Jeszcze kilkana艣cie lat temu spo艂ecze艅stwo informacyjne by艂o postrzegane jako wizja na przysz艂o艣膰. W pierwszym dziesi臋cioleciu po 2000 roku nast膮pi艂o wiele zmian, kt贸re wp艂yn臋艂y na to, 偶e obecnie dost臋p do informacji postrzegany jest zupe艂nie inaczej ni偶 wcze艣niej. Do roku 2000 g艂贸wnymi 艣rodkami przekazu informacji by艂y media tradycyjne, takie jak telewizja, radio czy prasa.

Po 2000 roku, dzi臋ki dynamicznemu rozwojowi Internetu, pojawi艂o si臋 znacznie wi臋cej mo偶liwo艣ci. Technologie internetowe sprawi艂y, 偶e dost臋p do informacji jest 艂atwy i mo偶liwy w ka偶dym miejscu – w domu, pracy lub na spacerze.  Ludzie nie tylko odbieraj膮 znacznie wi臋cej informacji, ale tak偶e dziel膮 si臋 nimi z innymi i tworz膮 w艂asne. Umo偶liwiaj膮 to w du偶ej mierze media spo艂eczno艣ciowe, kt贸rych definicja zosta艂a opisana w tym artykule.

Media spo艂eczno艣ciowe – definicja

Definicji medi贸w spo艂eczno艣ciowych jest wiele. Trudno jest wybra膰 najlepsz膮, najbardziej odpowiedni膮. Media spo艂eczno艣ciowe, jak okre艣lili Kaplan oraz Haenlein, to:

„Grupa bazuj膮cych na internetowych rozwi膮zaniach aplikacji, kt贸re opieraj膮 si臋 na ideologicznych i technologicznych podstawach Web 2.0 i kt贸re umo偶liwiaj膮 tworzenie i wymian臋 wygenerowanych przez u偶ytkownik贸w tre艣ci.”

Web 2.0 to okre艣lenie serwis贸w, w kt贸rych du偶膮 rol臋 odgrywaj膮 w艂a艣nie tre艣ci generowane przez u偶ytkownik贸w i wymiana informacji. Trend rozpocz膮艂 znaczny rozw贸j technologiczny tworzenia stron internetowych i blog贸w. Osoby odwiedzaj膮ce strony zyska艂y mo偶liwo艣膰 komentowania, a tak偶e dodawania zdj臋膰 i film贸w, dzi臋ki czemu mo偶liwe by艂o nawi膮zanie wi臋zi mi臋dzy u偶ytkownikiem a stron膮. Mia艂o to wp艂yw na p贸藕niejszy rozw贸j serwis贸w spo艂eczno艣ciowych, kt贸re obecnie s膮 najwa偶niejszym elementem medi贸w spo艂eczno艣ciowych. Charakteryzuj膮 si臋 one rozwini臋t膮 mo偶liwo艣ci膮 nawi膮zywania i utrzymywania relacji oraz dzielenia si臋 tre艣ciami. U偶ytkownicy mog膮 tworzy膰 profile i decydowa膰, komu chc膮 prezentowa膰 przedstawione na nim tre艣ci.

Media spo艂eczno艣ciowe czy tradycyjne?

Media spo艂eczno艣ciowe znacznie r贸偶ni膮 si臋 od medi贸w tradycyjnych. G艂贸wne r贸偶nice zosta艂y okre艣lone przez Morgan, Jones i Hodges w 鈥淪ocial Media. The Complete Guide to Social Media From The Social Media Guys  i s膮 to:

  1. Zasi臋g – obie grupy medi贸w s膮 w stanie dociera膰 do szerokiego grona odbiorc贸w. W mediach tradycyjnych istniej膮 jednak wi臋ksze ograniczenia, np. technologiczne i kosztowe. W mediach spo艂eczno艣ciowych mo偶liwo艣ci s膮 niemal nieograniczone, a o zasi臋gu decyduje g艂贸wnie atrakcyjno艣膰 informacji dla odbiorc贸w. 
  2. Dost臋pno艣膰 – media tradycyjne posiadaj膮 jednostki zarz膮dzaj膮ce, kt贸re decyduj膮 o mo偶liwo艣ci udost臋pnienia informacji i cz臋sto wymagaj膮 nak艂ad贸w finansowych. Media spo艂eczno艣ciowe mimo, 偶e r贸wnie偶 posiadaj膮 jednostki zarz膮dzaj膮ce, s膮 dost臋pne dla ka偶dego i s膮 w du偶ej mierze darmowe. 
  3. U偶yteczno艣膰 – media tradycyjne wymagaj膮 specjalnych umiej臋tno艣ci, aby udost臋pnian膮 informacj臋 odpowiednio przygotowa膰. Media spo艂eczno艣ciowe umo偶liwiaj膮 rozprzestrzenianie informacji bez specjalnego przygotowania. 
  4. Natychmiastowo艣膰 – informacje w mediach spo艂eczno艣ciowych rozchodz膮 si臋 natychmiast, znacznie szybciej ni偶 w mediach tradycyjnych.
  5. Trwa艂o艣膰 – informacje udost臋pnione w mediach tradycyjnych nie podlegaj膮 ju偶 zmianom, w mediach spo艂eczno艣ciowych mog膮 one by膰 na bie偶膮co aktualizowane.

Co wi臋cej, media spo艂eczno艣ciowe maj膮 swoje charakterystyczne cechy: 

  • nie wyst臋puje koordynacja pomi臋dzy tw贸rcami tre艣ci; 
  • 艣rodki wytw贸rcze s膮 dost臋pne dla ka偶dego zainteresowanego;
  • pierwotna informacja mo偶e podlega膰 wielu modyfikacjom, a na finaln膮 warto艣膰 informacji wp艂ywa przede wszystkim uczestnictwo spo艂eczno艣ci, skupionej wok贸艂 tematu;
  • mog膮 by膰 wykorzystywane na dowoln膮 skal臋, gdy偶 tre艣ci rozprzestrzeniane s膮 poprzez spo艂eczn膮 interakcj臋;
  • tre艣ci powstaj膮 w spos贸b niewymuszony.

Funkcje medi贸w spo艂eczno艣ciowych

Media spo艂eczno艣ciowe maj膮 te偶 swoje funkcje i cele. Jakie? 

  • prezentowanie os贸b, organizacji i produkt贸w poprzez tworzenie profili, stron firmowych, grup;
  • nawi膮zywanie komunikacji, wymiana informacji i podtrzymywanie wi臋zi;
  • publikacja, udost臋pnianie, ocenianie i komentowanie tre艣ci, pogl膮d贸w ;
  • prowadzenie dyskusji; 
  • wsp贸艂dzielenie zasob贸w, polegaj膮ce na udost臋pnianiu r贸偶nego rodzaju plik贸w (film贸w, dokument贸w itd.);
  • wsp贸艂tworzenie, kt贸rego celem jest tworzenie kooperacji pomi臋dzy u偶ytkownikami.

Pojawienie si臋 medi贸w spo艂eczno艣ciowych, umo偶liwiaj膮cych utrzymywanie sta艂ego kontaktu ze znajomymi oraz praktycznie nieograniczony dost臋p do informacji, spowodowa艂o prawdziw膮 rewolucj臋. Obecnie na 艣wiecie jest ponad 4,6 miliarda u偶ytkownik贸w Internetu, z czego a偶 4,14 to aktywni u偶ytkownicy medi贸w spo艂eczno艣ciowych. W internecie ludzie sp臋dzaj膮 dziennie 艣rednio 6 godzin i 55 minut, z czego ok. 2,5 godziny dziennie to czas sp臋dzony w mediach spo艂eczno艣ciowych.  Oznacza to, 偶e media spo艂eczno艣ciowe s膮 du偶膮 cz臋艣ci膮 偶ycia wi臋kszo艣ci ludzi.

Media spo艂eczno艣ciowe i ich definicja to rozleg艂y temat. Dowiedz si臋 wi臋cej o social media z artyku艂贸w dost臋pnych na naszym blogu: TUTAJ

殴r贸d艂a

  • A.Szyd艂owska 鈥淐harakterystyka medi贸w spo艂eczno艣ciowych jako narz臋dzia komunikacji firmy z klientem鈥
  • A. M. Kaplan, M. Haenlein 鈥淯sers of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media鈥
  • Raport Hootsuite Digital 2020