Strona internetowa to podstawa budowania widoczno艣ci biznesu w Internecie. Dlatego realizuj膮c dla naszych Klient贸w projekty stron WWW dbamy o to, aby ca艂y proces przeszed艂 sprawnie, a jego efektem by艂a dobrze dzia艂aj膮ca witryna internetowa realizuj膮ca cele biznesowe firm. Jak zatem powinno przebiega膰 efektywne zarz膮dzanie projektami?

Plan to podstawa efektywnego tworzenia stron WWW

Tworzenie stron internetowych, ze wzgl臋du na swoj膮 natur臋, ma bardzo oczywisty pocz膮tek, czyli start projektu, oraz zako艅czenie. 呕eby m贸c efektywnie pracowa膰 nad tego typu projektem, nale偶y zacz膮膰 od sprecyzowania, czego musimy si臋 dowiedzie膰 od Klienta. Pozwoli nam to zrealizowa膰 wsp贸艂prac臋.

Efektywne zarz膮dzanie projektami wymaga od nas, aby na samym pocz膮tku zebra膰 w jednym miejscu wszystkie oczekiwania oraz potrzeby Klienta.

  • Dlaczego strona, kt贸ra dzia艂a do tej pory, musi zosta膰 zast膮piona?
  • Co z ni膮 by艂o nie tak?
  • Jaki cel ma spe艂nia膰 nowa witryna?
  • Mo偶e ma by膰 prost膮 wizyt贸wk膮, a mo偶e rozbudowanym portalem z panelem logowania dla u偶ytkownik贸w?
  • Czy Klient posiada identyfikacj臋 wizualn膮 swojej marki, kt贸ra mog艂aby wspom贸c etap projektowania graficznego strony?

Warto jeszcze oczywi艣cie zapyta膰 o przyk艂ady stron internetowych, kt贸re si臋 Klientom podobaj膮, a tak偶e o to, co chcieliby zobaczy膰 na swojej stronie. Benchmarking w tej dziedzinie jest bardzo istotny i pozwala firmom w 艂atwy spos贸b przedstawi膰 swoje oczekiwania.

To wszystko to tak naprawd臋 podstawowe pytania, kt贸re nale偶y zada膰 sobie oraz osobie reprezentuj膮cej firm臋, z kt贸r膮 si臋 wsp贸艂pracuje. Im wi臋cej dowiemy si臋 na pocz膮tku drogi, tym sprawniej p贸jd膮 kolejne etapy dzia艂a艅. 

Efektywne zarz膮dzanie projektami WWW – 7 etap贸w

Wspomnia艂em o etapach tworzenia stron WWW. Ka偶dy Project Manager, kt贸ry odpowiada za dostarczenie Klientom dzia艂aj膮cej witryny internetowej, musi mie膰 艣wiadomo艣膰 z jakich faz sk艂ada si臋 taki projekt. W InMarketing podzielili艣my sobie to dzia艂anie na siedem podstawowych etap贸w. Przechodzimy przez nie z zespo艂em za ka偶dym razem, gdy realizujemy tego typu dzia艂anie. Nie ma oczywi艣cie jedynego, ksi膮偶kowego procesu, ale jest to schemat kt贸ry wypracowali艣my na kilkudziesi臋ciu tego typu projektach.

Pierwszy etap ju偶 om贸wili艣my – zbieranie informacji. 呕eby efektywnie zarz膮dza膰 projektami WWW, nale偶y przygotowa膰 sobie gotowe zestawy pyta艅, brief albo cokolwiek, co pozwoli Klient贸w pyta膰 o okre艣lon膮 paczk臋 informacji koniecznych do p贸j艣cia dalej. Po zebraniu pierwszych danych, konieczny b臋dzie tak zwany debriefing. Jest to om贸wienie wszystkich odpowiedzi i pog艂臋bienie kwestii, kt贸re s膮 w jaki艣 spos贸b niejasne. Dzi臋ki temu obie strony b臋d膮 mog艂y w 艂atwiejszy spos贸b okre艣li膰, czy dobrze rozumiej膮 zamys艂 projektu.

Po zebraniu odpowiedniego zestawu informacji zesp贸艂 realizuj膮cy stron臋 musi odpowiednio zaplanowa膰 swoje dzia艂ania. Trzeba te偶 rozdysponowa膰 zasoby ludzkie (i nie tylko) do poszczeg贸lnych zada艅 i rozpocz膮膰 przygotowanie prototypu. Jego zadaniem jest przedstawienie potencjalnego rozmieszczenia tre艣ci na poszczeg贸lnych podstronach i widokach powstaj膮cej strony. Mo偶e on przybiera膰 r贸偶ne formy. Od dokumentu tekstowego opisuj膮cego poszczeg贸lne sekcje, do tzw. wireframe-u, kt贸ry przy pomocy prostej warstwy graficznej przedstawia zamys艂 strony. Tego typu dokument jest 艣wietnym narz臋dziem, kt贸re pozwala jeszcze przed przej艣ciem do fazy designu przedstawi膰 Klientowi, jak zesp贸艂 tworz膮cy stron臋 chce, aby ona wygl膮da艂a. Przyda si臋 on r贸wnie偶 grafikom oraz designerom, kt贸rzy ju偶 b臋d膮 dzi臋ki niemu wiedzie膰, jakie elementy musz膮 zawrze膰 w swoich propozycjach. W zarz膮dzaniu projektem mo偶e Ci pom贸c harmonogram, kt贸ry usprawni Twoj膮 prac臋.

