Dobry content jest bardzo ważnym elementem na stronie internetowej, więc copywriting staje się coraz bardziej doceniany przez przedsiębiorców. Nie każdy jednak chce zatrudniać profesjonalnego copywritera – niektórzy wolą pisać teksty sami. Początki samodzielnego tworzenia tekstów zwykle są trudne i pochłaniają dużo czasu. Jak osiągnąć sukces w tej dziedzinie? Skorzystaj z naszych wskazówek i stwórz własny tekst, który będzie skuteczny i zgodny z obowiązującymi zasadami!  

Co to jest copywriting?

Na próżno możemy szukać polskiego odpowiednika tego terminu. Copywriterzy są określani u nas jako: pisarze, tekściarze, autorzy tekstów reklamowych, ale żadne z tych słów nie oddaje w pełni znaczenia anglojęzycznego terminu.

Copywriting polega na tworzeniu tekstów głównie na potrzeby marketingu i reklamy. Jest to proces formułowania skutecznych, merytorycznych i perswazyjnych tekstów, które mają zwykle konkretny cel marketingowy. Może być to:

  • budowanie relacji z użytkownikami – pomaga w zdobyciu lojalnych klientów i sprzyja pogłębianiu zaufania w oczach odbiorców;
  • kreowanie wizerunku eksperta w branży – poprzez publikowanie artykułów specjalistycznych na blogu;
  • poprawa widoczności witryny w wyszukiwarce – merytoryczne teksty zgodne z zasadami SEO wpływają na pozycjonowanie strony internetowej;
  • nakłanianie potencjalnych klientów do zakupu – stosowanie języka korzyści i modelu AIDA w opisach produktów i innych treściach sprzedażowych może znacząco wpłynąć na sprzedaż;
  • budowanie świadomości marki wśród użytkowników – rozpoznawalna marka generuje liczniejsze transakcje i w konsekwencji większe zyski.

W obecnych czasach jesteśmy bombardowani przekazem. Teksty napisane przez copywriterów spotykamy niemalże na każdym kroku – robiąc zakupy, oglądając telewizję, słuchając radia, szukając informacji na określony temat, a niekiedy nawet czytając książkę (tzw. ghostwriting). Nic więc dziwnego, że na rynku jest coraz więcej copywriterów (zarówno freelancerów, jak i tych pracujących w dużych agencjach copywriterskich).

Copywriting – jak pisać skuteczne treści?

Posiadanie strony internetowej jest dzisiaj praktycznie nieodłącznym elementem prowadzenia własnej działalności. Dzięki temu możesz pozyskiwać klientów nie tylko z całej Polski, ale często również z Europy lub z całego świata. Lokalne i tradycyjne biznesy bez strony www mają swój urok, ale o ich istnieniu może dowiedzieć się zwykle tylko najbliższe otoczenie.

Strona internetowa przedsiębiorstwa to jednak nie wszystko. Równie ważne są treści na niej zamieszczone – w przypadku sklepu internetowego mogą być to opisy kategorii, opisy produktów, czy artykuły zamieszczane na blogu. I na tym ostatnim skupię się w dzisiejszym wpisie.

Jak pisać dobre i skuteczne treści na stronę internetową, które nie tylko będą ciekawe dla użytkownika, ale także wywindują pozycję witryny w wynikach wyszukiwania?

1. Znajdź ciekawy temat

Wybór odpowiedniej tematyki to pierwszy krok do stworzenia ciekawego i angażującego tekstu. Nie jest to jednak taka prosta sprawa, bo nie wystarczy „czegoś napisać” – ważne jest też to, żeby ktoś inny chciał ten artykuł przeczytać. Tutaj z pomocą przychodzi nam Internet i jego nieograniczone możliwości. Wyszukiwarka (a dokładnie Google Auto Suggest), blogi, fora internetowe, social media czy kanały na YouTube to idealne miejsca, by znaleźć inspirację.

Jeśli jednak to Ci nie wystarcza i Twoja kreatywność już się wyczerpała, możesz skorzystać z dedykowanych narzędzi, które Ci w tym pomogą. Chyba najbardziej popularnym programem jest Answer the Public – narzędzie, które umożliwia wyszukiwanie słów kluczowych z długiego ogona.

