Reklama na Facebooku przewija się na większości blogów marketingowych i innych grupach zrzeszających osoby zainteresowane social media. Jeśli korzystacie lub zamierzacie korzystać z reklam w mediach społecznościowych (w tym artykule poruszono temat reklamy na Facebooku), to na pewno zastanawialiście się, ile kosztuje reklama na Facebooku. W pierwszej chwili wydaje się, że wytłumaczenie tego jest bardzo trudne, a nawet niemożliwe. Jednak jeśli zagłębimy się w temat to okaże się, że są pewne czynniki, które pomogą określić budżet reklamowy. Zatem zaczynajmy!

Na początek – dwa modele prowadzenia reklamy

Pewnie już wiecie, że ruch można generować na dwa sposoby – organicznie lub płatnie. Spójnik „lub” traktuj raczej z przymrużeniem oka, zachęcam Was do stosowania spójnika „i”. Dlaczego? Nie od dziś wiadomo, że synergie pracują zazwyczaj o wiele lepiej niż pojedyncze działania. Zupełnie jak w życiu. Tak jest i w tym przypadku. Piszę o tym, ponieważ możesz reklamować się zupełnie za darmo prowadząc działania organiczne. Jednak jest jakieś „ale”… Same działania organiczne nie zawsze, a raczej w dużej liczbie przypadków nie zastąpią działań płatnych – jakimi są reklamy Facebook Ads. 

Pewnie zadajecie sobie pytanie, czy w ogóle jest szansa na dotarcie do grupy odbiorców stosując jedynie działania organiczne (regularne publikacje, tworzenie grup, organizowanie wydarzeń, publikowanie filmów na żywo itd.)? Jest duża szansa na to, że część użytkowników, na których Wam zależy, trafi do Was i zostanie na dłużej. Jednak dzięki działaniom płatnym możesz dotrzeć do szerszego grona odbiorców, w krótkim czasie, z dużą szansą na to, że efekty będą niewspółmiernie większe niż w przypadku działań organicznych. Dlaczego o tym piszę? Chciałem na początku uświadomić Wam, że warto łączyć dwa modele reklamy, z naciskiem na działania płatne w przypadku, gdy dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki w mediach społecznościowych. Na tym też skupimy się w dalszej części artykułu, zapraszam!

Czy i komu płacimy – działania reklamowe samemu lub z agencją reklamową

Zacznijmy od tego, że posiadacie wybór. Możecie na własną rękę zająć się tworzeniem reklam i ich optymalizacją, kontrolą. Możecie także skorzystać z oferty agencji marketingowej. Ale po kolei… Dokonując wyboru powinniście zastanowić się, a raczej dogłębnie przeanalizować wszystkie za i przeciw każdego z rozwiązań. Na początku wspomnę tylko, że niezależnie od tego na co się zdecydujecie same kampanie reklamowe będą potrzebowały pieniędzy żeby działać. Pozostaje kwestia kosztu utworzenia i optymalizacji kampanii, dlatego warto dobrze przemyśleć tę decyzję.

Kiedy dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie kampanii reklamowej Facebook Ads na własną rękę? Jest chyba tylko jedna odpowiedź. Jeśli znacie się na reklamie Facebook Ads, mieliście wcześniej do czynienia z prowadzeniem jakiegoś konta reklamowego i jesteście pewni swoich umiejętności w tym zakresie. Oczywiście, moglibyście skorzystać z wielu dostępnych źródeł wiedzy na temat reklamy w systemie Facebooka i samemu stworzyć kampanię bez lat praktyki oraz doskonałej znajomości narzędzi. Nasuwa się jednak pytanie, czy tak stworzone kampanie przyniosą jakiekolwiek pozytywne skutki? Warto się nad tym zastanowić, bo może okazać się, że skutki będą, ale nie takie jak byśmy chcieli – np. w postaci utraconych pieniędzy. Pamiętajcie zatem, żeby mierzyć siły na zamiary, nie warto podejmować pochopnych decyzji. Zachęcam też do zapoznania się z 8 błędami, którzy często popełniają osoby początkujące.

Kiedy dobrym rozwiązaniem będzie zgłoszenie się o pomoc i powierzenie działań agencji marketingowej lub freelancerowi? Odpowiedź jest prosta i w zasadzie została wskazana wyżej. Jeśli nie czujecie się na siłach, żeby postawić kampanie i zarządzać nimi samodzielnie lub chcecie oszczędzić czas i oddać ten obszar profesjonalistom, wybierzcie usługi agencji marketingowej. Szybko okaże się, że ta oszczędność to inwestycja. Powierzycie los kampanii osobom, które zajmują się tym od lat, na co dzień, oszczędzając czas i nerwy. W tej sytuacji postarajcie się przewartościować pieniądze na korzyści jakie odniesiecie. W zależności od agencji, zapłacicie różne kwoty za obsługę konta reklamowego. Zazwyczaj będzie to rozliczenie miesięczne. To, co jest pewne, to wysokość abonamentu. Będzie ona zależna od liczby działań do wykonania, struktury konta reklamowego i samego budżetu przekazanego na reklamy. Zazwyczaj będzie to określony % budżetu reklamowego. To logiczne, im większy budżet na reklamy, tym często więcej działań, optymalizacji, kontroli i wszystkich innych czynności wykonywanych do zapewnienia reklamom skuteczności.

