Potrzebujesz strony internetowej czy landing page鈥檃? Jest to jedno z pierwszych pyta艅, na kt贸re odpowied藕 znale藕膰 musz膮 osoby, chc膮ce pokaza膰 si臋 lub zaistnie膰 w Internecie. Chocia偶 na pierwszy rzut oka, strony internetowe (z ang. websites) i landing page鈥檈 cz臋sto wygl膮daj膮 bardzo podobnie i technicznie rzecz bior膮c, mo偶na je sklasyfikowa膰 jako 鈥渟trony w internecie鈥, to ich podstawowe za艂o偶enia s膮 r贸偶ne. W tym artykule przedstawimy czym jest landing page i co go r贸偶ni od strony internetowej.

Landing page, a strona internetowa?

Landing page to strona, kt贸rej g艂贸wnym celem jest nak艂onienie odbiorc贸w do wykonania konkretnej czynno艣ci. Najcz臋艣ciej, kierowany jest na ni膮 ruch z naszych kampanii reklamowych, takich jak Facebook Ads i Google Ads, czy promowanych post贸w w social media.

Tradycyjna strona internetowa pe艂ni bardziej funkcj臋 informacyjn膮. Jest to nasza rozbudowana wizyt贸wka w internecie, na kt贸rej u偶ytkownicy i potencjalni klienci mog膮 dowiedzie膰 si臋 szczeg贸艂owych informacji na temat tego czym si臋 zajmujemy, jakie mamy do艣wiadczenie i generalnie 鈥淜im jeste艣my?鈥. G艂贸wnym 藕r贸d艂em ruchu na Stronie internetowej s膮 wyszukania organiczne.

Kr贸tkie zestawienie r贸偶nic mi臋dzy stron膮 internetow膮, a landing page鈥檓:

Landing PageStrona internetowa
Ilo艣膰 podstronPojedyncza strona i strona podzi臋kowania5 lub wi臋cej stron
Funkcjonalno艣膰Grafiki, teksty, CTA (call to action) i formularzeGrafiki, teksty, CTA, linki do innych podstron, formularze, filmy
InformacjeInformacje o konkretnym produkcie lub us艂udzeSzczeg贸艂owe informacje o naszej dzia艂alno艣ci, historia, lista wszystkich produkt贸w i us艂ug
NawigacjaBrak tradycyjnego menu lub menu, kt贸rego elementy kieruj膮 do poszczeg贸lnych sekcji stronyTradycyjne menu g艂贸wne, wszystkie podstrony naszej strony internetowej dost臋pne przez klikni臋cie konkretnego linku
CelJasny, precyzyjny, z g贸ry okre艣lony. Uzyskanie konwersjiPrzekazanie informacji na temat naszej dzia艂alno艣ci, oferty, a cz臋sto te偶 edukacja u偶ytkownika

Kiedy landing page?

Podstawow膮 r贸偶nic膮, mi臋dzy landing page鈥檓, a stron膮 internetow膮 jest ich cel. Cel naszego landing page鈥檃 jest od pocz膮tku jasny i 艣ci艣le okre艣lony. Mo偶e to by膰 sprzeda偶 konkretnego produktu lub us艂ugi z naszej oferty, zebranie uczestnik贸w naszego konkursu lub wydarzenia, czy te偶 najcz臋艣ciej spotykany cel, czyli pozyskanie nowych lead贸w (z ang. lead generation). W przypadku strony internetowej, bardzo cz臋sto mamy do czynienia z kilkoma celami, kt贸re okre艣lone s膮 bardzo og贸lnie i w miar臋 rozwoju strony internetowej, ulegaj膮 zmianom.

Jak wcze艣niej wspomnia艂em, landing page jest zazwyczaj integraln膮 cz臋艣ci膮 kampanii marketingowej, kt贸ra jest jednocze艣nie g艂贸wnym 藕r贸d艂em ruchu trafiaj膮cego na nasz landing. Zadaniem landing page鈥檃 jest konwersja tego ruchu! Im bardziej atrakcyjny jest landing page, tym wi臋ksze prawdopodobie艅stwo konwersji (wykonania przez u偶ytkownika po偶膮danej akcji), a co za tym idzie, wi臋kszy sukces naszej kampanii marketingowej.