Po wybraniu języka wpisz w pole wyszukiwania interesującą Cię frazę, a po kilku chwilach wyświetli Ci się drzewko z ciekawymi propozycjami, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Nic, tylko korzystać! Answer the Public jest narzędziem darmowym, ale pozwala tylko na 3 analizy dziennie, dlatego pamiętaj, by wykorzystywać je z głową ????

Copywriting i przydatne narzędzia - Answer the Public (screen)

Kolejnym ciekawym narzędziem jest Google Trends, które, jak sama nazwa wskazuje, pokazuje trendy w zapytaniach użytkowników. Po wpisaniu interesującej frazy otrzymasz: liczbę wyszukań w danym okresie, podobne wyszukiwania i tematy, a także wykres zainteresowania tematem w danej lokalizacji.

Copywriting i przydatne narzędzia - Google Trends (screen)

2. Stwórz chwytliwy tytuł

Tytuł to bardzo ważny element każdego tekstu. To od niego (i od meta opisu) zależy, czy użytkownik zechce kliknąć w Twój artykuł i go przeczytać. Tytuł powinien być ciekawy, zachęcać użytkownika do przeczytania oraz stanowić krótkie i treściwe odzwierciedlenie tego, co zawarte jest w tekście. Użytkownik, który klika w Twój artykuł, powinien w tekście znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytanie. Jeśli treść tekstu nie pokrywa się z tytułem, użytkownik szybko opuści Twoją stronę. Dlatego właśnie trafny tytuł jest tak ważny – nikt nie chce czytać tekstu, który nic mu nie da i w niczym nie pomoże.

Dobrą praktyką w tworzeniu tytułów artykułów jest zastosowanie różnego rodzaju list i wyliczanek. Internauta wtedy jest przekonany, że artykuł będzie miał charakter poradnikowy i znajdzie w nim odpowiedzi na nurtujące go pytania.

Przykłady ciekawych tytułów:

  • Copywriting w praktyce – 10 żelaznych zasad
  • 10 sposobów na przeziębienie i grypę;
  • Chwytliwy tytuł artykułu – 5 najważniejszych zasad;
  • 7 skutecznych sposobów na piękną cerę.

Czy chociażby tytuł tego artykułu:

  • Copywriting – jak pisać skuteczne teksty na bloga?

Kiedy pokażesz użytkownikowi, że przeczytanie Twojego artykułu przyniesie mu konkretną korzyść, to szansa na odwiedzenie Twojego bloga znacznie wzrasta. Ciekawą opcją w tworzeniu tytułów artykułów jest zasugerowanie czytelnikowi, że informacje zawarte w Twoim tekście nie są powszechnie znane, np.:

  • Poznaj tajemnice tworzenia skutecznych artykułów na bloga;
  • 7 ciekawostek o ludzkim ciele, o których nie wiedziałeś.

Przyciągający tytuł powinien być stosunkowo krótki – zawierać około 51-70 znaków ze spacjami włącznie. Nie ma na to jednak jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ Google bierze pod uwagę szerokość w pikselach, a nie konkretną liczbę znaków.

Od czego to zależy?

Już na pierwszy rzut oka możemy stwierdzić, które znaki zajmują więcej miejsca. Litery jakie jak w,m,a są zdecydowanie większe niż np. i,j,l.

Jeśli przekroczysz dopuszczalną ilość pikseli, Twój tytuł nie będzie wyświetlał się w całości. Zostanie ucięty i zakończony trzykropkiem (…), co nie zawsze wygląda zachęcająco. Warto więc zadbać o to, by tytuł mieścił się w pikselowych ramach.

Pamiętaj także o zamieszczeniu w meta title słów kluczowych – to bardzo ważne z punktu widzenia SEO. I tutaj przechodzimy do kolejnego elementu dobrego tekstu.

3. Dobierz trafne słowa kluczowe

Słowo kluczowe (ang. keyword) to hasło, które użytkownik wpisuje w pole wyszukiwarki, by znaleźć w sieci interesujące go informacje, strony, produkty czy usługi. Tylko jak dowiedzieć się, jakie to hasła? Bez odpowiednich narzędzi lub sposobów na wyszukanie słów kluczowych może być trudno. Na szczęście istnieją zarówno narzędzia darmowe, jak i płatne, które znacząco ułatwiają cały ten proces.

Najprostszym sposobem na znalezienie słów jest skorzystanie z podpowiedzi Google (Google Auto Suggest). Po prostu wpisz w pole wyszukiwarki interesującą Cię frazę, a wujek Google sam uzupełni często wpisywane frazy.