P艂ynnie przeszli艣my do kolejnego etapu – projektowania graficznego. Po zaakceptowaniu przez Klienta prototypu oraz planu strony, do dzia艂ania w艂膮czani zostaj膮 graficy wyspecjalizowani w przygotowywaniu widok贸w poszczeg贸lnych podstron oraz sekcji. Zazwyczaj przygotowuj膮 oni kilka lu藕nych koncepcji, z kt贸rych Klient wybiera jedn膮 i to ona dostaje zielone 艣wiat艂o na rozwini臋cie skrzyde艂. R贸wnolegle rozpoczynana jest praca nad przygotowywaniem tre艣ci tekstowych, kt贸re wype艂ni膮 przygotowywany design. Jak zapewne wiecie, teksty na stronie s膮 jednym z kluczowych element贸w, kt贸ry pozwala (lub nie) osi膮ga膰 stronie wysokie wyniki w wyszukiwarkach internetowych. Wi臋cej na ten temat przeczytajcie TUTAJ i TUTAJ.

Gdy Klient zaakceptuje wspomnian膮 wy偶ej warstw臋 graficzn膮 oraz tekstow膮, b臋dziemy mieli przygotowane wszystkie elementy konieczne do uruchomienia zespo艂u Web Developer贸w. To w艂a艣nie oni prze艂o偶膮 na dzia艂aj膮c膮 stron臋 internetow膮 wszystkie przygotowane do tej pory materia艂y. Rodzaj贸w i typ贸w stron internetowych jest naprawd臋 wiele. Poczynaj膮c od tych napisanych czystym kodem, do tych wykorzystuj膮cych r贸偶norodne CMS-y (systemy do zarz膮dzania tre艣ci膮 – np. WordPress). To, z jakiego rozwi膮zania ma korzysta膰 strona r贸wnie偶, dobiera si臋 w zale偶no艣ci od potrzeb i oczekiwa艅 Klienta.

Nowo powsta艂a strona internetowa nie nadaje si臋 jednak od razu do publikacji w sieci! Cz臋sto si臋 o tym zapomina, ale pierwsz膮 wersj臋 dzia艂aj膮cej witryny czeka najpierw d艂uga i szczeg贸艂owa faza test贸w. Na tym etapie sprawdza si臋 wszystkie elementy strony, spos贸b i pr臋dko艣膰 dzia艂ania, zgodno艣膰 z projektem graficznym i wersj臋 mobiln膮 (niezwykle kluczow膮 w dzisiejszym Internecie). Dopiero, gdy projekt przejdzie wszystkie testy pomy艣lnie (po poprawkach b膮d藕 nie) mo偶na przej艣膰 do fina艂u – premiery strony. Warto wi臋c pami臋ta膰, 偶e efektywne zarz膮dzanie projektami WWW opiera si臋 te偶 w艂a艣nie na testowaniu.

Jakie narz臋dzia mog膮 pom贸c?

Gdy rozpisze si臋 projekt tworzenia strony internetowej na wymienione wy偶ej etapy, wszystko wydaje si臋 ju偶 zdecydowanie prostsze. Jednak o czym nie wolno zapomnie膰? O fakcie, 偶e przy pracach nad stronami trzeba skoordynowa膰 prac臋 kilku odr臋bnych os贸b lub zespo艂贸w. Do tego w odpowiedni spos贸b nale偶y komunikowa膰 Klientowi post臋p prac.

Dlatego w pracy nad tego typu projektem polecam korzysta膰 z kilku przydatnych narz臋dzi,  zaczynaj膮c od jakiej艣 formy dysku w chmurze, kt贸ra pozwala w 艂atwy spos贸b dzieli膰 si臋 prac膮 z kilkoma osobami naraz. Tutaj chyba najpopularniejszym rozwi膮zaniem jest ekosystem Google – Drive oraz Workspace. W ramach tych us艂ug mo偶emy tworzy膰 dokumenty tekstowe, korzysta膰 z arkuszy kalkulacyjnych oraz dzieli膰 si臋 plikami w innych formatach. W InMarketing korzystamy r贸wnie偶 z oprogramowania do zarz膮dzania projektami – ClickUp. Jest to bardzo ciekawa i rozbudowana alternatywa dla podobnych narz臋dzi, takich jak Asana, Trello czy Basecamp. W ramach tych rozwi膮za艅 w 艂atwy spos贸b zaplanujemy kolejne fazy projektu w czasie, przypiszemy do nich odpowiednich specjalist贸w i b臋dziemy mogli trzyma膰 r臋k臋 na pulsie. Dzi臋ki temu efektywne zarz膮dzanie projektami WWW nie b臋dzie 偶adnym problemem! ClickUp jest wykorzystywany przez wszystkim cz艂onk贸w naszego zespo艂u i sprawdza si臋 艣wietnie zw艂aszcza przy du偶ych projektach, w kt贸re anga偶uje si臋 wiele os贸b. Zach臋camy do wypr贸bowania tej metody organizacji pracy. Mo偶esz to zrobi膰 pod tym LINKIEM.


Teraz ju偶 wiesz, jak efektywnie zarz膮dza膰 projektami WWW. Je艣li jednak jeste艣 ciekaw, na co trzeba zwr贸ci膰 uwag臋 tworz膮c strony internetowe, koniecznie przeczytaj artyku艂y na naszym blogu. Tworzenie stron internetowych 鈥 o czym warto pami臋ta膰? oraz Jak skutecznie tworzy膰 strony internetowe 鈥 od potrzeby do projektu 馃檪