Temat koronawirusa przenikn膮艂 ju偶 do ka偶dej sfery naszego 偶ycia. Co chwil臋 napotykamy posty, artyku艂y, poradniki, wypowiedzi ekspert贸w, najnowsze statystyki i badania – jednym s艂owem, Internet p臋ka ju偶 od tego w szwach. 

Z dnia na dzie艅, ca艂e nasze 偶ycie przenios艂o si臋 do sieci. Rynek e-commerce odnotowuje znacz膮cy wzrost, nasza obecno艣膰 w social media jest cz臋stsza, a nasze 偶ycie towarzyskie diametralnie zwolni艂o. Nie widujemy si臋 na bie偶膮co z najbli偶szymi, jednak naturaln膮 rzecz膮 jest fakt, 偶e potrzebujemy kontakt贸w mi臋dzyludzkich. Du偶a cz臋艣膰 z nas zape艂nia t臋 brakuj膮c膮 luk臋 i samotno艣膰 za pomoc膮 w艂a艣nie social media, a tak偶e codziennym, internetowym spotykaniem si臋 ze znajomymi oraz influencerami. Co to oznacza? 

呕e jest to ogromny czas pr贸by dla internetowych tw贸rc贸w, poniewa偶 du偶a cz臋艣膰 uwagi u偶ytkownik贸w Internetu jest skierowana bezpo艣rednio na nich. W jaki spos贸b dostosowuj膮 swoj膮 komunikacj臋 do panuj膮cej sytuacji? Czy anga偶uj膮 si臋 w akcje nios膮ce pomoc lub potrafi膮 zapewni膰 rozrywk臋 i tworzy膰 tre艣ci, b臋d膮c zamkni臋tymi w czterech 艣cianach? Sprawd藕cie sami w poni偶szym artykule. Zapraszam do lektury!

Influencer marketing – co si臋 wi臋c zmieni艂o?

Wiele marek z dnia na dzie艅 zosta艂o zmuszonych do tego, aby przestawi膰 si臋 na sprzeda偶 w sieci, czy te偶 do rozpocz臋cia dzia艂a艅 online od zera. Firmy zdaj膮 sobie spraw臋, 偶e wizerunek buduje si臋 ca艂y czas, nie tylko w stabilnej i korzystnej sytuacji rynkowej – dlatego mn贸stwo marek zdecydowa艂o si臋 na wykorzystanie aktualnej sytuacji i po艣wi臋cenie jej na wykreowanie rozpoznawalno艣ci. 

Masa z nich postawi艂a w艂a艣nie na dzia艂ania influencer贸w. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Performance Media, kt贸re przedstawi艂a, 偶e ,,a偶 39% influencer贸w odnotowa艂o wzrost zainteresowania wsp贸艂prac膮鈥欌 w ostatnim czasie. Zamkni臋cie studi贸w fotograficznych doprowadzi艂o do odwo艂ania licznych sesji zdj臋ciowych i przygotowa艅 do planowanych kampanii reklamowych. To z kolei sprawi艂o, 偶e niekt贸re marki zwracaj膮 si臋 do influencer贸w, w celu stworzenia niezb臋dnego dla nich contentu.

influencer marketing - wykres ko艂owy

藕r贸d艂o:performancemedia.pl

Czy dzia艂ania influencer marketingowe w obecnym czasie s膮 etyczne? 

Oczywi艣cie, 偶e tak, jednak w momencie, kiedy s膮 dostosowane do panuj膮cej aktualnie sytuacji. A w jaki spos贸b mo偶na je dostosowa膰? 

Du偶膮 rol臋 b臋dzie tu odgrywa膰 spos贸b komunikacji. Przede wszystkim, musi on by膰 odpowiednio przygotowany:

  • przemy艣lany
  • wywa偶ony
  • stworzony z wyczuciem 
  • w odpowiednim tonie

Mimo ci臋偶kiej sytuacji odbiorcy wci膮偶 maj膮 te same potrzeby dnia codziennego – robi膮 zakupy online, rozgl膮daj膮 si臋 za nowymi produktami, czy te偶 szukaj膮 recenzji innych u偶ytkownik贸w. Co wi臋cej, wykorzystuj膮 social media jako mo偶liwo艣膰 ucieczki od nat艂oku my艣li, zwi膮zanych z wiod膮cym tematem pandemii. Poszukuj膮 te偶 ci膮g艂ych inspiracji na sp臋dzanie wolnego czasu w domu oraz rozrywki, kt贸r膮 w du偶ej mierze dostarczaj膮 w艂a艣nie influencerzy. 

