Strona g艂贸wnaBlogTworzenie stron internetowych – o czym warto pami臋ta膰?

Tworzenie stron internetowych – o czym warto pami臋ta膰?

Tworzenie profesjonalnych stron internetowych to proces, w kt贸ry najcz臋艣ciej zaanga偶owanych jest wielu specjalist贸w z dziedziny marketingu internetowego. Ich zadaniem jest stworzenie projektu www, kt贸ry jest przyjazny dla u偶ytkownika.

Tworzenie stron internetowych – najwa偶niejsze kwestie

U偶yteczno艣膰 i funkcjonalno艣膰

Przyjazna u偶ytkownikom strona internetowa stanowi podstaw臋, na kt贸rej buduje si臋 strategie marketingowe pomagaj膮ce w osi膮ganiu cel贸w przedsi臋biorstwa w Internecie. Nawet najlepszy 鈥渕arketing鈥, w tym reklamy, pozycjonowanie, aktywno艣膰 w social-media, e-mail marketing czy inne sposoby przyci膮gania i aktywizowania u偶ytkownik贸w nie b臋d膮 skuteczne, je偶eli strona www nie jest u偶yteczna i funkcjonalna.聽

Dlaczego tak si臋 dzieje? Ot贸偶, gdy za pomoc膮 艣rodk贸w marketingu internetowego, np. reklamy internetowej, zwi臋kszymy liczb臋 u偶ytkownik贸w strony internetowej zdecydowanych do podj臋cia zakupu produktu lub us艂ugi, to nie wp艂ywamy pozytywnie na wsp贸艂czynnik konwersji, zwi臋kszaj膮c go, a raczej zachowujemy konwersje na tym samym poziomie, przy wi臋kszej liczbie u偶ytkownik贸w odwiedzaj膮cych nasz膮 stron臋. Zapewne brzmi to troch臋 enigmatycznie, jednak problem nie jest a偶 tak skomplikowany.聽

Niech za przyk艂ad pos艂u偶y nam biuro turystyczne, kt贸re wyspecjalizowa艂o si臋 w sprzedawaniu wycieczek do kraj贸w azjatyckich. G艂贸wnym problemem biura internetowego jest niska sprzeda偶 produkt贸w w Internecie, mimo wdro偶enia marketingu internetowego. Po kr贸tkiej analizie okazuje si臋, 偶e strona-koszyk, gdzie u偶ytkownicy dokonuj膮 zakup贸w wycieczek, jest bardzo rozbudowana – posiada wiele krok贸w, kt贸re prowadz膮 do finalizacji zakupu. Dodatkowo, formularz zapisu na stronie internetowej biura nie dzia艂a prawid艂owo, a menu strony nie posiada kategorii produktowej. Wszystkie te elementy sprawiaj膮, 偶e u偶ytkownicy odwiedzaj膮cy stron臋 www biura rezygnuj膮 z zakupu. Wynika to z niskiej przyst臋pno艣ci serwisu.

Cz臋sto po przeprojektowaniu i wdro偶eniu zmian na stronie internetowej okazuje si臋, 偶e u偶ytkownicy ch臋tniej dokonuj膮 zakupu, zwi臋ksza si臋 zatem wsp贸艂czynnik konwersji, czyli liczba os贸b, kt贸re po przej艣ciu na stron臋 decyduj膮 si臋 na zakup wycieczki – w przypadku przytoczonego biura. Nast臋puje poprawa jako艣ci dzia艂ania serwisu. W tym miejscu warto jest zaznaczy膰, 偶e nie wszystkie strony internetowe wymagaj膮 ca艂kowitego przeprojektowania; wdro偶enie ma艂ych zmian poprawiaj膮cych u偶yteczno艣膰 strony prowadzi bardzo cz臋sto do gwa艂townego skoku wsp贸艂czynnika konwersji.聽

Wsp贸艂czynnik konwersji

Zatrzymajmy si臋 jeszcze na chwil臋 przy wsp贸艂czynniku konwersji, aby lepiej zobrazowa膰 problem niskiej sprzeda偶y, kt贸ry dotyczy wielu serwis贸w internetowych. Przyjmuje si臋, 偶e dla polskich witryn e-commerce (czyli inaczej sklep贸w internetowych), 艣redni wsp贸艂czynnik konwersji wynosi 1%. W skali roku, je偶eli Tw贸j sklep internetowy odwiedza milion os贸b, to na zakupy, u艣redniaj膮c, zdecyduje si臋 10 000 os贸b; w przypadku gdy wsp贸艂czynnik konwersji wynosi 2%, to zakupu dokona ju偶 20 000 klient贸w.

