, Skontaktuj si臋 z nami, Wy艣lij wiadomo艣膰, Zam贸w jedzenie, Zadzwo艅 teraz, Wy艣wietl sklep i wielu innych.

Wezwania do dzia艂ania, kt贸re mo偶na ustawi膰 na przycisku pod Cover Photo

Zautomatyzuj skrzynk臋 odbiorcz膮

U偶ytkownicy oczekuj膮 szybkiej odpowiedzi i to najlepiej bez wzgl臋du na por臋 ani dzie艅 tygodnia. Je艣li chcesz zadba膰 o odpowiednie relacje z klientami, b艂yskawiczna reakcja to konieczno艣膰. Jest na to spos贸b i to taki, kt贸ry nie wymaga czuwania przy komputerze 24/7. Skonfigurowanie automatycznych odpowiedzi w Messengerze pozwoli Ci uspokoi膰 niecierpliwych klient贸w i odpowiedzie膰 na wi臋kszo艣膰 nurtuj膮cych ich pyta艅. Bardzo przydatne s膮 wiadomo艣ci o nieobecno艣ci (autorespondery), kt贸re informuj膮 Twoich klient贸w o tym, w jakich godzinach pracujesz i kiedy mo偶esz udzieli膰 odpowiedzi na zadawane przez nich pytania. Dzi臋ki temu prowadzenie social media b臋dzie 艂atwiejsze!

Konfiguracja: Ustawienia strony -> Wiadomo艣ci

Automatyczna odpowied藕 w Messengerze na przyk艂adzie profilu producenta probiotyk贸w w formie p艂ynnej 鈥 firmy Living Food

Automatyczna odpowied藕 w Messengerze na przyk艂adzie profilu producenta probiotyk贸w w formie p艂ynnej 鈥 firmy Living Food.

殴r贸d艂o: www.facebook.com/JOYDAY.info

Zadbaj o content

Tre艣ci, kt贸re prezentujesz powinny by膰 publikowane w urozmaiconych formatach. Tu Facebook daje spore pole do popisu 鈥 karuzela, slideshow, album, materia艂, b艂yskawiczny, live 鈥 jest z czego wybiera膰. Mieszaj formaty, ale miej te偶 na uwadze, 偶e najbardziej atrakcyjne z perspektywy algorytmu Facebooka b臋d膮 kolejno: relacja live, video, zdj臋cia, tekst, linki/udost臋pnienia. Co ciekawe, Facebook zrezygnowa艂 ostatnio z lubianego przez wielu i bardzo anga偶uj膮cego formatu ankiety, tym niemniej mo偶liwo艣ci nadal jest wiele, nale偶y tylko regularnie z nich korzysta膰.

Publikowane posty powinny by膰 atrakcyjne wizualnie, dlatego warto przy艂o偶y膰 si臋 do stworzenia grafiki czy video. Dobrze, gdy zwi臋藕le, ale i wyczerpuj膮co realizuj膮 dany temat 鈥 dobre copy to kluczowa sprawa! Tworz膮c content stawiaj na r贸偶norodno艣膰 鈥 inspiruj i edukuj, wykorzystuj Real Time Marketing, aran偶uj dyskusj臋, komunikuj si臋 z odbiorcami ich j臋zykiem! Trudno zyska膰 zainteresowanie odbiorc贸w na Facebooku, dlatego trzeba wykaza膰 si臋 spor膮 kreatywno艣ci膮 i zrozumieniem grupy docelowej, aby tworzy膰 posty, kt贸re zdob臋d膮 satysfakcjonuj膮ce zasi臋gi. Je艣li nie wiesz, co warto publikowa膰, sprawd藕 10 przyk艂ad贸w post贸w, kt贸re mo偶esz opublikowa膰 na stronie na Facebooku.

Przeczytaj te偶: Czym jest content marketing i dlaczego warto z niego korzysta膰?

Analizuj!

Monitoruj膮c, analizuj膮c i wyci膮gaj膮c wnioski mo偶esz weryfikowa膰 za艂o偶enia swojej strategii (planu) oraz optymalizowa膰 dzia艂ania i korygowa膰 je tak, aby przek艂ada艂y si臋 na konkretne efekty. 艢led藕 statystyki Facebooka, kt贸re dostarcz膮 Ci gar艣膰 cennych informacji na temat Twojej strony na Facebooku, takich jak: nowe polubienia, ca艂kowity zasi臋g strony, efektywno艣膰 post贸w, liczba wy艣wietle艅 poszczeg贸lnych element贸w profilu firmowego czy aktywno艣膰 fan贸w.

