Listopad zaowocowa艂 w ca艂e mn贸stwo nowych funkcji oraz plan贸w. Cz臋艣膰 z nich zosta艂a ju偶 wprowadzona i mo偶emy z nich korzysta膰, niekt贸re nie s膮 jeszcze dost臋pne w Polsce, a reszta jest w fazie test贸w. W tym miesi膮cu, pod wzgl臋dem ilo艣ci nowych opcji, liderem zosta艂 zdecydowanie Instagram. Jednak tradycyjnie nie zabrak艂o tu r贸wnie偶 Facebooka i kilku innych medi贸w spo艂eczno艣ciowych. 

Jeste艣cie gotowi na porz膮dn膮 dawk臋 nowo艣ci? Zacznijmy od Facebooka, kt贸ry zaproponowa艂 dwie ciekawe funkcje.

Co nowego na Facebooku?

Animacje obraz贸w

Facebook testuje kilka animacji dodawanych do zdj臋膰. Maj膮 one sprawi膰, 偶e grafiki b臋d膮 imitowa艂y wideo. Wprowadzone maj膮 by膰 dwa warianty. Jeden do zdj臋膰 pojedynczych i drugi do post贸w z kilkoma obrazami, kt贸ry proponuje wiele opcji ich prezentacji. Dlaczego wprowadzane s膮 takie funkcje? Odpowied藕 jest bardzo prosta. Statystyki pokazuj膮, 偶e u偶ytkownicy s膮 bardziej sk艂onni do anga偶owania si臋 pod tre艣ciami ruchomymi ni偶 sta艂ymi.  To w艂a艣nie takie materia艂y przykuwaj膮 uwag臋 odbiorc贸w, a Facebook chce tworzy膰 narz臋dzia, kt贸re umo偶liwiaj膮 maksymalizacj臋 tego zainteresowania.

Media spo艂eczno艣ciowe - Animacje obraz贸w - screen

Je艣li chcecie zobaczy, jak wygl膮daj膮 poszczeg贸lne efekty, polecamy zajrze膰 na Twittera Matta Navary.

殴r贸d艂o: socialmediatoday.com/news/facebook-tests-new-options-to-add-motion-effects-to-still-images-in-feed

Ocena komentarzy

Facebook powraca do testowania opcji oceny komentarzy. Chce przez to bardziej anga偶owa膰 spo艂eczno艣膰 pozwalaj膮c oceni膰 warto艣ciowo艣膰 tre艣ci. Nowa funkcja ma by膰 dost臋pna w grupach. Przy komentarzu ju偶 teraz niekt贸rzy u偶ytkownicy widz膮 strza艂ki, jedn膮 w g贸r臋, drug膮 w d贸艂, kt贸re maj膮 wskazywa膰 na to, czy komentarz by艂 dla u偶ytkownika warto艣ciowy czy te偶 nie. Oceny maj膮 by膰 punktowane i podawane przy komentarzu, ale anonimowo, tzn. nie b臋dzie widoczne, jaki u偶ytkownik wystawi艂 ocen臋. Ta opcja ma motywowa膰 do udzielania si臋 w dyskusjach i pisania bardziej merytorycznych wypowiedzi. 

Media spo艂eczno艣ciowe - ocena komentarzy (screen)

殴r贸d艂a: wirtualnemedia.pl/artykul/facebook-test-ocena-komentarzy

socialmediatoday.com/news/facebook-once-again-experiments-with-up-and-down-votes-for-comments-to-opti

Du偶o wi臋cej nowo艣ci pojawi艂o si臋 w Instagramie

Nowa strona g艂贸wna

We wrze艣niowym wydaniu 鈥淐o nowego w mediach spo艂eczno艣ciowych?鈥 pisali艣my o tym, 偶e Instagram testuje nowy pasek na stronie g艂贸wnej, kt贸ry b臋dzie zawiera艂 wprowadzone wcze艣niej sekcje – Reels oraz Sklep. No i sta艂o si臋, po dw贸ch miesi膮cach Instagram og艂osi艂 wprowadzenie nowego paska. Wi臋kszo艣膰 u偶ytkownik贸w ma ju偶 dost臋p do nowego widoku, w kt贸rym ikonki powiadomie艅 oraz dodawania nowej tre艣ci zosta艂y przeniesione w g贸rn膮 cz臋艣膰 ekranu, obok DM, a na pasku zast膮pi艂y je w艂a艣nie Sklepy i Reels. 

W Polsce wygl膮da to jednak nieco inaczej, z uwagi na to, 偶e nie mamy jeszcze dost臋pu do Reels. Dlatego tworzenie posta nadal zrobimy z poziomu dolnego paska i to z niego przejdziemy te偶 do sekcji sklep贸w, jednak powiadomienia pojawiaj膮 si臋 ju偶 u g贸ry ekranu. 