Jest to, nie przesadzaj膮c, ogromna r贸偶nica w przychodach przedsi臋biorstwa. Nawet je偶eli Tw贸j sklep nie jest odwiedzany przez tak du偶膮 rzesz臋 u偶ytkownik贸w, to zawsze warto wdro偶y膰 zmiany z zakresu u偶yteczno艣ci i funkcjonalno艣ci. Wspomog膮 one zapewne inne dzia艂ania z zakresu marketingu internetowego.聽

Atrakcyjno艣膰 strony

Profesjonalne tworzenie stron internetowych, a zatem proces, w kt贸rym powstaje nasza www, to nie tylko zadbanie o jej przyst臋pno艣膰 dla u偶ytkownik贸w.聽 Strona internetowa w dzisiejszych czasach pe艂ni rol臋 wizyt贸wki przedsi臋biorstwa, a jej atrakcyjno艣膰 wp艂ywa na to, w jaki spos贸b postrzegane jest przedsi臋biorstwo. W dobie zakup贸w internetowych strona internetowa czy social-media przedsi臋biorstwa to dla wi臋kszo艣ci u偶ytkownik贸w jedyne punkty styczno艣ci z przedsi臋biorstwem. Dlatego tak wa偶ne jest zachowanie dobrego pierwszego wra偶enia, a p贸藕niej poprawnego do艣wiadczenia u偶ytkownika ze stron膮. Poprawia to nie tylko sprzeda偶, ale tak偶e buduje mark臋 przedsi臋biorstwa na d艂ugie lata.聽

User Experience serwisu i tworzenie stron internetowych

Wraz z rozwojem Internetu, ro艣nie tak偶e poziom skomplikowania stron internetowych. Pierwsze strony www stworzone blisko 30 lat temu posiada艂y g艂贸wnie tekst oraz minimalistyczn膮 grafik臋, s艂u偶膮c膮 g艂贸wnie celom informacyjnym. Przez trzy dekady, kt贸re up艂yn臋艂y od tego czasu, zmieni艂a si臋 technologia, design oraz podej艣cie do tre艣ci znajduj膮cej si臋 na stronie www. U podstawy tych zmian rozwin臋艂y si臋 serwisy internetowe, kt贸re zacz臋艂y oferowa膰 ju偶 nie tylko informacje.

Za ich pomoc膮 mo偶na r贸wnie偶 sprawdzi膰 pogod臋, czatowa膰 z innymi u偶ytkownikami, sp臋dzi膰 czas, graj膮c w przegl膮darce, a tak偶e dokona膰 zakup贸w – je偶eli strona internetowa pe艂ni rol臋 sklepu. W centrum tych zmian znajdowa艂 si臋 u偶ytkownik, kt贸ry niejednokrotnie zostawa艂 pomijany w procesie tworzenia strony internetowej na rzecz interesuj膮cego designu czy nowatorskich rozwi膮za艅 technologicznych. Konsekwencj膮 takich dzia艂a艅 by艂 naturalny odp艂yw ze strony u偶ytkownik贸w, kt贸rzy zwyczajnie nie potrafili korzysta膰 z serwis贸w czy stron, kt贸re by艂y nieintuicyjnie i niefunkcjonalne. Warto pami臋ta膰, 偶e to u偶ytkownik, a nie tre艣膰 czy unikalny projekt strony, decyduje o tym czy zakupi on produkt, czy uda si臋 do konkurencji, kt贸ra 鈥渙ddalona鈥 jest o kilka klikni臋膰 i tam zrealizuje zakupy.

