Kolory odgrywaj膮 w naszym 偶yciu ogromn膮 rol臋. Wp艂ywaj膮 na nasze samopoczucie, energi臋 oraz decyzje, kt贸re podejmujemy. Kolory w marketingu r贸wnie偶 maj膮 du偶e znaczenie a ich wyb贸r to jedna z pierwszych decyzji przy tworzeniu nowej marki. Dlaczego s膮 tak wa偶ne? Przeczytajcie ni偶ej.

Psychologia kolor贸w i wzmocnienie przekazu

Wi臋kszo艣膰 naszych decyzji podejmujemy nie艣wiadomie. Nasz umys艂 przechwytuje mn贸stwo informacji i dopasowuje je do schemat贸w, kt贸rymi si臋 pos艂ugujemy. W ten sam spos贸b dzia艂a odbieranie przez nas kolor贸w. Zg艂臋biony temat psychologii kolor贸w jest doskona艂ym narz臋dziem marketingowym. 

Kolory w marketingu maj膮 zadanie wywo艂ywa膰 konkretne uczucia i dzia艂ania np. zaufanie, rado艣膰, zakup, sprawdzenie ofert. Wa偶ne jest dopasowanie odpowiednich kolor贸w do bran偶y, w jakiej dzia艂amy oraz do skutk贸w jakie chcemy osi膮gn膮膰 za pomoc膮 danej barwy.

Co oznaczaj膮 kolory w marketingu?

Kolor czerwony – jest to kolor silnie wp艂ywaj膮cy na emocje. Natychmiast skupia na sobie nasz膮 uwag臋 i nie da si臋 go przeoczy膰, budzi w nas skojarzenie niebezpiecze艅stwa i  pobudza do dzia艂ania, ,czerwony jest szybki鈥, dlatego te偶 jest wykorzystywany w oznaczeniach promocji i okazji. Poza silnie pobudzaj膮cymi skojarzeniami czerwie艅 jest r贸wnie偶 kolorem przywodz膮cym na my艣l mi艂o艣膰, co sprawdzi si臋 np. w bran偶y prezentowej.

Kolory w marketingu - logo firmy z bran偶y prezentowej

Kolor 偶贸艂ty – pierwszym co przychodzi nam na my艣l, kiedy widzimy ten kolor to ciep艂o, s艂o艅ce, wakacje. Wzbudza w nas rado艣膰 i rozlu藕nienie, dostarcza nam energii. Idealnie sprawdza si臋 w bran偶ach zwi膮zanych z dzie膰mi, ale tak偶e w marketingu turystycznym.

Kolory w marketingu - restauracja pod z艂otymi 艂ukami.

Kolor pomara艅czowy – 艂膮czy ze sob膮 cechy koloru czerwonego i 偶贸艂tego, wywo艂uje po艣piech oraz impulsywne zachowania, wzmaga aktywno艣膰 oraz wyra藕nie komunikuje. Kolor pomara艅czowy r贸wnie偶 reprezentuje przeceny, ta艅sze okazje, z czego korzystaj膮 portale aukcyjne jak np. Allegro. Kojarzy si臋 te偶 z energi膮 i zabaw膮, co dobrze wykorzysta艂a Fanta w komunikacji swojej marki.

Kolory w marketingu - pomara艅czowe logo napoju

Kolor zielony – to barwa g艂臋boko powi膮zana z natur膮, wzbudza w nas spok贸j, poczucie harmonii i bezpiecze艅stwa. Dzi臋ki tym cechom kolor ten idealnie sprawdza si臋 przy produktach eko, artyku艂ach medycznych oraz bankowo艣ci. Firmy stosuj膮 kolor r贸wnie偶 po to, by wywo艂a膰 skojarzenie z trosk膮 o 艣rodowisko. Dobrym przyk艂adem jest bp.

Kolory w marketingu - logo bp

Kolor niebieski – doskonale wpasowuje si臋 przy promowaniu czysto艣ci i marek powi膮zanych z wod膮. Kolor niebieski reprezentuje takie cechy jak prawda, m膮dro艣膰, lojalno艣膰 i stabilizacja. Ponadto wzbudza zaufanie, co ch臋tnie wykorzystuj膮 agencje ubezpieczeniowe. To ulubiony kolor wi臋kszo艣ci spo艂ecze艅stwa.

Marka wody mineralnej. Inmarketing

Logo Intel. Inmarketing

Kolor czarny – mimo, 偶e pierwsze skojarzenia z tym kolorem to 艣mier膰 i 偶a艂oba to w 艣wiecie marketingu czarny kolor jest jak najbardziej odbierany pozytywnie. Daje on nam poczucie elegancji i luksusu, co sprawia, 偶e ch臋tnie wykorzystuj膮 go producenci zegark贸w i garnitur贸w. Czer艅 wzbudza w nas poczucie wysokiego standardu, a zawarta w tej barwie doza tajemniczo艣ci sprawia wra偶enie kierowania produkt贸w do w膮skiej grupy odbiorc贸w, wyj膮tkowej.

czarne logo marki odzie偶owe. Inmarketing.czarne logo. Inmarketing.

Kolory w marketingu odgrywaj膮 wa偶na rol臋, przede wszystkich wp艂ywaj膮 na to, w jaki spos贸b odbieramy dan膮 firm臋. Z艂e dopasowanie np. koloru logo firmy do bran偶y mo偶e mie膰 realne skutki w pozyskiwaniu klient贸w. Nale偶y wi臋c pami臋ta膰, aby kolory jakich u偶ywamy, by艂y sp贸jne z przeznaczeniem firmy.

O czym pami臋ta膰, u偶ywaj膮c kolor贸w w marketingu swojej firmy?

  • Kolory, jakimi pos艂uguje si臋 marka, musz膮 by膰 zgodne z jej misj膮 i wizj膮, ale przede wszystkim musz膮 przemawia膰 do grupy docelowej. Pami臋taj jednak, 偶e w praktyce wa偶na jest oferta i jako艣膰 us艂ug – barwy, w jakie jest ubrana to tylko dodatek.
  • 80% klient贸w uto偶samia mark臋 z danymi kolorami, wi臋c b膮d藕 konsekwentny i nie zmieniaj ich zbyt cz臋sto i drastycznie.
  • P艂e膰 warunkuje w du偶ej mierze nasze preferencje kolorystyczne. Odrzu膰 jednak wszelkie stereotypowe uprzedzenia i nie przesadzaj z kolorem r贸偶owym, nawet je艣li twoj膮 grup膮 docelow膮 s膮 kobiety.
  • Wiek te偶 ma znaczenie. Pami臋taj o dostosowaniu palety barw do wieku swoich odbiorc贸w. Starsi klienci b臋d膮 ch臋tniej ogl膮da膰 stonowane i pow艣ci膮gliwe kolory, a m艂odsi bardziej 偶ywe i jasne.
  • Je偶eli twoja marka ma charakter globalny zwr贸膰 uwag臋 na symbolik臋 kolor贸w, w r贸偶nych kulturach mog膮 one mie膰 r贸偶ne znaczenie. Dostosuj kolorystyk臋 do kultury obecnej w obszarze swojej dzia艂alno艣ci.

Nie do ko艅ca wiesz kim s膮 twoi odbiorcy i jak to zbada膰? Wi臋cej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule, w kt贸rym podpowiadamy, jak przeanalizowa膰 grup臋 docelow膮.

Potrzebujesz pomocy przy tworzeniu logo, grafik czy strony internetowej – odezwij si臋 do naszego doradcy.