Wed艂ug raportu Performance Media ,,A偶 75% influencer贸w dostosowuje swoj膮 komunikacj臋 do panuj膮cej w kraju pandemii鈥!

Co si臋 dzieje w Polsce?

Sytuacja pandemii spowodowa艂a wstrzymanie wielu zaplanowanych z du偶ym wyprzedzeniem dzia艂a艅 – wydarzenia zosta艂y przeniesione, b膮d藕 te偶 anulowane. W tych okoliczno艣ciach, influencerzy musieli odnale藕膰 alternatywne 藕r贸d艂a dochod贸w, kt贸re pozwalaj膮 im dalej zarabia膰 na 偶ycie bez wychodzenia z domu, takich jak na przyk艂ad  doradztwo (konsultacje online), nauczanie (tworzenie e-book贸w, kurs贸w online) i coaching. To spowodowa艂o powstanie na Instagramie kilku strategii, kt贸rymi kieruj膮 si臋 influencerzy, w zale偶no艣ci od ich potrzeb i tworzonego przez nich contentu.

Jakie strategie przyj臋li influencerzy w obliczu aktualnej sytuacji? Wyr贸偶ni艂am kilka z nich:

1. Edukuj膮

Media spo艂eczno艣ciowe coraz cz臋艣ciej staj膮 si臋 藕r贸d艂em wymiany wiedzy i informacji. W okresie pandemii, cz臋艣膰 influencer贸w edukuje swoich odbiorc贸w na wiele, r贸偶norakich sposob贸w. Pierwszym z nich, jest dzielenie si臋 dok艂adnymi i rzetelnymi informacjami na temat koronawirusa, zach臋canie do dbania o siebie i pozostania w domach. 

Przyk艂adem tego typu dzia艂a艅 jest mi臋dzy innymi akcja #zosta艅wdomu, kt贸ra na Instagramie zebra艂a ponad 900 tysi臋cy post贸w. Zaanga偶owali si臋 w ni膮 tacy influencerzy jak: @redlipstickmonster, @mamaginekolog, @magdanlena, @paniekscelencja, czy te偶 @krystynoniedenerwujmatki.

https://www.instagram.com/p/B-JsN1rD7AU/

https://www.instagram.com/p/B9rwnT1AV47/

Sprawdzon膮 wiedz臋 medyczn膮, wyj膮tkowo cenn膮 w tym czasie, na swoim instagramie przemyca influencerka i lekarz rodzinny-rezydent w jednym – @instalekarz. W zabawny i lu藕ny spos贸b przedstawia realia pracy s艂u偶by medycznej w obliczu aktualnej sytuacji, dzieli si臋 zwi膮zanymi z tym swoimi historiami i do艣wiadczeniami, a tak偶e rozwiewa wszelkie w膮tpliwo艣ci, odpowiadaj膮c na nurtuj膮ce odbiorc贸w pytania dotycz膮ce COVID-19.

https://www.instagram.com/tv/B-ukd0eFwYZ/

Innym sposobem, w jaki influencerzy kszta艂c膮 odbiorc贸w, s膮 tworzone przez nich materia艂y edukacyjne. S膮 to na przyk艂ad e-booki, samouczki czy poradniki, kt贸re nast臋pnie udost臋pniaj膮, aby podczas kwarantanny obserwuj膮cy mogli pracowa膰 nad zdobywaniem nowych umiej臋tno艣ci i rozwijaniem obecnych.

Takie dzia艂ania podj臋艂a influencerka @elajza, kt贸ra napisa艂a e-book ,,Jak prowadzi膰 biznes w obliczu kryzysu鈥欌. Dodatkowo 10 z艂otych ze sprzeda偶y ka偶dego egzemplarza przeznacza na wsparcie pracownik贸w medycznych i szpitali w walce z koronawirusem. 

https://www.instagram.com/p/B_DR2H8Bs7Z/

2. Umilaj膮 czas

Znudzeni i odizolowani od 艣wiata u偶ytkownicy internetu potrzebuj膮 sta艂ej rozrywki; zaskakuj膮cych tre艣ci, kt贸re umil膮 im wolny czas, a przede wszystkim obecno艣ci ich ulubionych influencer贸w. Zala艂a nas wi臋c fala tw贸rc贸w, kt贸rzy zacz臋li publikowa膰 zabawne tre艣ci i anga偶uj膮ce wyzwania. Wielu z nich podj臋艂o si臋 r贸wnie偶 publikowania ciekawych pomys艂贸w na sp臋dzanie czasu w domu.

