Umiej臋tno艣膰 zastosowania nowych technik marketingowych w internecie mo偶e stanowi膰 o by膰 albo nie by膰 biznesu. Przebieramy zatem w g膮szczu ofert specjalist贸w od reklamy, projektant贸w stron internetowych, oraz ca艂ej rzeszy autor贸w tekst贸w do pozycjonowania stron. Napotykamy tak偶e r贸偶nego rodzaju has艂a i skr贸ty, kt贸re mog膮 wydawa膰 si臋 trudne do zrozumienia – ATL, B2B, CSS, CMS, CPC, CRM, SEO, SEM czy CTA. Na czym polega call to action i jak je w艂a艣ciwie zaprojektowa膰?

Zawsze wzywaj do dzia艂ania – dlaczego CTA jest takie wa偶ne?

Niezale偶nie od tego czy prowadzimy sklep internetowy, rozsy艂amy biuletyn informacyjny naszej firmy, czy promujemy dzia艂alno艣膰 charytatywn膮, wszelkie tre艣ci prezentowane przez nas poszczeg贸lnym grupom adresat贸w, maj膮 jedno zadanie:  wywo艂anie konkretnej czynno艣ci, skuszenie ludzi, by co艣 kupili, przeczytali, czy gdzie艣 si臋 zapisali.

T臋 w艂a艣nie funkcj臋 ma pe艂ni膰 CTA, czyli call to action – ma sprawi膰, by dana osoba post膮pi艂a w okre艣lony przez nas spos贸b. Dlaczego zatem call to action jest wa偶ne? Bo to w艂a艣nie ta funkcja mobilizuje do po偶膮danego dzia艂ania, st膮d te偶 jest nieodzown膮 cz臋艣ci膮 dobrze zaprojektowanej strony internetowej czy wiadomo艣ci przesy艂anej klientowi.

Wyobra藕my sobie na przyk艂ad, 偶e korzystamy ze sklepu internetowego, chcemy co艣 kupi膰, ale nie mo偶emy znale藕膰 przycisku „kup produkt” czy „dodaj do koszyka”. Co zrobimy? Przeniesiemy si臋 zapewne na portal innego dystrybutora i u niego dokonamy zakupu, bo stwierdzimy, 偶e strona nie jest funkcjonalna i u偶yteczna. Tak samo z pewno艣ci膮 post膮pimy, gdy nie znajdziemy w wiadomo艣ci linku do opisywanej us艂ugi czy oferty. St膮d te偶 w艂a艣ciwie zoptymalizowany CTA jest niezb臋dny.

Jak powinien wygl膮da膰 dobrze zaprojektowany przycisk?

To, jaki przycisk CTA dzia艂a najlepiej, jest do艣膰 trudne do zdefiniowania, lecz warto zwr贸ci膰 uwag臋 na kilka istotnych cech po偶膮danych. Po pierwsze liczy si臋 kolor, kt贸ry sprawi, 偶e nasze wezwanie b臋dzie wyra藕nie widoczne. Jednak wcale nie chodzi o to, by barwa by艂a krzykliwa. Kolor odsy艂acza powinien wsp贸艂gra膰 z szat膮 graficzn膮 tekstu b膮d藕 strony internetowej, jednocze艣nie wyr贸偶niaj膮c si臋 na tyle, by nie by艂o trudno go odnale藕膰.

Wi臋cej informacji o roli kolor贸w w biznesie znajdziesz w tym artykule: Kolory w marketingu – jakie maj膮 znaczenie dla firm?

Odpowiednio zaprojektowany przycisk ma r贸wnie偶 w艂a艣ciwe proporcje w stosunku do pozosta艂ych prezentowanych przez nas tre艣ci. Nie kierujmy si臋 jednak zasad膮, 偶e wi臋cej znaczy lepiej.

Cz臋sto na przyk艂ad zbyt du偶y przycisk mo偶e mie膰 odwrotny efekt od zamierzonego. U偶ytkownik, kt贸ry widzi odsy艂acz zajmuj膮cy mu p贸艂 ekranu telefonu, uzna to raczej za co艣 irytuj膮cego, w 偶adnym wypadku nie zach臋caj膮cego. Zbyt ma艂y przycisk z kolei b臋dzie ci臋偶ko odnale藕膰 lub klikni臋cie w niego oka偶e si臋 trudne, zw艂aszcza przy korzystaniu z ekranu dotykowego.

Jak napisa膰 skuteczne CTA?

Kolejn膮 wa偶n膮 zasad膮 jest stworzenie jasnej tre艣ci. Wiadomo艣膰 powinna by膰 kr贸tka i zrozumia艂a. Zbyt d艂ugi tekst nie wywo艂a po偶膮danego efektu. Bywa nawet, 偶e adresat nie b臋dzie zainteresowany przeczytaniem go do ko艅ca.

Z t膮 zasad膮 wi膮偶e si臋 r贸wnie偶 kolejna, mianowicie ograniczona ilo艣膰 przycisk贸w prezentowanych na jednej stronie, b膮d藕 w bliskiej od siebie odleg艂o艣ci. Dlaczego? Poniewa偶 proponuj膮c nadmiar mo偶liwo艣ci utrudniamy tym samym podj臋cie jakiejkolwiek decyzji. Optymalnie jest na przyk艂ad da膰 do wyboru dwie opcje, a nast臋pnie odes艂a膰 zainteresowanego do kolejnych podstron.

A jakie tre艣ci najcz臋艣ciej spotkamy na przyciskach? Mo偶liwo艣ci jest wiele, mi臋dzy innymi: „Dalej”, „Wi臋cej鈥, „Zapisz si臋” itd. Korzystnie jest tak偶e wple艣膰 w tekst s艂owo nagl膮ce, na przyk艂ad „teraz”, co zmusi adresata do szybszego podj臋cia dzia艂ania. Je艣li tylko mo偶esz, u偶ywaj formy pierwszoosobowej, np. 鈥淲chodz臋鈥 zamiast 鈥淲ejd藕鈥, 鈥淜upuj臋鈥 zamiast 鈥淜up teraz鈥. Nikt nie lubi s艂ucha膰 rozkaz贸w. Daj klientowi poczucie, 偶e sam decyduje, co zrobi膰 a zwi臋kszysz klikalno艣膰 w button CTA nawet o 90%! Wykorzystane has艂o ma niemal偶e prowadzi膰 u偶ytkownika za r臋k臋, dlatego nic nieznacz膮ce 鈥淜liknij tutaj鈥 zast膮p informacj膮, co si臋 stanie w kolejnym etapie, gdzie przyci艣ni臋cie przycisku go przekieruje, np. 鈥淧obierz e-booka鈥, 鈥淶apisz si臋 do newslettera鈥.

Na koniec chyba najwa偶niejsza zasada: dobrze jest  sprawi膰, by ca艂a zawarto艣膰 wiadomo艣ci b膮d藕 strony p艂ynnie prowadzi艂a do naszego przycisku. Tak, jak gdyby ten w艂a艣nie element mia艂 by膰 czym艣 oczywistym, co naturalnie wynika z przeprowadzonych wcze艣niej czynno艣ci. W ko艅cu o to w艂a艣nie chodzi, by zamieszczony materia艂 przyni贸s艂 konkretne efekty.