O TikToku słyszymy już z każdej strony. To niewątpliwe topowy kanał społecznościowy w ostatnim roku. Pokochaliśmy TikToka za nową formułę, możliwości i dynamiczny rozwój, który jeszcze się nie zatrzymał. Jak będzie wyglądał TikTok w 2023? Zmiana działania algorytmu, innowacyjne rozwiązania, coś dla użytkowników, ale też coś dla marketerów. W tym artykule opowiem Ci, co będzie się działo na TikToku przez najbliższy rok.

Jak działa algorytm TikToka?

TikTok od początku wymagał od nas maksymalnego zaangażowania i działał przede wszystkim na danych wynikających z interakcji użytkowników z naszymi filmami. W nowym algorytmie wprowadzono kilka technicznych zmian, które oddziaływają zarówno na użytkowników, jak i na twórców.

Pierwszą modyfikacja dotyczy wykorzystywania SEO. Krążące o tym plotki ostatecznie zostały oficjalnie potwierdzone i wprowadzone w funkcjonalność TikToka. Co to oznacza dla nas? Ze strony użytkownika sprawa wygląda tak, że będą nam rekomendowane treści na podstawie wyszukiwań. Jest szybka odpowiedź TikToka na potrzeby odbiorców – ok. 40% użytkowników z pokolenia Z używała TikToka jako wyszukiwarki.
SEO to również doskonałe narzędzie dla twórców. Dobry wybór słów kluczowych i wykorzystanie ich w swoich materiałach pomoże precyzyjniej ulokować content w kręgach zainteresowań użytkowników. Warto pamiętać, że oprócz słów kluczowych zawartych w opisach, TikTok czyta również to, co dzieje się na filmie. Dodatkowo oglądając filmy innych użytkowników możemy zobaczyć, jak zostały one skategoryzowany przez algorytm, co może pomóc w dobraniu słów kluczowych do naszego contentu.

image1
Źródło: Profil TikTok inmarketing digital agency, https://www.tiktok.com/@inmarketing_pl, stan na 03.04.2023

Geolokalizacja – algorytm bazuje na położeniu użytkowników i tym samym proponuje im treści z najbliższej okolicy. Co ciekawe wyświetlane filmy nie muszą być powiązane z naszymi zainteresowaniami – wszystkie popularne filmy z Twojej okolicy mogą pojawić się w karcie “Dla Ciebie”. Jest to dobre pole do promocji lokalnych biznesów, które dzięki tej funkcji mogą docierać przede wszystkim do potencjalnych klientów danej lokalizacji, którzy z większym prawdopodobieństwem mogą skorzystać z usługi niż użytkownicy z drugiego końca Polski.

Szybkie zbieranie wyświetleń filmu zaraz po publikacji było jasnym wskaźnikiem czy nasze treści trafiają do karty “Dla Ciebie” i czy są atrakcyjne dla odbiorców. Teraz zbieranie wyświetleń nie jest już tak dynamiczne. Filmy nie wybijają się gwałtownie zaraz po publikacji. Nasz film nawet po kilku dniach może zyskać większe zainteresowanie. Plusem tego rozwiązania jest to, że nasz content ma dłuższą żywotność i nasze materiały zdobywają zasięg w sposób liniowy, a nie w gwałtownych skokach.

TikTok nieustannie pracuje nad doskonaleniem swojej platformy i zmiany dotyczące algorytmu czy dostępnych funkcji w aplikacji są cały czas wdrażane. Dlatego tak ważne jest, aby śledzić na bieżąco co nowego w świecie TikToka i analizować, co dzieje się na Twoim koncie.

TikTok to nowy Youtube?

Mogłoby się wydawać, że TikTok i Youtube to dwa różne światy, ale w ostatnim czas obie platformy czerpią z siebie nawzajem. YouTube dosyć szybko zaimplementował pionowy format w Youtube Shorts, ale TikTok nie pozostaje mu dłużny i testuje poziomy format wyświetlania filmów z opcjami dobrze znanymi nam z YouTube, jak przyspieszanie i zwalnianie prędkości odtwarzania. TikTok również sukcesywnie wydłuża czas filmów, jakie można dodać – w tym momencie limit to aż 10 minut.

Patrząc na aktualną pozycję obu platform, YouTube ma przewagę głównie ze względu na monetyzację filmów, natomiast TikTok otwarcie mówi o własnych programach monetyzacji, które mają się pojawić w niedalekiej przyszłości. Na korzyść TikToka działa również fakt, że restrykcje dla twórców na YouTube są dość rygorystyczne, Tiktok zdecydowanie daje więcej swobody twórcom.

Czy TikTok zdobędzie serca Youtubowych twórców i użytkowników? Jeśli tak to YouTube ma poważnego konkurenta. Świetnie sprawdzający się algorytm w połączeniu z rozwiązaniami SEO daje nadzieję na ogromne możliwości wykorzystania platformy w celach marketingowych.

Czas na marketing

Nadal masz wątpliwości czy TikTok to dobry kanał do promocji Twojej marki? Rok 2023 to czas na sprawdzenie się na tej platformie. Marki coraz śmielej wchodzą w działania na TikToku zarówno te płatne, jak i organiczne. Do tej pory konkurencyjność była niewielka, jednak ten rok zdecydowanie będzie tłoczny, jeśli chodzi o działania marketingowe.
Co więcej, TikTok ze swojej strony mocno otwiera się na to, aby marki wykorzystywały ich platformę do działań promocyjnych. Można zauważyć to na podstawie możliwości reklamowych, jakie oferuje nam TikTok np. wiele formatów reklamowych, opcje targetowania. Wraz z rozwojem całej platformy TikTok równie prężnie pracuje nad funkcjonalnościami dla reklamodawców. Jedną z zapowiedzianych nowości jest nowe umiejscowienie reklam, które ma dać możliwość wyświetlania reklam po wyszukaniu przez użytkownika słów kluczowych tak jak dobrze nam znane reklamy w wyszukiwarce Googla.

Duży napływ reklamodawców i marketingowców na TikToka będzie skutkował konkurencyjnością, a co za tym idzie zwiększeniem kosztów prowadzenia kampanii reklamowych. Ciekawe i pomysłowe kreacje reklamowe będą kluczowym elementem skutecznej promocji. Natłok treści reklamowych może skutkować tym, że użytkownicy będą je pomijać, a tym samym coraz trudniej będzie ich zatrzymać na naszym filmie.

Najbliższy rok to nieustanny rozwój TikToka na wielu płaszczyznach. Zdecydowanie to szansa dla marek na wdrożenie nowego kanału promocji i zdobycie nowych klientów. Nie wiesz, jak rozpocząć działania na TikToku? – skontaktuj się z nami.