Jak skutecznie tworzyć strony internetowe – od potrzeby do projektu - Agencja InMarketing
Strona główna » Blog » Jak skutecznie tworzyć strony internetowe – od potrzeby do projektu

Jak skutecznie tworzyć strony internetowe – od potrzeby do projektu

Sklepy i strony internetowe to podstawowe narzędzia do budowania świadomości o istnieniu firmy w Internecie. Zastanawiasz się, czy istnieje konieczność posiadania strony internetowej w obecnych realiach? Odrzucając skrajne przypadki, odpowiedź brzmi tak – to konieczność. Nieważne czy strona jest rozbudowaną wizytówką firmy, jednostronicowym landingpage’em, a może sklepem internetowym – nie obejdzie się bez nich żaden dobrze funkcjonujący biznes. Wiesz już, że będziesz potrzebował strony internetowej, pozostaje więc zastanowić się, na jakie pytania warto odpowiedzieć i co zrobić, by przystąpić do jej tworzenia.

Jakie są potrzeby grupy docelowej i jak wpływa to na stronę internetową Twojej firmy?

Pierwszym i najważniejszym pytaniem, na które musisz sobie odpowiedzieć projektując stronę internetową lub sklep internetowy, jest to dotyczące potrzeb i celów, którymi kieruje się grupa docelowa Twojego biznesu. Dlaczego jest to pierwszy i niezbędny krok, jeszcze przed przystąpieniem do działania? Dlatego, że potrzeby odbiorców są dokładnym odwzorowaniem tego, co powinno znaleźć się na Twojej stronie internetowej. Proste? W zasadzie tak, ale ten krok w wielu przypadkach zostaje pomijany. Firmy skupiają się często jedynie na własnych celach i pomijają aspekt badania potrzeb swoich przyszłych klientów. 

Jak temu zapobiec? Skup się na dotychczasowych klientach i zapytaj o ich potrzeby oraz motywacje jakimi kierują się wybierając usługi lub produkty Twojej firmy. Pomogą Ci w tym mapy empatii, czy persony. Już te proste narzędzia pozwolą na wyodrębnienie najważniejszych czynników i wskażą na obszary, którymi powinieneś się zainteresować w kontekście Twojego biznesu, a co za tym idzie także strony internetowej. 

Strony internetowe – jaki jest ich cel?

Znając potrzeby i cele klientów możesz z czystym sumieniem określić cel istnienia strony internetowej. Użytkownik musi wiedzieć co masz mu do zaoferowania. Warto zatem od początku wskazywać obecnemu lub potencjalnemu klientowi cel i korzyści, wynikające z tego, że wszedł na Twoją stronę. Zacznij od analizy celów firmy. Pomoże Ci w tym reguła SMART i zapewne wszystkie z nich są stworzone właśnie z zachowaniem tych zasad. Cele powinny być proste, mierzalne, ambitne, realne oraz określone w danym horyzoncie czasowym. 

Zanim więc rozpoczniesz projektowanie nowej strony internetowej, zestaw swoje cele oraz cele Twoich odbiorców i postaraj się dojść do kompromisu. Przecież w dużej mierze od tego zależy sukces biznesu.

Strony internetowe – kluczowe czynniki w projektowaniu

Od czego zacząć, gdy temat jest tak szeroki? Na potrzeby takich pytań powstała nie jedna, wielostronicowa książka, mimo to postaram się wskazać na kluczowe elementy pozwalające stworzyć dobrze funkcjonującą stronę internetową. Pamiętaj, że wymienione niżej czynniki są od siebie zależne i wzajemnie się przenikają, warto zatem zadbać o poprawność każdego z osobna, by stworzyć jedną całość.

1. Po pierwsze design

Wygląd zewnętrzny Twojej strony internetowej jest niezwykle ważny. Owszem, istotne jest także, by strona była funkcjonalna i „szybka”, ale z drugiej strony, zastanów się, czy patrząc na brzydki budynek pomyślałbyś, że w środku może być nowocześnie wyposażony? Prawdopodobnie nie. Dlatego tak ważne jest pierwsze wrażenie jakie każdy użytkownik odczuwa wchodząc na stronę, sklep internetowy. W związku z tym zadbaj o kolorystykę, czcionki, układ strony internetowej oraz szatę graficzną, by całość była spójna i miła dla oka. Zauważ, że istnieje wiele możliwości oraz konfiguracji. Daje to duże pole do popisu pracownikom, a dla klienta staje się odzwierciedleniem potrzeb i najgłębiej skrywanych wyobrażeń.

2. Po drugie funkcjonalność

Pora zaskoczyć użytkownika, nie tylko doskonałym wyglądem strony internetowej, ale także niebanalną funkcjonalnością i użytecznością. W tym momencie, z pomocą przychodzi wcześniej przygotowana analiza odbiorców. Strona powinna być dostosowana przede wszystkim do docelowego użytkownika i warto, żeby zawierała niezbędne funkcje, które pomogą w osiągnięciu jego celu. Jest to szczególnie ważne w przypadku sklepu internetowego, gdzie w grę wchodzi zakup lub porzucenie zakupu Twojego produktu. Żaden e-commerce nie chciałby stracić klienta przez brak możliwości kontaktu, brak prostoty i czytelności, błędy lub zbyt długą ścieżkę zakupową.

3. Po trzecie prędkość

Nikt nie lubi czekać długo na to, aż strona się załaduje. To chyba sprawa oczywista. Prędkość ładowania strony w wyszukiwarce jest jednym z najważniejszych elementów, które decydują o jej sukcesie. To czy strona internetowa będzie miała odpowiednie „osiągi” zależy od wielu czynników, często wzajemnie powiązanych. Do najważniejszych z nich można zaliczyć: hosting, wielkość strony internetowej, optymalizację kodu, liczbę i kompresję grafik, a nawet widżety i wtyczki.

Strony internetowe w budowie

Źródło: https://pixabay.com/pl/

Testowanie strony internetowej oraz zmian

Wprowadzaj na swojej stronie internetowej zmiany oraz nieustannie staraj się ją udoskonalać. Poproś o opinię ekspertów lub znajomych, dzięki temu łatwiej będzie sprostać oczekiwaniom klientów oraz stworzyć odpowiedni projekt. Warto też zadbać o wcześniej wspomniane czynniki, takie jak wygląd, użyteczność oraz prędkość. Sprawdzaj cel oraz to, czy użytkownicy korzystający z Twojej strony internetowej nie mają problemu z jego zrealizowaniem. Zbieraj uwagi oraz zalecenia w jednym miejscu i staraj się wprowadzać odpowiednie zmiany.

Strony internetowe – podsumowanie

Tworzenie strony internetowej jest czasochłonne i wymaga zaangażowania wielu osób. Z tego artykułu warto zapamiętać, że należy skupić się nie tylko na procesie projektowania graficznego i kwestiach technicznych, ale także na analizie celów firmy oraz potrzeb użytkowników. Posiadanie strony internetowej jest swoistym „must have” w obecnych realiach. Pomoże Twojej firmie pozyskiwać kontakty, klientów, a także sprzedawać usługi i produkty w przypadku e-commerce. Dlatego warto zrobić to dobrze! A jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, napisz do nas na hello@inmarketing.pl lub skorzystaj z formularza kontaktowego – na pewno pomożemy 🙂

ZOSTAW KOMENTARZ