Storytelling jest swego rodzaju marketingiem narracyjnym, który znacznie odbiega od tradycyjnej komunikacji reklamowej. Jak sama nazwa wskazuje, celem jest opowiedzenie historii, która trafi w odpowiednie emocje odbiorców. Dobry storytelling cieszy się dużo większą skutecznością niż reklamy w tradycyjnych formach. Sprawia ponadto, że odbiorcy zaczynają kojarzyć markę z daną postacią, językiem lub stylem wypowiedzi. Warto dobrze poznać to zagadnienie, gdyż od tego może zależeć sukces danej firmy lub produktu.

Dlaczego storytelling tak dobrze się sprawdza?

Przykładem wzorowo wykonanej reklamy tego typu jest reklama Allegro na święta 2016 roku (Allegro nie zabrakło też w naszym zestawieniu z 2019 roku). Okazała się hitem na całym świecie i została wyświetlona w serwisie YouTube ponad 15 milionów razy. W czym tkwi sukces storytellingu? Przede wszystkim storytelling nikogo do niczego nie zmusza. Większość reklam ma oklepany schemat – kup, zadzwoń, zamów, weź kredyt – takie reklamy wręcz zmuszają konsumenta do podjęcia jakiegoś działania.

Ponadto tradycyjne reklamy są bardzo drażniące i z każdym kolejnym pojawieniem się, jeszcze bardziej męczą widza. Wielu ludzi ma już zwyczajnie dosyć takiej formy przekazu, przez co reklamy w takim stylu do nich nie trafiają. Storytelling posługuje się dużo łagodniejszymi komunikatami, które przyjemnie się ogląda. Trafia do odbiorcy, ponieważ oddziałuje na jego emocje.

Taka właśnie jest reklama Allegro. W dwóch minutach mamy przedstawioną bardzo prostą i wzruszającą historię. Biorąc pod uwagę, że w okresie świąt zdecydowanie bardziej potrzebujemy ciepła i zrozumienia, reklama trafiła do odbiorców ze zdwojoną siłą. Jak widać, nie trzeba było nachalnych błyskających banerów czy denerwującej linii melodycznej. Piękna historia sprzedała się dużo lepiej i sprawiła, że Allegro wiele na tym zyskało. Warto pamiętać, że ludzie najczęściej dokonują zakupów pod wpływem emocji. Warto zadbać, aby były one pozytywne.

Jak można wykorzystać siłę storytellingu do rozwoju marki?

Wiele przedsiębiorstw poświęca dużo czasu na przygotowanie storytellingu. Danio, posiada swoją postać – Małego Głoda. Orange również wymyśliło dwie postacie – Serce i Rozum, co okazało się wielkim sukcesem marketingowym. To, co można tutaj zauważyć, to fakt, iż wiele marek wymyśla własne postacie, które pojawiają się potem w kolejnych odsłonach reklam. Dzięki temu można w łatwy sposób kontynuować opowiadanie historii.

Oczywiście nie jest to koniecznie i można również wybrać styl Allegro czy Coca-Cola. Dobry storytelling to taki, do którego widz będzie sam powracał. Ludzie zwykle czekają, aż reklama dobiegnie końca. Jednak jeśli uda się wywołać efekt odwrotny, to sukces kampanii jest niemal pewny.

Jak nawiązać relację z klientem za pomocą storytellingu?

Wiele przedsiębiorstw wciąż zapomina, jak ważny jest bezpośredni kontakt z klientem. Wystarczy zauważyć, jak wiele osób czeka z utęsknieniem na świąteczną reklamę Coca-Coli. Dla ludzi to coś więcej niż napój, ponieważ co roku oglądają bardzo dobre i emocjonalne spoty reklamowe od tej marki. Relacja z klientem nie może być sucha i bezbarwna. Muszą pojawić się emocje i przywiązanie.

Storytelling pozostawia tak naprawdę nieograniczone możliwości. Całość zależy od naszej wyobraźni. Możemy wzbudzać wzruszenie, smutek, radość czy nostalgię. W zależności od tego, czy uda nam się wywołać emocje, widz będzie wracał do naszej reklamy lub o niej zapomni.

Czy storytelling pozwala zachować autentyczność?

W odróżnieniu od zwykłych reklam storytelling pozwala zachować unikalny styl, a co za tym idzie autentyczność marki. Nie da się ukryć, że w dzisiejszych czasach na rynku istnieje ogromna konkurencja. Wiele firm wpada w wir schematów, gdzie pod słowami kluczowymi i wymogami SEO zatracają autentyczność. Używając storytellingu możemy podążać własną drogą. Nie musimy wtapiać się w nałożone z góry schematy. Dzięki temu mamy szansę się wyróżnić.

Dobrze, gdy opowiadana historia jest w jakimś stopniu oparta na faktach. Świetnie sprawdzają się także historie, które mogły spotkać naszych odbiorców i są w pewnym sensie uniwersalne. Oczywiście warto pamiętać, że sama historia nie wystarczy – trzeba jeszcze wpleść w to wszystko produkt i usługę (wykorzystaj więc język korzyści). Ludzie nie kupią produktu, jeśli nie będą o nim wiedzieli.

Storytelling jest dosyć rozbudowaną formą reklamy, na którą warto poświęcić nieco więcej czasu. Dobrze przeprowadzona kampania tego typu, może przynieść firmie nie tylko dobre imię, ale również wyższe dochody.