Najnowsze informacje o schematach wykorzystywania social media w biznesie można znaleźć w raporcie The State of Social Media 2018. Raport został przygotowany przez Social Media Week oraz Buffer. Powstał na podstawie danych zebranych od ok. 1700 marketerów. To pouczająca lektura, obowiązkowa dla wszystkich osób odpowiedzialnych w swojej firmie za obecność w internecie.

Nietrudno się domyślić, że prym wśród platform wiedzie Facebook. 96% wszystkich podmiotów klasyfikowanych w raporcie do komunikacji ze swoimi odbiorcami używa właśnie Facebooka. Drugim w kolejności jest Twitter przy udziale 89% marketerów, natomiast 70% wykorzystuje Linkedln oraz Instagram. Najrzadziej używa się Snapchata i Pinteresta. Z komunikatorów zwykle firmy wybierają Messengera 80% oraz WhatsAppa 41%.  Korzystanie z kanałów social media w biznesie jest niemal obowiązkiem.

Poznaj naszą ofertę obsługi social media dla biznesu.

Social media w biznesie – jakie materiały najczęściej się publikuje?

Najczęściej firmy (95%) korzystają z kanałów social mediów poprzez udostępnianie grafik czy zdjęć lub linków (85%). Z tego 70% zamieszcza tam materiały video, natomiast bardzo rzadko firmy korzystają z transmisji na żywo. Ciekawym elementem statystyki była informacja, że ponad połowa firm nie posiada udokumentowanej strategii udziału w social mediach.

Kto może i powinien korzystać z mediów społecznościowych?

Aktualnie najpotężniejszym na świecie narzędziem spośród wszystkich social mediów jest Facebook. Firmy chętnie korzystają z tego sposobu komunikacji. No właśnie… komunikacji i to w obie strony. Przedsiębiorcy publikują tam obrazy, posty, dłuższe teksty, filmy i w ten sposób docierają do bazy potencjalnych klientów.

Jednak największym ryzykiem dla firmy jest dwustronność kontaktu, czyli komunikacja w obie strony. Marketing społecznościowy to dość nieoczekiwany wykwit Facebooka, nieoczekiwany i bezlitosny. Każdy konsument otrzymuje możliwość skomentowania materiału, który zamieszcza firma czy opinii o jej działalności, usługach czy produktach. Dlatego dość łatwo stać się antybohaterem i narazić na lawinę negatywnych komentarzy. Jednym słowem warto być ostrożnym albo uczciwym również w promowaniu swoich produktów. Warto też unikać kilku popularnych błędów w prowadzeniu strony na Facebooku, o których przeczytasz TUTAJ.

Wizerunek firmy w Internecie

Firmy dbające o swój wizerunek powinny posiadać swój profil na serwisach typowo społecznościowo-biznesowych, jakimi są GoldenLine oraz Linkedln. Mimo że nie stosuje się tam typowych działań reklamowych, jednak powstaje wizytówka, która będzie miała znaczenie szczególnie dla dużej firmy o sporej rotacji personelu, ale też takiej, która poszukuje nieustannie nowych relacji biznesowych.

Czym powinna kierować się firma przy wyborze platformy społecznościowej?

Wydaje się, że najlepszym sposobem na dotarcie do jak największej ilości odbiorców, ale też do odpowiedniej grupy docelowej, jest działanie multiplatformowe. Jeszcze do niedawna mówiło się, że Facebook to narzędzie dla młodych, ale to już nieprawda. Wręcz odwrotnie, Facebook obejmuje największe spectrum wieku. Wielu konsumentów bezpośrednio z oficjalnej strony firmy przechodzi do jej Facebooka, by poczytać co myślą o firmie inni.

Zastanawiasz się, jak wybrać właściwy kanał social media dla firmy?

Z pewnością dobrą podpowiedzią jest charakter działalności firmy. Instagram np. jest aplikacją, gdzie działa przede wszystkim obraz. Za pomocą wyłącznie obrazu należy stworzyć przekaz reklamowy. Jest to dość łatwe przy produktach lifestylowych, trudniejsze przy specjalistycznej produkcji. Reklama w postaci obrazu oznacza, że dany produkt musi być w centrum uwagi i budzić pozytywne skojarzenia. To znaczy też, że nie reklamuje się tam firmy czy pojęcia, ale produkt w prostym i jednoznacznym przekazie do odbiorcy.

Social media w biznesie – podsumowanie

Nigdy wcześniej świat reklamy nie posiadał tak skutecznych narzędzi, jakimi są dzisiaj media społecznościowe. Trzeba tylko umieć je wykorzystywać do jasno określonych celów. Nie jesteś pewien, czy sam temu podołasz? A może Twoja firma rozwija się na tyle szybko, że nie masz na czasu, by zająć  się promocją w sieci? Wystarczy, że zgłosisz się do nas na bezpłatną konsultację z naszym doradcą a wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązania i zwiększymy Twoją widoczność w Internecie.