Dlatego tak wa偶ne jest, aby w procesie tworzenia stron internetowych wzi膮膰 pod uwag臋 u偶ytkownika i jego potrzeby oraz u偶yteczno艣膰 serwisu internetowego, kt贸ra jest gwarantem prostego, intuicyjnego systemu nauki pozwalaj膮cej na realizacj臋 celu zamierzonego przez Twoje przedsi臋biorstwo.聽 Jednym ze sposob贸w projektowania stron internetowych wykorzystywanych w聽 Agencji InMarketing jest metoda zwana User Centered Design. Polega ona na tworzeniu stron www zorientowanych na u偶ytkownika. Na ka偶dym etapie tworzenia strony internetowej nasi specjali艣ci staraj膮 si臋 dostosowa膰 stron臋 internetow膮 do potrzeb u偶ytkownika, a nie odwrotnie. W tym celu wykorzystuj膮 dost臋pne dane, odpowiadaj膮c na kilka najwa偶niejszych pyta艅:

  • Kim s膮 u偶ytkownicy strony www,聽
  • Jaki maj膮 potrzeby,聽
  • Jakie ograniczenia ich cechuj膮,聽
  • Jaki jest cel strony internetowej oraz jakie cele przy艣wiecaj膮 u偶ytkownikom odwiedzaj膮cym stron臋 www.聽

Odpowiedzi na te pytania przyczyniaj膮 si臋 do zaprojektowania strony internetowej, kt贸rej miar膮 jest wysoka efektywno艣膰, wydajno艣膰 oraz satysfakcja z u偶ytkowania serwisu internetowego.聽

Tworzenie stron internetowych – dlaczego warto wzi膮膰 pod uwag臋 user design.

Zaprojektowanie serwisu internetowego z my艣l膮 o u偶ytkowniku wspomaga przede wszystkim:

  • Prawid艂owe odnajdywanie potrzebnych informacji przez u偶ytkownik贸w,
  • 艁atwiejsze dokonywanie zakup贸w w sklepie internetowym,聽
  • Intuicyjne i szybsze dotarcie do oczekiwanych podstron serwisu,
  • Nawigacj臋 na stronie internetowej,聽
  • Wi臋ksz膮 wygod臋 u偶ytkowania serwisu,聽
  • Uczenie si臋 serwisu,
  • Przywi膮zywanie si臋 u偶ytkownika do danego serwisu i jego cz臋stsze powroty,聽
  • Zapami臋tywanie marki,聽
  • Budowanie wiarygodno艣ci serwisu,聽
  • Zwi臋kszenie zainteresowania serwisem, co pozytywnie przek艂ada si臋 na czas sp臋dzony na stronie przez u偶ytkownika.

Stwarzaj膮c przyjazne 艣rodowisko dla u偶ytkownik贸w, Twoja strona ma szans臋 wyr贸偶ni膰 si臋 na tle konkurencji oraz pozyska膰 nowych potencjalnych klient贸w, kt贸rzy po pozytywnym do艣wiadczeniu, ch臋tniej b臋d膮 wraca膰 do Twojego serwisu i realizowa膰 zamierzone przez Ciebie cele, np. ponowne zakupy.聽

Jak sprawdzi膰 czy projekt strony internetowej mojego serwisu jest poprawny?

Badania user experience witryn internetowych to szeroki temat. Obecnie dost臋pnych jest wiele metod, za pomoc膮 kt贸rych dokonuje si臋 poprawnej analizy witryny pod k膮tem user experience. 艁膮cz膮 one w sobie zagadnienia zwi膮zane z marketingiem, antropologi膮, statystyk膮, analityk膮 oraz innymi dziedzinami nauki. W艣r贸d zaawansowanych bada艅, tj. eye tracking czy zogniskowanych wywiadach grupowych, wymagaj膮cych do艣wiadczenia i wiedzy,聽 dost臋pnych jest kilka prostych sposob贸w pozwalaj膮cych okre艣li膰, czy zachowana jest odpowiednia u偶yteczno艣膰 serwisu internetowego. Zaliczamy do nich m.in. analiz臋 przeprowadzon膮 za pomoc膮:

  • Heurystyk Nielsena,
  • Konwencji internetowych.

