Nowy rok, nowe mo偶liwo艣ci! Przedstawiciele social media kierowali si臋 t膮 dewiz膮 i wi臋kszo艣膰 z nich zacz臋艂a rok wprowadzaj膮c spor膮 dawk臋 nowo艣ci. Jeste艣cie ciekawi, czym zaskoczy艂y nas platformy w ci膮gu ostatniego miesi膮ca? Startujemy!

Like vs Follow

Sta艂o si臋. Zapowiadane p贸艂 roku temu (link) zmiany profesjonalnych stron na Facebooku wesz艂y w 偶ycie. Kultowy przycisk 鈥淟ubi臋 to鈥 znika z profili biznesowych. Tw贸rcy postanowili postawi膰 na obserwacje – tylko ten przycisk b臋dzie widoczny na koncie. W zwi膮zku z tym znika r贸wnie偶 liczba polubie艅, a zast膮pi j膮 liczba obserwuj膮cych.

Jak Facebook uzasadnia zmiany? Wyja艣niaj膮, 偶e klikni臋cie 鈥淥bserwuj鈥 jest r贸wnoznaczne z ch臋ci膮 ogl膮dania post贸w strony i bycia jej spo艂eczno艣ci膮. Jest to wi臋c przeciwie艅stwo polubienia, kt贸re nie zawsze oznacza艂o 艣ledzenie aktualizacji strony, bo u偶ytkownicy mieli wy艂膮czon膮 opcj臋 obserwowania jej. 

Serwis zapewnia, 偶e zmiany nie spowoduj膮 utraty fan贸w. Je艣li jednak u偶ytkownicy polubili stron臋, ale jej nie obserwowali, nie zostan膮 zaliczeni do grona obserwuj膮cych. 

Jeszcze przez jaki艣 czas w艂a艣ciciele stron b臋d膮 mieli mo偶liwo艣膰 przywr贸cenia starego widoku.

Social media - znika przycisk "Lubi臋 to" z profili biznesowych na FB

殴r贸d艂o:

U艂atwienia biznesowe

To nie wszystkie zmiany dla w艂a艣cicieli profesjonalnych stron na Facebooku. Kolejn膮 nowo艣ci膮 jest u艂atwienie prze艂膮czania si臋 mi臋dzy kontem osobisty a firmowym. Opcj臋 t臋 znajdziemy na stronie, kt贸r膮 zarz膮dzamy, w prawym dolnym rogu.  B臋dzie tam przycisk, dzi臋ki kt贸remy b臋dziemy mogli szybko zmieni膰 konto, z kt贸rego chcemy dokonywa膰 interakcji. Taka mo偶liwo艣膰 pomo偶e u偶ytkownikom g艂贸wnie z poziomu aplikacji mobilnej, na kt贸rej zmiana konta by艂a do tej pory bardzo trudna. 

Co wi臋cej, pojawi si臋 te偶 wi臋cej opcji nadawania uprawnie艅 administratorom.

殴r贸d艂o: https://www.socialmediatoday.com/news/linkedin-adds-swipe-up-links-to-linkedin-stories

Dost臋p do informacji

Znacie zak艂adk臋 鈥淎ccess Your Information鈥? To funkcja istniej膮ca od 2018 r., kt贸ra umo偶liwia dost臋p do prywatnych informacji na sw贸j temat. W styczniu Facebook postanowi艂 j膮 zaktualizowa膰, tak aby dost臋p do danych by艂 dla u偶ytkownik贸w jeszcze prostszy i bardziej przejrzysty. Liczba kategorii zosta艂a poszerzona z dw贸ch do o艣miu, 偶eby 艂atwiej by艂o dotrze膰 do informacji, kt贸re nas interesuj膮. B臋d膮 to 

  • Twoja aktywno艣膰 na Facebooku
  • Znajomi i obserwatorzy
  • Preferencje
  • Informacje osobiste
  • Informacje o reklamach
  • Aplikacje i strony internetowe poza Facebookiem
  • Informacje o logowaniu
  • Informacje dotycz膮ce bezpiecze艅stwa i logowania

Ka偶da z zak艂adek b臋dzie mia艂a swoje podkategorie, a uzyskiwanie odpowiednich danych u艂atwi tak偶e wyszukiwarka. 

