WordPress to obecnie jedno z najpopularniejszych rozwiązań, które może wspomóc tworzenie stron internetowych (o tym dlaczego warto inwestować w strony przeczytasz TU). Jest wiele firm, software house-ów czy agencji, które specjalizują się w tworzeniu witryn opartych właśnie o ten konkretny CMS. Podejmując decyzję, dotyczącą tego, o jakie rozwiązanie ma być oparta nowa strona internetowa, musisz jednak wiedzieć, że przy ogromie zalet WordPressa ma on również swoją “mroczną” stronę”. Jak to zwykle w życiu bywa – każdy kij ma dwa końce. Na co zwracać uwagę i jak w odpowiedni sposób zlecić zewnętrznej firmie stworzenie strony opartej o WordPress-a? Zapraszam do lektury mojego artykułu, w którym postaram się odpowiedzieć na te pytania. 

Czym charakteryzują się strony na WordPressie? 

Zacznijmy może od tego, czym tak naprawde jest ten słynny WordPress? Jest to system zarządzania treścią, rozwijany przez ogromną społeczność Programistów oraz Web Developerów z całego świata. Początkowo służył on jako oprogramowanie do tworzenia blogów, jednak w swojej aktualnej formie równie dobrze posłuży jako system dla strony biznesowej czy rozbudowanego portalu WWW. 

Trudno określić, co tak naprawdę stoi za ogromną popularnością WordPress-a. Do jego wielu zalet na pewno można zaliczyć prostotę i intuicyjność oraz to, że bez zaawansowanej wiedzy programistycznej, każdy jest w stanie stworzyć swoją własną stronę internetową – wystarczy odrobina chęci i czasu. Oczywiście znajomość podstaw systemu znaczników HTML będzie pomocna, ale historia też zna bardzo dobre strony internetowe, które powstały w wyniku poświęcenia i samozaparcia samouków. Duże znaczenie ma ogromna społeczność, która stale rozwija nie tylko samą platformę, ale również bazę wiedzy i materiałów do nauki. W łatwy sposób można znaleźć je w internecie, a do tego są bardzo pomocne, gdy podczas tworzenia strony napotykamy na pewne problemy i trudności.

Do niewątpliwych zalet należy zaliczyć też to, że WordPress sam w sobie jest w pełni darmowy! Możliwości opisywanego CMS (Content Management System) można łatwo rozbudowywać o dodatkowe elementy (zarówno darmowe, jak i płatne), dzięki czemu administrator czy twórca strony może bez problemu poszerzać jej możliwości. 

WordPress to narzędzie uniwersalne, więc sposobów tworzenia stron w oparciu o ten system jest wiele. Istnieją też gotowe szablony czy narzędzia, które pozwalają “budować” kolejne podstrony z tych już gotowych, łatwo edytowalnych klocków. Tutaj należy jednak wspomnieć o wadach WordPress-a, jako platformy.   

Strony na WordPress-ie – na co należy uważać?

Tak jak wspomniałem, jest bardzo wiele sposobów na zbudowanie strony internetowej opartej o ten popularny system zarządzania treścią. Niestety, nie wszystkie z nich są właściwe w kontekście późniejszego administrowania stroną. Niektóre witryny oparte o gotowe rozwiązania pozostawiają bowiem wiele do życzenia w temacie między innymi szybkości działania czy optymalizacji pod kątem widoczności w wyszukiwarkach. 

Przeczytaj także: W jaki sposób Google decyduje o pozycji strony w wynikach wyszukiwania?

Przytoczony przeze mnie w poprzedniej części artykułu, prosty w obsłudze, interfejs zarządzania stroną już sam w sobie obciąża ją i wpływa negatywnie na jej szybkość. Gdy do układanki dodamy jeszcze fakt skonstruowania strony w oparciu o gotowe elementy, szablony lub edytory wizualne, to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że nowa strona będzie dość wolna i „ociężała”. Oczywiście, jeżeli ludzie odpowiedzialni za przygotowanie strony znają wady i zalety wykorzystywanego rozwiązania oraz mają doświadczenie w jego optymalizacji, to prędkość witryny będzie dla nich wystarczająca. 

