agencja inmarketing, Czy zawiesza膰 reklamy na Facebooku w czasach koronawirusa?
Strona g艂贸wnaBlogCzy zawiesza膰 reklamy na Facebooku w czasach koronawirusa?

Czy zawiesza膰 reklamy na Facebooku w czasach koronawirusa?

Wielu przedsi臋biorc贸w i strateg贸w marketingowych, kt贸rzy prowadz膮 dzia艂ania reklamowe w systemie Facebooka, zadaje sobie teraz w艂a艣nie to pytanie – czy w obecnej sytuacji, przy panuj膮cym COVID-19, powinienem wstrzyma膰 wydatki na reklamy? Odpowied藕 brzmi oczywi艣cie 鈥渢o zale偶y鈥, a od czego, dowiesz si臋 w tym artykule. 

Decyzja powinna by膰 sk艂adow膮 dw贸ch czynnik贸w – pierwszym z nich jest oczywi艣cie sytuacja biznesowa i mo偶liwo艣膰 oferowania swojego produktu lub us艂ugi w tak trudnym czasie. Drugi czynnik, to warunki w jakich zastajemy nasze konto reklamowe. Zwr贸膰 uwag臋 na to, jak zachowuj膮 si臋 Twoje kampanie, na przyk艂ad od 13 marca (data og艂oszenia stanu zagro偶enia epidemicznego). Oce艅 skuteczno艣膰 i koszty reklam przez pryzmat na przyk艂ad wska藕nik贸w CPC, CTR, czy CPM, a przede wszystkim konwersji, je偶eli j膮 mierzysz.

WARIANTY STRATEGII – TABELA

Zale偶nie od sytuacji biznesowej, stworzyli艣my 5 wariant贸w sytuacji bie偶膮cej i propozycje dzia艂a艅. Wnioski dotycz膮ce wska藕nik贸w oparte s膮 o analiz臋 kilkunastu kont reklamowych pr臋偶nie dzia艂aj膮cych firm. Por贸wnano dane z okresu 6-12 marca oraz 13-18 marca. 

agencja inmarketing, Czy zawiesza膰 reklamy na Facebooku w czasach koronawirusa?  COVID-19

SPOJRZENIE NA SYTUACJ臉 BIZNESOW膭 – WARIANTY

Wzrost popytu na produkty lub us艂ugi Twojej firmy

W tej sytuacji zr贸b wszystko, by jak najbardziej wypromowa膰 te produkty, kt贸re ciesz膮 si臋 najwi臋kszym zainteresowaniem w okresie epidemii. Produkujesz witaminy lub probiotyki? Poka偶, jak wa偶ne s膮 one dla zwi臋kszenia odporno艣ci organizmu! Zwi臋ksz wydatki na reklamy i przerzu膰 bud偶et z mniej potrzebnych produkt贸w, na te istotne. Mierz konwersje, je偶eli to mo偶liwe, a tak偶e policz zwrot z inwestycji (ROI) – je偶eli zauwa偶ysz, 偶e jest on coraz wy偶szy, dorzu膰 jeszcze wi臋cej bud偶etu! Koszty Twoich reklam powinny by膰 ni偶sze, ni偶 wcze艣niej, dzi臋ki czemu przyci膮gniesz znacznie wi臋cej os贸b do swojej witryny. Po prostu wykorzystaj sw贸j moment i uzyskaj jak najwi臋cej.

Popyt w bran偶y nie uleg艂 znacz膮cej zmianie

W tym przypadku, zastan贸w si臋 czy kt贸ry艣 z produkt贸w lub us艂ug jest obecnie potrzebny bardziej, ni偶 pozosta艂e – je偶eli tak, przerzu膰 na niego bud偶et reklamowy. Wykreuj potrzeb臋 zakupienia Twoich produkt贸w, pomimo trudnej sytuacji na 艣wiecie. Je偶eli sprzedajesz AGD i elektronik臋, by膰 mo偶e bardziej teraz ludziom przyda si臋 PlayStation dla zabicia czasu, ni偶 nowa pralka? U艣wiadom klient贸w, 偶e dzia艂asz bez zmian pomimo COVID-19, albo poka偶, jak zmieni艂 si臋 Tw贸j model sprzeda偶y, wysy艂ki itd. Podkre艣l, jak Twoja firma dostosowa艂a si臋 do sytuacji (np. dodatkowe obostrzenia higieniczne, przej艣cie pracownik贸w na prac臋 zdaln膮). Na koncie reklamowym rozwa偶 przej艣cie na model rozliczenia CPM, z racji obni偶onych stawek. 