Prowadzenie social media Przyk艂adowy podgl膮d panelu statystyk Facebooka

Instagram

BIO

Biogram to Twoja wizyt贸wka na Instagramie. Zadbaj o to, 偶eby znalaz艂y si臋 tam kluczowe informacje o profilu dzia艂alno艣ci, has艂o marki oraz brandowe hashtagi, kt贸re maj膮 na Instagramie wykorzystywa膰 obserwuj膮cy w swoich postach i relacjach. Dopracuj jego wizualny aspekt 鈥 mo偶esz wykorzysta膰 emoji i uporz膮dkowa膰 tekst.

Prowadzenie social media bio inmarketing

Grafiki do InstaStories

Przygotuj dedykowane grafiki do wyr贸偶nionych InstaStories. Dzi臋ki opcji dodawania Relacji do konkretnych kategorii masz mo偶liwo艣膰 zachowania utworzonych tre艣ci na d艂u偶ej. Podziel InstaStories na tematy, kt贸re zainteresuj膮 followers贸w i zaprojektuj sp贸jne nak艂adki.

PORADA: Zmiana nak艂adki krok po kroku: Wejd藕 w WYR脫呕NIONE Relacje 鈥 鈥濿i臋cej鈥 鈥 鈥濫dytuj wyr贸偶nion膮 relacj臋鈥 鈥 鈥濫dytuj zdj臋cie w tle鈥. Masz opcj臋 dodania nak艂adki z rolki swojego aparatu (rekomendowane) lub wybrania z zapisanych w tej kategorii InstaStories.

Sp贸jny content

Pami臋taj o tym, 偶eby zachowa膰 sp贸jno艣膰 w publikowanych postach. Warto zadba膰 o wizualny aspekt wall鈥檃 i np. wykorzystywa膰 okre艣lone filtry czy stosowa膰 ramki w 1 kolorze. Mo偶na te偶 tworzy膰 zaawansowane kola偶e wewn膮trz pojedynczych album贸w lub planowa膰 atrakcyjny wizualnie grid.

Pogl膮dowy feed InMarketing

U偶ywaj hashtag贸w

Na wst臋pie warto wspomnie膰, 偶e hashtagi nie s膮 dla os贸b, kt贸re tworz膮 tre艣ci, tylko dla os贸b, kt贸re tych tre艣ci na Instagramie szukaj膮.

Dobieraj膮c hashtagi, musimy zastanowi膰 si臋 przez chwil臋 nad podstawowymi kwestiami:

  • Do kogo chcemy dotrze膰? 
  • Czego szuka ta osoba na Instagramie?
  • Co przedstawia nasze zdj臋cie? (to pytanie jest szczeg贸lnie wa偶ne!)

Priorytetem jest, aby w ka偶dym po艣cie hashtagi by艂y inne (oczywi艣cie nic si臋 nie stanie, je艣li stale b臋dziemy u偶ywa膰 kilku tych samych, np. brandowych hashtag贸w, ale podkre艣lam 鈥 tylko kilku).  Dlaczego? Po pierwsze, ka偶de zdj臋cie jest inne. A po drugie, wa偶niejsze, Instagram mo偶e nas uzna膰 jako bota/spam, kiedy b臋dziemy za ka偶dym razem sztywno trzyma膰 si臋 jednakowych hasztag贸w. A to wi膮偶e si臋 z obci臋ciem zasi臋g贸w organicznych b膮d藕 dostaniem po prostu bana.

Warto jeszcze przypomnie膰, 偶e Instagram daje nam ka偶dorazowo mo偶liwo艣膰 u偶ycia 30 hashtag贸w.

Prowadzenie social media profil noa clinic

Wi臋cej na temat u偶ywania hasztag贸w pisali艣my tutaj: Hasztagi na Instagramie 鈥 jak ich poprawnie u偶ywa膰?

Utrzymuj kontakt

Prowadzenie social media to nie tylko publikowanie tre艣ci – pami臋taj o utrzymywaniu kontaktu z followersami. Na bie偶膮co odpowiadaj na wszystkie komentarze, reaguj na pozytywne reakcje i 艣led藕 hashtagi bran偶owe oraz sw贸j brandowy. Regularnie sprawdzaj zdj臋cia otagowane profilem swojej marki.