Pojawi膮 si臋 tam r贸wnie偶 informacje o tym, w jaki spos贸b dane u偶ytkownik贸w mog膮 by膰 wykorzystywane do wy艣wietlania spersonalizowanych tre艣ci.

Social media i dost臋p do informacji na FB

殴r贸d艂o: http://www.proto.pl/aktualnosci/facebook-aktualizuje-zakladke-z-prywatnymi-informacjami-o-uzytkownikach

Biznes tak偶e w Instagramie

Nowe udogodnienia dla profesjonalnych kont wprowadzi艂 te偶 Instagram. Maj膮 one u艂atwi膰 zarz膮dzanie kontem. Nowe funkcje pomagaj膮 sprawdzi膰 wydajno艣膰 konta i zapewniaj膮 odpowiednie narz臋dzia do zmaksymalizowania efekt贸w dzia艂a艅, a co za tym idzie,  zarabiania na platformie.

Co konkretnie zawiera nowa zak艂adka? Kluczowe trendy, uwagi dotycz膮ce poszczeg贸lnych danych, por贸wnanie obecnych i przesz艂ych statystyk, linki do zasob贸w informacyjnych serwisu, kt贸re maj膮 na celu pomoc w zarz膮dzaniu kontem, a tak偶e udost臋pnienie wskaz贸wek i trik贸w.

Instagram zamierza rozwija膰 t臋 opcj臋, tak aby wszystkie potrzebne informacje znajdowa艂y si臋 w jednym miejscu.

Social media i Instagram - udogodnienia dla kont biznesowych

殴r贸d艂o: https://wersm.com/instagram-introduces-a-new-professional-dashboard-to-help-you-make-better-decisions

TikTok dla najm艂odszych

W zwi膮zku z licznymi sprzeciwami, TikTok zadba艂 w styczniu o polityk臋 prywatno艣ci. Zmiany dotyczy艂y zasad dla u偶ytkownik贸w poni偶ej 18 roku 偶ycia. Zgodnie z nimi, content udost臋pniany przez osoby w wieku 13-15 lat b臋dzie prywatny, czyli widoczny tylko dla os贸b obserwuj膮cych dane konto. Co wi臋cej, nie wszyscy b臋d膮 mogli komentowa膰 dodane filmiki, a w艂a艣ciciel konta b臋dzie m贸g艂 nawet ca艂kowicie wy艂膮czy膰 mo偶liwo艣膰 komentowania. Wy艂膮czone zosta艂o r贸wnie偶 sugerowanie kont os贸b poni偶ej 15 roku 偶ycia innym u偶ytkownikom. 

U偶ytkownicy w wieku 16-17 lat otrzymuj膮 za to nieco wi臋kszy dost臋p. Mog膮 korzysta膰 z prywatnego czatu i transmisji na 偶ywo, a dodatkowo mog膮 zdecydowa膰, czy chc膮 zezwoli膰 na pobieranie wideo. 

U偶ytkownicy maj膮cy mniej ni偶 13 lat zostan膮 przekierowani do interfejsu 鈥淭ikTok dla m艂odszych u偶ytkownik贸w鈥, gdzie obowi膮zuj膮 bardziej rygorystyczne zasady bezpiecze艅stwa. 

殴r贸d艂o: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tiktok-zasady-prywatnosci-dzieci-opinie

Zadaj pytanie!

TikTok proponuje tak偶e nowe rozwi膮zanie dla tw贸rc贸w, 偶eby zwi臋kszy膰 zaanga偶owanie odbiorc贸w. Wprowadzona zosta艂a mo偶liwo艣膰 tworzenia Q&A. Odbiorcy maj膮 dzi臋ki temu mo偶liwo艣膰 zadawania pyta艅, na kt贸re w艂a艣ciciele kont mog膮 odpowiedzie膰 w kolejnych filmikach.

Zadane pytania b臋d膮 widoczne w sekcji, do kt贸rej dosta膰 si臋 mo偶na za pomoc膮 ikony umieszczonej w polu tworzenia komentarza. Ka偶dy u偶ytkownik b臋dzie m贸g艂 tak偶e polubi膰 pytanie kogo艣 innego, je艣li r贸wnie偶 zale偶y mu na uzyskaniu na nie odpowiedzi.

