agrncja inmarketing, Content marketing - co musisz wiedzie膰, 偶eby robi膰 to dobrze?
Strona g艂贸wnaBlogContent marketing – co musisz wiedzie膰, 偶eby robi膰 to dobrze?

Content marketing – co musisz wiedzie膰, 偶eby robi膰 to dobrze?

Ostatnio wyja艣nili艣my Ci, czym jest jest content marketing i co mo偶esz zyska膰, wykorzystuj膮c go prawid艂owo w swojej komunikacji. Je艣li masz jeszcze jakie艣 w膮tpliwo艣ci w tym zakresie, zach臋camy Ci臋 do wr贸cenia do poprzedniego artyku艂u z tej serii.

Je偶eli ju偶 to wszystko wiesz, to 艣wietnie! Mo偶emy przej艣膰 do kolejnego etapu, w kt贸rym wyja艣nimy Ci, jak w艂a艣ciwie tworzy膰 content marketing, kt贸ry przyniesie Ci, wspomniane ostatnio, korzy艣ci. Przedstawiamy Ci kilka rad, kt贸re mog膮 skutecznie wp艂yn膮膰 na jako艣膰 tworzonych przez Ciebie tre艣ci.

Content marketing – zastan贸w si臋, co chcesz przekaza膰

Zacznijmy od tego, co w艂a艣ciwie chcesz przekaza膰? Na tym etapie, zbierz wszystkie aspekty, kt贸re chcesz, aby dotar艂y do Twoich odbiorc贸w. Mo偶e to by膰 cena produktu, jego aspekty techniczne, zawarto艣膰 promowanego bloga czy przedstawienie Twojej firmy. Wbrew pozorom, nie jest to jednak najwa偶niejsze. Oczywi艣cie, warto przekaza膰 tak podstawowe informacje – dzi臋ki temu unikniesz, na przyk艂ad, pojawiaj膮cych si臋 pyta艅 w komentarzach pod postem. Pami臋taj jednak, 偶e Twoich odbiorc贸w du偶o bardziej interesuje to, co zyskaj膮, ni偶 to, czym charakteryzuje si臋 produkt, kt贸ry im to zapewni.

Tworz膮c tre艣膰, staraj si臋 wi臋c skupia膰 w艂a艣nie na 贸w korzy艣ciach. Zajmujesz si臋 sprzeda偶膮 foteli biurowych? Zamiast pisa膰 wy艂膮cznie o tym, 偶e Tw贸j fotel ma specjalnie wyprofilowane oparcie, daj zna膰 klientom, 偶e odci膮偶a on kr臋gos艂up, dzi臋ki czemu redukuje jego b贸l. W ten spos贸b, zwi臋kszysz szanse, 偶e osoby, kt贸re borykaj膮 si臋 z tym problemem, zainteresuj膮 si臋 nim i z艂o偶膮 zam贸wienie. T臋 metod臋 mo偶esz wykorzysta膰 w promowaniu czegokolwiek – produktu, us艂ugi, bloga. 

Sp贸jrz na ten przyk艂ad:

Content marketing - przyk艂ad

W tym wypadku, artyku艂 na blogu promowany jest tym, 偶e zapewni czytelnikowi zwrot pieni臋dzy, poniewa偶 pozna on podstawow膮 terminologi臋 wykorzystywan膮 w niemieckiej biurokracji – bez tego, nie by艂by w stanie wype艂ni膰 dokument贸w. Taki post m贸g艂by mie膰 mniejsz膮 si艂臋 przyci膮gania, je偶eli brzmia艂by: ,,Sprawd藕 nasz nowy artyku艂, o zwrocie podatku w Niemczech.鈥 Za du偶o to nie m贸wi, prawda?

Je艣li nie s艂ysza艂e艣 jeszcze o j臋zyku korzy艣ci, koniecznie przeczytaj ten artyku艂: J臋zyk korzy艣ci 鈥 co to jest i jak go skutecznie stosowa膰?

Wiesz kto jest Twoim odbiorc膮?

Je偶eli wiesz ju偶, co chcesz przekaza膰, zadaj sobie pytanie: do kogo Twoje tre艣ci maj膮 by膰 kierowane? Je艣li wiesz, to bardzo dobrze. Je偶eli nie, to musisz zda膰 sobie spraw臋, 偶e jest to bardzo istotny punkt – inaczej b臋dziesz si臋 komunikowa艂 z nastolatkiem, a inaczej z matk膮 dw贸jki dzieci czy biznesmenem.

Pomocne w tym jest stworzenie tak zwanej buyer persony. Ten termin, to nic innego, jak pewien wz贸r klienta, do kt贸rego chcesz dotrze膰. Tworzenie buyer persony opiera si臋 na odpowiedzi na kilka lub kilkana艣cie pyta艅 – w wi臋kszo艣ci wystarcz膮 nam podstawowe informacje, ale zdarza si臋, 偶e content musi by膰 bardziej rozbudowany i skierowany do szczeg贸艂owo okre艣lonych os贸b.