Po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła „copywriting”, wyświetla się taka lista:

wyszukiwarka

Google oferuje też wyszukiwania podobne do tego, co wpisałeś w wyszukiwarkę. Znajdziesz je na samym dole wyników wyszukiwania.

podobne

Warto wspomnieć także o narzędziu Ubersuggest. Jest to kolejna darmowa propozycja, która dostarczy Ci danych o średniej liczbie wyszukiwań w miesiącu, czyli konkurencyjności. Uzyskasz dzięki niemu pomysły na nowe słowa kluczowe, pytania czy informacje o powiązanych frazach.

Copywriting i przydatne narzędzia -  Ubersuggest (screen)

Kolejnym darmowym narzędziem jest Google Keyword Planner. Możesz tutaj znaleźć informacje na temat średniej ilości wyszukiwań danego hasła w miesiącu oraz propozycje słów kluczowych. Jest to jednak narzędzie dedykowane osobom zajmującym się reklamą w Google Ads, więc ilość danych przydatnych dla copywritera jest ograniczona.

Copywriting i przydatne narzędzia - Google Keyword Planner (screen)

Oprócz darmowych sposobów, na rynku istnieje szeroki wybór płatnych narzędzi, które dostarczają znacznie więcej danych i jeszcze bardziej ułatwiają pracę. Mowa o Senuto, Semstorm, Ahrefs czy KWFinder od Mangools. Są to niestety dość drogie narzędzia i niestety nie każdy może sobie na nie pozwolić.

4. Pamiętaj o researchu

Artykuły na stronę internetową muszą zawierać prawdziwe i merytoryczne informacje, dlatego przed rozpoczęciem pisania powinieneś przeprowadzić dogłębny research, by jak najlepiej poznać opisywany temat. Niestety, przejrzenie kilku pierwszych tekstów, które znajdziesz w sieci, zwykle nie wystarczy. Merytoryczne artykuły powinny być oparte o rzetelną wiedzę, najlepiej ze sprawdzonych źródeł.

Jednym z nich jest Google Scholar – jest to darmowa, specjalistyczna wyszukiwarka internetowa, która służy do przeszukiwania bazy danych zawierających różnorodne publikacje naukowe z wielu dziedzin wiedzy.

Istnieją też specjalistyczne bazy danych, w których możesz znaleźć interesujące informacje. Z branży medycznej są to np. anglojęzyczne serwisy PubMed, Healthline czy Sci-Hub. Korzystając ze sprawdzonych źródeł przekazujesz dalej rzetelną wiedzę i budujesz pozytywny wizerunek Twojej firmy, a także zaufanie odbiorców. A co za tym idzie, stajesz się ekspertem w ich oczach. Same plusy!

5. Zadbaj o odpowiedni podział tekstu

Tekst na potrzeby Internetu powinien mieć określoną strukturę i być zgodny z zasadami SEO.

Jak dobrze sformatować tekst?

I. Odpowiedni podział nagłówków

Nagłówki, inaczej śródtytuły, pełnią bardzo ważną rolę – wskazują tematykę danej sekcji, zawierają słowa kluczowe i dzielą nudny i monotonny blok tekstu na przejrzyste elementy.

Hierarchia nagłówków

Mamy do dyspozycji śródtytuły od H1 do H6. Nagłówek H1 jest zarezerwowany dla tytułu (meta ttitle) i powinien być użyty w tekście tylko raz. Nagłówków H2-H6 możesz używać dowolnie, pamiętając jednak o ich hierarchii. Poniżej przedstawiam odpowiednią strukturę na przykładzie artykułu, który właśnie czytasz.

Copywriting i poprawna struktura nagłówków (infografika)

II. Ciekawy wstęp

Kilka dobrze dobranych zdań na początku tekstu może zachęcić użytkownika do przeczytania dalszej części artykułu lub wręcz przeciwnie – spowodować natychmiastowe opuszczenie Twojej strony.

Wstęp (inaczej lead) powinien znajdować się tuż po nagłówku H1, a przed nagłówkiem H2. Ja zwykle dopisuję ten element, gdy cała treść jest już przygotowana. Wtedy dokładnie wiem, co znajduje się w tekście i jest mi po prostu łatwiej go napisać.