Badanie za pomoc膮 Heurystyk Nielsena pozwala na identyfikacj臋 element贸w strony, kt贸re wymagaj膮 poprawy. Jest to inaczej zestaw wytycznych, kt贸re dzia艂aj膮 dla wi臋kszo艣ci stron internetowych – wi臋kszo艣ci, poniewa偶 ka偶da zmiana powinna zosta膰 przetestowana za pomoc膮 odpowiednio przygotowanych test贸w, np. test贸w AB. Ostateczne wdro偶enie zmian b臋dzie zale偶a艂o od wyniku takiego testu. Najcz臋艣ciej bierze si臋 pod uwag臋 wsp贸艂czynnik konwersji, kt贸ry jednoznacznie wskazuje na 鈥渓epsz膮鈥 wersj臋 strony lub podstrony w serwisie. Nie mniej, warto jest przeanalizowa膰 czy witryna, kt贸ra reprezentuje nasze przedsi臋biorstwo, spe艂nia wytyczne zaproponowane przez Jakoba Nielsena, szczeg贸lnie je偶eli wsp贸艂czynnik konwersji, o kt贸rym wspomnia艂em na pocz膮tku artyku艂u, jest niski. J. Nielsen zaleca, aby przy tworzeniu strony internetowych wzi膮膰 pod uwag臋:

Pokazywanie statusu systemu

Oznacza to, 偶e u偶ytkownik serwisu internetowego powinien zawsze wiedzie膰, w jakim miejscu na stronie si臋 znajduje, a tak偶e co w danej chwili si臋 dzieje.聽

formularz

Strona Agencji InMarketing. U偶ytkownik po klikni臋ciu w kontakt, zosta艂 przeniesiony do formularza kontaktowego umo偶liwiaj膮cego pozostawienie informacji w celach kontaktowych. Status systemu zosta艂 zachowany – U偶ytkownik ma mo偶liwo艣膰 pozostawianie informacji, zgodnie z jego oczekiwaniem.聽

Zachowanie zgodno艣ci pomi臋dzy systemem a rzeczywisto艣ci膮

Brzmi enigmatycznie, ale sama zasada jest dosy膰 prosta. Twoja strona internetowa powinna by膰 zrozumia艂a dla u偶ytkownik贸w, kt贸rzy Ci臋 odwiedzaj膮. W tej cz臋艣ci Nielsen zaleca unikania technicznego 偶argonu, je偶eli nie jest on potrzebny.聽

Fragment strony聽 Agencji InMarketing. Przedstawia w spos贸b zrozumia艂y, jakie us艂ugi InMarketing oferuje swoim klientom oraz w jaki spos贸b wp艂ynie to na Tw贸j biznes.聽

Umo偶liwienie pe艂nej kontroli u偶ytkownikowi

Oznacza umo偶liwienie kontroli u偶ytkownikowi nad wszelkimi czynno艣ciami, kt贸re wykonuje na stronie internetowej.聽

tworzenie stron internetowych

Fragment podstrony Agencji InMarketing, na kt贸rej znajduj膮 si臋 informacje o Jakubie Wojciechowskim, doradcy kontaktuj膮cym si臋 z klientami. W lewym dolnym rogu widoczny jest przycisk 鈥渨r贸膰鈥, kt贸ry umo偶liwia u偶ytkownikowi powr贸t do podstrony, kt贸ra przedstawia ca艂y zesp贸艂 InMarketing.聽

Trzymanie si臋 standard贸w i zachowanie sp贸jno艣ci

Oznacza to stosowanie rozwi膮za艅 konsekwentnie w obr臋bie ca艂ej strony. Je偶eli na stronie posiadamy buttony, czyli przyciski wzywaj膮ce do akcji, to ka偶dy z nich powinien by膰 klikalny, a nie tylko wybrane z nich. Dotyczy to wszystkich element贸w, z kt贸rych sk艂ada si臋 strona.聽

Grafika przedstawia stopk臋 InMarketing. Znajduj膮 si臋 na niej informacje zwi膮zane z Agencj膮 InMarketing, w tym social media oraz lokalizacja. Stopka pojawia si臋 jako ostatnia sekcja na ka偶dej podstronie witryny InMarketing.聽

Zapobieganie b艂臋dom

Dotyczy to przede wszystkim sprawdzenia poprawno艣ci link贸w: czy odno艣niki s膮 poprawne i nie prowadz膮 do strony, kt贸ra nie istnieje, umieszczenie pomocy kontekstowej w formularzach, zadbanie o aktualny stan magazynowy produkt贸w oraz eliminacja usterek technicznych.聽

Fragment stopki InMarketing, w kt贸rej u偶ytkownik posiada mo偶liwo艣膰 przes艂ania wiadomo艣ci do zespo艂u Agencji InMarketing. W przypadku klikni臋cia button 鈥send message鈥 u偶ytkownik automatycznie przenoszony jest do Messegnera, komunikatora obs艂uguj膮cego wiadomo艣ci Facebook. Odno艣nik jest prawid艂owy, a zatem regu艂a zapobiegania b艂臋d贸w zosta艂a zachowana.聽