Na atrakcyjno艣膰 naszego landing page鈥檃, g艂贸wny wp艂yw maj膮 design oraz UX (user experience). Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e najlepsz膮 strategi膮 jest znalezienie balansu pomi臋dzy tymi dwoma czynnikami. Oczywistym jest, 偶e landing page ubrany w 艂adn膮 szat臋 graficzn膮 jest du偶o przyjemniejszy dla oka ni偶 zwyk艂y czarny tekst na bia艂ym tle, ale nikt nie chce ogl膮da膰 strony, na kt贸rej co chwil臋 jeste艣my bombardowani pop-upami, a ilo艣膰 informacji zawartych w tek艣cie jest zbyt przyt艂aczaj膮ca.

Przyk艂ad landing page’a ze strony Ubera:

landing page przyk艂ad

藕r贸d艂o: https://auth.uber.com/login/?uber_client_name=riderSignUp

Najlepsz膮 recept膮 na atrakcyjny landing page jest:

  • Ma艂a ilo艣膰 tre艣ci, zawieraj膮ca tylko konkretne informacje, kt贸re s膮 艂atwo zrozumia艂e dla u偶ytkownika,
  • Przyjemna szata graficzna, przykuwaj膮ca oko i podkre艣laj膮ca najwa偶niejsze informacje, w jasny i przejrzysty spos贸b,
  • Prosta budowa, zawieraj膮ca tylko kilka sekcji, jasno prowadz膮cych u偶ytkownika do ko艅cowej akcji.

Jak to wygl膮da w praktyce?

Za艂贸偶my, 偶e naszym celem jest powi臋kszenie bazy potencjalnych lead贸w, przez zwi臋kszenie liczby os贸b zapisanych na nasz newsletter. Do osi膮gni臋cia tego celu landing page b臋dzie idealnym rozwi膮zaniem.

呕eby do niego doj艣膰, musimy skupi膰 si臋 na zach臋ceniu u偶ytkownika do wype艂nienia formularza zapisu na newsletter. A 偶eby to zrobi膰, musimy przede wszystkim przedstawi膰 korzy艣ci, jakie wynikaj膮 z do艂膮czenia do naszej listy mailingowej. W zale偶no艣ci od bran偶y, w jakiej dzia艂amy, korzy艣ci te b臋d膮 inne. Je艣li prowadzimy sklep internetowy, dobrym pomys艂em b臋dzie zaproponowanie kodu rabatowego za zapis na newsletter, upowa偶niaj膮cego do 15% zni偶ki na nasze produkty. Z kolei w przypadku platformy z kursami online, mo偶e to by膰 na przyk艂ad darmowy dost臋p do wybranego kursu. Opcji jest du偶o i w praktycznie ka偶dej bran偶y znajdzie si臋 co艣, co mo偶emy zaoferowa膰 potencjalnemu klientowi, aby nak艂oni膰 go do zapisu.

Cz臋st膮 praktyk膮 jest r贸wnie偶 oferowanie przy zapisie tak zwanych freebies, czyli materia艂贸w dost臋pnych za darmo po dokonaniu zapisu na newsletter, kt贸re cz臋sto stanowi膮 cz臋艣膰 wi臋kszych produkt贸w lub us艂ug. Mo偶na w ten spos贸b na przyk艂ad, wysy艂a膰 jeden z rozdzia艂贸w naszego e-book鈥檃 i w p贸藕niejszych etapach e-mail marketingu, prezentowa膰 kolejne tre艣ci i przekonywa膰 do zakupu.

Wi臋cej o tym, jak prawid艂owo zbudowa膰 landing page, przeczytacie w naszym artykule – Jak prawid艂owo budowa膰 landing page? 5 podstawowych element贸w.

Podsumowuj膮c

Ka偶dy z rodzaj贸w stron internetowych, powinien by膰 u偶ywany do odpowiednich cel贸w i 偶aden nie powinien zast臋powa膰 innego. Je艣li zastanawiasz si臋 nad wyborem mi臋dzy landing page鈥檈m, a stron膮 internetow膮, to spr贸buj u偶y膰 obu. A je偶eli osobny projekt strony internetowej wydaje Ci si臋 zbyt czasoch艂onny, pomy艣l o zastosowaniu tak zwanej mikrostrony.
Je艣li nadal szukasz pomocy w decyzji lub realizacji i chcesz pozna膰 wi臋cej informacji na ten temat, skontaktuj si臋 z nami – wsp贸lnie znajdziemy najlepsze rozwi膮zanie. 馃檪