agencja inmarketing - Chatboty - szansa na sukces czy porażkę?
Strona główna » Blog » Chatboty – szansa na sukces czy porażkę?

Chatboty – szansa na sukces czy porażkę?

Na Facebooku znajduje się ponad 300 tysięcy chatbotów, a według prognoz, do 2025 roku rynek ten przekroczy wartość 1,25 miliardów dolarów. Trudno się dziwić takim przewidywaniom, bo już w 2019 roku, w porównaniu do roku poprzedniego, 35% osób więcej, w wieku od 18 do 24 lat, korzystało z chatbotów. Co więcej, 45% przebadanych preferuje je jako element obsługi klienta.

Dlaczego więc chatboty odnoszą coraz większy sukces i czy warto je wdrożyć do komunikacji firmowej? 

Oszczędność czasu

Pierwszym plusem jest zauważalna oszczędność czasu, zarówno dla klientów, jak i dla właścicieli firmy. W obu przypadkach, jest to raczej oczywiste – klient nie musi go tracić na dzwonienie na infolinię czy wypełnianie formularzy i wysyłanie maili. Dzięki temu łatwiej sięga po tę opcję, bo wymaga mniej wysiłku i co najważniejsze, otrzymuje odpowiedź od razu. Firma z kolei, nie musi angażować większej ilości osób, które w tym czasie, mogą wykonywać inne zadania. To wiąże się też z oszczędnością pod kątem finansowym. Firma nie musi bowiem opłacać stanowisk kilku osób – wystarczy inwestycja w chatbota.

Pomoc wielu osobom na raz

Wspomniana oszczędność czasu łączy się też z wyłączeniem obsługi tylko jednej osoby. Funkcjonalność chatbotów pozwala im na prowadzenie kilku rozmów na raz. Dodatkowo, klienci mogą liczyć na pomoc przez całą dobę. Nie muszą się martwić, że infolinia jest czynna do określonej godziny, a na maila wysłanego w nocy otrzymają odpowiedź dopiero na drugi dzień (a może nawet później).

Ludzie wolę rozmawiać z robotem?

Chatboty są dodatkowym ułatwieniem dla osób, które z jakiegoś względu nie lubią lub nie nie chcą rozmawiać z człowiekiem. Najbardziej dotyczy to rozmowy telefonicznej lub twarzą w twarz, kiedy musimy natychmiast reagować na zadawane pytania. Tylko 38% pytanych osób woli interakcję z człowiekiem niż z chatbotem, a 14% z nich preferuje wypełniać formularze kontaktowe. Żywy przebieg rozmowy może doprowadzić do tego, że ułożony w głowie konsumenta plan rozmowy nie będzie zrealizowany. W przypadku chatbotów, to one nas prowadzą. W płynny i naturalny sposób dają nam opcję wyboru i mówiąc wprost, odciążają klienta od pamiętania o wszystkich aspektach, które powinny zostać poruszone.

Co więcej, chatboty są zaprogramowane w przemyślany i dokładny sposób – a przynajmniej powinny. Jest więc minimalna szansa, że przekażą one złe informacje lub nie będą znały odpowiedzi na pytanie. W przypadku konsultantów może dojść do zwykłego pominięcia jakiegoś aspektu podczas rozmowy, co wpłynie na późniejsze działania klienta.

Pomoc w sprzedaży

Chatboty są zaprogramowane w taki sposób, aby konwersacja przebiega w naturalny sposób, jest to także świetne narzędzie do ewentualnego wzrostu sprzedaży poprzez proponowanie odpowiednich ofert. Należy pamiętać, że chatboty to nie jest reklama, a osoby które decydują się na rozmowę, często potrzebują po prostu profesjonalnego doradztwa względem oferowanych produktów. Wtedy jest nasza szansa. Jeżeli chatbot zaproponuje ofertę w nienachalny, profesjonalny sposób i spełni oczekiwania klienta (które ujawnił odpowiadając na zadawane pytania), to istnieje szansa, że zdecyduje się na zakup produktu lub skorzystanie z usługi.

Lepszy wizerunek marki

Marka zaczyna być postrzegana jako pomocna. Klienci mogą mieć poczucie, że w razie problemu otrzymują natychmiastową odpowiedź, bez względu na porę dnia. To wpływa nie tylko na budowanie lepszego wizerunku, ale i poczucie bezpieczeństwa i zaufania u klientów. Oczywiście jest to też dużo większa odpowiedzialność, bo ponad połowa badanych przyznaje, że chatboty zmieniły ich oczekiwania wobec firm. Jest to jednak świetna okazja, żeby usprawnić na przykład system reklamacji i zwrotów.

Warto rozważyć wprowadzenie tego typu narzędzia. Przedstawione przykłady to tylko ułamek tego, co firma ma szansę zyskać. Wszystko zależy oczywiście od jej rodzaju, strategii i potrzeb, jednak chatboty są na tyle uniwersalne, że mogą skutecznie poprawić Twoją komunikację z klientami. 

Możesz zapoznać się również z innymi statystykami dotyczącymi chatbotów, które znajdziesz na tej stronie: www.kodabots.com/blog/chatbot-statystyki/ 

Jeżeli zainteresował Cię ten temat i zastanawiasz się nad wykorzystaniem tego rozwiązania – skontaktuj się z naszym doradcą i umów się na spotkanie.

Z wykształcenia dziennikarka, która zajmuje się wszystkim, co związane z contentem. Tworzy treści tam, gdzie są potrzebne, a dodatkowo wspiera w pisaniu naszą drużynę – poprawia, zmienia i doradza. W wolnej chwili podróżuje i gotuje. Fanka herbaty, bez której nie zaczyna pracy.

ZOSTAW KOMENTARZ