Pozwalaj wybiera膰, zamiast zmusza膰 u偶ytkownika do zapami臋tywania

Tworzenie stron internetowych powinno przebiega膰 w taki spos贸b, aby u偶ytkownik na ka偶dym kolejnym kroku posiada艂 wszelkie informacje, kt贸re s膮 mu potrzebne do realizacji celu. Postaraj聽 nie dopu艣ci膰 do sytuacji, w kt贸rej u偶ytkownik b臋dzie musia艂 powraca膰 do wcze艣niejszych podstron w celu przypomnienia elementu, kt贸ry jest mu potrzebny do podj臋cia akcji. Innym przyk艂adem jest formularz kontaktowy z polami do wype艂nienia na stronie www. Do艂贸偶 wszelkiej staranno艣ci, aby opisy p贸l nie znalaz艂y si臋 wewn膮trz formularza.

Gdy co艣 rozproszy uwag臋 u偶ytkownika podczas wype艂niania formularza, mo偶e on zapomnie膰, co nale偶a艂o wpisa膰 do odpowiedniego pola (z do艣wiadczenia InMarketing wynika, 偶e formularze z opisami p贸l znajduj膮cymi si臋 wewn膮trz formularza cz臋sto znikaj膮 w momencie, gdy u偶ytkownik zaczyna wype艂nia膰 formularz).

Fragment strony聽 Agencji InMarketing, na kt贸rej znajduj膮 si臋 opinie klient贸w. Nad opini膮 Andrzeja Kulmy znajduje si臋 ikona kontekstowa w postaci dymka. Ikony kontekstowe podpowiadaj膮, a tak偶e informuj膮 o charakterze i tre艣ci produktu, stanowi膮 integraln膮 cz臋艣膰 zasad Jacoba Nielsena.聽

Zapewnienie elastyczno艣ci i efektywno艣ci

Regu艂a ta odnosi si臋 do sposobu, w jaki u偶ytkownicy korzystaj膮 z Twojej strony internetowej. W przypadku efektywno艣ci sprawa jest prosta – szybko艣膰 艂adowania witryny powinna by膰 zmaksymalizowana. Ka偶de dodatkowe sekundy wczytywania strony to utrata kolejnych u偶ytkownik贸w, kt贸rzy zniech臋caj膮 si臋 i decyduj膮 na poszukiwanie informacji lub produkt贸w u konkurencji. Elastyczno艣膰 natomiast dotyczy funkcjonalno艣ci strony internetowej. Przyk艂adem rozbudowanej funkcjonalno艣ci mo偶e by膰 zaawansowana wyszukiwarka produkt贸w lub filtr umo偶liwiaj膮cy wyszukanie produkt贸w konkretnej marki, wagi, koloru, ceny itd.聽

tworzenie stron internetowych - blog

Fragment strony blogowej聽 Agencji InMarketing. Umo偶liwia filtrowanie wpis贸w blogowych wg kategorii oznaczonych w niebieskich przyciskach, a do kt贸rych przypisane s膮 konkretne artyku艂y. U偶ytkownik zainteresowany tematem tworzenia stron internetowych po klikni臋ciu w button otrzyma list臋 artyku艂贸w zwi膮zanych jedynie z tematyk膮 tworzenia i projektowania www.

Estetyka i umiar w tworzeniu strony internetowej

Regu艂a ta cz臋sto jest najtrudniejsza w osi膮gni臋ciu. Dotyczy bowiem designu strony internetowej. To, w jaki spos贸b przedstawiamy tre艣ci oraz produkty na stronie, nie powinno zale偶e膰 od naszych prywatnych upodoba艅, ale od pewnych standard贸w wypracowanych przez ostatnie 30 lat istnienia stron www. Przede wszystkim nale偶y zadba膰 o:

    • Przejrzysto艣膰 oferty,
    • Zachowanie kontrastu mi臋dzy ofert膮, np. produktem a t艂em,
    • Pustego miejsca na stronie, kt贸re wbrew powszechnej opinii nie jest zmarnowan膮 szans膮聽 na kolejn膮 funkcjonalno艣膰, a s艂u偶y organizacji i podkre艣leniu element贸w, kt贸re ju偶 znalaz艂y si臋 na stronie,
    • Umiar w stosowaniu kolor贸w – wi臋cej o kolorach i ich znaczeniu w marketingu, przeczytasz w artykule napisanym przez nasz膮 specjalistk臋 content marketingu King臋 Sobkowiak – klikaj膮c tutaj

