Content marketing opiera si臋 na tworzeniu tre艣ci. To w艂a艣nie copywriter ma na nie najwi臋kszy wp艂yw i decyduje, jaki b臋d膮 mia艂y wyd藕wi臋k. Trzeba jednak pami臋ta膰, 偶e nie tworzy on dla siebie, a dla klienta. Co wi臋cej, za pomoc膮 tre艣ci musi osi膮gn膮膰 okre艣lony cel. Aby wi臋c u艂atwi膰 copywriterowi prac臋 i mie膰 pewno艣膰, 偶e tekst sprosta okre艣lonym za艂o偶eniom, warto sporz膮dzi膰 brief kreatywny.

Co to jest brief?

W du偶ym skr贸cie, brief to zbi贸r najwa偶niejszych informacji, kt贸re maj膮 pom贸c w rozpocz臋ciu pracy nad projektem. Przyk艂adowo, na pocz膮tku pracy z klientem nale偶y wype艂ni膰 brief marketingowy, w kt贸rym musz膮 zosta膰 zawarte takie informacje, jak na przyk艂ad opis marki i bud偶et reklamowy. Jego odpowiednie wype艂nienie pozwala uporz膮dkowa膰 oczekiwania i za艂o偶enia wsp贸艂pracy z agencj膮, a tak偶e stworzy膰 sp贸jny harmonogram prac.

Wi臋cej na ten temat znajdziesz w artykule: Kilka porad jak wype艂ni膰 brief marketingowy.

Jednak copywritera du偶o bardziej interesuje brief kreatywny, w kt贸rym s膮 zawarte wszystkie oczekiwania klienta wzgl臋dem danego zlecenia – okre艣la on charakter komunikacji i umo偶liwia stworzenie kreacji zgodnej z konkretnymi wymaganiami. Taki brief mo偶e zosta膰 wys艂any klientowi do wype艂niania lub przeprowadzony np. w formie wywiadu (jest to 艣wietne w przypadku trudnych bran偶, gdy wiemy, 偶e w trakcie rozmowy mog膮 pojawi膰 si臋 z naszej strony dodatkowe pytania o produkty/us艂ugi).

Jak napisa膰 brief kreatywny dla copywritera?

Jak wygl膮da brief? To  dokument, kt贸ry powinien by膰 jak najbardziej zwi臋z艂y, a przy tym rzetelny, zrozumia艂y i maksymalnie wyczerpuj膮cy temat.

O tym, jak napisa膰 brief, kt贸ry faktycznie b臋dzie przydatny, mo偶esz poinformowa膰 sw贸j zesp贸艂, aby ka偶dy robi艂 to samodzielnie. Jednak zdecydowanie szybsze i 艂atwiejsze jest stworzenie szablonu, na kt贸rym ka偶dy b臋dzie m贸g艂 pracowa膰 – powinien on zawiera膰 te same, najwa偶niejsze pytania, kt贸re w razie potrzeby b臋d膮 modyfikowane (w zale偶no艣ci od bran偶y, klienta i kana艂u komunikacji).

W briefie kreatywnym mo偶esz zawrze膰 takie pytania, jak:

  • Czy firma posiada materia艂y dodatkowe?
  • Czy firma ma bezpo艣redni膮 konkurencj臋, na kt贸rej chce si臋 wzorowa膰?
  • Kto jest grup膮 docelow膮 i do kogo maj膮 by膰 kierowane teksty?
  • Jakie s膮 mocne strony firmy i czym chcemy si臋 chwali膰 w komunikacji?
  • Jaki jest g艂贸wny cel, kt贸ry maj膮 spe艂nia膰 tre艣ci (np. sprzeda偶owy, edukacyjny)?
  • Czy istniej膮 s艂owa lub sformu艂owania, kt贸rych nale偶y unika膰 w komunikacji?
  • W jakim stylu maj膮 by膰 pisane tre艣ci (np. formalny)?
  • W jaki spos贸b nale偶y zwraca膰 si臋 do odbiorcy (np. bezpo艣rednio)?

S膮 to przyk艂adowe kwestie, kt贸re warto poruszy膰 w briefie. Pami臋taj jednak, 偶e pytania nale偶y dostosowa膰 do swoich indywidualnych potrzeb. Co wi臋cej, zwr贸膰 te偶 uwag臋 na to, gdzie maj膮 zosta膰 opublikowane tre艣ci – na inne kwestie zwracamy bowiem uwag臋 w przypadku copy na strony WWW, a na inne w przypadku social media.

Przeczytaj te偶: Copywriting 鈥 jak pisa膰 skuteczne teksty na bloga?

Brief dla copywritera – dlaczego warto go stworzy膰?

Przede wszystkim jest to du偶a oszcz臋dno艣膰 czasu! Raz ustalone wytyczne pozwol膮 na stworzenie tre艣ci, kt贸rych oczekuje klient. Brief kreatywny pomaga zapobiec sytuacji, w kt贸rej wizje copywritera i klienta si臋 ze sob膮 wymijaj膮. A co za tym idzie, unikamy dodatkowych poprawek 馃檪

Co wi臋cej, brief pozwoli Ci po prostu stworzy膰 merytoryczn膮 i jako艣ciow膮 tre艣膰. Unikniesz tzw. 鈥渓ania wody鈥 i zaoszcz臋dzisz czas na dodatkowy research, bo otrzymasz konkretne wytyczne – dzi臋ki temu wyznaczysz najefektywniejszy kierunek dzia艂ania.

Brief kreatywny to te偶 艣wietne rozwi膮zanie dla klienta. Mo偶e on w nim zawrze膰 wszystko, czego oczekuje. Po jego wype艂nieniu b臋dzie mia艂 pewno艣膰, 偶e copywriter ustosunkuje si臋 do jego uwag, przez co wsp贸艂praca b臋dzie przebiega艂a sprawniej, a on poczuje si臋 zaopiekowany. Pami臋taj, 偶e klient te偶 nie lubi traci膰 czasu na ci膮g艂e poprawki i d艂ugie rozmowy na temat koncepcji – dlatego zasugerowanie mu jednorazowego (i rzetelnego!) wype艂nienia briefu jest korzystne dla obu stron.

Dobry brief to po艂owa sukcesu. Tak samo, jak odpowiednie zarz膮dzanie projektem. Koniecznie przeczytaj artyku艂y na naszym blogu o tej tematyce, a nic Ci臋 nie zaskoczy 馃檪