Przez cały 2020 r. donosiliśmy Wam o najnowszych aktualizacjach w świecie mediów społecznościowych. Koniec roku to czas podsumowań, przychodzimy do Was zatem z podsumowaniem najciekawszych nowości wprowadzonych w ciągu ostatnich 12 miesięcy! Przekonajmy się, czy pamiętacie, że z niektórych funkcji korzystamy dopiero od kilku miesięcy.

Styczeń

To właśnie w styczniu Instagram zaczął walkę z fake newsami. Od tamtej pory posty dezinformujące użytkowników są odpowiednio oznaczane, a ich zasięgi ograniczane. 

Więcej o tym i pozostałych newsach przeczytacie tutaj

Luty

W lutym Instagram umożliwił szybsze i łatwiejsze odzyskiwania konta wyłączonego przez serwis. Wcześniej należało odwołać się od decyzji kontaktując się z centrum pomocy, co było bardzo czasochłonne. Teraz opcja odwołania pojawia się automatycznie przy próbie logowania na wyłączone konto. 

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej, zajrzyjcie tutaj.

Marzec

Ten miesiąc odmienił wszystkie kolejne, również jeśli chodzi o social media. Facebook zaczął od wprowadzenia Centrum Informacyjnego na temat koronawirusa, umieszczonego na górze News Feedu. Rozszerzona została także weryfikacja treści, aby umożliwić użytkownikom dostęp jedynie do prawdziwych informacji. Uruchomiony został też program dotacji, mający wspierać małe firmy na całym świecie.

Instagram także włączył się do wspierania społeczności. To tam zyskały na sile akcje takie jak #zostańwdomu oraz została utworzona specjalna relacja zbierająca wszystkie zdjęcia z naklejką Stay Home.

W tym artykule znajdziecie więcej newsów z marca.

Kwiecień

W kwietniu nadal roiło się od akcji wspierających. Na Facebooku pojawiły się ankiety mające wspierać badaczy, nowe reakcje do postów, kolejne naklejki do relacji i Action Button umożliwiający zamawianie jedzenia.

Jednak najciekawszą nowością były wtedy Messenger Rooms. To wirtualne pokoje do rozmów wideo z przyjaciółmi i bliskimi. Mogą one pomieścić do 50 osób bez ograniczeń czasowych. 

Chcecie przypomnieć sobie coś więcej? Zapraszamy tu.

Maj

W maju Facebook zmienił swój wygląd. Instagram wprowadził narzędzie do moderacji komentarzy, a transmisje na żywo na obu platformach mocno się rozwinęły.

Jedną z największych rewelacji był rozwój sklepów zarówno na Facebooku, jaki i Instagramie – to opcja, która pozwala na proste otwarcie sklepu internetowego wewnątrz aplikacji. Każdy ma możliwość wybrania produktów z katalogu, a potem spersonalizowania wyglądu sklepu.

Jeśli chcecie przypomnieć sobie więcej nowości z maja, klikajcie tutaj.

Czerwiec

W czerwcu social media zyskały więcej możliwości biznesowych. Facebook rozpoczął testy nowej opcji, która ma w przyszłości pozwolić na wysyłanie i śledzenie kampanii mailingowych bezpośrednio ze strony. Część użytkowników otrzymała możliwość “wysyłania niestandardowych e-maili marketingowych” za pośrednictwem ich strony na Facebooku

Messenger w końcu zaczął być przyjazny dla kont biznesowych. Do tej pory odpowiadanie na wiadomości danej strony na Facebooku było możliwe za pomocą Menadżera Strony oraz Creator Studio. Jednak w czerwcu zmieniło się to na lepsze i możemy już szybko przełączać się między wiadomościami biznesowymi i osobistymi, za pomocą kilku kliknięć.

Na Instagramie z kolei zyskały sklepy. Wprowadzone zostały tagi produktowe, które po użyciu w opisie zdjęcia, przenoszą bezpośrednio do strony, na której można kupić produkt. 

Social media - Instagram i  tagi produktowe (screen)

Tutaj znajdziecie więcej informacji i nowości z czerwca.

Lipiec

Lipiec przyniósł sporo nowości, które miały na celu angażowanie społeczności. Facebook postawił kilka kolejnych kroków w realizacji swojej misji, umożliwiając użytkownikom lepsze porozumiewanie się i nawiązywanie kontaktu. 