Grafika przedstawia sekcj臋 rozpoczynaj膮c膮 (tzw. sekcja hero) g艂贸wnej strony聽 Agencji InMarketing (Homepage). Minimalistyczny design wpisuje si臋 w estetyk臋 ca艂ej strony internetowej InMarketing. Dodatkowo, zdj臋cie przedstawia Pozna艅 noc膮, co jest dodatkowym uk艂onem w stron臋 zachowania sp贸jno艣ci witryny – na stronie InMarketing mo偶na odnale藕膰 informacj臋, 偶e siedziba biura mie艣ci si臋 w Poznaniu.聽

Skuteczna obs艂uga b艂臋d贸w

Strony internetowe wielu przedsi臋biorstw, szczeg贸lnie sklep贸w internetowych, rozbudowanych serwis贸w informacyjnych czy blog贸w markowych posiadaj膮 rozbudowan膮 funkcjonalno艣膰 oraz du偶膮 ilo艣膰 contentu. W takim przypadku mog膮 pojawia膰 si臋 b艂臋dy, na kt贸re natykaj膮 si臋 u偶ytkownicy. Nale偶y podj膮膰 wszelkich stara艅 aby:

    • 聽Poinformowa膰 u偶ytkownika o wyst膮pieniu b艂臋du,
    • Wskaza膰 miejsce pope艂nionego b艂臋du,
    • 聽Wskaza膰 spos贸b rozwi膮zania b艂臋du.聽

tworzenie stron internetowych - formularz

Grafika przedstawia formularz kontaktowy InMarketing. Podczas uzupe艂niania formularza, Kuba – nasz doradca klienta – nie wpisa艂 numeru telefonu w odpowiednie pole. Formularz kontaktowy Agencji InMarketing nie zaakceptowa艂 zapytania wys艂anego przez Kub臋 – pojawi艂 si臋 b艂膮d. Zaimplementowana obs艂uga b艂臋d贸w strony www, przekaza艂a dok艂adne informacje o tym, w jaki spos贸b poprawnie wype艂ni膰 formularz – wskazuj膮c, 偶e pole 鈥渘r. telefonu鈥 jest wymagane w celu poprawnego wys艂ania formularza.聽

Pomoc i dokumentacja

W trakcie tworzenia stron www nawet zesp贸艂 sk艂adaj膮cy si臋 z najlepszych specjalist贸w, nie jest w stanie przewidzie膰 zachowania jednego z setek lub tysi臋cy u偶ytkownik贸w, kt贸rzy odwiedzaj膮 witryn臋 Twojego przedsi臋biorstwa. Dlatego tak wa偶ne jest, aby na stronie internetowej dost臋pna by艂a pomoc w postaci:

    • Strony kontaktu,
    • Strony FAQ, czyli strony, na kt贸rej znajduj膮 si臋 najcz臋艣ciej zadawane pytania i odpowiedzi na nie,
    • Strony na kt贸rej znajduj膮 si臋 informacje zwi膮zane z regulaminem i polityk膮 prywatno艣ci.聽

tworzenie stron internetowych - menu

Grafika przedstawia fragment menu g艂贸wnego – strony Agencji InMarketing, w kt贸rym po klikni臋ciu w element kontakt u偶ytkownikowi umo偶liwia si臋 skontaktowanie z doradc膮 InMarketing.聽

Nielsen stworzy艂 dziesi臋膰 podstawowych wytycznych, kt贸re, jak ju偶 wspomnia艂em i om贸wi艂em, znajduj膮 zastosowanie dla wi臋kszo艣ci stron internetowych. Zachowanie zgodno艣ci regu艂 Nielsena w tworzeniu stron internetowych zdecydowanie pozwoli Ci na zwi臋kszenie wsp贸艂czynnika konwersji, a zatem prze艂o偶y si臋 pozytywnie na funkcjonowaniu Twojego biznesu w Internecie.

