Agencja InMarketing, Jak wykorzysta膰 mo偶liwo艣ci tekstu? Poznaj model AIDA
Strona g艂贸wnaBlogJak wykorzysta膰 mo偶liwo艣ci tekstu? Poznaj model AIDA

Jak wykorzysta膰 mo偶liwo艣ci tekstu? Poznaj model AIDA

AIDA to model od lat wykorzystywany w reklamie, kt贸ry opiera si臋 na czterech, okre艣lonych reakcjach konsumenta. Mimo jego prostoty, mo偶e by膰 wykorzystywany w wielu rodzajach dzia艂alno艣ci, dzi臋ki czemu idealnie sprawdza si臋 tak偶e w tworzeniu tre艣ci – zar贸wno reklamowych, jak i tych mniej. Jak wykorzysta膰 ten model w copywritingu i czy mo偶emy go wykorzysta膰 w ka偶dym tek艣cie?

Attention

Pierwszy, cz臋sto najtrudniejszy etap, polega na zwr贸ceniu uwagi naszego odbiorcy. Tyczy si臋 to zar贸wno artyku艂u, kt贸ry publikujemy, jak i na przyk艂ad maila sprzeda偶owego. Chodzi po prostu o chwytliwy tytu艂, kt贸ry przyci膮gnie i zach臋ci do otworzenia wiadomo艣ci czy w艂a艣nie artyku艂u. Je艣li specjalizujesz si臋 w formach, w kt贸rych z zasady nie wykorzystuje si臋 nag艂贸wk贸w, tak jak w postach w mediach spo艂eczno艣ciowych, nadal mo偶esz wykorzysta膰 taki zabieg. Wystarczy, 偶e zastosujesz atrakcyjne zdanie na pocz膮tku, kt贸re dodatkowo oddzielisz od dalszej cz臋艣ci tekstu. Tu z pomoc膮 przychodz膮 tak偶e emotikony, kt贸re 艣wietnie sprawdzaj膮 si臋 w przyci膮gni臋ciu uwagi.

Warto pami臋ta膰 o tym etapie, bo decyduje on o tym, ile os贸b przeczyta nasz tekst lub otworzy maila od nas. Wed艂ug statystyk, 8 na 10 os贸b czyta wy艂膮cznie nag艂贸wki – wida膰 wi臋c jak wielk膮 moc oddzia艂ywania mog膮 one mie膰.

Interest

Gdy zwr贸ci艂e艣 ju偶 uwag臋 odbiorcy i zdecydowa艂 si臋 on na zapoznanie z reszt膮 Twojego tekstu, musisz sprawi膰, 偶eby zosta艂 i przeczyta艂 go do ko艅ca. Na samym pocz膮tku, we wst臋pie, warto zawrze膰 ciekawe zdanie, kt贸re zaintryguje czytelnika lub pytanie, na kt贸re b臋dzie chcia艂 uzyska膰 odpowied藕. Pami臋taj, 偶e wiele os贸b zapoznaje si臋 tylko z oko艂o 20% tekstu i nie czyta go do ko艅ca!* Trzeba wi臋c sk艂oni膰 ich do tego, aby to zrobili.

*(https://www.nngroup.com/articles/how-little-do-users-read/)

Poza tre艣ci膮 istotny jest tak偶e spos贸b, w jaki j膮 przekazujemy. To w艂a艣nie budowa tekstu zach臋ca wizualnie do czytania. Odpowiedni podzia艂, 艣r贸dtytu艂y, kr贸tkie akapity, wypunktowania czy pogrubione s艂owa, to niekt贸re z zabieg贸w, kt贸re mo偶na wykorzysta膰. Na pewno b臋dzie to lepsze rozwi膮zanie, ni偶 prosta kolumna tekstu, bez wyznacznik贸w, na kt贸rych mo偶na zawiesi膰 oko. Dzi臋ki temu czytelnik nie zm臋czy si臋 i tak szybko nie porzuci Twojego wpisu.

