Jeszcze kilkanaście lat temu społeczeństwo informacyjne było postrzegane jako wizja na przyszłość. W pierwszym dziesięcioleciu po 2000 roku nastąpiło wiele zmian, które wpłynęły na to, że obecnie dostęp do informacji postrzegany jest zupełnie inaczej niż wcześniej. Do roku 2000 głównymi środkami przekazu informacji były media tradycyjne, takie jak telewizja, radio czy prasa.

Po 2000 roku, dzięki dynamicznemu rozwojowi Internetu, pojawiło się znacznie więcej możliwości. Technologie internetowe sprawiły, że dostęp do informacji jest łatwy i możliwy w każdym miejscu – w domu, pracy lub na spacerze.  Ludzie nie tylko odbierają znacznie więcej informacji, ale także dzielą się nimi z innymi i tworzą własne. Umożliwiają to w dużej mierze media społecznościowe, których definicja została opisana w tym artykule.

Poznaj naszą ofertę w zakresie social media >>

Media społecznościowe – definicja

Definicji mediów społecznościowych jest wiele. Trudno jest wybrać najlepszą, najbardziej odpowiednią. Media społecznościowe, jak określili Kaplan oraz Haenlein, to:

Web 2.0 to określenie serwisów, w których dużą rolę odgrywają właśnie treści generowane przez użytkowników i wymiana informacji. Trend rozpoczął znaczny rozwój technologiczny tworzenia stron internetowych i blogów. Osoby odwiedzające strony zyskały możliwość komentowania, a także dodawania zdjęć i filmów, dzięki czemu możliwe było nawiązanie więzi między użytkownikiem a stroną. Miało to wpływ na późniejszy rozwój serwisów społecznościowych, które obecnie są najważniejszym elementem mediów społecznościowych. Charakteryzują się one rozwiniętą możliwością nawiązywania i utrzymywania relacji oraz dzielenia się treściami. Użytkownicy mogą tworzyć profile i decydować, komu chcą prezentować przedstawione na nim treści.

Media społecznościowe czy tradycyjne?

Media społecznościowe znacznie różnią się od mediów tradycyjnych. Główne różnice zostały określone przez Morgan, Jones i Hodges w “Social Media. The Complete Guide to Social Media From The Social Media Guys  i są to:

  1. Zasięg – obie grupy mediów są w stanie docierać do szerokiego grona odbiorców. W mediach tradycyjnych istnieją jednak większe ograniczenia, np. technologiczne i kosztowe. W mediach społecznościowych możliwości są niemal nieograniczone, a o zasięgu decyduje głównie atrakcyjność informacji dla odbiorców. 
  2. Dostępność – media tradycyjne posiadają jednostki zarządzające, które decydują o możliwości udostępnienia informacji i często wymagają nakładów finansowych. Media społecznościowe mimo, że również posiadają jednostki zarządzające, są dostępne dla każdego i są w dużej mierze darmowe. 
  3. Użyteczność – media tradycyjne wymagają specjalnych umiejętności, aby udostępnianą informację odpowiednio przygotować. Media społecznościowe umożliwiają rozprzestrzenianie informacji bez specjalnego przygotowania. 
  4. Natychmiastowość – informacje w mediach społecznościowych rozchodzą się natychmiast, znacznie szybciej niż w mediach tradycyjnych.
  5. Trwałość – informacje udostępnione w mediach tradycyjnych nie podlegają już zmianom, w mediach społecznościowych mogą one być na bieżąco aktualizowane.

Co więcej, media społecznościowe mają swoje charakterystyczne cechy: 

  • nie występuje koordynacja pomiędzy twórcami treści; 
  • środki wytwórcze są dostępne dla każdego zainteresowanego;
  • pierwotna informacja może podlegać wielu modyfikacjom, a na finalną wartość informacji wpływa przede wszystkim uczestnictwo społeczności, skupionej wokół tematu;
  • mogą być wykorzystywane na dowolną skalę, gdyż treści rozprzestrzeniane są poprzez społeczną interakcję;
  • treści powstają w sposób niewymuszony.

Funkcje mediów społecznościowych

Media społecznościowe mają też swoje funkcje i cele. Jakie? 

  • prezentowanie osób, organizacji i produktów poprzez tworzenie profili, stron firmowych, grup;
  • nawiązywanie komunikacji, wymiana informacji i podtrzymywanie więzi;
  • publikacja, udostępnianie, ocenianie i komentowanie treści, poglądów ;
  • prowadzenie dyskusji; 
  • współdzielenie zasobów, polegające na udostępnianiu różnego rodzaju plików (filmów, dokumentów itd.);
  • współtworzenie, którego celem jest tworzenie kooperacji pomiędzy użytkownikami.

Pojawienie się mediów społecznościowych, umożliwiających utrzymywanie stałego kontaktu ze znajomymi oraz praktycznie nieograniczony dostęp do informacji, spowodowało prawdziwą rewolucję. Obecnie na świecie jest ponad 4,6 miliarda użytkowników Internetu, z czego aż 4,14 to aktywni użytkownicy mediów społecznościowych. W internecie ludzie spędzają dziennie średnio 6 godzin i 55 minut, z czego ok. 2,5 godziny dziennie to czas spędzony w mediach społecznościowych.  Oznacza to, że media społecznościowe są dużą częścią życia większości ludzi.

Media społecznościowe i ich definicja to rozległy temat. Dowiedz się więcej o social media z artykułów dostępnych na naszym blogu: TUTAJ

Chętnie porozmawiamy o Twoich mediach społecznościowych. Realizujemy obsługę dla podmiotów małych, ale także dużych marek w trybie przetargowym czy konkursowym. Umów się na bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Źródła

  • A.Szydłowska “Charakterystyka mediów społecznościowych jako narzędzia komunikacji firmy z klientem”
  • A. M. Kaplan, M. Haenlein “Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media”
  • Raport Hootsuite Digital 2020