Za艂贸偶my, 偶e zajmujesz si臋 sprzeda偶膮 s艂uchawek. Przyk艂adowe pytania, na podstawie kt贸rych mo偶esz stworzy膰 swoj膮 buyer person臋 s膮 nast臋puj膮ce:

  • Ile ma lat?
  • Jakiej jest p艂ci?
  • Jaki zaw贸d wykonuje?
  • Jaki tryb 偶ycia prowadzi?
  • Gdzie b臋dzie korzysta膰 ze s艂uchawek?
  • Jaki problem pomog膮 mu rozwi膮za膰?
  • Czego od nich oczekuje lub jaki jest jego cel?
  • Jakie s膮 jego ewentualne w膮tpliwo艣ci i jak mo偶esz je rozwi膮za膰?
  • Jakie kana艂y komunikacji preferuje?
  • Dlaczego mia艂by u nas kupi膰?
  • A dlaczego wybiera konkurencj臋?
  • I wiele wi臋cej!

Pytania, kt贸re sformu艂ujesz, zale偶膮 oczywi艣cie od tego kilku czynnik贸w, takich ja to, czym si臋 zajmujesz czy jaki produkt lub us艂ug臋 chcesz sprzeda膰. Jednak niezale偶nie od rodzaju dzia艂alno艣ci, sporz膮dzenie buyer persony powinno by膰 Twoim punktem wyj艣cia do tworzenia content marketingu. Dzi臋ki temu, spojrzysz na tre艣ci jako klient, a nie tylko sprzedawca. Radzimy Ci jednak, aby艣 nie koncentrowa艂 si臋 wy艂膮cznie na podstawowych informacjach. Warto zada膰 szczeg贸艂owe pytania, kt贸re umo偶liwi膮 Ci stworzenie bardziej kreatywnego contentu, a tak偶e skr贸c膮 Tw贸j czas pracy – im wi臋cej informacji, tym 艂atwiejsza produkcja tre艣ci. 

Wi臋cej o tworzeniu person marketingowych znajdziesz tutaj i tutaj.

Sp贸jrz na jeden z przyk艂ad贸w:

Content marketing - przyk艂ad

Na pierwszy rzut oka mo偶na stwierdzi膰, 偶e tre艣膰 jest kierowana do konkretnego odbiorcy – w tym przypadku rodziny z dzie膰mi, kt贸rzy ceni膮 sw贸j spok贸j. Student, kt贸ry lubi imprezowa膰, m贸g艂by nie zainteresowa膰 si臋 tak膮 ofert膮.

Musisz wiedzie膰, jak to przekaza膰

Gdy ustali艂e艣 ju偶, co i komu chcesz przekaza膰, musisz si臋 zastanowi膰 nad tym, jak to zrobi膰. 

  • Wybierz form臋, w kt贸rej chcesz to przekaza膰 odbiorcom – post, grafika, a mo偶e video lub podcast? Jak ju偶 wiesz ze wcze艣niejszego artyku艂u, content marketing ma wiele form. Wybierz tak膮, kt贸ra b臋dzie naturalnie wsp贸艂gra膰 z tym czym si臋 zajmujesz.
  • Musisz sformu艂owa膰 przekaz w odpowiedni spos贸b. Pami臋taj, 偶e powinien on by膰 przede wszystkim na temat. Je偶eli b臋dziesz, przys艂owiowo, 鈥渓a膰 wod臋鈥, to mo偶esz straci膰 odbiorc贸w ju偶 na starcie.  Warto wi臋c, aby艣 przedstawi艂 temat konkretnie – wymieni艂 korzy艣ci, dla Twojego odbiorcy oraz wyja艣ni艂, jak mo偶e je uzyska膰. Je偶eli tworzysz artyku艂 lub film, w kt贸rym wyja艣niasz jaki艣 temat, to r贸wnie偶 nie odno艣 si臋 do kilku w膮tk贸w na raz (tym bardziej, je偶eli nie maj膮 za du偶o wsp贸lnego z tym, o czym chcesz opowiada膰). Wprowadza to niepotrzebny chaos. 

Po za tym, pami臋taj, 偶e ludzi najcz臋艣ciej przyci膮ga nag艂贸wek lub po prostu szukaj膮 odpowiedzi na jakie艣 pytanie w wyszukiwarce. Je偶eli im na nie nie odpowiesz, bo zaczniesz opowiada膰 o pobocznym temacie, jest bardzo du偶e prawdopodobie艅stwo, 偶e wy艂膮cz膮 Tw贸j tekst czy video, zanim dotr膮 do ko艅ca.

  • J臋zyk, kt贸rym si臋 pos艂ugujesz, r贸wnie偶 jest bardzo wa偶ny. Po pierwsze, musi on by膰 odpowiednio dostosowany do odbiorcy. Je偶eli kierujesz sprzeda偶 swoich produkt贸w do nastolatk贸w, nie b臋dziesz u偶ywa艂 specjalistycznego j臋zyka, bo nie tylko nic im on nie wyja艣ni, ale r贸wnie偶 zniech臋ci do poznania Twojej oferty. 