Przejd藕my teraz do konwencji internetowych, kt贸re spe艂niaj膮 podobn膮 rol臋, jednak nie maj膮 one jednego autora. Wi臋kszo艣膰 z nich zosta艂a wypracowana na drodze ewolucji stron internetowych i najcz臋艣ciej wynika z przyzwyczaje艅 u偶ytkownik贸w. 艁amanie konwencji internetowych najcz臋艣ciej prowadzi do dezorientacji i niezrozumienia strony internetowej przez u偶ytkownik贸w, co zazwyczaj przek艂ada si臋 na pogorszenie statystyk strony (np. czasu przebywania u偶ytkownika na stronie) i sprzeda偶y – je偶eli strona www jest sklepem internetowym.聽

Do najwa偶niejszych konwencji internetowych zaliczamy:

Klikalny logotyp w lewym g贸rnym rogu strony internetowej

fragment strony InMarketing

Fragment strony Agencji InMarketing z widocznym klikalnym logotypem w lewym g贸rnym rogu strony.聽

Logowanie/Koszyk/Kontakt w prawym g贸rnym rogu strony

tworzenie stron internetowych - klikalny element "kontakt"

Fragment strony Agencji InMarketing z widocznym klikalnym elementem – kontakt w prawym g贸rnym rogu strony.聽

Odpowiednie formatowanie link贸w

tworzenie stron internetowych - formularz

Grafika przedstawia fragment artyku艂u blogowego zamieszczonego w witrynie Agencji InMarketing – 鈥5 b艂臋d贸w w formularzu kontaktowym, o kt贸rych nie wiedzia艂e艣鈥. W przypadku formatowania link贸w przyj臋to, 偶e kolorem niebieskim oznaczone s膮 elementy klikalne tekstu, kt贸re najcz臋艣ciej informuj膮 u偶ytkownik贸w o dodatkowej tre艣ci, kt贸ra kryje si臋 pod takim oznaczeniem.聽

Odpowiednie symbole kontekstowe

Symbole kontekstowe to graficzne znaki, kt贸re informuj膮 u偶ytkownik贸w o kontek艣cie ich u偶ycia. Najpopularniejszym symbolem, kt贸ry znajduje si臋 na wi臋kszo艣ci stron internetowych sklep贸w to symbol koszyka, kt贸ry informuje u偶ytkownik贸w o mo偶liwo艣ci rozpocz臋cia zakup贸w/p艂atno艣ci za zakupy.

Stopka strony w kt贸rej znajduj膮 si臋 najwa偶niejsze informacje

Przede wszystkim kontakt oraz dost臋p do regulamin贸w lub polityki prywatno艣ci strony.聽聽

tworzenie stron internetowych - stopka

Stopka witryny Agencji InMarketing – znajdziemy w niej informacje dotycz膮ce kontaktu, lokalizacji, social media oraz polityki prywatno艣ci.聽

Tworzenie stron internetowych – podsumowanie

Tworzenie stron internetowych wymaga przede wszystkim odpowiedniego projektu i odrobiny specjalistycznej wiedzy. Mam nadziej臋, 偶e ten artyku艂 przybli偶y艂 Ci nieco ten temat.

W tym miejscu ko艅czymy podr贸偶 przez tworzenie stron internetowych przyjaznych dla u偶ytkownika, ale zach臋camy do dalszej lektury i przeczytania artyku艂u: Dlaczego warto zainwestowa膰 w dobr膮 stron臋 internetow膮?

Rafa艂 jest z wykszta艂cenia informatykiem. Absolwent Technologii Komputerowych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W InMarketing zajmuje si臋 tworzeniem, optymalizacj膮 i administracj膮 stron internetowych, wdra偶aniem strategii 艣ledzenia na platformie Google Tag Manager oraz codziennym wsparciem informatycznym dla kole偶anek i koleg贸w z pracy. Lubi by膰 na bie偶膮co z nowinkami technologicznymi czytaj膮c blogi i s艂uchaj膮c podcast贸w, cz臋sto sprawdza w praktyce nowo poznane narz臋dzia i stale udoskonala swoje umiej臋tno艣ci. W czasie wolnym lubi surfowa膰 po internecie, zrelaksowa膰 si臋 s艂uchaj膮c muzyki i obejrze膰 dobry film. Gdy pogoda na to pozwala, je藕dzi do pracy rowerem, a w domu 膰wiczy i medytuje.

LEAVE A COMMENT