Transmisje Live na Facebooku stały się świetnym narzędziem marketingowym. Budują zaangażowanie fanów, mają duży zasięg i są mocno premiowane przez algorytm Facebooka. Z tego względu Facebook Live daje lepsze efekty niż posty tradycyjne. Jak wynika z badań Cisco, do 2020 roku 82% ruchu w sieci będzie związane z filmami. Lepiej więc już dziś zacząć przyzwyczajać się do kamery. Poniżej prezentujemy, czym jest Facebook Live i co trzeba zrobić, aby nie stał się niewypałem.

Czym jest Facebook Live?

Facebook Live to jedna z najważniejszych funkcji, jaką serwis wprowadził w 2016 roku. Pozwala ona użytkownikom transmitować wideo w czasie rzeczywistym z dowolnego miejsca na świecie. Wystarczy, że posiadają oni smartfon ze stabilnym połączeniem z Internetem. Nic więc dziwnego, że Facebook Live stał się tak popularny, skoro jego publikacja wymaga tak niewiele. Czy samo zrobienie transmisji bez wcześniejszego przygotowania może zaciekawić dużą grupę osób? Tak, o ile jesteś sławną osobą lub masz zamiar zrobić coś kontrowersyjnego. Jeśli jednak chcesz poprzez live rozpromować swoją firmę, dostarczyć pewnych informacji czy przyciągnąć nowych odbiorców, potrzebne Ci będzie dobre przygotowanie.

Jak zrobić dobry Facebook Live?

Transmisje Live na Facebooku nie wymagają wielkiego zaplecza, wielu kamer czy programów do montażu. Można się nimi bawić i eksperymentować, lecz właściwe przygotowanie i dobra jakość na pewno wzmocnią zasięg i skuteczność przekazu.

Zaplanuj swój Facebook Live 

Najważniejsze jest zaplanowanie swojej transmisji, aby w odpowiedni sposób powiadomić o niej swoich fanów/obserwatorów. Jak najlepiej to zrobić? Najłatwiejszym sposobem jest napisanie posta, w którym poinformujesz o dniu, godzinie i tematyce transmisji. Ta opcja jest najłatwiejsza jednak właściciele stron na Facebooku mają jeszcze jedną możliwość – planowanie transmisji na żywo. Ważne jest nadanie treści, która pojawi się nad transmisją, tytuł i znaczniki. Opis, który pojawi się przy transmisji na żywo powinien być krótki, przykuwać uwagę i zawierać informacje co będzie się działo podczas transmisji. Live można zaplanować na maksymalnie 7 dni na przód i z minimalnym 10 minutowym wyprzedzeniem. Ważne jest również promowanie swojej zapowiedzi na stronie na Facebooku, grupach czy profilach prywatnych, aby dotarł do jeszcze większej liczby odbiorców.

Odpowiednio się przygotuj

Transmisja live jest z reguły spontaniczna, lecz warto zaplanować co będzie się na niej działo i o czym chcemy mówić. Dobrze jest przygotować sobie scenariusz. Nie musisz rozpisywać wszystkiego, co chcesz powiedzieć, ale dobrze jest wypisać w punktach najważniejsze kwestii, które chcemy poruszyć. Nasza transmisja będzie wtedy mniej chaotyczna, bardziej uporządkowana i o niczym nie zapomnimy. Warto zadbać o strukturę wypowiedzi. W rozpoczęciu najlepiej powiedzieć, o czym będziemy mówić a następnie rozwijać temat transmisji. Na zakończenie warto podziękować za obecność, podsumować wypowiedź i pożegnać się.

Aby live był profesjonalny i dobrze odebrany, warto zadbać o odpowiedni sprzęt. Choć z założenia do transmisji live na Facebooku miał być potrzebny tylko smartfon, nie zaszkodzi zadbać również o statyw, odpowiednie oświetlenie i dźwięk. Transmisja live nie odbędzie się bez dostępu do sieci, więc przed jej rozpoczęciem warto zadbać o pewne połączenie. Ważne jest również zaplanowanie scenografii/tła/wyglądu miejsca, z którego będzie nadawana relacja. 

Twoje zachowanie podczas Facebook Live 

Naturalność to podstawa. Widz od razu wyczuje fałsz, więc lepiej popełnić błąd i się do niego przyznać niż kłamać. Nie można też przesadzić w drugą stronę – przeklinać czy prowadzić transmisje pod wpływem środków odurzających.

Angażowanie widzów jest bardzo istotne

Poza tym, że buduje to naszą relację z fanami i pozwala wzajemnie lepiej się poznać, wprowadza również przyjemną atmosferę na transmisji jak i fanpage’u. Ważne jest obserwowanie na bieżąco komentarzy pod transmisją i odpowiadanie na wybrane lub najciekawsze z nich. Na początku poproś o przywitanie się w komentarzu, zapytaj o jakość obrazu i dźwięku. Później zachęć do komentowania i zadawania pytań. Te działania sprawią, że treść jest lepiej pozycjonowana przez Facebooka i ma większy zasięg. Jeśli szukasz jeszcze innych sposobów na angażowanie fanów, sprawdź, czym jest User Generated Content.

Relacje na Facebooku to coś nowego, czego wszyscy się uczymy. Nie powinniśmy zrażać się pierwszymi niepowodzeniami. Najważniejsze jest dobre przygotowanie, bycie naturalnym i utrzymywanie zaangażowania widzów. Ważne, aby nie bać się eksperymentować i być pewnym siebie.

Nie wiesz jak wykorzystać takie działania w Twojej firmie? Nasz zespół chętnie Ci pomoże – skontaktuj się z naszym doradcą i umów się na spotkanie!