Okres przedświąteczny, jak co roku, obfituje we wszelkiego rodzaju świąteczne kampanie. Podzieliliśmy je na trzy rodzaje, skupiając się na tym do jakiej tematyki nawiązują.

Świąteczne kampanie w stylu „święta to czas dla najbliższych”

Pierwszy rodzaj tegorocznych kampanii zachęca do celebrowania wspólnych chwil. Przekonuje nas do spędzenia czasu w gronie najbliższych oraz zwrócenia uwagi na to, co w świętach jest najważniejsze. 

Między innymi marka Zalando postanowiła przedstawić swoje produkty w nietuzinkowy sposób, skupiając się na ukazaniu relacji pomiędzy młodymi ludźmi i ich dziadkami. Widzimy historię chłopaka i jego babci, którzy wspólnie wybrali się na świąteczną imprezę. Jak się okazuje, spędzanie czasu w mniej tradycyjny sposób również pomaga w relacjach międzypokoleniowych. 

Więzi rodzinnie ukazane zostały także w tegorocznym spocie marki Allegro. Co roku wielu Polaków, a w szczególności marketingowców, z niecierpliwością czeka na ich nowe świąteczne wideo. Marka zawsze zaskakuje poruszającymi historiami i tak było również tym razem. W tym roku poruszony został temat rodziny, wspólnych doświadczeń, a także nowej technologii, która czasami utrudnia, a niekiedy ułatwia komunikację międzypokoleniową. Brak porozumienia między babcią i wnuczką, spowodowany zbyt dużym zainteresowaniem młodych ludzi wirtualną rzeczywistością, został rozwiązany szybkimi zakupami na Allegro. Tak jak w przypadku Zalando, widzimy że, aby zadbać o relacje z naszymi dziadkami, możemy zastosować także nowoczesne sposoby – czasami okazują się bardziej skuteczne, niż te tradycyjne.

Świąteczne kampanie – przeciwdziałanie samotności w święta

Kolejny rodzaj kampanii świątecznych, jaki mogliśmy w tym roku zaobserwować, dotyczy samotności w święta. Taką narrację zaprezentowała marka IKEA  w swoim spocie ,,Święta wśród ludzi nie mebli’’, w którym zwraca uwagę na problem samotności osób starszych. W tym wypadku nie jest to jednak wyłącznie zrealizowanie reklamy dostosowanej do świątecznego okresu, ale także zmobilizowanie odbiorców do rzeczywistego działania w kierunku przedstawionego problemu. 

IKEA zachęca do wsparcia jednej z dwóch organizacji, które działają w tym zakresie. Pierwsza z nich to Stowarzyszenie mali bracia Ubogich, którego wolontariusze każdego roku organizują kolacje wigilijne dla starszych samotnych osób. Pomagają także Banki Żywności, które już po raz 23. organizują świąteczną zbiórkę żywności dla potrzebujących. Akcja jest promowana bardzo szeroko- wspierają ją nawet influencerzy między innymi Ola Żuraw, Ekskluzywny Menel czy też Szparagi.

Tego typu kampanii podjęło się także wspomniane już Stowarzyszenie mali bracia Ubogich, nawiązując do problemu hasłem ,,Samotność w święta boli najbardziej”. Spot pokazuje problem utraty najbliższych i tęsknoty, która doskwiera nam najbardziej właśnie w święta. Dodatkowo zmusza do refleksji, że czasami brakuje po prostu zwykłych gestów i codziennych czynności.

Święta z kimś znanym

Ostatnim zaobserwowanym przez nas przykładem kampanii są spoty z udziałem znanych osobistości. Marka Happy Socks wypuściła reklamę, w której wziął udział Macaulay Culkin – aktor znany głównie z roli Kevina w serii „Kevin sam”. Spot jest dosyć nietypowy, a sam aktor przedstawia swoją opinię na temat Gwiazdki.  Jest to jeden z prostszych przekazów, które pojawiły się w tym roku, ale według dyrektora kreatywnego marki zawiera sedno świąt – w końcu co to za święta bez Kevina i skarpetek pod choinką?

W okresie przedświątecznym nie zabrakło także udziału polskich gwiazd. Po raz kolejny pojawia się Zalando, które stworzyło spot z udziałem piosenkarki Beaty Kozidrak – ,,Święta zawsze razem. Niezależnie od stylu”. Promuje on występ artystki podczas Świątecznego Dancingu Zalando w warszawskim Teatrze Sabat. Spot będzie promowany do 24 grudnia.

https://www.facebook.com/zalando.polska/videos/468761393770353/?v=468761393770353