Popyt na Twoje produkty lub us艂ugi spad艂, lecz masz mo偶liwo艣膰 przej艣cia biznesowo na dzia艂ania online

Zr贸b wszystko, aby promowa膰 sw贸j nowy model dzia艂ania. Zmie艅 kreacje i spos贸b komunikacji, tak aby u艣wiadomi膰 klientom jakie zasz艂y zmiany i jaka jest ich warto艣膰 –  co teraz mo偶esz im zaoferowa膰. Przyk艂adowo, niekt贸re restauracje musia艂y wprowadzi膰 opcj臋 dostawy posi艂k贸w (kt贸rej wcze艣niej nie posiada艂y) i mocno podkre艣la艂y to w swoich komunikatach, a z kolei szkoleniowcy zamieniaj膮 warsztaty stacjonarne na pokoje webinarowe. Wprowadzaj rabaty, wyr贸偶niaj si臋 spo艣r贸d konkurencji – by膰 mo偶e Tw贸j nowy model biznesu daje Ci w ten spos贸b pole do popisu? Przejd藕 w kampaniach reklamowych na model CPM, chyba, 偶e koszty klikni臋cia przy promowaniu nowego modelu spad艂y lub utrzymuj膮 si臋 na podobnym poziomie, w贸wczas nie odpuszczaj –  przyci膮gaj ludzi do strony promuj膮c swoj膮 now膮, najwyra藕niej atrakcyjn膮 dla klient贸w lini臋 prowadzenia biznesu.

Popyt na Twoje produkty lub us艂ugi spad艂, ale nie mo偶esz 鈥減rzenie艣膰 biznesu do internetu

W tym wariancie z pewno艣ci膮 firmy my艣l膮 o wstrzymaniu dzia艂a艅 reklamowych. Warto jednak pami臋ta膰, 偶e reklamy nie zawsze musz膮 by膰 sprzeda偶owe. Mo偶esz zmniejszy膰 bud偶et, ale nie wstrzymuj kampanii. Wci膮偶 mo偶esz promowa膰 fajny content w postaci np. artyku艂贸w na blogu czy porad nawi膮zuj膮cych do obecnej sytuacji epidemiologicznej. Zastan贸w si臋 nad konkursem, kt贸ry zaktywizuje Twoich fan贸w i nie tylko. Pozosta艅 w 艣wiadomo艣ci i nie pozw贸l o sobie zapomnie膰. Ogranicza Ci臋 tylko kreatywno艣膰 – jeden z 艂贸dzkich klub贸w zrobi艂 transmisj臋 live z DJ鈥檈m, a ludzie bawili si臋 i zamawiali swoje ulubione piosenki siedz膮c przed komputerem. Mo偶na? 馃檪 Za stworzone kampanie rozliczaj si臋 w formie CPM, wykorzystuj膮c fakt, 偶e konkurencja przesta艂a si臋 reklamowa膰, a stawki s膮 znacznie ni偶sze.

Twoja firma ze wzgl臋du na typ bran偶y musi zawiesi膰 dzia艂ania

Wiemy, 偶e w tej sytuacji nie my艣lisz o wydatkach reklamowych i nie ma w tym nic dziwnego. Zawie艣 wszystkie kampanie – zastan贸w si臋, czy mo偶esz szybko i sprawnie przekszta艂ci膰 sw贸j model biznesowy tak, aby przynosi艂 przych贸d ju偶 teraz. Skorzystaj z ulg od rz膮du i ogranicz wszelkie koszty dzia艂alno艣ci. Firmy, kt贸re przetrwaj膮, b臋d膮 mia艂y okazj臋 odbi膰 si臋 finansowo – na przyk艂ad najwi臋ksi przewo藕nicy czy hotele po zako艅czeniu epidemii mog膮 du偶o zyska膰 – przecie偶 ludzie ch臋tnie b臋d膮 wyje偶d偶a膰 za granic臋, po tym jak wiele miesi臋cy sp臋dz膮 w domu.

