Czy LinkedIn ma potencjał jeśli chodzi o działania w obszarze marketingu B2B? Jeżeli nadal zastanawiasz się nad odpowiedzią, oznacza to, że musisz szybko odrobić lekcję!

Media społecznościowe, takie jak LinkedIn, z pewnością można określić jako potężne narzędzie w marketingu B2B. Firmy coraz bardziej zdają sobie sprawę z potencjału, jaki niesie ze sobą obecność na tym portalu. Co więcej, przeznaczają na ten obszar coraz większą ilość budżetów marketingowych.

Strategy is the key!

Podstawą wszystkich działań nastawionych na efekt jest oczywiście strategia. Ambitne plany podboju LinkedIn powinny być przemyślane. Jako użytkownik możesz obrać różnorodne cele, między innymi:

  • Budowanie wizerunku marki: polega na konsekwentnym tworzeniu i promowaniu wizerunku. Można to osiągnąć poprzez publikację wartościowych treści, które zostaną szerzej omówione w dalszej części artykułu. Kluczowe jest tu konsekwentne reprezentowanie wartości i misji marki, którą tworzysz.
  • Kreowanie autorytetu: polega na budowaniu swojej pozycji jako eksperta w danej dziedzinie. LinkedIn umożliwia zdobycie autorytetu i zaufania poprzez regularne publikowanie treści eksperckich, udzielanie porad oraz udział w dyskusjach.
  • Nawiązywanie relacji i generowanie leadów: LinkedIn jest platformą społecznościową, która umożliwia rozbudowę sieci kontaktów. To nic innego jak nawiązywanie relacji z potencjalnymi klientami, co w przyszłości może przyczynić się do generowania leadów, a więc szans sprzedażowych firmy.
  • Docieranie do ściśle określonego targetu: W nawiązaniu do poprzedniego punktu, LinkedIn oferuje możliwość skoncentrowania naszych działań na określonej grupie odbiorców. Informacje na temat sieci kontaktów umożliwiają skuteczne docieranie do właściwej grupy, np. poprzez wykonywany zawód, branżę, zainteresowania itp.

Treści, które możesz tworzyć oraz konsumować za pomocą portalu LinkedIn

LinkedIn to portal, który charakteryzuje się wysoką aktywnością użytkowników. Niezależnie czy będziesz po stronie osoby tworzącej treści, czy jedynie po stronie czytelnika, otrzymujesz możliwość zapoznania się z szerokim wachlarzem oferowanych treści:

  • Artykuły i wpisy: dają możliwość zapoznania się z merytoryczną, często ekspercką treścią. Użytkownicy LinkedIn często poruszają tematy, które aktualnie są w trendach, jest to zatem świetna szansa, aby nie wypaść z przysłowiowego obiegu. Dodatkowo znajdziesz tu posty z poradami, przemyśleniami z obszaru zawodowego, luźne dyskusje, case studies i wiele innych.
  • Webinaria i transmisje na żywo: jest to idealna propozycja, gdy pojawi się potrzeba przeprowadzenia ogólnodostępnej prezentacji, szkolenia lub dyskusji na żywo. To również szansa na kontakt z uczestnikami w czasie rzeczywistym, co dodatkowo buduje dobre relacje.
  • Wideo: coraz popularniejszy format na LinkedIn. W przyjazny dla odbiorcy sposób pozwala zaprezentować wartościowy przekaz. Wideo to również świetne rozwiązanie dla podzielenia się przeprowadzonym wywiadem bądź uczestnictwem w wydarzeniu branżowym.
  • Aktualizacje zawodowe (i nie tylko!) sieci kontaktów: możliwość bycia na bieżąco ze statusem zawodowym naszej sieci kontaktów. Pozwala nam to poznać lepiej daną organizację i jej struktury.
  • Prezentacje, infografiki, raporty: tutaj również mówimy o formach komunikacji, które w przystępny, wizualny sposób umożliwią komunikowanie wartościowych treści do naszych odbiorców.

LinkedIn jako idealne miejsce dla B2B

Mimo że liczba użytkowników LinkedIna jest zdecydowanie mniejsza od gigantów, takich takich jak Facebook, Instagram czy YouTube, to w przypadku LinkedIna bardziej chodzi o jakość, a nie o samą ilość. Właśnie tutaj mamy największą szansę oraz przewagę. Dotarcie z naszym komunikatem do osób decyzyjnych, właścicieli firm czy menedżerów jest znacznie łatwiejsze. LinkedIn jako jedyny w tak prosty sposób pozwala użytkownikowi na skontaktowanie się z osobami na kluczowych stanowiskach.

Komunikacja na LinkedIn dla B2B – sprawdzone praktyki

  • Sprawdź, gdzie jest Twoja grupa docelowa i jakie tematy ją interesują; musisz tutaj zastosować tzw. social listening,
  • Przygotuj strategię działania. Opracuj, do jakiej grupy docelowej będziesz kierować komunikację. Opisz co i w jaki sposób będziesz mówić, ważny na tym etapie jest również format i ton narracji,
  • Przygotuj wartościowe i merytoryczne treści. Nastaw się na dostarczanie wiedzy, która zbuduje Twój wizerunek eksperta i wzbudzi zaufanie wśród potencjalnych klientów biznesowych,
  • Sukcesywnie twórz grono obserwujących. Może to być Twój główny cel. Nie zapomnij jednak, że lepiej mieć wśród fanów profilu mniejszą, ale bardziej jakościową i dopasowaną grupę odbiorców,
  • Rozważ płatne metody dotarcia Twojej komunikacji,
  • Zastanów się, w jaki sposób możesz mierzyć efekty swoich działań,
  • Pamiętaj, że działania komunikacyjne nie kończą się tylko na LinkedIn. Zastanów się gdzie chciałbyś przekierować Twoich odbiorców – przykładem może być Twoja strona www.

Podsumowanie

Jak widać, jeśli chodzi o treść LinkedIn oferuje naprawdę spore możliwości. W kontekście marketingu również znajdzie swoje zastosowanie, co więcej, dla wielu marketerów oraz przedsiębiorców jest to portal top of mind z perspektywy właśnie marketingu B2B. Pamiętaj, że zanim potencjalny klient kupi Twój produkt czy usługę, istnieje duże prawdopodobieństwo, że sprawdzi Twój profil na LinkedIn. Zastanawiasz się, czy komunikacja B2B na LinkedIn jest dla Ciebie? Nie strać szansy i nie zmarnuj potencjału, który LinkedIn ma do zaoferowania Twojej marce.