Wyznaczenie i dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej to jeden z najważniejszych elementów kampanii reklamowej.

Czy myśląc o twoich produktach przychodzi ci do głowy określona grupa odbiorców, którzy mogliby ich potrzebować? Czy twój produkt rozwiązuje konkretny problem? A może jest niezbędny w trakcie wykonywania określonych czynności lub zawodów?

Udzielenie odpowiedzi na te i podobne pytania może znacząco ułatwić Ci wstępne zdefiniowanie grupy docelowej, dzięki czemu w późniejszej kampanii reklamowej ukierunkowanej na sprzedaż osiągniesz lepsze wyniki. Co więcej, nie przepalisz budżetu starając się dotrzeć ze swoim komunikatem do osób kompletnie niezainteresowanych twoimi usługami.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Na naszym blogu czeka artykuł o tej tematyce. Warto się z nim zapoznać przed dalszą lekturą.

Znasz już podstawy analizowania i określania grup docelowych? Sprawdź jak to wykorzystać w kampanii reklamowej w Meta Ads (dawniej Facebook Ads) i ustawić idealne targetowanie!

Podstawowe opcje targetowania

System reklamowy Meta daje nam sporo możliwości dotyczących tworzenia grup docelowych. Mamy możliwość targetowania wykorzystując:

  • wiek,
  • płeć,
  • lokalizacje,
  • języki,
  • dane demograficzne, zainteresowania i zachowania

O ile wiek, płeć, lokalizacje i języki są dość oczywiste, o tyle szczegółowe opcje targetowania takie jak dane demograficzne, zainteresowania i zachowania wymagają już zagłębienia się nieco w grupę docelową.

Meta daje nam możliwość “wyłowienia” spośród użytkowników Facebooka np. osób, które niedawno się przeprowadziły, często podróżują li/lub interesują się kulturystyką.

W jaki sposób to robi? Oprócz danych, które sami podaliśmy w procesie rejestracji, zbiera informacje o naszej aktywności i na tej podstawie przypisuje określone zainteresowania i zachowania do naszego profilu. Jest to bardzo pomocne, choć niestety, nie działa idealnie. W związku z tym reklamodawcy często tworzą kilka grup odbiorców, które opierają się na nieco innych zainteresowaniach i w ten sposób testują, która grupa najlepiej reaguje na przedstawiane kreacje reklamowe.

Chcesz sprawdzić jakie zainteresowania Facebook przypisał tobie? W tym celu przejdź do Centrum kont i wyświetl “Preferencje reklamowe”, a następnie “Tematy reklam” lub klinij tutaj. Zaskoczy cię jak wiele “twoich ulubionych tematów reklam” zostało przypisanych do twojego profilu – często takich, o których nawet ty nie wiedziałeś.

Targetowanie Advantage+

Grupa odbiorców Advantage tworzona jest przez Meta przy użyciu sztucznej inteligencji, która do osiągnięcia jak najlepszych wyników reklamowych korzysta z takich danych jak dotychczasowe konwersje, dane piksela i interakcje z poprzednimi reklamami.

Meta oficjalnie podaje, że grupy odbiorców Advantage+ uzyskują lepsze wyniki od innych kampanii, jednakże warto sprawdzić to w praktyce w swojej firmie. Pamiętaj, że Advantage+ spowoduje poszerzenie grupy odbiorców, tym samym zmniejszając twoją kontrolę nad tym do kogo kierujesz swoje reklamy.

Niestandardowe i podobne grupy odbiorców

Niestandardowe grupy odbiorców umożliwiają stworzenie grup osób, które już wcześniej wchodziły w interakcję z Twoją firmą. Możesz je utworzyć, wykorzystując jako źródło swoją stronę internetową, profil na Instagramie lub Facebooku, listę klientów lub np. wydarzenie, którego jesteś/byłeś organizatorem.

Niestandardowe grupy odbiorców są bardzo przydatne w momencie, gdy chcesz wykorzystać w swojej firmie remarketing, czyli ponownie zachęcić do interakcji klienta, który już miał kontakt z twoją firmą. Warto przejrzeć wszystkie dostępne możliwości przeklikując się przez panel reklamowy. Na pewno znajdziesz tam ciekawe opcje, które mogą skutecznie wesprzeć działanie twojego biznesu.

Grupy podobnych odbiorców (ang. lookalike – “podobni do”) to opcja targetowania umożliwiająca dotarcie do osób, które posiadają wspólne zainteresowania z twoimi obecnymi klientami. Warto z nich korzystać, gdy chcemy dotrzeć do nowych klientów, a zainteresowania, które wybieramy nie są tak skuteczne jak byśmy tego oczekiwali.