I jak, podoba Wam si臋 nowy uk艂ad? 

Media spo艂eczno艣ciowe - Instagram nowa strona g艂贸wna

殴r贸d艂o: about.instagram.com/blog/announcements/introducing-reels-and-shop-tabs

Zmiany zasad relacji na 偶ywo

W zwi膮zku z nawrotem pandemii, Instagram postanowi艂 wprowadzi膰 kilka zmian, aby zrekompensowa膰 utrat臋 interakcji spo艂ecznych. Dotychczas relacje na 偶ywo mog艂y trwa膰 tylko godzin臋. Dla niekt贸rych tw贸rc贸w, kt贸rzy przeprowadzali sesje Q&A lub dzielili si臋 wiedz膮, by艂o to za ma艂o. Teraz to ju偶 nie b臋dzie problemem, bo limit czasu trwania relacji na 偶ywo zosta艂 wyd艂u偶ony do 4 godzin. 

Przed艂u偶ony zosta艂 tak偶e czas archiwizacji relacji. U偶ytkownicy b臋d膮 mogli np. zapisa膰 relacj臋 na komputerze, razem z komentarzami, w ci膮gu 30 dni od przeprowadzenia live鈥檃. 

殴r贸d艂o: wirtualnemedia.pl/artykul/instagram-zmienia-zasady-transmisji-na-zywo

Nowa opcja wyszukiwania

Zdarza Wam si臋, 偶e szukacie inspiracji w serwisie Instagram wpisuj膮c odpowiedni hasztag, ale wyszukania zupe艂nie do Was nie trafiaj膮? Nie ka偶dy u偶ytkownik korzysta z hasztag贸w lub nie umieszcza tych, o kt贸rych my pomy艣leli艣my. W ten spos贸b takie posty nigdy nie trafi膮 w nasze r臋ce. Na pomoc przychodzi Instagram, kt贸ry rozszerza zakres wyszukiwa艅 o kolejn膮 opcj臋 – wyszukiwanie po s艂owach kluczowych. Jest ona dost臋pna zaraz obok nazwy konta, znacznik贸w i miejsc. Jednak nie ka偶de s艂owo mo偶na znale藕膰 w ten spos贸b. Dost臋pne s膮 jedynie s艂owa uj臋te przez algorytm, zgodne z zasadami spo艂eczno艣ci Instagrama oraz te najcz臋艣ciej wykorzystywane przez u偶ytkownik贸w.

Instagram wprowadzi艂 ju偶 t臋 opcj臋 na wybrane kraje i stopniowo rozszerza j膮 na kolejne. Nie ma jednak wyznaczonego konkretnego terminu pojawienia si臋 tej funkcji w Polsce. 

Media spo艂eczno艣ciowe - nowa opcja wyszukiwania
Media sp

殴r贸d艂o:

Najcz臋艣ciej zadawane pytania

Instagram testuje aktualnie now膮 funkcj臋 dla kont biznesowych. Ma to usprawni膰 komunikacj臋 mi臋dzy firm膮 a klientem i zdecydowanie tak si臋 te偶 stanie, bo nowa opcja to najcz臋艣ciej zadawane pytania. B臋d膮 si臋 one pojawia膰, kiedy u偶ytkownik zdecyduje si臋 wys艂a膰 wiadomo艣膰 prywatn膮 do konta biznesowego. Marki b臋d膮 mog艂by ustawi膰 4 wybrane przez siebie pytania i w ten spos贸b sugerowa膰 klientom temat rozmowy.

Brzmi znajomo? Nic dziwnego, poniewa偶 podobna funkcja jest te偶 dost臋pna w Messengerze. Marki i klienci ch臋tnie z tego korzystaj膮, dlatego Facebook zdecydowa艂 si臋 wprowadzi膰 to r贸wnie偶 na Instagramie. Nie dziwi to szczeg贸lnie dlatego, 偶e czaty obu aplikacji s膮 w艂a艣nie integrowane.

殴r贸d艂o:

Zostaj膮c w temacie czatu…

Cz臋艣膰 u偶ytkownik贸w ma ju偶 dost臋p do Messengera w aplikacji Instagrama. S膮 te偶 nowe aktualizacje, kt贸re dotycz膮 obu z nich. Pierwsza opcja to Watch Together, o kt贸rej utworzeniu w Messengerze pisali艣my jaki艣 czas temu. (wi臋cej znajdziecie tutaj). Teraz wsp贸lne ogl膮danie w czasie wideo rozmowy jest te偶 dost臋pne na Instagramie. Znajomi podczas po艂膮czenia mog膮 wsp贸lnie przegl膮da膰 np. IGTV.