SPOJRZENIE NA STATYSTYKI WSKA殴NIK脫W REKLAMOWYCH

Sprawd藕, w kt贸rym wariancie si臋 znajdujesz i jak radz膮 sobie Twoje reklamy. W og贸lnych statystykach szybko mo偶na jednak zauwa偶y膰 kilka prostych zale偶no艣ci. W zdecydowanej wi臋kszo艣ci przypadk贸w wska藕nik CTR, czyli wsp贸艂czynnik klikalno艣ci zmala艂. U偶ytkownicy wprawdzie sp臋dzaj膮 wi臋cej czasu w domach, ale to nie znaczy, 偶e b臋d膮 teraz klika膰 we wszystkie reklamy. Je偶eli produkt lub us艂uga nie jest pierwszej potrzeby, to trudno oczekiwa膰 od odbiorc贸w, 偶e b臋d膮 oni bardziej podatni na reklamy. Tylko przy produktach, kt贸re nagle w zwi膮zku z COVID-19 sta艂y si臋 bardziej potrzebne, jak np. ksi膮偶ki czy gry planszowe, mo偶na spodziewa膰 si臋 zwi臋kszonego wska藕nika CTR. Je偶eli jednak Twoje CTR鈥檡 spadaj膮, to nie jest to pow贸d do wstrzymywania reklam.

Wska藕nik CPM jest kluczowy dla tego artyku艂u, a tak偶e dla podj臋cia decyzji o tym, jak ustawi膰 swoje kampanie. Niezale偶nie od bran偶y, wska藕niki CPM zdecydowanie malej膮! Wynika to z faktu 偶e bardzo du偶o firm zaprzesta艂o dzia艂a艅 reklamowych, a wi臋c konkurencja przy wy艣wietlaniu jest zdecydowanie mniejsza – Twoje kreacje nie b臋d膮 musia艂y bi膰 si臋 z tak du偶膮 liczb膮 kreacji innych firm, jak wcze艣niej.

W zdecydowanej wi臋kszo艣ci przypadk贸w warto w nadchodz膮cym okresie przestawi膰 niekt贸re kampanie na cel 鈥渮asi臋g鈥 i rozlicza膰 si臋 w modelu CPM, czyli p艂ac膮c Facebookowi za tysi膮c wy艣wietle艅. 

Dane pokazuj膮 r贸wnie偶, 偶e w wi臋kszo艣ci przypadk贸w nie warto rozlicza膰 si臋 teraz w modelu CPC. W przypadku koszt贸w klikni臋cia, mog膮 wyst臋powa膰 pewne nieregularno艣ci w wynikach, lecz w d艂u偶szym okresie czasu kampanie mog膮 okaza膰 si臋 po prostu dro偶sze. Wyj膮tkiem jest sytuacja, w kt贸rej Tw贸j produkt jest obecnie bardziej atrakcyjny, ni偶 przed epidemi膮. 

PODSUMUJMY!

Wzrosty CPC, a spadki CPM nie oznaczaj膮, 偶e musisz jak najszybciej prze艂膮cza膰 wszystkie swoje kampanie i przestawia膰 na cel zasi臋gowy. Warto przemy艣le膰, kt贸re z kampanii mog膮 by膰 w ten spos贸b bardziej skuteczne – buduj 艣wiadomo艣膰 swojej marki i pokazuj si臋 jak najwi臋kszej liczbie by艂ych, obecnych i potencjalnych klient贸w. Je偶eli zale偶y Ci na przej艣ciach na stron臋, spokojnie –聽 cz臋艣膰 kampanii 鈥渘a ruch鈥 mo偶esz pozostawi膰 w modelu CPC. To samo tyczy si臋 kampanii na konwersj臋, czyli np. zakup贸w lub wype艂nie艅 formularzy – kieruj膮c reklamy do 鈥渙grzanych鈥 odbiorc贸w, nie my艣l o zasi臋gu, lecz o udanych konwersjach.

Trzymaj si臋 czytelniku w tym trudnym okresie! Prywatnie 偶yczymy Ci du偶o zdrowia, a biznesowo, je偶eli Twoja firma prze偶ywa kryzys, jak najszybszego powrotu do stanu przed epidemi膮 馃檪 

__

Je偶eli potrzebujesz pomocy w optymalizacji swoich kampanii reklamowych lub wsparcia w zakresie strategii marketingowej w tych niepewnych czasach, napisz na hello@inmarketing.pl, ch臋tnie pomo偶emy.

Karol zajmuje si臋 strategiami e-marketingowymi, a tak偶e odpowiedzialny jest za tworzenie i optymalizacj臋 kampanii reklamowych klient贸w w Social Media. Z systemem Facebook Ads nie rozstaje si臋 nawet na krok. Absolwent Komunikacji w Biznesie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Najbardziej lubi mierzy膰 si臋 z trudnymi bran偶ami. Prywatnie Karol to mi艂o艣nik koszyk贸wki, zw艂aszcza ligi NBA, a po pracy spotka膰 go mo偶na na intensywnym treningu przy stole bilardowym.

LEAVE A COMMENT