Tak dzia艂a na przyk艂ad influencerka @ciocialiestyle, kt贸ra praktycznie ka偶dego dnia gotuje na Instastories, t艂umacz膮c krok po kroku, jak wykona膰 dan膮 potraw臋. Nie do艣膰, 偶e zaskakuje ciekawymi po艂膮czeniami smakowymi, to dodatkowo dba o ca艂膮 aran偶acj臋 relacji, nawi膮zuj膮c do klimatu potrawy – dobiera ubi贸r oraz muzyk臋 w tle. Jest to jedna z akcji influencer贸w zdecydowanie godna Waszej uwagi!

https://www.instagram.com/p/B-zf9hAFtui/

3.Inspiruj膮

Ponad to, Influencerzy inspiruj膮 swoich odbiorc贸w do wykorzystania czasu izolacji na wyszukanie i  rozpocz臋cie nowych, kreatywnych zaj臋膰 i pasji, cz臋sto pokazuj膮c co sami zacz臋li robi膰 w domowym zaciszu. 

Idealnym przyk艂adem jest @jbanaszewska, kt贸ra na swoim profilu na Instagramie stale dzieli si臋 z odbiorcami coraz to nowszymi pomys艂ami na sp臋dzanie wolnego czasu podczas kwarantanny. Zach臋ca mi臋dzy innymi do malowania, kaligrafii, pieczenia, czy te偶 haftowania! Co wi臋cej, zaoferowa艂a r贸wnie偶 darmowego e-booka, dla os贸b zapisanych na jej newsletter – ,,100 pomys艂贸w na kreatywne sp臋dzenie czasu鈥欌.

https://www.instagram.com/p/B-pR59sp3M2/

4.Wspieraj膮 i motywuj膮

Teraz jest idealny czas do budowania relacji i zaufania ze swoimi obserwatorami. Influencerzy pokazuj膮 wi臋c, 偶e s膮 przy swoich odbiorcach i mo偶na na nich liczy膰. Prowadz膮 liczne transmisje na 偶ywo, podczas kt贸rych 鈥榬ozmawiaj膮鈥 z followersami, czy te偶 organizuj膮 Q&A na Instastories, pokazuj膮c w ten spos贸b, 偶e solidarnie trwaj膮 z odbiorcami w tej trudnej sytuacji.

Influencerka @paula_jagodzinska na swoim Instagramie codziennie dzieli si臋 swoj膮 pozytywn膮 energi膮 i nastawieniem. Zapocz膮tkowa艂a akcj臋 #NatGeozPaula, kt贸ra zach臋ca do docenienia ma艂ych rzeczy i chwil. W tym przypadku, chodzi o zatrzymanie si臋 na moment wieczorem i obserwacj臋 zachod贸w s艂o艅ca oraz pi臋kna otaczaj膮cej nas natury. Ca艂a akcja ma naprawd臋 du偶e zainteresowanie! Na Instagramie jest ju偶 ponad 500 post贸w z tym w艂a艣nie hasztagiem. Zach臋cam do sprawdzenia 馃檪

https://www.instagram.com/p/B-kRpMfFl5J/

Influencer marketing w czasach koronawirusa – podsumowanie

Jak mo偶na zauwa偶y膰, internetowi tw贸rcy, w zwi膮zku z wieloma wyzwaniami i zmianami stylu 偶ycia, kt贸re pojawi艂y si臋 po COVID-19, dostosowuj膮 na bie偶膮co komunikaty i dzia艂ania w kierunku swoich odbiorc贸w. Kryzys ten ma prawdziwie globalny charakter i dotyczy ka偶dego z nas. Codziennie mo偶emy znale藕膰 nowe przyk艂ady dzia艂a艅 influencer贸w, z r贸偶nych dziedzin, kt贸rzy wykorzystuj膮 sytuacj臋 w nieoczekiwany, kreatywny i inspiruj膮cy spos贸b. 

Przeczytaj tak偶e: Influencer marketing, a social media. Czym jest influencer marketing? oraz Czy zawiesza膰 reklamy na Facebooku w czasach koronawirusa?