Tw贸rz anga偶uj膮ce InstaStories

Stories powinno przykuwa膰 uwag臋, a ka偶dy kafel powinien zach臋ca膰 do obejrzenia (nie pomini臋cia!) nast臋pnego. Do materia艂贸w statycznych warto dodawa膰 te dynamiczne (takie jak gify), kt贸re zatrzymuj膮 uwag臋 odbiorcy, dlatego wykorzystuj w 100% potencja艂 tego narz臋dzia 馃檪

WSKAZ脫WKA: aplikacje, kt贸re pomagaj膮 w tworzeniu instastories: Unfold, Mojo, Canva

Przeczytaj te偶: 5 sposob贸w na zwi臋kszenie zaanga偶owania obserwator贸w w Social Media

Analizuj! 

Jak poprawnie odczytywa膰 statystyki na Instagramie szeroko opisali艣my tutaj: Statystyki na Instagramie 鈥 jak je poprawnie odczytywa膰?, wi臋c zach臋cam Ci臋 do lektury 馃檪

LinkedIn

Uzupe艂nij informacje

Na pocz膮tek nale偶y zadba膰 o uzupe艂nienie podstawowych informacji oraz aspekt wizualny konta. 

Obowi膮zkowo nale偶y wype艂ni膰 sekcje takie jak:

  • Identyfikator strony: nazwa strony, publiczny adres URL na LinkedIn, Witryn臋;
  • Informacje o firmie: bran偶a, wielko艣膰 firmy, rodzaj firmy;
  • Informacje profilowe: logo, slogan, cover photo.

Zdj臋cie profilowe oraz zdj臋cie w tle stanowi膮 pierwszy punkt styku z mark膮. Ich brak b膮d藕 s艂abe jako艣ciowo tre艣ci przedstawiaj膮 konto jako nieprofesjonalne. Na zdj臋cie profilowe najlepiej sprawdzi si臋 fotografia na neutralnym tle z delikatnym u艣miechem. Je偶eli chodzi o zdj臋cie w tle – powinno by膰 ono przygotowane pod Twoj膮 ofert臋/aktywno艣膰 zawodow膮. Dobrze si臋 tutaj sprawdzi grafika zawieraj膮ca logo i motto/has艂o firmy, w kt贸rej aktualnie pracujesz.

Prowadzenie social media a aktywno艣膰

Aktywno艣膰 na LinkedInie to kolejna bardzo wa偶na rzecz. 

Po pierwsze, dziel si臋 swoj膮 wiedz膮 i warto艣ciowymi tre艣ciami. Pos艂uguj si臋 j臋zykiem w kt贸rym pracujesz b膮d藕 kt贸rym pos艂uguje si臋 Twoja grupa docelowa/klienci. Publikuj tre艣ci zgodnie z zasad膮 70-20-10 (70% w艂asnych tre艣ci – 20% udost臋pnie艅 i polece艅 – 10% materia艂贸w sprzeda偶owych). Pami臋taj o dodawaniu hashtag贸w do publikacji, poniewa偶 LinkedIn podsuwa u偶ytkownikom propozycje tre艣ci z wybranymi hashtagami. W efekcie Twoja tre艣膰 mo偶e uzyska膰 wi臋kszy zasi臋g organiczny i sta膰 si臋 bardziej konkurencyjna.

Przyk艂adowe pomys艂y na publikowane tre艣ci:

  • dzielenie si臋 nowo艣ciami z bran偶y
  • relacje, zdj臋cia z tworzenia projekt贸w – 鈥渙d zaplecza鈥 
  • rady w pigu艂ce, tips & tricks
  • tworzenie prezentacji za pomoc膮 Slideshare (narz臋dzie od LinkedIn)
  • tre艣ci wideo (do 10 min) 
  • udost臋pnianie artyku艂贸w z LinkedIn Pulse

Pozosta艅 aktywny pod tre艣ciami innych u偶ytkownik贸w. Codziennie polecaj, udost臋pniaj, komentuj warto艣膰.

Poprawne prowadzenie social media to szansa na ogromy sukces Twojej firmy. Warto po艣wi臋ci膰 na to troch臋 czasu, aby zauwa偶y膰 zadowalaj膮ce efekty. Wi臋cej na temat dzia艂a艅 social media znajdziesz na naszym blogu w zak艂adce po艣wi臋conej w艂a艣nie mediom spo艂eczno艣ciowym: TUTAJ! Zach臋cam Ci臋 te偶 do zapisu na bezp艂atny kurs mailowy z zakresu dzia艂a艅 organicznych w social media – TUTAJ.