Desire

Nast臋pny krok to wzbudzenie po偶膮dania. Je艣li tworzymy tekst sprzeda偶owy, na przyk艂ad maila lub post na Facebook鈥檜, warto pokaza膰 co daje dany produkt czy us艂uga. Skupiamy si臋 wi臋c na bezpo艣rednich korzy艣ciach dla odbiorcy, kt贸re od nas otrzyma. Zamiast wymienia膰, 偶e fotel ma innowacyjne oparcie, napisz, 偶e fotel zniweluje problem z kr臋gos艂upem jego u偶ytkownik贸w. Pobudzi to wyobra藕ni臋 czytelnika, a je艣li ma taki problem, b臋dzie m贸g艂 si臋 z tym uto偶sami膰.

Wi臋cej o j臋zyku korzy艣ci przeczytasz w tym artykule: J臋zyk korzy艣ci 鈥 co to jest i jak go skutecznie stosowa膰?

Ta zasada sprawdza si臋 tak偶e w przypadku innych tekst贸w, tak jak w tym, kt贸ry teraz czytasz. W tym przypadku, produktem jest wiedza, kt贸r膮 Ci przekazujemy. Aby wi臋c Ci臋 zaintrygowa膰 i zach臋ci膰 do jej wykorzystania, napiszemy 偶e AIDA podniesie poziom zainteresowania Twoimi tekstami, a tym samym, masz szans臋 na wzrost sprzeda偶y. Brzmi to du偶o bardziej zach臋caj膮co, ni偶 samo stwierdzenie, 偶e model AIDA to pomocna metoda, prawda?

Action

O ostatnim elemencie cz臋sto si臋 zapomina, a warto go uwzgl臋dni膰. Wezwanie do akcji, umieszczone na ko艅cu tekstu, dodatkowo zach臋ca. Odwied藕 nasz sklep czy sprawd藕 ofert臋, to dodatkowe zapalniki, kt贸re mog膮 sprawi膰, 偶e zyskamy nowego klienta, kt贸ry kupi to, co mu w艂a艣nie przedstawimy. Jest to dobra metoda, aby pom贸c im podj膮膰 ostateczn膮 decyzj臋. Cz臋sto, nawet gdy naszym tekstem przekonamy czytelnika do produktu i zach臋cimy do kupna, nie zrobi tego od razu. Warto wi臋c stosowa膰 takie zabiegi, aby sk艂oni膰 go do natychmiastowego dzia艂ania.

Po raz kolejny, ta zasada nie dotyczy tylko tekst贸w handlowych. W przypadku artyku艂贸w, d艂u偶szych czy kr贸tszych tekst贸w, tak偶e warto zaanga偶owa膰 odbiorc贸w do dzia艂ania. W tym przypadku, mo偶na zach臋ci膰 ich do kontaktu z nami, zadawania pyta艅, wype艂nienia ankiety i innych aktywno艣ci, kt贸re s膮 przez nas po偶膮dane. 

Model AIDA – podsumowanie

Jak wida膰, si艂a tkwi w prostocie. 呕eby nasz tekst wywar艂 taki efekt jaki chcemy, warto aby AIDA by艂a w nim wykorzystana – wa偶ne jednak, aby nie pomin膮膰 偶adnego elementu. 

Zainteresowa艂 Ci臋 ten model i chcesz dowiedzie膰 si臋 wi臋cej o tworzeniu dobrego contentu? Na naszym blogu znajdziesz r贸wnie偶 inne artyku艂y na ten temat!

Tre艣膰 ma znaczenie, czyli na czym polega content marketing?
Copywriting 鈥 jak pisa膰 skuteczne teksty na bloga?
Content marketing 鈥 co musisz wiedzie膰, 偶eby robi膰 to dobrze?

Je艣li  stosujesz inne metody, kt贸re skutecznie podnosz膮 efektywno艣膰 Twoich tekst贸w – koniecznie daj nam zna膰!

Z wykszta艂cenia dziennikarka, kt贸ra zajmuje si臋 wszystkim, co zwi膮zane z contentem. Tworzy tre艣ci tam, gdzie s膮 potrzebne, a dodatkowo wspiera w pisaniu nasz膮 dru偶yn臋 鈥 poprawia, zmienia i doradza. W wolnej chwili podr贸偶uje i gotuje. Fanka herbaty, bez kt贸rej nie zaczyna pracy.

LEAVE A COMMENT