Więcej o współpracy z agencją znajdziecie w naszym artykule – Jak wygląda rozpoczęcie współpracy przy kampaniach Facebook Ads? Kwestie techniczne.

Podsumowując tę część artykułu możecie utworzyć konto reklamowe i kampanie na własną rękę unikając kosztów obsługi lub skorzystać z usług agencji reklamowej. Pamiętajcie, że Wasz czas też kosztuje, postarajcie się znaleźć najlepsze wyjście z tej sytuacji. Zatrudniając do pracy agencję reklamową oszczędzacie swój czas, powierzacie kampanie osobom, które z dużym prawdopodobieństwem zrealizowały dziesiątki projektów i są w stanie wycisnąć z każdej złotówki więcej niż Wy, tworząc kampanie samemu.

Ile kosztuje reklama na Facebooku – produkt, grupy docelowe, cele kampanii, umiejscowienie reklamy, sezonowość

Nie przeraźcie się spoglądając na długi nagłówek powyżej. Niestety, ale określenie budżetu nie jest proste, nie jest też czynnością uniwersalną, wykonywaną raz. Dlatego trudno powiedzieć jednoznacznie, jaki jest koszt reklamy na FB. Pewnie się tego spodziewaliście, bo przecież marketing nie jest przewidywalny i prostoliniowy. Zacznijmy więc po kolei omawiać wpływ poszczególnych czynników na wysokość budżetu reklamowego.

Produkt/usługa

W tym punkcie nie potrzeba zbyt wielu wyjaśnień. W zależności od tego jaki produkt, usługę oferujecie i na czym się skupiacie, będziecie potrzebowali różnej wielkości budżet. Ile kosztuje reklama na Facebooku? Jeśli sprzedajecie produkty warte kilka tysięcy złotych, prawdopodobnie będziecie też musieli mieć proporcjonalnie większy budżet reklamowy. Oczywiście ta zasada nie funkcjonuje zawsze. Może się zdarzyć tak, że sprzedacie taki produkt po dwóch dniach reklamowania i okaże się, że wydaliście kilkadziesiąt złotych na reklamę, a sprzedaliście produkt warty np. 5000 zł. Często bywa jednak, że będziecie potrzebowali więcej czasu, żeby zachęcić potencjalnego klienta do takiego zakupu, a sam klient będzie potrzebował dużo czasu na przemyślenia. Możliwe, że czas od zobaczenia reklamy do zakupu wydłuży się nawet do kilkudziesięciu dni.

Grupy docelowe

To, jaki jest koszt reklamy Facebook i ile będziecie potrzebowali pieniędzy na reklamę, w dużej mierze zależy od tego, do jak liczebnej grupy zamierzacie dotrzeć. Zmartwię Was, że to nie jedyny wyznacznik. Będzie istotne także, kim są osoby w Waszej grupie i czym się charakteryzują. Na przykład kierując reklamę do grupy „rodzice dzieci w wieku x” (możliwość targetowania na poziomie zestawu reklam) musicie liczyć się z tym, że koszty konwersji będą większe niż w przypadku innych grup. Dlaczego tak jest? Po prostu ta konkretna grupa docelowa często jest droższa.

Podobnie koszty konwersji będą się zmieniać w zależności od wieku, miejsca zamieszkania, zainteresowań itp. Tworząc kampanię samemu powinniście mieć pojęcie o tym, jak mogą zachowywać się koszty konwersji, chociaż na poziomie szacunkowym. Nie musicie skupiać się na tym powierzając konto reklamowe w ręce agencji reklamowej. To oczywiście nie wszystko, bo aby reklama była skuteczna, warto przestrzegać kilku zasad, o których pisaliśmy już na blogu.

Cele kampanii

Istnieją różne cele w kampaniach Facebook Ads, a co za tym idzie posiadamy wiele możliwości wyboru. W zależności od tego jaki cel zostanie wybrany, zmieniać się będą koszty konwersji, a za tym idzie, także zmiana budżetu. Cel „pozyskanie kontaktu” może być tutaj dobrym przykładem. Znając potencjalny koszt konwersji, np. kontaktu w witrynie, a także liczbę takich konwersji, które chcecie zdobyć w ciągu miesiąca, można obliczyć, jak duży budżet będzie potrzebny do osiągnięcia takiego stanu.