Po drugie, content musi by膰 sp贸jny z twoj膮 dzia艂alno艣ci膮. Je偶eli prowadzisz kancelari臋 prawn膮, to kr贸tkie filmiki, w stylu instastory, nie zawsze s膮 dobrym rozwi膮zaniem. Zamiast tego, zdecyduj si臋, na przyk艂ad, na prowadzenie bloga o tematyce prawnej. To przede wszystkim wp艂ynie na budowanie Twojego wizerunku i wiarygodno艣膰. A pami臋taj, 偶e bycie wiarygodnym w oczach klient贸w jest jednym z cel贸w, kt贸ry chcesz osi膮gn膮膰 za pomoc膮 content marketingu. 

  • Bardzo wa偶na jest r贸wnie偶 oryginalno艣膰 i nie powielanie tego, co ju偶 od dawna istnieje i jest dobrze znane innym. Dlatego przed tworzeniem contentu, warto sprawdzi膰 dzia艂ania konkurencji. Unikniesz w ten spos贸b udost臋pnienia czego艣, co jest ju偶 po prostu oklepane.

Wybierz odpowiedni kana艂 dystrybucji

Jednym z element贸w sukcesu, w przypadku content marketingu, jest dobranie odpowiedniego kana艂u dystrybucji, za pomoc膮 kt贸rego b臋dziesz udost臋pnia艂 tworzone przez siebie tre艣ci. Ten etap wi膮偶e si臋 mocno ze wspomnian膮 wcze艣niej buyer person膮. Po raz kolejny, musisz potrafi膰 odpowiednio wybra膰, jak trafi膰 do konkretnej grupy odbiorc贸w. Pami臋taj, 偶e m艂odzi ludzie korzystaj膮 z zupe艂nie innych narz臋dzi, ni偶 ich dziadkowie czy nawet rodzice. Dlatego miej na uwadze, 偶e za pomoc膮 Instagrama pr臋dzej dotrzesz do studenta, ni偶 do 60 letniego biznesmena. Oczywi艣cie nie jest to jedynie kwestia wieku. Musisz wi臋c przeanalizowa膰, co b臋dzie optymaln膮 form膮 kontaktu. Je偶eli nie wiesz od czego zacz膮膰, zr贸b research. Sprawd藕, z czego korzystaj膮 osoby, kt贸re s膮 odzwierciedleniem Twojej buyer persony i zdecyduj czy Twoje tre艣ci b臋d膮 tam pasowa膰. Pomo偶e Ci w tym artyku艂 Facebook, Instagram? Z jakich kana艂贸w social media korzysta膰?

Zaanga偶uj swoich odbiorc贸w

Anga偶uj swoich odbiorc贸w na ka偶dym etapie! Je偶eli nie wiesz jaki content tworzy膰, jak膮 form臋 wybra膰 lub masz jeszcze inne w膮tpliwo艣ci – zapytaj ich o to. Znaj膮c potrzeby i oczekiwania swoich obserwator贸w czy klient贸w, b臋dziesz w stanie dostarczy膰 im to, co rzeczywi艣cie potrzebuj膮. Oczywi艣cie nie musisz pisa膰 bezpo艣redniego pytania na swoim profilu. Mo偶esz natomiast skorzysta膰 z takich funkcji, jak na przyk艂ad ankiety z Instagrama.

Content marketing - ankieta

A gdy Tw贸j content ju偶 powstanie – r贸b to nadal! Mo偶esz w tek艣cie na blogu wklei膰 link do innego artyku艂u lub w opisie zdj臋cia czy pod filmem zostawi膰 przekierowanie na Twoj膮 stron臋 – pozwoli Ci to zwi臋kszy膰 ruch. Dalej te偶 korzystaj z ankiet czy quiz贸w, kt贸re s膮 dost臋pne mi臋dzy innymi na Instagramie. Dzi臋ki temu, nie umknie ci zmiana potrzeb Twoich odbiorc贸w.

Content marketing – podsumowanie

Jak widzisz, tworzenie contentu wydaje si臋 proste, jednak jak si臋 okazuje, aby by艂 on efektywny i przyni贸s艂 korzy艣ci, musimy wzi膮膰 pod uwag臋 wiele czynnik贸w. Oczywi艣cie ten temat jest bardzo rozleg艂y. Istniej膮 tak偶e pewne gotowe schematy, kt贸re mo偶esz 艣mia艂o wykorzysta膰 w swoich dzia艂aniach. Chcesz wiedzie膰 wi臋cej na ten temat? W kolejnym artykule, dotycz膮cym contentu, przedstawimy Ci jeden z takich modeli.

Je偶eli zainteresowa艂y Ci臋 te rozwi膮zania i chcesz rozwin膮膰 content marketing, skontaktuj si臋 z naszym doradc膮 i um贸w si臋 na spotkanie.

Z wykszta艂cenia dziennikarka, kt贸ra zajmuje si臋 wszystkim, co zwi膮zane z contentem. Tworzy tre艣ci tam, gdzie s膮 potrzebne, a dodatkowo wspiera w pisaniu nasz膮 dru偶yn臋 鈥 poprawia, zmienia i doradza. W wolnej chwili podr贸偶uje i gotuje. Fanka herbaty, bez kt贸rej nie zaczyna pracy.

LEAVE A COMMENT