Zdjęcie jedzenia na social media influencera. Inmarketing
Strona główna » Blog » Facebook, Instagram, a może to i to? Z jakich kanałów social media korzystać?

Facebook, Instagram, a może to i to? Z jakich kanałów social media korzystać?

Większość z nas na hasło „media społecznościowe” automatycznie myśli o Facebooku. Nie jest to niczym dziwnym, biorąc pod uwagę, że jest to najczęściej używany portal społecznościowy na świecie. Facebook to jedyne medium społecznościowe, które przekroczyło próg 2 miliardów aktywnych użytkowników w skali globalnej.

W Polsce zalogowanych i aktywnych jest około 21,5 miliona osób. Dla porównania liczba aktywnych użytkowników Instagrama to około 1 miliard (dane z października 2018). Oba serwisy, tak jak zresztą pozostałe media społecznościowe, mają swoje zalety, wady oraz funkcje, które mogą być przydatne w prowadzeniu działań marketingowych firmy.

Jak wybrać właściwy kanał social media dla firmy?

Przed podjęciem działań marketingowych w mediach społecznościowych musimy zadać sobie dwa podstawowe pytania. Pytania, dzięki którym wybierzemy odpowiedni kanał lub kanały komunikacji i dostosujemy nakłady energii, czasu i pieniędzy przeznaczane na działania wizerunkowe i promocyjne.

Pierwsze i podstawowe pytanie brzmi: “Czy z danego portalu społecznościowego korzystają nasi potencjalni klienci, partnerzy i konkurencja?”. Jeżeli odpowiedź brzmi „tak”, jest to znak, że i naszej firmy na takim portalu nie może zabraknąć.

Drugie pytanie to: “Jaki content będzie naszym materiałem reklamowym i czy nadaje się on do publikacji na danym portalu społecznościowym?”. Kampanie marketingowe mogą składać się w przeważającej części z przekazu w formie zdjęć, treści pisanej, filmów, grafik i infografik. Nie każdy content nadaje się do publikacji na każdym portalu społecznościowym.

Facebook

Aktualnie, jeżeli firma chce być firmą nowoczesną i działającą na miarę XXI wieku, powinna znaleźć się na Facebooku. Bez względu na branżę, w jakiej działa. Facebook to miejsce, w którym znajdziemy sklepy, restauracje, hotele, warsztaty samochodowe, gabinety lekarskie, firmy z szeroko pojętego obszaru przemysłu i niemal wszystkie usługi. Nie ważne czy firma działa w sektorze B2B, czy B2C, powinna posiadać swoje konto na Facebooku.

Serwis ten umożliwia budowanie wizerunku marki i społeczności z nią związanej oraz oferuje rozbudowane narzędzia do prowadzenia kampanii marketingowych. Z powodzeniem można na nim publikować każdy rodzaj treści. Prowadzenie aktywnego, kompletnego i wartościowego konta na Facebooku zwiększa wiarygodność firmy i stanowi dla użytkowników źródło zarówno podstawowych informacji o firmie, pozwala pozostać na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami i umożliwia odpowiadanie i natychmiastowe reagowanie na zamieszczane treści.

To właśnie na tym portalu użytkownicy szukają informacji dotyczących wydarzeń, produktów, usług oraz opinii innych klientów. Utworzenie i prowadzenie konta na Facebooku przynosi wymierne korzyści przedsiębiorstwom z każdej branży, jednak wśród liderów, którzy czerpią najwięcej korzyści z komunikacji poprzez ten kanał należą firmy zajmujące się:

  • mediami,
  • sportem i rekreacją,
  • zdrowym trybem życia,
  • żywnością,
  • turystyką,
  • informatyką i sprzętem komputerowym,
  • motoryzacją.

Instagram

Instagram jest miejscem, gdzie użytkownicy poszukują przede wszystkim rozrywki, inspiracji, relaksu. To kanał doskonale sprawdzający się w przypadku firm posiadających atrakcyjny wizualnie content, udostępniany w formie zdjęć i filmów.

Według statystyk największą grupę użytkowników Instagrama stanowią osoby w wieku od 18 do 34 lat. Jest to zatem serwis skupiający głównie młode osoby, zwracające uwagę na wartości estetyczne publikowanych treści. Ten kanał komunikacji sprawdzi się dobrze dla firm działających w:

  • bardzo szeroko pojętym lifestyle,
  • branży modowej,
  • gastronomii,
  • motoryzacji,
  • sporcie i rekreacji,
  • turystyce.

Instagram jest mniej rozbudowany niż Facebook i nie daje tak szerokich możliwości prowadzenia i monitorowania działań marketingowych. Jest jednak dobrym wyborem dla firm, które w atrakcyjny wizualnie sposób potrafią zaprezentować swoją działalność.

Czy każda firma posiadająca konto na Facebooku powinna także działać na Instagramie?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Są firmy, które z powodzeniem prezentują swoją działalność na Instagramie, mimo iż z pozoru ich produkty i usługi nie są fotogeniczne. Niektóre działają równie prężnie na obu portalach. Są też takie, które skupiają się wyłącznie na jednym z nich.

Warto pamiętać, że Instagram skupia około miliarda aktywnych użytkowników. To ogromna, potencjalna baza klientów. Baza, która choćby z uwagi na sam jej rozmiar, jest grą wartą świeczki. Jeżeli tylko jako firma widzimy potencjalne zastosowanie Instagrama w naszej działalności i możemy na taką działalność przeznaczyć czas, warto założyć tam konto firmowe. Zwłaszcza że świat social media bez przerwy się rozwija, a najbardziej dynamiczny wzrost użytkowników ma miejsce właśnie w przypadku tego serwisu.


Jeśli sam nie masz czasu na prowadzenie działań w kanałach social media albo nie jesteś przekonany, że się to opłaca, skorzystaj z rad i pomocy agencji marketingowej. My, poza tworzeniem treści na Twoje media społecznościowe, zadbamy również o skuteczną i tanią kampanię reklamową, która przyniesie nieoczekiwane efekty. Zapraszamy do współpracy!

Najkrótszy sposób, aby opisać Olka? Bujna wyobraźnia i nietuzinkowe pomysły! Olek odpowiada za wizualne aspekty w InMarketing. Jest kreatorem konceptów graficznych, tworzy grafiki na social media oraz projektuje oferty. Prywatnie jest fanem filmów animowanych oraz fotografii. Poza tym interesuje się rynkiem piw rzemieślniczych oraz uwielbia testować nowe street food'owe restauracje.

ZOSTAW KOMENTARZ