III. Podział tekstu na mniejsze części

Zdecydowanie lepiej prezentują się na stronie krótkie akapity przeplatane pustą przestrzenią. Monotonny blok tekstu nie zachęci do czytania, nawet jeśli będzie to najlepszy artykuł pod słońcem. Po 3-5 zdaniach możesz bez obaw wcisnąć „enter” i zacząć nowy wers.

IV. Wyróżniki

Używaj w tekście pogrubień, podkreśleń, przekreśleń i kursyw. Dzięki temu wyróżnisz najważniejsze informacje, a jak wiemy – użytkownicy zwykle nie czytają tekstu w całości, tylko skanują go w poszukiwaniu najważniejszych informacji.

Jeszcze nie tak dawno, standardem było pogrubianie w tekście słów kluczowych. Teraz już w zasadzie się tego nie stosuje.

6. Używaj prostego języka

Chcąc pisać teksty, które angażują, musisz zapomnieć o stosowaniu branżowego żargonu (chyba że masz jasno określoną grupę odbiorców jako specjalistów w tej konkretnej dziedzinie).

Jeśli jednak musisz korzystać ze specjalistycznego słownictwa, dużo lepszą opcją będzie zamieszczenia wyjaśnienia trudnego słowa, np. w nawiasie.

7. Pamiętaj o poprawnej pisowni

Literówki zdarzają się każdemu, dlatego przed publikacją tekstu sprawdź koniecznie jego poprawność. Istnieją do tego dedykowane systemy, np. Ortograf czy LanguageTool, które wskażą Ci błędy ortograficzne, interpunkcyjne i językowe. Warto z nich skorzystać, by nie narażać czytelników na kłujące w oczy niespodzianki.

W agencji InMarketing nad poprawnością artykułów czuwa Klaudia – nasza contentowa specjalistka, która wychwyci każdy, nawet najmniejszy błąd.

8. Wzbogać tekst obrazkami

Zdjęcia, obrazki i infografiki to elementy, które sprawią, że Twój artykuł będzie bardziej atrakcyjny i ciekawy dla użytkownika, ale nie tylko. Wszystkie elementy graficzne z artykułu mogą być wyświetlane w Grafice Google, jeśli tylko odpowiednio wypełnisz pole „atrybut alt”. Jest to alternatywny tekst, który wyświetla się zamiast obrazka (jeśli z jakiegoś powodu ten element nie wczyta się na stronie) i umożliwia pojawienie się Twojej grafiki w wyszukiwarce. W alcie możesz zastosować słowa kluczowe, jeśli odpowiadają tematyce grafiki.

9. Stosuj linkowanie wewnętrzne

Dzięki wewnętrznym odnośnikom skierujesz użytkowników na inne podstrony Twojego serwisu, kategorie, produkty czy na inne artykuły. Linkowanie wewnętrzne ułatwia także robotom Google poruszanie się po witrynie i jej indeksowanie.

10. Zadbaj o unikalność treści

Unikalna i oryginalna treść jest szalenie ważna. Oczywiście możesz przeglądać podobne artykuły i inspirować się, ale chamskie kopiowanie treści jest niedozwolone. Algorytm Panda wprowadzony w 2011 roku skutecznie chroni przed plagiatem, każąc niestosowne praktyki obniżaniem pozycji witryny w Google, a w skrajnych przypadkach nawet całkowitym banem.

Istnieją dedykowane narzędzia, by sprawdzić unikalność treści. Może to być szczególnie przydatne, gdy nie piszesz tekstów samodzielnie, tylko zlecasz to zadanie zewnętrznemu copywriterowi, któremu do końca nie ufasz.

Copywriting i skuteczne treści na stronę – podsumowanie

Napisanie tekstu, który będzie jednocześnie ciekawy i zoptymalizowany pod SEO, jest nie lada wyzwaniem. Trzeba spełnić oczekiwania coraz bardziej wymagających użytkowników i określone  zasady wyszukiwarki. Teksty niedostosowane do obowiązujących zasad nigdy nie osiągną wysokiej pozycji w Google. 

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci w tworzeniu własnych tekstów, a w przyszłości zaowocuje wywindowaniem Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.


Przeczytaj także inne artykuły z tej kategorii:

Content marketing – co musisz wiedzieć, żeby robić to dobrze?
Język korzyści – co to jest i jak go skutecznie stosować?
Jak wykorzystać możliwości tekstu? Poznaj model AIDA