Ciekawą opcją jest możliwość utworzenia grup podobnych odbiorców o różnych poziomach podobieństwa do źródła (od 1 do 10%). Mniejsze wartości procentowe oznaczają większe dopasowanie do źródłowej grupy odbiorców, ale większe wartości procentowe pozwalają na utworzenie szerszego grona. Na początku trzymaj się tych mniejszych, aby mieć większą kontrolę nad kierowaniem reklam, ale z biegiem czasu testuj również szersze targetowanie.

Najczęstsze błędy w targetowaniu

Korzystając z ustawień targetowania na Facebooku możesz wpaść w kilka pułapek. Oto najczęstsze z nich i parę słów o tym jak ich uniknąć.

Zbyt szerokie lub zbyt wąskie targetowanie

Zarówno zbyt agresywne jak i zbyt słabe zawężenie kierowania ma negatywne konsekwencje dla twoich reklam. Bardzo szeroka grupa odbiorców sprawi, że w efekcie przepalisz budżet nie docierając do osób, na których ci zależy. Z kolei zbyt wąska doprowadzi do sytuacji, w której nie wykorzystasz pełnego potencjału swojego budżetu i reklamy, a CPM (cost per mile, czyli koszt dotarcia do 1000 osób) będzie droższy.

Przeanalizujmy to na przykładzie małej kawiarni na terenie Poznania.

Po wstępnym targetowaniu okazuje się, że twoja grupa odbiorców liczy 500 tys. osób. To zdecydowanie za dużo – taka grupa prawie wszyscy mieszkańcy Poznania! Prawdopodobnie niewiele osób, które mieszkają na drugim końcu miasta będzie stałymi klientami Twojej kawiarni, więc spróbuj na początek zawęzić lokalizację za pomocą opcji “Dodaj lokalizacje zbiorcze”. Ta opcja pozwoli ci na podane dokładnego adresu i targetowanie osób nawet do 1 km wokół lokalu.

To samo dotyczy zainteresowań. Użycie targetowań “restauracja” lub “jedzenie i picie” nie będzie prawdopodobnie wystarczającym zawężeniem, ponieważ nic nie mówi o potencjalnym odbiorcy. Takie zainteresowania pasują do każdego. Spróbuj zastosować konkretniejsze jak np. “specialty coffee” lub “espresso”.

Możliwe jest, że przesadzisz z zawężeniem grupy odbiorców. W przypadku kawiarni doskonałym przykładem może być sytuacja, w której oferujesz kawę z dowozem na terenie całego miasta. Wówczas zawężanie reklam tylko do 1 km w okolicy lokalu będzie błędem, który może odbić się na sprzedaży.

W przypadku mniejszych działalności warto uważać na grupy podobnych odbiorców. Dysponują one bowiem małymi grupami niestandardowymi (mała ilość wejść na stronę, krótka lista klientów, niewielu obserwujących na Facebooku i Instagramie) i tworzenie lookalike na ich podstawie może być bardzo nieefektywne, ze względu na niewielką liczbę danych.

Wrzucanie wszystkiego do jednego koszyka – brak podziału na zestawy reklam

Jeśli chcesz sprawdzić, jak działają Twoje reklamy na poszczególne grupy odbiorców, musisz wydzielić je do osobnych zestawów reklam. Gdy wrzucisz wszystko do jednego zestawu (np. pomieszasz targetowanie wg zainteresowań i danych demograficznych) ciężko będzie Ci później przeanalizować, z jakiego powodu reklama zadziałała gorzej lub lepiej, a co za tym idzie, nie będziesz w staniej jej poprawnie zoptymalizować.

Brak wykluczeń w zestawach reklam

Brak wykluczeń sprawia, że stale docierasz do tych samych użytkowników i nie poszerzasz bazy remarketingowej tym samym hamując sprzedaż w swojej firmie.

Wykluczenia najczęściej wykorzystuje się kiedy planujemy dotrzeć do nowych klientów. Wówczas usuwamy z grupy odbiorców te osoby, które miały już kontakt z naszą marką (np. poprzez stronę WWW lub nasze kanały społecznościowe) i kierujemy do nich osobny zestaw reklam – remarketingowy.

Meta daje nam możliwość wyboru okresu w jakim nastąpił ostatni kontakt osoby z naszymi treściami – maksymalny czas to 180 lub 365 dni w zależności od źródła grupy odbiorców.

Podsumowanie

Zastosowanie idealnego targetowania kampanii Meta Ads może być sporym wyzwaniem. O ile samo dostosowanie ustawień jest bardzo proste, o tyle najwięcej kłopotu sprawia zazwyczaj wybór odpowiednich zainteresowań i umiejętne wykorzystanie niestandardowych oraz podobnych grup odbiorców.

Nie zawsze pierwsze ustawienia, które wybierzesz będą najlepsze. System reklamowy Meta wymaga testowania różnych rozwiązań i stałego porównywania ze sobą uzyskanych wyników. Ciągłe monitorowanie i optymalizacja kampanii to klucz do sukcesu.