Na t臋 chwil臋 w艂膮czenie tej funkcji nie jest og贸lnodost臋pne, jednak pytania mog膮 zadawa膰 wszyscy u偶ytkownicy. TikTok zapewnia, 偶e trwaj膮 testy, podczas kt贸rych tylko publiczne konta, kt贸rych liczba obserwuj膮cych jest wi臋ksza ni偶 10 tysi臋cy, b臋d膮 mia艂y mo偶liwo艣膰 w艂膮czenia Q&A. W nadchodz膮cych tygodniach zamierzaj膮 jednak stopniowo udost臋pnia膰 t臋 opcj臋 wi臋kszemu gronu u偶ytkownik贸w.

Social media - Tik Tok i Q&A

殴r贸d艂o:

https://www.socialmediatoday.com/news/tiktok-adds-new-q-and-a-option-which-enables-fans-to-post-questions-for-cre/593593/

Efektowne rozpocz臋cie roku

Wraz z rozpocz臋ciem roku, TikTok udost臋pni艂 r贸wnie偶 sw贸j pierwszy efekt AR dla Iphone 12. Nowa technologia sprawia, 偶e efekt dostosowuje si臋 do otoczenia i obiekt贸w uj臋tych w klipie, i wsp贸艂gra z nimi. Efekt powsta艂 dzi臋ki analizie 艣wiat艂a i czasu jego rozprzestrzeniania si臋. 

Platforma zaczynaj膮c rok w ten spos贸b chcia艂a podkre艣li膰, 偶e rozw贸j tego typu efekt贸w b臋dzie jednym z jej cel贸w na nadchodz膮cy rok, tak aby by艂o ich wi臋cej oraz 偶eby by艂y dost臋pne na ka偶dym urz膮dzeniu. Nie ukrywamy, 偶e jeste艣my ciekawi rezultat贸w!

wideo: https://twitter.com/i/status/1346828242506969089

殴r贸d艂o: https://www.socialmediatoday.com/news/tiktok-launches-first-lidar-enabled-ar-effect-for-iphone

Google te偶 stawia na efekt

Nowy efekt AR wprowadza tak偶e Google. Umo偶liwia on wirtualne wypr贸bowanie kosmetyk贸w. Funkcja zosta艂a stworzona we wsp贸艂pracy ze znanymi markami kosmetycznymi, takimi jak L’Or茅al, Est茅e Lauder czy MAC Cosmetics. Dzia艂a w aplikacji Google Search, umo偶liwiaj膮c u偶ytkownikom wypr贸bowanie odcieni kosmetyk贸w na modelkach o r贸偶nych odcieniach sk贸ry lub na sobie za pomoc膮 przedniej kamery urz膮dzenia.

殴r贸d艂o:

https://wersm.com/google-lets-users-try-on-makeup-in-ar/?fbclid=IwAR30x71crpqvf_T0YZnApuVq9LiS-nWCBayDhgBZTNG_Cm4SfpdlTrtrSbQ

Licz膮 si臋 relacje

Pinterest do艂膮cza do grona aplikacji posiadaj膮cych Stories. W tym serwisie b臋d膮 one nosi膰 nazw臋 Story Pins, a funkcja ma si臋 nieco r贸偶ni膰 od tych, kt贸re znamy z innych portali. Najwi臋ksz膮 r贸偶nic膮 jest to, 偶e nie b臋dzie ograniczona do 24 godzin. Materia艂y umieszczane w relacjach maj膮 dawa膰 wi臋cej kontekstu do zwyk艂ych pin贸w. B臋d膮 tutaj tak偶e dost臋pne relacje wieloosobowe, wyr贸偶niaj膮ce wybrane grupy u偶ytkownik贸w. Pinterest umo偶liwia tak偶e wiele widok贸w nowej funkcji.

Opcja nie jest jeszcze og贸lnodost臋pna, ale ma by膰 stopniowo wprowadzana i aktualizowana.

