Cz臋sto bywa tak, 偶e to, co na pierwszy rzut oka wydaje si臋 by膰 banalnie proste, w rzeczywisto艣ci przysparza wiele problem贸w. We藕my pod lup臋 chocia偶by mo偶liwo艣ci Facebooka. Jest ich masa, ale czy na pewno ka偶dy potrafi je wszystkie wykorzysta膰?

My rozwiejemy te i inne Wasze w膮tpliwo艣ci w najnowszej serii – InMarketing podpowiada. Ale nie b臋d膮 to d艂ugie i nudne poradniki. Stawiamy na mini maxi wiedz臋, czyli minimum formy i maksimum tre艣ci, z kt贸rej ka偶dy wyci膮gnie co艣 dla siebie. Jeste艣cie gotowi na pierwsz膮 dawk臋 skondensowanej wiedzy?

Czym tak naprawd臋 jest Dark Post?

Nie ma nic gorszego ni偶 komunikacja nakierowana na specyficzn膮 grup臋 odbiorc贸w, a nadawana do wszystkich. Dlatego dzi艣 przyjrzymy si臋 bli偶ej dark postom i (darmowemu!) targetowaniu post贸w organicznych 馃檪 

Zaczniemy od pocz膮tku czyli nomenklatury. Dark Post to nieopublikowany post w social media, promowany jako reklama dla okre艣lonej grupy odbiorc贸w. Nie mo偶na znale藕膰 go w spos贸b naturalny i nie pojawia si臋 na profilu. Mimo to, nie do ko艅ca s膮 to posty widmo – pami臋tajcie, 偶e mo偶ecie szybko je sprawdzi膰 za pomoc膮 kilku klikni臋膰 馃檪 Jak? Wchodz膮c na wybranej stronie na Facebooku w Transparentno艣膰 strony, a nast臋pnie Przejd藕 do Biblioteki reklam

Dark post
Dark post - Biblioteczka reklam

Organiczny Dark Post?

Czy wiecie, 偶e Dark Postem mo偶e by膰 tak偶e post organiczny, kt贸ry tworzony jest w Creator Studio i wy艣wietla si臋 wybranej grupie odbiorc贸w! Jak zrobi膰 taki post na Facebooku? Ju偶 t艂umacz臋!

Na pocz膮tek musicie mie膰 w艂膮czon膮 opcj臋, kt贸ra Wam to umo偶liwi. 呕eby j膮 aktywowa膰, wchodzicie na Wasz膮 stron臋, potem w Ustawienia, Ustawienia og贸lne i klikacie w tym miejscu: 

Dark post - ustawienia
Dark post - ustawienia

Nast臋pnie przy tworzeniu posta w Creator Studio pojawia Wam si臋 na dole taka opcja:

O co chodzi? Opcja Ograniczona grupa odbiorc贸w ogranicza po prostu widoczno艣膰. Tego typu post b臋dzie wi臋c pokazywa艂 si臋 tylko i wy艂膮cznie osobom, kt贸re spe艂niaj膮 okre艣lone przez nas kryteria.

Kolejn膮 tajemnicz膮 opcj膮 jest Targetowanie w Aktualno艣ciach. Ale spokojnie, jej dzia艂anie te偶 jest bardzo proste 馃檪

Przyk艂adowo, kiedy ograniczymy grup臋 do mieszka艅c贸w Poznania, to post pojawi si臋 w aktualno艣ciach mieszka艅c贸w Poznania. Mo偶emy te偶 targetowa膰 go pod wzgl臋dem wieku odbiorc贸w, p艂ci, lokalizacji, czy te偶 zainteresowa艅. Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e tego rodzaju post, po wej艣ciu na profil b臋dzie widoczny dla wszystkich! 

Na koniec wybieracie interesuj膮ce Was opcje i gotowe!

Znasz ju偶 mechanizm dzia艂ania. Ale w jakim celu u偶ywa膰 tego rodzaju targetowania na Facebooku? Taka mo偶liwo艣膰 jest przydatna w wielu sytuacjach, na przyk艂ad kiedy organizujecie otwarcie sklepu stacjonarnego marki i chcecie dotrze膰 z informacj膮 tylko do odbiorc贸w, kt贸rzy s膮 na miejscu w danej lokalizacji. Inny przyk艂ad? Kiedy chcecie promowa膰 produkt skierowany tylko do okre艣lonej grupy odbiorc贸w – je艣li s膮 to buty na obcasie to wybieracie w贸wczas ograniczenie: kobiety.

Dark Social – co to jest?

A skoro ju偶 jeste艣my w klimacie dark, zapoznam Was tak偶e z poj臋ciem Dark Social. Co to takiego? Za艂o偶enie jest takie samo, jak w przypadku post贸w. 

S膮 to dzia艂ania wok贸艂 profilu w mediach spo艂eczno艣ciowych, kt贸re s膮 niewidoczne na zewn膮trz, a marketerzy nie mog膮 ich zmierzy膰. Jest to na przyk艂ad prywatne przesy艂anie link贸w do post贸w, screen贸w znajomym za pomoc膮 e-maila, Messengera lub WhatsAppa. Dzia艂ania te s膮 wliczane w analityce do ruchu bezpo艣redniego (direct traffic).

Pro艣ciej i kr贸cej si臋 nie da! 馃檪 Mam nadziej臋, 偶e taka 鈥渨iedza w pigu艂ce鈥 pomog艂a Wam zrozumie膰 艣wiat Dark Post贸w i od teraz nic Was w nim nie zaskoczy. Je艣li macie jeszcze jakie艣 pytania, to 艣mia艂o – zawsze ch臋tnie na nie odpowiemy. A ju偶 nied艂ugo zaskoczymy Was kolejn膮 porcj膮 naszej mini maxi wiedzy – Jak stworzy膰 post karuzelowy na Facebooku? oraz Jak zmieni膰 dat臋 posta na Facebooku?