Okres przed艣wi膮teczny, jak co roku, obfituje we wszelkiego rodzaju 艣wi膮teczne kampanie. Podzielili艣my je na trzy rodzaje, skupiaj膮c si臋 na tym do jakiej tematyki nawi膮zuj膮.

艢wi膮teczne kampanie w stylu „艣wi臋ta to czas dla najbli偶szych”

Pierwszy rodzaj tegorocznych kampanii zach臋ca do celebrowania wsp贸lnych chwil. Przekonuje nas do sp臋dzenia czasu w gronie najbli偶szych oraz zwr贸cenia uwagi na to, co w 艣wi臋tach jest najwa偶niejsze. 

Mi臋dzy innymi marka Zalando postanowi艂a przedstawi膰 swoje produkty w nietuzinkowy spos贸b, skupiaj膮c si臋 na ukazaniu relacji pomi臋dzy m艂odymi lud藕mi i ich dziadkami. Widzimy histori臋 ch艂opaka i jego babci, kt贸rzy wsp贸lnie wybrali si臋 na 艣wi膮teczn膮 imprez臋. Jak si臋 okazuje, sp臋dzanie czasu w mniej tradycyjny spos贸b r贸wnie偶 pomaga w relacjach mi臋dzypokoleniowych. 

Wi臋zi rodzinnie ukazane zosta艂y tak偶e w tegorocznym spocie marki Allegro. Co roku wielu Polak贸w, a w szczeg贸lno艣ci marketingowc贸w, z niecierpliwo艣ci膮 czeka na ich nowe 艣wi膮teczne wideo. Marka zawsze zaskakuje poruszaj膮cymi historiami i tak by艂o r贸wnie偶 tym razem. W tym roku poruszony zosta艂 temat rodziny, wsp贸lnych do艣wiadcze艅, a tak偶e nowej technologii, kt贸ra czasami utrudnia, a niekiedy u艂atwia komunikacj臋 mi臋dzypokoleniow膮. Brak porozumienia mi臋dzy babci膮 i wnuczk膮, spowodowany zbyt du偶ym zainteresowaniem m艂odych ludzi wirtualn膮 rzeczywisto艣ci膮, zosta艂 rozwi膮zany szybkimi zakupami na Allegro. Tak jak w przypadku Zalando, widzimy 偶e, aby zadba膰 o relacje z naszymi dziadkami, mo偶emy zastosowa膰 tak偶e nowoczesne sposoby – czasami okazuj膮 si臋 bardziej skuteczne, ni偶 te tradycyjne.

艢wi膮teczne kampanie – przeciwdzia艂anie samotno艣ci w 艣wi臋ta

Kolejny rodzaj kampanii 艣wi膮tecznych, jaki mogli艣my w tym roku zaobserwowa膰, dotyczy samotno艣ci w 艣wi臋ta. Tak膮 narracj臋 zaprezentowa艂a marka IKEA  w swoim spocie ,,艢wi臋ta w艣r贸d ludzi nie mebli鈥欌, w kt贸rym zwraca uwag臋 na problem samotno艣ci os贸b starszych. W tym wypadku nie jest to jednak wy艂膮cznie zrealizowanie reklamy dostosowanej do 艣wi膮tecznego okresu, ale tak偶e zmobilizowanie odbiorc贸w do rzeczywistego dzia艂ania w kierunku przedstawionego problemu. 

IKEA zach臋ca do wsparcia jednej z dw贸ch organizacji, kt贸re dzia艂aj膮 w tym zakresie. Pierwsza z nich to Stowarzyszenie mali bracia Ubogich, kt贸rego wolontariusze ka偶dego roku organizuj膮 kolacje wigilijne dla starszych samotnych os贸b. Pomagaj膮 tak偶e Banki 呕ywno艣ci, kt贸re ju偶 po raz 23. organizuj膮 艣wi膮teczn膮 zbi贸rk臋 偶ywno艣ci dla potrzebuj膮cych. Akcja jest promowana bardzo szeroko- wspieraj膮 j膮 nawet influencerzy mi臋dzy innymi Ola 呕uraw, Ekskluzywny Menel czy te偶 Szparagi.

Tego typu kampanii podj臋艂o si臋 tak偶e wspomniane ju偶 Stowarzyszenie mali bracia Ubogich, nawi膮zuj膮c do problemu has艂em ,,Samotno艣膰 w 艣wi臋ta boli najbardziej鈥. Spot pokazuje problem utraty najbli偶szych i t臋sknoty, kt贸ra doskwiera nam najbardziej w艂a艣nie w 艣wi臋ta. Dodatkowo zmusza do refleksji, 偶e czasami brakuje po prostu zwyk艂ych gest贸w i codziennych czynno艣ci.

艢wi臋ta z kim艣 znanym

Ostatnim zaobserwowanym przez nas przyk艂adem kampanii s膮 spoty z udzia艂em znanych osobisto艣ci. Marka Happy Socks wypu艣ci艂a reklam臋, w kt贸rej wzi膮艂 udzia艂 Macaulay Culkin – aktor znany g艂贸wnie z roli Kevina w serii 鈥濳evin sam鈥. Spot jest dosy膰 nietypowy, a sam aktor przedstawia swoj膮 opini臋 na temat Gwiazdki.  Jest to jeden z prostszych przekaz贸w, kt贸re pojawi艂y si臋 w tym roku, ale wed艂ug dyrektora kreatywnego marki zawiera sedno 艣wi膮t – w ko艅cu co to za 艣wi臋ta bez Kevina i skarpetek pod choink膮?

W okresie przed艣wi膮tecznym nie zabrak艂o tak偶e udzia艂u polskich gwiazd. Po raz kolejny pojawia si臋 Zalando, kt贸re stworzy艂o spot z udzia艂em piosenkarki Beaty Kozidrak – ,,艢wi臋ta zawsze razem. Niezale偶nie od stylu鈥. Promuje on wyst臋p artystki podczas 艢wi膮tecznego Dancingu Zalando w warszawskim Teatrze Sabat. Spot b臋dzie promowany do 24 grudnia.

https://www.facebook.com/zalando.polska/videos/468761393770353/?v=468761393770353