Hasztagi na Instagramie - jak ich poprawnie używać? Agencja InMarketing
Strona główna » Blog » Hasztagi na Instagramie – jak ich poprawnie używać?

Hasztagi na Instagramie – jak ich poprawnie używać?

Hasztagi na Instagramie mogą pomóc Ci w osiągnięciu założonej strategii oraz celów, ale używane w nieumiejętny sposób potrafią także zaszkodzić. Dzisiaj pokażę Wam w jaki sposób ich używać, aby Wasze posty dotarły do szerszej publiczności.

Na wstępie warto wspomnieć, że hasztagi nie są dla osób, które tworzą treści, tylko dla osób, które tych treści na Instagramie szukają 🙂 Naszym zadaniem jest więc ułatwienie potencjalnym odbiorcom odnalezienie nas. Oznaczając zdjęcie musisz pomyśleć – jak odbiorcy będą szukać podobnych treści? I tu wcale nie spiszą się najpopularniejsze hasztagi… Ba! Zaszkodzą 🙂 Twój post zginie wśród tysięcy zdjęć dodawanych na minutę.

Jak to jest więc z tymi hasztagami na Instagramie?

Co dają hasztagi? Zapytacie – zasięgi organiczne? Poniekąd tak, ale przede wszystkim to takie ,,katalogowanie treści’’ i ,,pozycjonowanie’’ zdjęcia.

O czym należy pamiętać przy wyborze hasztagów?

Dobierając hasztagi, musimy zastanowić się przez chwilę nad podstawowymi kwestiami:

  • Do kogo chcemy dotrzeć? 
  • Czego szuka ta osoba na Instagramie?
  • Co przedstawia nasze zdjęcie? (to pytanie jest szczególnie ważne!)

Priorytetem jest, aby w każdym poście hasztagi były inne (oczywiście nic się nie stanie, jeśli stale będziemy używać kilku tych samych, np. brandowych hasztagów, ale podkreślam – tylko kilku).  Dlaczego? Po pierwsze, każde zdjęcie jest inne…A po drugie, ważniejsze, Instagram może nas uznać jako bota/spam, kiedy będziemy za każdym razem sztywno trzymać się jednakowych hasztagów. A to wiąże się z obcięciem zasięgów organicznych bądź dostaniem po prostu bana.

Instagram daje nam każdorazowo możliwość użycia 30 hasztagów, dlaczego więc mamy tego nie wykorzystywać? Tak, wymyślenie 30 hasztagów nie jest najłatwiejsze – na pierwszy rzut oka i bez odpowiedniego planu. Najlepszą strategią, jaką możesz wykorzystać, jest podzielenie zdjęcia na kilka obszarów, które może ono opisać i zastanowienie się, kogo może zainteresować ten post 🙂

Przykładowy dobór hasztagów w poście naszego klienta:

Link do posta na Instagramie: https://www.instagram.com/p/CB5p

Te hasztagi można podzielić na kilka kategorii:

  • brandowy: #noaclinic
  • przedstawiające zabieg: #kosmetologia #zabieginatwarz #oczyszczanietwarzy #oczyszczanieskóry #skincare
  • skierowane do mieszkańców Wrocławia (miejsca, gdzie znajduje się klinika): #medycynaestetycznawroclaw #medycynaestetycznawrocław #wroclove #wroclawcity #kochamwroclaw #wrocław #wroclaw
  • skierowane do kobiet: #dbajosiebie #dbamosiebie #dlakobiet #czasdlasiebie 

Dodatkowo staraj się sprawdzać wielkość hasztagów i używaj tych mniejszych, niszowych, w języku, w którym chcesz, aby komunikowali się Twoi odbiorcy i w którym Ty też się komunikujesz. Dobrą praktyką jest także mieszanie hasztagów o różnej wielkości. Pomoże Ci w tym narzędzie, które opisuję poniżej.

