Tworzenie warto艣ciowego contentu to cz臋sto nie lada wyzwanie. Wymaga to od copywritera zaanga偶owania, a proces tw贸rczy (w tym research) mo偶e zaj膮膰 bardzo du偶o czasu. Jak wi臋c nie zaniedba膰 content marketingu, a jednocze艣nie oszcz臋dzi膰 czas? Z pomoc膮 przychodzi recykling tre艣ci!

Recykling tre艣ci – na czym polega?

O zaletach content marketingu pisali艣my niejednokrotnie. Bez dw贸ch zda艅 przynosi on spektakularne rezultaty, ale pod warunkiem, 偶e jest odpowiednio prowadzony. A je艣li co艣 dzia艂a, dlaczego by nie wykorzysta膰 tego ponownie?

Na tej zasadzie dzia艂a recykling contentu. Jest to od艣wie偶enie stworzonych ju偶 wcze艣niej tre艣ci, dostosowanie ich do nowego formatu (lub kilku format贸w) i ponowne wykorzystanie.

Je艣li wi臋c tworzysz tre艣ci ju偶 od d艂u偶szego czasu i masz na swoim koncie poka藕n膮 kolekcj臋 materia艂贸w, to 艣mia艂o je wykorzystuj! Pami臋taj, 偶e recykling to nie droga na skr贸ty – to nadanie tre艣ciom nowej jako艣ci i i maksymalne wykorzystanie ich potencja艂u.

Przeczytaj te偶: Facebook, Instagram? Z jakich kana艂贸w social media korzysta膰?

Jak to zrobi膰?

Po pierwsze wybierz tre艣膰, kt贸rej chcesz nada膰 nowe 偶ycie. Najpopularniejsz膮 praktyk膮 jest recykling artyku艂贸w blogowych, poniewa偶 daj膮 one bardzo du偶o mo偶liwo艣膰 ze wzgl臋du na swoj膮 obszerno艣膰. Jednak pami臋taj, 偶eby wybra膰 artyku艂, kt贸ry faktycznie jest interesuj膮cy i anga偶uj膮cy – wspom贸偶 si臋 statystykami i zobacz, kt贸ry tekst jest wart uwagi. Mo偶esz to sprawdzi膰 mi臋dzy innymi w Google Analytics. Je艣li nie korzystasz jeszcze z tego narz臋dzia, sprawd藕, jak za艂o偶y膰 tam konto.

Gdy ju偶 wybierzesz tre艣膰, wyci膮gnij z niej to, co jest najbardziej warto艣ciowe. Powinna to by膰 jego kwintesencja, kt贸r膮 nast臋pnie przerobisz i dostosujesz do nowego formatu:

  • Post w social media
  • Wideo
  • Infografika
  • Instastory/Facebook Story
  • Newsletter
  • Podcast
  • E-book

To, do czego wykorzystasz recykling tre艣ci zale偶y od Twoich mo偶liwo艣ci oraz tego, do jakiej grupy odbiorc贸w chcesz trafi膰. Pami臋taj, 偶e r贸偶ne kana艂y docieraj膮 do r贸偶nych os贸b, dlatego zastan贸w si臋, co przyniesie Ci najwi臋cej korzy艣ci.

Zalety recyklingu tre艣ci

Dlaczego warto 鈥渞ecyklingowa膰鈥? Przede wszystkim pozwala to oszcz臋dzi膰 czas. Przy ma艂ych nak艂adach pracy jeste艣my w stanie przygotowa膰 tre艣ci do r贸偶nych kana艂贸w komunikacji, a przy okazji zyska膰 nowych odbiorc贸w. Warto zdawa膰 sobie spraw臋 z tego, 偶e ka偶dy ma inny gust. Osoby nieczytaj膮ce d艂ugich artyku艂贸w mog膮 by膰 zainteresowane otrzymywanie tak zwanej wiedzy w pigu艂ce poprzez media spo艂eczno艣ciowe. Niekt贸rzy mog膮 natomiast preferowa膰 s艂uchanie podcast贸w, 偶eby nie po艣wi臋ca膰 czasu na czytanie d艂ugiego tekstu. Staraj si臋 wi臋c zaspokaja膰 odmienne potrzeby odbiorc贸w, a odwdzi臋cz膮 Ci si臋 wi臋kszym zaanga偶owaniem.

Dodatkowo, gdy ju偶 pozyskasz nowych odbiorc贸w, recykling pozwoli im zapozna膰 si臋 ze starymi tre艣ciami. Zapewne nie ka偶dy z nich b臋dzie mia艂 ochot臋 samodzielne doszukiwa膰 si臋 publikowanych przez Ciebie materia艂贸w, wi臋c recykling b臋dzie dla nich 艣wietnym wprowadzeniem.

Zwr贸膰 na to uwag臋!

Na pierwszy rzut oka, recykling tre艣ci wydaje si臋 by膰 szybkim i 艂atwym sposobem na usprawnienie content marketingu. Ale trzeba pami臋ta膰 o dw贸ch kwestiach:

  • Recykling tre艣ci to nie to samo, co duplicate content – Jak wspomnia艂am, recykling polega na od艣wie偶eniu i ulepszeniu ju偶 istniej膮cych tre艣ci. Pami臋taj o tym szczeg贸lnie wtedy, gdy chcesz opublikowa膰 sw贸j artyku艂 sponsorowany na innej stronie. Powielone i nieunikalne tre艣ci nie wp艂ywaj膮 korzystnie na pozycjonowanie!
  • Zadbaj o aktualno艣膰 – Recykling tre艣ci stworzonych wiele miesi臋cy temu ma sens tylko wtedy, gdy nadal s膮 one aktualne. Dzielenie si臋 na nowo danymi i informacjami, kt贸re zd膮偶y艂y si臋 przedawni膰 nie ma sensu. Co wi臋cej, mo偶e to wp艂yn膮膰 negatywnie na Tw贸j wizerunek.

Mam nadziej臋, 偶e ten artyku艂 zainspirowa艂 si臋 do zabawy z recyklingiem tre艣ci 馃檪 A je艣li potrzebujesz wsparcia przy content marketingu, napisz na hello@inmarketing.pl!