Korzystanie z usług agencji marketingowej to, w obecnych czasach, coraz częstsza praktyka. Argumentów przemawiających za skorzystaniem z pomocy grupy specjalistów zamiast jednego freelancera jest wiele. Zaliczyć do nich można stabilność współpracy, outsourcing działu marketingu, bogate doświadczenie, zbudowane na różnorodnych współpracach, dostęp do płatnych (często dość drogich) narzędzi i wiele, wiele innych. 

Tego można spodziewać się po większości znanych agencji. Jednak to, co najtrudniej uzyskać, to upragnione efekty i brak obaw związanych z powierzeniem marketingu innemu podmiotowi. Zatem co zrobić, żeby owe efekty i pewność współpracy się pojawiły? O tym przeczytasz w tym artykule. 

Kiedy rozpocząć współpracę z agencją marketingową? 

Decyzja związana z podjęciem współpracy z agencją zwykle nie jest prosta. Dlatego warto dobrze przemyśleć, czy w ogóle Twój biznes tego potrzebuje. Jak to zrobić? 

Przede wszystkim zweryfikuj, czy chcesz, by obecność w internecie była istotna z punktu widzenia Twojej firmy. Jeżeli zależy Ci tylko na “prowadzeniu Facebooka”, bo robi to konkurencja, to lepiej zaprosić do współpracy freelancera. Jeśli mierzysz wyżej i chcesz: 

  1. Stworzyć strategię marketingową, 
  2. Zbudować stronę internetową (zobacz, dlaczego warto w nią zainwestować), która będzie dobrze pozycjonowana i wysoce konwertująca,
  3. Przeprowadzić kampanię reklamową, 
  4. Outsourcować całość działu marketingu… 

…to udaj się do agencji.

W jaki sposób rozpocząć współpracę z agencją marketingową? 

Pierwsze kontakty z agencją to dla Ciebie, prawdopodobnie, zupełnie nowe doświadczenie. Ale spokojnie, niekoniecznie musisz się tym martwić. Dobra agencja marketingowa cechuje się sprawdzonymi procesami na wielu płaszczyznach współpracy – początek wspólnych działań powinien być przeprowadzony według wypracowanych schematów. 

Najczęściej zadawane pytania

Gotowe procesy są jedynie ścieżką, którą trzeba będzie przejść, dlatego podczas rozpoczynania współpracy (jeszcze przed podpisaniem umowy) padną pytania, na które warto być już przygotowanym. O co może zapytać Project Manager prowadzący projekt po stronie agencji? Poniżej znajdziesz kilka najczęstszych pytań: 

  • Czym zajmuje się Twoja firma?
  • Jakie produkty / usługi oferujecie? 
  • Kto jest grupą docelową? 
  • Kto jest Twoją konkurencją? 
  • Jakie są wyróżniki Twojego produktu / usługi (dlaczego klient ma kupić u Ciebie, a nie u konkurencji)?
  • Jakie działania marketingowe były wykonywane do tej pory? Które były najbardziej skuteczne?
  • Jakie są Twoje cele biznesowe? Co chcesz osiągnąć dzięki współpracy z agencją?
  • Jaką formę kontaktu preferujesz? 
  • Kiedy chcesz rozpocząć działania? 
  • Czy są jakieś konkretne kanały marketingowe, na których bardzo Ci zależy lub absolutnie nie chcesz z nich korzystać? 
  • Jaki jest Twój budżet? Zastanów się, ile jesteś w stanie przeznaczyć na marketing teraz, a ile po realizacji pierwszych zaplanowanych celów.
  • Kto będzie odpowiedzialny za kontakt po stronie Twojej firmy? 

Możesz także przygotować własne pytania

Powyższe pytania pomogą agencji w lepszym zrozumieniu Twojego biznesu, klientów i sposobu komunikacji z nimi. Nie bój się jednak przygotować własnych pytań: 

  • Jakie działania planujecie wdrożyć, żeby osiągnąć założone cele? 
  • Kto będzie opiekował się projektem?
  • Jak często będę otrzymywać raporty i co się w nich znajduje?
  • W co muszę się angażować, a co zostawiam w 100% Wam? 
  • Jak wygląda umowa (warto ją dokładnie omówić przed podpisaniem)?
  • Kto dostarcza materiały graficzne? 
  • Czy mogą pojawić się koszty, o których nie rozmawialiśmy?
  • Co w przypadku, gdy osoba, która opiekuje się projektem jest na urlopie? 
  • Jak szybko odpowiadacie na zapytania? 

Uzbrojony w artylerię pytań i odpowiedzi możesz śmiało udać się na pierwsze spotkanie z agencją. Nie bój się dopytywać, sprawdzać i weryfikować, w końcu powierzasz bardzo ważną część swojej firmy innym ludziom. Jeżeli po pierwszym spotkaniu / serii spotkań nic nie wzbudziło Twojej niepewności, to śmiało podpisz umowę. 

Jak dobrze współpracować z agencją marketingową? 

Umowa została podpisana, przechodzicie więc do działań – co teraz? Początki nie będą łatwe. Przede wszystkim musicie się “dotrzeć”, co oznacza to, że Ty musisz zrozumieć jak działa agencja marketingowa, a Project Manager i jego zespół – wpasować się w Twoją firmę. Na tym etapie bądź wyrozumiały, bo błędy będą się zdarzać. Ważne jest, żeby wyciągać wnioski z pomyłek i ich nie powielać. Traktuj okres pierwszych 2-3 miesięcy jak moment przyjęcia nowego pracownika do Twojej firmy – potrzebuje on wtedy sporo uwagi, informacji i czasu, żeby dobrze wykonywać swoją pracę. 

Po pierwszym kwartale współpracy klarują się kluczowe wnioski ze współpracy. Jeżeli nie ma żadnych wyników, to wiedz, że może dziać się coś niedobrego. Poproś o wytłumaczenie w czym leży problem i zdecyduj, czy warto kontynuować, czy lepiej odpuścić i nie tracić więcej czasu i pieniędzy. Jeżeli współpraca idzie dobrze, pozwól agencji na więcej swobody. Okres kilku miesięcy pozwala już w pełni zweryfikować jakie działania do tej pory były dobre, a jakie nie przynosiły rezultatów. Dlatego bazując na zdobytym doświadczeniu, przygotują kolejne propozycje działań. Ważne, by być na nie otwartym, nawet jeżeli wiążą się z gruntownym przebudowaniem strony – w wielu przypadkach pozwoli to na jeszcze lepsze rozkręcenie marketingu. 

I już ostatnia rada. Nie oczekuj niemożliwego. Pozyskanie 500 wartościowych kontaktów B2B ze słabą stroną lądowania, reklamą w jednym kanale i budżetem 500 zł nie ma racji bytu. Dobry marketing wymaga czasu, pomysłów i środków

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o fundamentach marketingu internetowego, to sprawdź mój artykuł, w którym piszę o logice marketingowej -> Logika marketingowa – jak sprzedawać więcej w Internecie?

Powodzenia!