Jeśli stale tworzysz posty o podobnej tematyce, czyli po prostu obracasz się na jednej płaszczyźnie, stwórz katalogi hasztagów, którymi będziesz mógł manewrować w łatwy sposób w przyszłości 😉 

Przykładowy katalog hasztagów, stworzony przeze mnie, za pomocą narzędzia IQ Hashtags.

Hasztagi na Instagramie - katalog stworzony za pomocą narzędzia IQ Hashtags

Nie używaj błędnych hasztagów do zdjęcia w celu nabicia sztucznego zasięgu! 

O co chodzi? Przedstawię to na przykładzie 🙂 Szukasz inspiracji na codzienne stylizacje na Instagramie. Nie wiesz, z czym połączyć czerwony sweter. Wpisujesz zatem hasztag #czerwonysweter. Oczekujesz, że znajdziesz pod nim zdjęcia z wykorzystaniem właśnie, czerwonego swetra. Osoba, która szuka zdjęć z #czerwonysweter nie zainteresuje się swetrem w czarnym kolorze, a może nawet ją to zirytuje i zgłosi ten post jako spam. Tak się nie bawimy. Nie wykorzystuj więc hasztagów do sztucznego podbijania zasięgów – sprawdziłam, to nie działa 🙂

Na koniec ważny aspekt – skąd brać hasztagi?

Istnieją dedykowane, darmowe aplikacje do wyszukiwania hasztagów. Polecana przeze mnie to między innymi: iqhashtags.com. Wystarczy założyć tam konto, które za free pozwala nam na sprawdzenie 5 hasztagów. 

Jak to działa? Wpisujemy interesujący nas hasztag i za pomocą jednego kliknięcia dostajemy zbiór do niego podobnych bądź współwystępujących. Możemy oczywiście określić wielkość minimalną i maksymalną wyszukiwanych hasztagów, a także sprawdzić aktualne trendy – hasztagi, które zyskały ostatnio znaczną popularność – wzrost używalności.

Hasztagi na Instagramie - iqhashtags (screen)
Hasztagi na Instagramie - iqhashtags (screen)

Co więcej! Za pomocą IQ Hashtags możemy bez ograniczeń sprawdzić także listę zbanowanych hasztagów. A co to są w ogóle zbanowane hasztagi? Gdy nieodpowiednie treści zostaną powiązane z danym hashtagiem, Instagram może go zablokować. Używanie zakazanych hashtagów może spowodować spadek zasięgu oraz zaangażowania, ponieważ zostają one wykluczone z algorytmu.

Przykład zbanowanego hasztagu:

Jak jeszcze można szukać hasztagów? Inspiruj się innymi kontami 🙂

Przy wpisaniu danego hasztagu w wyszukiwarkę, Instagram sam nam podpowiada kilka innych znaczników. Ja polecam wejść także w udostępnione pod określonym hasztagiem zdjęcia, a następnie w wybrany post, na którym jakieś konto go wykorzystało, i popatrzeć jakie podobne zostały użyte. Następnie pozostaje sprawdzić ich wielkość i potestować.

Hasztagi hasztagami, ale pamiętajmy, że nieodłącznym elementem, sprawiającym, że hasztagi działają, są zdjęcia! Wykorzystując nieatrakcyjne zdjęcia w złej jakości, nawet mimo najlepiej dobranych hasztagów, wiele nie zdziałamy. 

Hasztagi na Instagramie, jak i całe social media to jedno wielkie testowanie! Jedna rzecz danego dnia zadziała, ale innego już może nie… Także nie zrażajcie się i bawcie różną formą 🙂

Social media marketing to jej żywioł. W InMarketing, Paulina kieruje tematami związanymi z komunikacją w mediach społecznościowych i influencer marketingiem. Dzień rozpoczyna od kubka kawy i przeglądu nowinek marketingowych. Miłośniczka Instagrama i wszystkiego co z nim związane, aplikacja ta nie ma przed nią żadnych tajemnic! Pozytywnie nastawiona do świata i ludzi, w wolnych chwilach trenuje pole dance oraz odkrywa nowe smaki kuchni wegetariańskiej.

LEAVE A COMMENT