Zmiany jakie zaszły w lipcu to zmiana wyglądu stron biznesowych oraz powstanie pierwszych projektów dotyczących zastąpienia “Like’a” – “Followem” (zmiany wchodzą w życie właśnie teraz, ale o tym w styczniowym wydaniu artykułu). Rozwinął się też Facebook Watch, a pokoje na żywo zyskały możliwość transmisji na żywo.

A żeby zarządzanie społecznością było łatwiejsze i bardziej efektywne, Facebook uruchomił bezpłatną serię kursów.

Macie ochotę na powrót do lipca? Zapraszamy tutaj.

Sierpień

Sierpniowe nowinki ze świata social media zdominował Instagram. 

Każdy profil zyskał swój własny kod QR.  

Po przejrzeniu wszystkich postów na News Feedzie, zamiast starszych, tych już obejrzanych, pojawiły się posty sugerowane. 

Powstała także aplikacja Reels, umożliwiająca tworzenie krótkich filmików na zasadzie Tik Toka.

Bardzo zyskały także Insta Stories, dzięki nowym możliwościom edycji i animacji tekstu.

Jesteście ciekawi, co jeszcze wydarzyło się w sierpniu? Zajrzyjcie tutaj.

Wrzesień

Wrzesień obfitował w zmiany. Począwszy od połączenia relacji Facebookowych z Instagramowymi, anonimowe posty na grupach na Facebooku, przez limity przekazywania treści na Messengerze, aż do nowego widoku LinkedIna.

ws3

Jednak nowością, która była największym hitem miesiąca, było zniesienie ograniczenia 20% tekstu na grafikach reklamowych!

Dowiedz się więcej o wrześniowych nowościach tutaj.

Październik

Październik to zdecydowany król 2020 roku pod względem ilości wprowadzonych zmian.

W Polsce pojawił się w końcu Facebook Dating.

Ogłoszone zostało połączenie Messengera z Instagramowym chatem.

Instagram zrobił urodzinową niespodziankę w postaci ukrytej możliwości zmiany ikony aplikacji na dowolną z poprzednich wersji lub aktualną, ale w różnych wersjach kolorystycznych. 

Powstały także mapa i kalendarz zarchiwizowanych Stories.

A LinkedIn podjął współpracę z Microsoft Teams, Zoomem oraz BlueJeans, żeby ułatwić użytkownikom szybki i prosty dostęp do wideo rozmów.

Pojawił się także kolejny konkurent Tik Toka – YouTube Shots.

Ale to nadal nie wszystko! Jeszcze więcej nowości z października znajduje się tu.

Listopad

W listopadzie ponownym liderem ilości nowości został Instagram

Pojawił się nowy widok aplikacji, w którym zmienia się ułożenie ikon oraz pasek na stronie głównej. Limit czasu relacji na żywo został wydłużony do 4 godzin i wprowadzona została nowa metoda wyszukiwania – słowa kluczowe! Rozwinął się także czat, który dostał możliwość wykorzystywania najczęściej zadawanych pytań. 

Zyskał również Messenger – zarówno w wersji tradycyjnej, jaki i Instagramowej. W aplikacji pojawiła się opcja “Watch Together”, zmiany motywów czy tryb znikających wiadomości.

Chcecie więcej? Sprawdźcie ten artykuł.

Grudzień

Rok nie zakończył się spektakularnymi nowościami. Grudzień nie był najłatwiejszy, nawet dla świata mediów społecznościowych. 

Pojawiło się wiele awarii, a korzystanie z Facebooka i Messengera utrudniła także aktualizacja RODO na terenie Europejskich Obszarów Gospodarczych. Największe zmiany dotknęły chatbotów, z których często firmy korzystają na swoich stronach.

Instagram wprowadził drobne dodatki w Stories, jak opcja “Wielu ujęć” czy filtrów przy robieniu zdjęć.

screenartyk 1

Linked wypuścił nowe narzędzie do analizy możliwości biznesowych – Sales Insight oraz stworzył nowe role administratorów na stronach.

Zmiany w social media w 2020 roku – podsumowanie

Tak właśnie prezentuje się cały rok 2020 pod względem nowości w mediach społecznościowych. Niemal w każdym miesiącu wprowadzone zostały ważne zmiany, które służą nam do teraz, ale nie traćcie czujności – niektóre z nich dopiero co wchodzą w życie.


Które z wprowadzonych opcji wydają Wam się najważniejsze? 
Z których korzystacie najczęściej? 
I na jakie zmiany liczycie najbardziej w 2021 roku? 

Podzielcie się Waszymi refleksjami w komentarzu!