5 błędów w formularzu kontaktowym, o których nie wiedziałeś

Strona zawierająca formularz kontaktowy jest jedną z najważniejszych podstron w całej witrynie. To właśnie ona odpowiada za bezpośredni kontakt z klientem, a właśnie o to chodzi w posiadaniu firmowej strony internetowej. Niestety bardzo często się zdarza, że formularz kontaktowy odwiedza wiele osób, jednak nie przynosi to oczekiwanych rezultatów. Przedstawiamy więc typowe błędy przy tworzeniu formularza wyceny lub formularza kontaktowego oraz sposoby jak ich uniknąć.  

Proszenie o zbyt wiele informacji

Czas każdego z potencjalnych klientów jest cenny, więc nie marnujmy go, prosząc o niepotrzebne informacje. Jeśli potrzebujesz tylko minimalnych informacji, aby skontaktować się z daną osobą, nie dodawaj na przykład pól dla dodatkowego numeru telefonu lub alternatywnych adresów e-mail. Zamiast tego użyj profilowania progresywnego, które zadaje dodatkowe pytania po wielokrotnym odwiedzeniu formularza przez użytkownika.

Najpierw zapytaj o najważniejsze informacje, tak aby ludzie czuli, że nie przekazują ci danych jedynie w celach marketingowych. Jeśli ktoś wypełnia prośbę o wycenę, zadaj pytania związane z zadaniem, budżetem i harmonogramem, a dopiero później poproś o imię i nazwisko oraz adres e-mail.

Nieczytelny formularz kontaktowy

Stwórz łatwy do wypełnienia i czytelny dla użytkowników formularz, zapewniając duże odstępy między polami i sekcjami. Zgrupuj podobne pola, takie jak np. imię i nazwisko, z numerem telefonu i adresem e-mail pod nagłówkiem „Informacje kontaktowe”. Spróbuj użyć małych kropkowanych lub ciągłych linii, aby oddzielić grupy i nagłówki i uzyskać lepszą organizację.

Możesz również rozważyć użycie dwukolumnowego układu formularza kontaktowego. Umieść wszystkie wymagane pola w lewej kolumnie, aby żadne elementy nie zostały pominięte, a następnie umieść przycisk wysyłania w prawej kolumnie, aby ludzie nie przegapili informacji, które powinni wypełnić, w polach znajdujących się po drugiej stronie.

Formularz do wypełnienia. Inmarketing

Zbyt nudny formularz

Domyślne formularze wyglądają nudno. Oczywiście, jeżeli treść na stronie jest wystarczająco angażująca, to bardzo często będzie ona wystarczającą motywacją do zostawienia danych. Z drugiej jednak strony, nie można pominąć aspektów wizualnych formularza. Wyróżnij swoją opcję kontaktową, używając niestandardowych elementów projektu, które są powiązane z Twoją marką i wykorzystuj małe animacje (mikro-interakcje), aby dodać nieco emocji w formularzu.

Użytkownicy muszą również sprawdzić, czy wpisane przez nich informacje są prawidłowe, dlatego warto ułatwić im to poprzez odpowiedni dobór kolorów. Formularz będzie bardziej zachęcający, gdy użyjesz odpowiedniego podpisu na przycisku CTA. Najlepiej sprawdzają się tutaj teksty w pierwszej osobie: „proszę o wycenę”, „wysyłam zapytanie”, „chcę wiedzieć więcej” ponieważ jasno pokazują użytkownikowi, jaki jest kolejny krok.

Obowiązkowy numer telefonu

Numer telefonu może być najlepszą opcją na bezpośrednie skontaktowanie się z potencjalnym klientem. Trzeba mieć jednak na uwadze to, że wiele osób nie chce podawać swojego numeru telefonu w sieci. Warto więc zaproponować kilka opcji kontaktowych. Kiedy np. jedną z nich jest e-mail, lepiej zostawić pole numeru telefonu opcjonalne. Badania pokazują, że wymaganie podania numeru może obniżyć współczynnik konwersji nawet o 52%. Niektóre osoby obawiają się spamowania rozmowami telefonicznymi lub preferują kontakt drogą mailową.

Brak informacji potwierdzającej

Kiedy użytkownik poświęci czas na wypełnienie formularza kontaktowego, warto poinformować go, że jego wysiłek nie poszedł na marne. Najlepszym sposobem na to jest wyświetlenie krótkiej informacji o tym, że wiadomość została wysłana. Poza tym, warto również wysłać potwierdzającego maila. Taka wiadomość może być również świetnym sposobem na rozpoczęcie serii maili budujących relacje z potencjalnym klientem oraz newsletterów. Warto również powiadomić go, na tyle ile to możliwe, kiedy ktoś skontaktuje się z nim bezpośrednio.

 

Formularze kontaktowe to potężne narzędzia, które powinny znajdować się na każdej stronie. Aby jednak wykorzystać ich pełny potencjał, konieczne jest wystrzeganie się błędów, które opisaliśmy w tym artykule.

 

Zawodowo Inżynier Technologii komputerowych. Zajmuje się zadaniami związanymi z technicznym aspektem marketingu jak optymalizacją i projektowaniem stron internetowych oraz analityką. Lubi być na bieżąco z nowinkami technologicznymi czytając blogi i słuchając podcastów. W wolnym czasie lubi surfować po internecie, obejrzeć dobry film i marnować czas w świecie MMO.

ZOSTAW KOMENTARZ