Inmarketing brief marketingowy
Strona g艂贸wnaBlogKilka porad jak wype艂ni膰 brief marketingowy

Kilka porad jak wype艂ni膰 brief marketingowy

W momencie, w kt贸rym przedsi臋biorca dostrzega potrzeb臋 zainwestowania w reklam臋 swojej firmy czy produktu, niejednokrotnie decyduje si臋 on na podj臋cie wsp贸艂pracy z profesjonalistami w tej dziedzinie. Wynika to cz臋sto z braku koniecznej wiedzy czy umiej臋tno艣ci do prowadzenia kampanii reklamowej b膮d藕 te偶 po prostu ogranicze艅 czasowych. Na pocz膮tek b臋dzie trzeba wype艂ni膰 brief.

Co to jest聽brief”?

Wsp贸艂praca z agencj膮 zaczyna si臋 zazwyczaj od uporz膮dkowania tego, czego przedsi臋biorca oczekuje. Takie 鈥瀙odsumowanie鈥 potocznie nazywane jest w艂a艣nie聽briefem. Dlaczego warto wiedzie膰 co to takiego? Wiedza z zakresu pisania tego typu dokument贸w pozwoli szerzej spojrze膰 na to, czego mo偶emy si臋 spodziewa膰 po naszej reklamie oraz wsp贸艂pracy z agencj膮.

Od czego zaczynamy?

Musimy zastanowi膰 si臋 nad tym, dlaczego chcemy w og贸le si臋 reklamowa膰? Zale偶y nam na zwi臋kszeniu sprzeda偶y (o ile?), dotarciu do nowych grup klient贸w, czy te偶 zmianie wizerunku naszej firmy? Mo偶e chcemy wprowadzi膰 na rynek nowy produkt lub od艣wie偶y膰 taki, kt贸ry jest ju偶 w naszej ofercie? Przede wszystkim musimy okre艣li膰 te偶, z jakiej bran偶y jest nasza firma. Nale偶y pokaza膰, czym charakteryzuje si臋 marka, z czym jest kojarzona w tej chwili, jakie ma opinie i co j膮 wyr贸偶nia? Warto te偶 opowiedzie膰 o tym, co jest wyj膮tkowego w naszych produktach!

Co musimy wiedzie膰 o naszych klientach? A co o konkurentach?

Kto jest odbiorc膮 naszego produktu/us艂ugi? Tutaj nale偶y ustali膰, w jakim wieku jest nasz potencjalny klient, gdzie mieszka, ile zarabia, czym si臋 zajmuje? Warto pochyli膰 si臋 nad tematem swojego idealnego klienta nieco d艂u偶ej, dlatego zapraszamy do zapoznania si臋 z naszym artyku艂em dot. przygotowania persony marketingowej. Kluczow膮 informacj膮 jest tak偶e opis naszych konkurent贸w oraz dzia艂a艅, kt贸re ju偶 zosta艂y podj臋te. Agencja musi wiedzie膰 na czym stoi firma i co ju偶 si臋 dzia艂o z jej mark膮 wcze艣niej.

Jak ma wygl膮da膰 wymarzona reklama klienta?

W briefie musi si臋 te偶 zawrze膰 informacja o tym, jak przedsi臋biorca wyobra偶a sobie swoj膮 wymarzon膮 reklam臋. W jakich mediach ma si臋 pojawi膰, co powinna w sobie zawiera膰 i co powinien czu膰 jej odbiorca po odebraniu komunikatu od firmy. Wybory podj臋te tutaj w znacznym stopniu wp艂yn膮 na kolejny bardzo istotny etap przygotowania briefu, czyli okre艣lenie bud偶etu. Dzi臋ki temu agencja wie, na co mo偶e sobie pozwoli膰 w przygotowywaniu propozycji oraz sugestii dla klienta.

Podsumowuj膮c, co powinien zawiera膰 brief marketingowy?

  • Pow贸d ch臋ci rozpocz臋cia promocji i cele marketingowe.
  • Informacje o firmie takie jak bran偶a, produkt, sta偶 na rynku.
  • Opis marki: co j膮 charakteryzuje, jaki mamy produkt?
  • Cechy klienta, do kt贸rego chcemy trafi膰: ile zarabia, ile ma lat, gdzie mieszka i czym si臋 zajmuje?
  • Analiza konkurencji oraz dotychczasowych dzia艂a艅.
  • Podstawowe za艂o偶enia, dotycz膮ce formy reklamy, kana艂贸w komunikacji.
  • Bud偶et jaki chcemy przeznaczy膰 na reklam臋.

Warto wiedzie膰, 偶e brief mo偶e mie膰 bardzo r贸偶ne formy. Od ankiety wys艂anej klientowi przez agencj臋 po wcze艣niejszym kontakcie, poprzez szczeg贸艂owy dokument, kt贸ry to przedsi臋biorca wysy艂a do wykonawcy. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e im lepiej przygotujemy si臋 do pierwszego kontaktu z agencj膮 reklamow膮, tym sprawniej b臋dzie przebiega膰 wsp贸艂praca i tym lepsze efekty b臋d膮 mo偶liwe do osi膮gni臋cia.

Potrzebujesz wsparcia marketingowego w swoim biznesie? Wype艂nij nasz brief! Koniecznie zapoznaj si臋 te偶 z innymi artyku艂ami na naszym blogu, kt贸re pomog膮 Ci w organizacji pracy:

Wojtek to project manager, kt贸ry zadba o ka偶dy szczeg贸艂 dzia艂a艅. Dobrze zorganizowany i gotowy do podejmowania wyzwa艅. Do tej pory jego zainteresowania, kt贸re mo偶na przypisa膰 do tych z dziedziny zawodowych, skupia艂y si臋 na nowoczesnych metodach zarz膮dzania projektami, sposobach kierowania zespo艂em czy marketingu w Social Media. Prywatnie jest pasjonatem motoryzacji, zw艂aszcza tej starszej. Na bie偶膮co 艣ledzi zmagania kierowc贸w i zespo艂贸w startuj膮cych w F1, WRC czy MotoGP. Dodatkowo jest mocno zwi膮zany z muzyk膮. 艢piewa w ch贸rze, a jego ukochane kawa艂ki z lat 80-tych i 90-tych towarzysz膮 mu podczas wi臋kszo艣ci codziennych czynno艣ci.

LEAVE A COMMENT