Dla przykładu, wiesz że kontakt z klientem wart jest dla Ciebie 1000 złotych. Założyłeś, że chcesz uzyskać 10 takich kontaktów miesięcznie. Dodatkowo z doświadczenia poprzednich kampanii, które prowadziłeś wiesz, że udaje się pozyskać te konwersje za kwotę 250 zł za kontakt. Przy zachowaniu niezmienności pozostałych czynników powinieneś wydatkować 2 500 zł (250 zł x 10 kontaktów), żeby spełnić swoje oczekiwania. Oczywiście pozyskiwanie kontaktów nie jest procesem prostoliniowym, są gorsze i lepsze momenty, ale takie podejście pomoże Ci w ustalaniu budżetu.

Umiejscowienia reklamy

W tym przypadku sprawa jest dość prosta. Z ogólnych danych mogą wynikać różne prawidłowości. Przeszukując Internet z powodzeniem znajdziecie dane na temat tego, jaki jest koszt reklamy na Facebooku w poszczególnych kanałach. Dla jednej grupy odbiorców tańsza będzie reklama na Facebooku , dla innych na Instagramie. Można to jeszcze zwęzić o konkretnie umiejscowienia, jak np. aktualności Facebooka; relacje Instagram, Facebook; Audience Network itd. Wszystko zależy od sytuacji w jakiej się znajdujecie. A jakie umiejscowienie wybrać? Odpowiedz znajdziecie w artykule Umiejscowienia reklam na Facebooku – które wybrać?

Sezonowość

Sezonowość to bardzo ważny, ale także często pomijany czynnik przy planowaniu budżetu reklamowego w Facebook Ads. Koszt reklamy na FB jest często zależny od okresu roku, w jakim się znajdujemy. To zależy także od świadczonych usług czy sprzedawanych produktów. Są jednak miejsca w kalendarzu, które warto wziąć pod uwagę w planowaniu budżetu już na długo przed rozpoczęciem promocji. Podam Wam kilka dobrych przykładów, o których praktycznie zawsze warto pamiętać i dobrze wykorzystywać okazje do zwiększenia budżetu. 

Nie zawsze jest to opłacalne, ale znacie swój biznes, wiecie w co się angażować i co pomoże Wam osiągnąć sukces w postaci zwiększonej sprzedaży, czy zwiększonego zainteresowania Waszą marką. W niektórych przypadkach koszt konwersji będzie wyższy. Dzieje się tak dlatego, że zwiększa się konkurencja. Powinniście przeanalizować, czy stać Was na płacenie wyższych stawek za konwersję oraz czy będzie to wpływało w znacznym stopniu na obniżenie zwrotu wydatków na reklamę. Oto kilka przykładów, zapamiętajcie je dobrze:

  • Święta (Boże Narodzenie, Wielkanoc, święta państwowe, długie weekendy – majówka);
  • Dzień Matki, Ojca, Babci, Dziadka;
  • Black Friday, Black Week;
  • Sezonowość z podziałem na panujące warunki atmosferyczne – okresy cieplejsze i zimniejsze;
  • Sytuacje wyjątkowe dla konkretnego produktu – np. zakup mebli na wiosnę, zmiana opon na letnie, przegląd instalacji;
  • Okres ułatwionej lub utrudnionej dostępności do materiałów, produktów, usług (owoce, warzywa, produkty przetworzone wykorzystujące owoce i warzywa itp.).

Ile kosztuje reklama na Facebooku – podsumowanie

Temat budżetu reklamowego na Facebooku i tego, ile kosztuje reklama na Facebooku jest dość szeroki, mimo że w pierwszej chwili to zagadnienie może się wydawać banalne. Być może słyszeliście, że im większy budżet tym lepiej. Nie o to jednak chodzi. Owszem, jeśli reklamy spełniają założone cele, a konwersje są bardzo tanie, to warto pomyśleć o zwiększeniu wydatków na reklamę. Jednak taka sytuacja nie zawsze będzie miała miejsce. Warto uzbroić się w cierpliwość. Jeśli mógłbym w kilku słowach streścić cały artykuł i przekazać wiedzę w pigułce, to byłyby to te słowa:

  • Każde konto reklamowe jest inne – wpływa na to wiele czynników takich jak produkt, cena, oczekiwania, koszt konwersji, grupa docelowa, cele kampanii itd.
  • Kieruj się doświadczeniami – kontroluj kampanie i wyciągaj wnioski.
  • Zwróć uwagę na mnogość czynników wpływających na wysokość budżetu – szukaj złotego środka.
  • Weź pod uwagę sezonowość – różnicuj budżet, gdy wymaga tego otoczenie.
  • Nie bój się korzystać ze statystyki i matematyki – licz, szacuj i optymalizuj budżet reklamowy.
  • Dostosuj się!

Jeśli artykuł Wam pomógł i nakreślił, ile kosztuje reklama na Facebooku, to bardzo się cieszę i zapraszam Was do innych publikacji na naszej stronie. Z pewnością się nie zawiedziecie :) W razie pytań możecie także skorzystać z możliwości kontaktu na hello@inmarketing.pl! Nie krępujcie się, chętnie odpowiemy na Wasze pytania i rozwiejemy wątpliwości. U nas koszty obsługi zaczynają się od 1190 zł / mc + budżet reklamowy (na dzień publikacji). Do usłyszenia!