殴r贸d艂o: https://newsroom.pinterest.com/en/Pinterest-introduces-following-streams

Jeszcze wi臋cej relacji

A je艣li chodzi o instagramowe relacje, tutaj r贸wnie偶 trwaj膮 testy. Dotycz膮 one 艂atwo艣ci i przyjemno艣ci z korzystania ze stories贸w na desktopie. Obecnie u偶ytkownicy widz膮 tylko jedn膮 relacj臋 na raz, co wygl膮da do艣膰 niekorzystnie w szerszym ni偶 mobilnym formacie. 

Dlatego Instagram proponuje nowy design, kt贸ry poka偶e relacje w formie karuzeli. Zapewni to r贸wnie偶 艂atwiejsze prze艂膮czanie si臋 mi臋dzy relacjami.

Social media - Stories na PC (screen)

殴r贸d艂o:

https://wersm.com/instagram-tests-a-new-layout-for-stories-on-desktop/?fbclid=IwAR2bIZPp9i8MBCG3f6WLEAjCNE2fpSg1_cQt4Wi3-pUCwVq-erWkxpfxVRU

Zakupy w YouTube

YouTube rozwija mo偶liwo艣ci zakupowe w swojej witrynie. Rozpocz臋艂y si臋 testy funkcji, kt贸ra umo偶liwia tw贸rcom oznaczanie produkt贸w przedstawionych w filmach. Widzowie b臋d膮 mogli zobaczy膰 list臋 dodanych produkt贸w, klikaj膮c w ikon臋 torby zakupowej w lewym dolnym rogu filmu. Wystarczy jedno klikni臋cie, 偶eby u偶ytkownik przeni贸s艂 si臋 bezpo艣rednio do witryny, w kt贸rej b臋dzie mo偶liwy zakup produktu. 

Trwaj膮 r贸wnie偶 testy funkcji 鈥淐lips鈥. Jej za艂o偶eniem jest mo偶liwo艣膰 wyboru 5-60 sekundowych fragment贸w film贸w, tak aby dzieli膰 si臋 nimi na innych platformach. Podczas ogl膮dania tre艣ci pod filmem pojawi si臋 ikonka klipu, kt贸ra pozwoli u偶ytkownikowi na wybranie fragmentu, kt贸ry go interesuje.

殴r贸d艂o: https://support.google.com/youtube/thread

Otaguj film!

YouTube mocniej wchodzi w hasztagi. Od teraz b臋dzie mo偶na wyszuka膰 filmy wpisuj膮c w wyszukiwark臋 interesuj膮cy nas hasztag. Platforma b臋dzie pokazywa膰 wy艂膮cznie tre艣ci, kt贸re zosta艂y oznaczone danym hasztagiem. 

Social media - Youtube i hashtagi (screen)

殴r贸d艂o: https://support.google.com/youtube/thread

Masz wyb贸r!

LinkedIn postanowi艂 wprowadzi膰 wi臋cej mo偶liwo艣ci zarz膮dzania prywatno艣ci膮. Opr贸cz dodanej jaki艣 czas temu opcji ograniczania widoczno艣ci post贸w (obecnie w nowej formie), teraz mo偶liwe jest r贸wnie偶 ograniczenie os贸b, kt贸re mog膮 komentowa膰 post. Do wyboru mamy trzy opcje: wszyscy u偶ytkownicy, tylko kontakty i nikt.

Pojawi艂a si臋 te偶 funkcja, kt贸ra pozwala na ograniczenie widoczno艣ci post贸w konkretnych u偶ytkownik贸w w naszym feedzie.

Social media - LinkedIn i ograniczenie oso贸b, kt贸re mog膮 komentowa膰 post (screeny)
Social media - LinkedIn i ograniczenie oso贸b, kt贸re mog膮 komentowa膰 post (screeny)

殴r贸d艂o:

To ju偶 wszystko, co dla Was mamy. Jeste艣my pewni, 偶e je艣li kolejne miesi膮ce b臋d膮 r贸wnie owocne jak stycze艅, to czeka nas zdecydowanie bardzo ciekawy czas.

Zapraszamy wi臋c za miesi膮c, b膮d藕cie na bie偶膮co z nowo艣ciami z social media!