Grupa docelowa i targetowanie to podstawowe elementy udanej kampanii reklamowej i gwarancja dotarcia do potencjalnych klient贸w. Dok艂adne okre艣lenie os贸b, kt贸re b臋d膮 odbiorcami, pozwoli na efektywniejsze wydawanie bud偶etu, uzyskanie wi臋kszej ilo艣ci klient贸w i szybszy rozw贸j biznesu. Aby tak si臋 jednak sta艂o, przed wdro偶eniem kampanii musimy przeanalizowa膰 grup臋 docelow膮 i wybra膰 odpowiednie osoby, aby target by艂 skuteczny. Jak zatem przeprowadzi膰 tak膮 analiz臋? Na co zwr贸ci膰 uwag臋? Odpowiedzi i przydatne porady prezentujemy poni偶ej.

Dane demograficzne grupy docelowej 鈥 wiek, p艂e膰 i j臋zyk

Pierwszymi cechami, jakie nale偶y okre艣li膰 niezale偶nie od tego, czy targetujemy odbiorc贸w w marketingu internetowym, czy tradycyjnym s膮 podstawowe dane. Pozwalaj膮 one wst臋pnie odrzuci膰 osoby, kt贸re z pewno艣ci膮 nie b臋d膮 korzysta艂y z naszych us艂ug. Wykluczenie m臋偶czyzn z kampanii nowej linii torebek czy kobiet z kampanii narz臋dzi samochodowych jest zatem jednym z najwa偶niejszych czynnik贸w. Do podstawowych element贸w, jakie musimy okre艣li膰 nale偶膮:

  • wiek
  • p艂e膰
  • lokalizacja
  • pochodzenie (etniczne, kulturowe, geograficzne czy obywatelstwo)

Zdecydowanie najlepszym wyborem jest dok艂adne okre艣lenie tych parametr贸w i zaw臋偶enie grupy docelowej. Czyni膮c to, nie nale偶y obawia膰 si臋 o pomini臋cie pewnych os贸b, gdy偶 o wiele wi臋cej korzy艣ci przyniesie nam mniejsza 鈥 bardziej podatna na reklam臋 grupa ni偶 wi臋ksza, w kt贸rej trzeba b臋dzie wyda膰 du偶o wi臋cej 艣rodk贸w, aby osi膮gn膮膰 podobny efekt.

Grup臋 docelow膮 nale偶y przeanalizowa膰 te偶 pod k膮tem lokalizacji. Je艣li prowadzimy biznes wysy艂kowy, mo偶emy wybra膰 opcj臋 globaln膮, a je艣li stacjonarny zak艂ad szewski – tylko lokaln膮. Bardzo cz臋sto pomijan膮 kwesti膮, kt贸ra pozwala jeszcze bardziej sprecyzowa膰 grup臋 docelow膮 i wyeliminowa膰 niepo偶膮dane osoby, jest j臋zyk. Wbrew pozorom ustawienie Polski jako kraju mo偶e by膰 niewystarczaj膮ce. Do tego elementu nale偶y doda膰 j臋zyk polski, gdy偶 w Polsce przebywa wielu obcokrajowc贸w, kt贸rzy nie m贸wi膮 w naszym j臋zyku oraz cechuj膮 si臋 inn膮 mentalno艣ci膮 czy kultur膮. Ten aspekt dotyczy g艂贸wnie reklam na Facebooku czy Twitterze.

Grupa docelowa 鈥 zaw臋偶anie i profil klienta

Je艣li przeprowadzimy ju偶 wst臋pn膮 selekcj臋, kolejnym elementem, kt贸ry musimy przeanalizowa膰, jest profil klienta. To dzi臋ki niemu z grupy potencjalnych klient贸w mo偶na wybra膰 osoby, kt贸re s膮 zainteresowane ju偶 wst臋pnie takimi produktami czy us艂ugami.

Do konkretnych opcji z pewno艣ci膮 mo偶na zaliczy膰 zainteresowania, sytuacj臋 zawodow膮, posiadanie podobnego przedmiotu (np. telefonu Apple), przynale偶no艣膰 do danej grupy, zainteresowanie dan膮 tematyk膮 czy sytuacj臋 osobist膮. Okre艣lenie tych parametr贸w pozwoli stworzy膰 target, kt贸ry b臋dzie dotyczy艂 os贸b sk艂onnych naby膰 nasz produkt.

Grupa docelowa - obrazek w tre艣ci

Klient idealny 鈥 cechy, kt贸rych po偶膮damy u klienta

Je艣li dokonamy analizy powy偶szych czynnik贸w, a grupa docelowa b臋dzie nadal spora warto okre艣li膰 cechy „idealnego klienta” i persony marketingowe. Target w ten spos贸b b臋dzie korzystniejszy, a my nie stracimy potencjalnych odbiorc贸w. Dobrym posuni臋ciem b臋dzie wyb贸r os贸b zamo偶nych, posiadaj膮cych hobby 艣wiadcz膮ce o przywi膮zywaniu si臋 do marek i rzeczy czy os贸b lubi膮cych zakupy, co 艣wiadczy o ich tendencjach zakupowych i sk艂onno艣ci do wydawania pieni臋dzy.

Analiza grupy docelowej zar贸wno w marketingu tradycyjnym czy internetowym daje bardzo wiele mo偶liwo艣ci. Opcji tej nie mo偶na pomin膮膰, a dok艂adne okre艣lenie grupy docelowej jest niezmiernie wa偶ne dla tworzenia skutecznych reklam i osi膮gania dobrych wynik贸w sprzeda偶y. Analiza taka musi by膰 wykonana szczeg贸艂owo i rzetelnie, na podstawie wielu pyta艅.

Je艣li mamy mo偶liwo艣膰 jeszcze wi臋kszego zaw臋偶enia takiej grupy, nale偶y j膮 wykorzysta膰. Odpowiadaj膮c na kilka, kilkana艣cie pyta艅 mo偶emy zdzia艂a膰 du偶o wi臋cej, ni偶 przeznaczaj膮c ogromne 艣rodki na kampani臋 czy realizowanie wielu czynno艣ci reklamowych. Targetuj oraz kreuj swoj膮 grup臋 docelow膮 艣wiadomie i zdobywaj klient贸w! Je艣li nie potrafisz okre艣li膰 tego samodzielnie, ch臋tnie Ci w tym pomo偶emy i przygotujemy dzia艂anie reklamowe, odpowiednie dla Twojej dzia艂alno艣ci.