Druga aktualizacja, kt贸ra jest nowa tak偶e w aplikacji Messenger, to motywy. Wcze艣niej mo偶na by艂o zmienia膰 kolory czatu, pseudonimy czy emoji. Teraz przygotowane zosta艂y specjalne motywy, kt贸re maj膮 personalizowa膰 czat lub nadawa膰 mu okre艣lonego klimatu, np. mi艂osnego. 

Ostatnia wprowadzona funkcja to tryb znikania. Sprawia ona, 偶e wiadomo艣ci znikaj膮 po opuszczeniu czatu z dan膮 osob膮. Dodatkowo, je艣li kto艣 wykona zrzut ekranu Waszej rozmowy, zostaniesz o tym poinformowany.

Tryb zosta艂 zaprojektowany przez tw贸rc贸w z my艣l膮 o bezpiecze艅stwie i mo偶liwo艣ci wyboru czy chcemy, aby nasze wiadomo艣ci by艂y zawsze widoczne w historii rozmowy. T臋 funkcj臋 mo偶na w艂膮czy膰 i wy艂膮czy膰 kiedy chcemy. Wystarczy w w膮tku, w kt贸rych chcemy aktywowa膰 tryb znikania, przejecha膰 palcem w g贸r臋.   

殴r贸d艂o:

https://about.fb.com/news/2020/11/new-messaging-features-on-instagram-and-messenger/

Reakcje na InstaStory

Wszyscy chyba wiemy, jak wygl膮da reagowanie na Insta Stories. Klikamy emoji w relacji, kt贸ra pojawia si臋 automatycznie w DM zar贸wno osoby, kt贸ra zamie艣ci艂a relacj臋, jak i w naszej. W dodatku wyb贸r emoji jest ograniczony do 8. 

Ma si臋 to zmieni膰! Testowana jest w艂a艣nie opcja pozwalaj膮ca na to, aby reakcje pojawia艂y si臋 bezpo艣rednio przy danej relacji i dodatkowo, 偶eby mo偶na by艂o wybra膰 emotk臋, kt贸rej chcemy u偶y膰. Mimo, 偶e Instagram na razie nie wspomina, jak dok艂adnie ma wygl膮da膰 ulepszona funkcja, mo偶emy si臋 spodziewa膰, 偶e b臋dzie podobna do tej, kt贸r膮 oferuje nam Facebook (ze wzgl臋du na coraz wi臋ksz膮 integracj臋 serwis贸w).  

Media spo艂eczno艣ciowe - reakcje na instastory

殴r贸d艂a:

A je艣li o Stories mowa鈥

Jaki艣 czas temu pisali艣my o tym, 偶e LinkedIn wprowadza Stories (wi臋cej o tym tutaj). Okazuje si臋, 偶e moda na relacje, kt贸r膮 zapocz膮tkowa艂 Snapchat, coraz bardziej si臋 rozprzestrzenia. W listopadzie t臋 opcj臋, pod nazw膮 Fleets, udost臋pniono wi臋kszo艣ci u偶ytkownikom aplikacji Twitter. Sekcja wygl膮da niemal identycznie, jak ta na Instagramie i r贸wnie偶 ma swoje miejsce w g贸rnej cz臋艣ci strony g艂贸wnej. Czas trwania jednej relacji tak偶e niczym si臋 nie r贸偶ni – s膮 to 24 godziny. 

Czy pojawienie si臋 sekcji relacji na Twitterze jest zaskakuj膮ce? Nie bardzo. 

Za to niespodziewane mo偶e by膰 pojawienie si臋 Stories na Spotify. Nie jest to typowa platforma spo艂eczno艣ciowa, a mimo to tw贸rcy zdecydowali si臋 przetestowa膰 t臋 funkcj臋 i w najnowszej wersji swojej aplikacji umo偶liwili artystom dodanie kilku filmik贸w do wybranych playlist. Jedn膮 z nich jest sk艂adanka 艣wi膮teczna, przy kt贸rej pojawia si臋 charakterystyczne dla Stories k贸艂ko, a po klikni臋ciu mo偶emy obejrze膰 kilka film贸w nagranych przez autor贸w 艣wi膮tecznych piosenek. Na razie s膮 to jedynie testy, ale by膰 mo偶e ta opcja b臋dzie w przysz艂o艣ci dost臋pna na wszystkich playlistach lub na profilach artyst贸w. My艣licie, 偶e to dobry pomys艂? 

