Targetowanie na różne grupy. Inmarketing

Jak przeanalizować grupę docelową czyli kim są twoi odbiorcy?

Grupa docelowa i targetowanie to podstawowe elementy udanej kampanii reklamowej i gwarancja dotarcia do potencjalnych klientów. Dokładne określenie osób, które będą odbiorcami, pozwoli na efektywniejsze wydawanie budżetu, uzyskanie większej ilości klientów i szybszy rozwój biznesu. Aby tak się jednak stało, przed wdrożeniem kampanii musimy przeanalizować grupę docelową i wybrać odpowiednie osoby, aby target był skuteczny. Jak zatem przeprowadzić taką analizę? Na co zwrócić uwagę? Odpowiedzi i przydatne porady prezentujemy poniżej.

Dane demograficzne — Wiek, płeć i język

Pierwszymi cechami, jakie należy określić niezależnie od tego, czy targetujemy odbiorców w marketingu internetowym, czy tradycyjnym są podstawowe dane. Pozwalają one wstępnie odrzucić osoby, które z pewnością nie będą korzystały z naszych usług. Wykluczenie mężczyzn z kampanii nowej linii torebek czy kobiet z kampanii narzędzi samochodowych jest zatem jednym z najważniejszych czynników. Do podstawowych elementów, jakie musimy określić należą:

  • wiek
  • płeć
  • lokalizacja
  • pochodzenie (etniczne, kulturowe, geograficzne czy obywatelstwo)

 

Zdecydowanie najlepszym wyborem jest dokładne określenie tych parametrów i zawężenie grupy. Czyniąc to, nie należy obawiać się o pominięcie pewnych osób, gdyż o wiele więcej korzyści przyniesie nam mniejsza — bardziej podatna na reklamę grupa niż większa, w której trzeba będzie wydać dużo więcej środków, aby osiągnąć podobny efekt. Grupę docelową należy przeanalizować też pod kątem lokalizacji. Jeśli prowadzimy biznes wysyłkowy, możemy wybrać opcję globalną, a jeśli stacjonarny zakład szewski tylko lokalną. Bardzo często pomijaną kwestią, która pozwala jeszcze bardziej sprecyzować grupę docelową i wyeliminować niepożądane osoby, jest język. Wbrew pozorom ustawienie Polski jako kraju może być niewystarczające. Do tego elementu należy dodać język polski, gdyż w Polsce przebywa wielu obcokrajowców, którzy nie mówią w naszym języku oraz cechują się inną mentalnością czy kulturą. Ten aspekt dotyczy głównie reklam np. na Facebooku czy Twitterze.

Grupa docelowa — zawężanie i profil klienta

Jeśli przeprowadzimy już wstępną selekcję, kolejnym elementem, który musimy przeanalizować, jest profil klienta. To dzięki niemu z grupy potencjalnych klientów można wybrać osoby, które są zainteresowane już wstępnie takimi produktami czy usługami. Do konkretnych opcji z pewnością można zaliczyć zainteresowania, sytuację zawodową, posiadanie podobnego przedmiotu (np. telefonu Apple), przynależność do danej grupy, zainteresowanie daną tematyką czy sytuację osobistą. Określenie tych parametrów pozwoli stworzyć target, który będzie dotyczył osób skłonnych nabyć nasz produkt.

Klient idealny — cechy, których pożądamy u klienta

Jeśli dokonamy analizy powyższych czynników, a grupa docelowa będzie nadal spora warto określić cechy „idealnego klienta”. Target w ten sposób będzie korzystniejszy, a my nie stracimy potencjalnych odbiorców. Dobrym posunięciem będzie wybór osób zamożnych, posiadających hobby świadczące o przywiązywaniu się do marek i rzeczy czy osób lubiących zakupy, co świadczy o ich tendencjach zakupowych i skłonności do wydawania pieniędzy.

Analiza grupy docelowej zarówno w marketingu tradycyjnym czy internetowym daje bardzo wiele możliwości. Opcji tej nie można pominąć, a dokładne określenie grupy docelowej jest niezmiernie ważne dla tworzenia skutecznych reklam i osiągania dobrych wyników sprzedaży. Analiza taka musi być wykonana szczegółowo i rzetelnie, na podstawie wielu pytań. Jeśli mamy możliwość jeszcze większego zawężenia takiej grupy, należy ją wykorzystać. Odpowiadając na kilka, kilkanaście pytań możemy zdziałać dużo więcej, niż przeznaczając ogromne środki na kampanię czy realizowanie wielu czynności reklamowych. Targetuj oraz kreuj swoją grupę docelową świadomie i zdobywaj klientów! Jeśli nie potrafisz określić tego samodzielnie, chętnie Ci w tym pomożemy i przygotujemy działanie reklamowe, odpowiednie dla Twojej działalności.

Kuba to pozytywny i pełen energii przedstawiciel InMarketingowego frontu. To z nim rozpoczniesz długofalową i owocną współpracę. Kuba zawodowo odpowiedzialny jest także za spotkania z klientami, analizowanie działań klientów i ich konkurencji oraz e-mail marketing. Poza pracą uwielbia gotować, rozwijać swoją wiedzą z dziedziny marketingu i sprzedaży oraz biegać. W życiu prywatnym i zawodowym kładzie duży nacisk na współpracę i realizację wspólnych celów

ZOSTAW KOMENTARZ