W przypadku WordPress-a trzeba także wspomnieć o jednym z poważniejszych problemów, który się z nim wiąże. Internet roi się od stron opartych o ten CMS, dlatego są one atrakcyjnym obiektem wszelkiego rodzaju ataków. Oczywiście istnieją sposoby zabezpieczania się przed niebezpiecznym oprogramowaniem, ale nie da się ukryć, że takie ataki w świecie WordPress-a występują nagminnie. 

Drugą stronę medalu posiada również otwartość opisywanego systemu na dodatki, rozszerzenia czy wtyczki, które można pobrać z internetu. Warto pamiętać, że są one tworzone przez społeczność, a niekoniecznie przez profesjonalne zespoły programistyczne. Oznacza to, że tego typu dodatki bardzo często mają luki w zabezpieczeniach, które mogą wygenerować masę problemów dla administratorów. Zdarza się, że rozszerzenia same w sobie można zaliczyć do kategorii złośliwego oprogramowania. Nieświadomy użytkownik, zachęcony wizją dodania atrakcyjnej sekcji pobierającej ostatnie posty z podpiętego konta na Instagramie, zainstaluje wtyczkę, która zbiera wrażliwe dane o witrynie i jej użytkownikach.

Jak sprawdzić czy strona oparta o WordPress-a jest przygotowana dobrze? 

Przede wszystkim, warto pytać. Jeżeli stoisz przed decyzją wyboru podwykonawcy dla Twojej nowej strony i chcesz, żeby była oparta właśnie o WordPress-a, postaraj się dopytać o kilka kluczowych kwestii dotyczących tego, w jaki sposób zostanie przygotowana:

  • Sprawdź, przy pomocy jakich narzędzi zespół stworzy zamówioną stronę,
  • Dopytaj, czy wykorzysta do tego gotowy szablon lub może jeden z popularnych edytorów wizualnych (Divi, WP Bakery, Elementor),
  • Istotne jest też to, czy strona zostanie “skrojona na miarę”, dzięki wykorzystaniu odpowiedniego oprogramowania (Advanced Custom Fields),
  • Nie bój się pytać o wady i zalety wybranych narzędzi!
strony oparte na wordpressie
Źródło: Pixabay, https://pixabay.com/pl/photos/wordpress-r%c4%99ka-logo-obraz-w-tle-589121/, stan na 27.07.2020

Rzeczą istotną, z perspektywy użytkownika, jest możliwość wpływania na pojawiające się na stronie treści. Czy z panelu będziesz mógł edytować teksty i zdjęcia na stronie? A może chcesz mieć możliwość stworzenia nowej podstrony samodzielnie? To wszystko musisz wiedzieć jeszcze przed stworzeniem strony.

Dodatkowo warto również zadać pytanie o to, jakie wtyczki zostaną zainstalowane na stronie. Firma ją tworząca nie powinna mieć problemu z podaniem listy wtyczek, którą wykorzysta, a dzięki takiej wiedzy możesz samodzielnie sprawdzić opinie o danym oprogramowaniu oraz to, kiedy ostatni raz dana wtyczka była aktualizowana. 

Zawsze należy poprosić też o listę kilku realizacji, którymi zajmował się wybrany zespół. Można wtedy bardzo łatwo zobaczyć, jak w praktyce działają przygotowane przez daną firmę strony i zweryfikować je pod kątem szybkości działania. Pomoże Ci w tym narzędzie PageSpeed Insights – strony oparte o WordPress-a nie powinny wkraczać w czerwony zakres wyników.

Czy WordPress jest dla mnie? 

Ten artykuł powinien przybliżyć Ci temat wykorzystania WordPressa do stworzenia Twojej nowej strony internetowej. Jeżeli masz już świadomość, jakie wady i zalety ma to narzędzie, łatwiej będzie Ci podjąć decyzję, w którym kierunku się skierować. 

W Agencji InMarketing pracujemy przy WordPressowych stronach właściwie codziennie, dlatego jeżeli masz jakieś pytania – zapraszam Cię do formularza kontaktowego. Na pewno pomożemy. 🙂