Media spo艂eczno艣ciowe - Spotify screen
Media sp

殴r贸d艂a:

https://dailyweb.pl/spotify-i-stories-na-razie-okazjonalnie-w-playlistach/

To nie wszystko od Spotify

Platforma planuje wprowadzi膰 p艂atny serwis z podcastami. By艂aby to oddzielna aplikacja, na kt贸rej znajdowa艂yby si臋 jedynie ekskluzywne wywiady i podcasty z najwy偶szej p贸艂ki. Najta艅sza subskrypcja ma wynosi膰 3 dolary miesi臋cznie, umo偶liwia膰 dost臋p jedynie do wybranych materia艂贸w oraz zawiera膰 reklamy. Najdro偶sza, kosztuj膮ca 8 dolar贸w miesi臋cznie, ma zapewnia膰 pe艂ny dost臋p do materia艂贸w w najwy偶szej jako艣ci oraz tre艣ci przedpremierowych. Dodatkowo ta opcja nie b臋dzie zawiera艂a reklam.

Rynek podcast贸w si臋 rozrasta i staj膮 si臋 one coraz bardziej popularne, szczeg贸lnie w czasach epidemii, wi臋c pomys艂 Spotify mo偶e by膰 trafiony. Co s膮dzicie? Wykupiliby艣cie dost臋p do takiej platformy?

殴r贸d艂o: wirtualnemedia.pl/artykul/spotify-serwis-z-podcastami-cena-od-3-do-8-dolarow-miesiecznie

YouTube nie zostaje w tyle

YouTube r贸wnie偶 zauwa偶y艂, 偶e coraz wi臋ksze zainteresowanie zyskuj膮 materia艂y audio, takie jak podcasty czy audiobooki. Z uwagi na to og艂osi艂, 偶e wprowadzony zostanie nowy format reklamowy, czyli w艂a艣nie reklamy d藕wi臋kowe. B臋d膮 one emitowane u偶ytkownikom podczas s艂uchania wybranych tre艣ci i maj膮 by膰 nie d艂u偶sze ni偶 30 sekund. Reklamy mog膮 by膰 w formie animacji lub te偶 statycznego obrazu. Zalet膮 takiej opcji jest zdecydowanie ni偶szy koszt stworzenia tego formatu ni偶 produkcji wideo. 

Je艣li chcecie zobaczy膰, lub mo偶e lepiej powiedzie膰 – us艂ysze膰, przyk艂ad takiej reklamy, polecamy zajrze膰 tutaj.

殴r贸d艂a: nowymarketing.pl/a/29740,youtube-wprowadza-format-reklam-ktorych-nie-sposob-przegapic-reklamy-dzwiekowe

blog.google/products/ads-commerce/youtube-music-audio-ads/

Jeszcze troch臋 o reklamach

To nie koniec zmian reklamowych na YouTube. W listopadzie platforma og艂osi艂a aktualizacj臋 swojego regulaminu, w kt贸rym zawar艂a nowy przepis, mog膮cy by膰 bardzo irytuj膮cy nie tylko dla widz贸w, ale tak偶e tw贸rc贸w. Mianowicie chodzi o mo偶liwo艣膰 dodawania reklam do film贸w, kt贸rych tw贸rcy zdecydowali si臋 nie do艂膮cza膰 do programu partnerskiego YouTube i nie umieszcza膰 reklam w swoich filmach. Wraz z akceptacj膮 regulaminu, reklamy mog膮 zacz膮膰 pojawia膰 si臋 na dowolnym filmie, a jedyn膮 r贸偶nic膮 b臋dzie to, czy tw贸rca uzyskuje z tego tytu艂u przychody. A uzyskiwa膰 b臋d膮 je jedynie Ci, kt贸rzy wcze艣niej zgodzili si臋 na publikowanie reklam w filmach i zarazem do艂膮czyli do programu partnerskiego.

Zmiany zacz臋艂y obowi膮zywa膰 ju偶 teraz w Stanach Zjednoczonych, a w pozosta艂ych krajach wejd膮 w 偶ycie w po艂owie 2021 r.   

殴r贸d艂o: socialmediatoday.com/news/youtube-will-start-inserting-ads-into-non-monetized-content-updates-rules

Du偶o zadzia艂o si臋 w mediach spo艂eczno艣ciowych w ci膮gu tego miesi膮ca. Instagram przoduje, wi臋c mamy nadziej臋, 偶e w kolejnym miesi膮cu b臋dziemy mogli Wam napisa膰, 偶e reszta portali dor贸wnuje mu ilo艣ci膮 nowo艣ci. 

Koniecznie dajcie zna膰, kt贸re z wprowadzonych funkcji najbardziej Wam si臋 przydadz膮 i na kt贸re czekacie z niecierpliwo艣ci膮!