agencja inmarketing - Chatboty - szansa na sukces czy pora偶k臋?
Strona g艂贸wnaBlogChatboty – szansa na sukces czy pora偶k臋?

Chatboty – szansa na sukces czy pora偶k臋?

Na Facebooku znajduje si臋 ponad 300 tysi臋cy chatbot贸w, a wed艂ug prognoz, do 2025 roku rynek ten przekroczy warto艣膰 1,25 miliard贸w dolar贸w. Trudno si臋 dziwi膰 takim przewidywaniom, bo ju偶 w 2019 roku, w por贸wnaniu do roku poprzedniego, 35% os贸b wi臋cej, w wieku od 18 do 24 lat, korzysta艂o z chatbot贸w. Co wi臋cej, 45% przebadanych preferuje je jako element obs艂ugi klienta.

Dlaczego wi臋c chatboty odnosz膮 coraz wi臋kszy sukces i czy warto je wdro偶y膰 do komunikacji firmowej? 

Oszcz臋dno艣膰 czasu

Pierwszym plusem jest zauwa偶alna oszcz臋dno艣膰 czasu, zar贸wno dla klient贸w, jak i dla w艂a艣cicieli firmy. W obu przypadkach, jest to raczej oczywiste – klient nie musi go traci膰 na dzwonienie na infolini臋 czy wype艂nianie formularzy i wysy艂anie maili. Dzi臋ki temu 艂atwiej si臋ga po t臋 opcj臋, bo wymaga mniej wysi艂ku i co najwa偶niejsze, otrzymuje odpowied藕 od razu. Firma z kolei, nie musi anga偶owa膰 wi臋kszej ilo艣ci os贸b, kt贸re w tym czasie mog膮 wykonywa膰 inne zadania. To wi膮偶e si臋 te偶 z oszcz臋dno艣ci膮 pod k膮tem finansowym. Firma nie musi bowiem op艂aca膰 stanowisk kilku os贸b – wystarczy inwestycja w chatbota.

Pomoc wielu osobom na raz

Wspomniana oszcz臋dno艣膰 czasu 艂膮czy si臋 te偶 z wy艂膮czeniem obs艂ugi tylko jednej osoby. Funkcjonalno艣膰 chatbot贸w pozwala im na prowadzenie kilku rozm贸w na raz. Dodatkowo, klienci mog膮 liczy膰 na pomoc przez ca艂膮 dob臋. Nie musz膮 si臋 martwi膰, 偶e infolinia jest czynna do okre艣lonej godziny, a na maila wys艂anego w nocy otrzymaj膮 odpowied藕 dopiero na drugi dzie艅 (a mo偶e nawet p贸藕niej).

Ludzie wol臋 rozmawia膰 z robotem?

Chatboty s膮 dodatkowym u艂atwieniem dla os贸b, kt贸re z jakiego艣 wzgl臋du nie lubi膮 lub nie nie chc膮 rozmawia膰 z cz艂owiekiem. Najbardziej dotyczy to rozmowy telefonicznej lub twarz膮 w twarz, kiedy musimy natychmiast reagowa膰 na zadawane pytania. Tylko 38% pytanych os贸b woli interakcj臋 z cz艂owiekiem ni偶 z chatbotem, a 14% z nich preferuje wype艂nia膰 formularze kontaktowe. 呕ywy przebieg rozmowy mo偶e doprowadzi膰 do tego, 偶e u艂o偶ony w g艂owie konsumenta plan rozmowy nie b臋dzie zrealizowany. W przypadku chatbot贸w, to one nas prowadz膮. W p艂ynny i naturalny spos贸b daj膮 nam opcj臋 wyboru i m贸wi膮c wprost, odci膮偶aj膮 klienta od pami臋tania o wszystkich aspektach, kt贸re powinny zosta膰 poruszone.

Co wi臋cej, chatboty s膮 zaprogramowane w przemy艣lany i dok艂adny spos贸b – a przynajmniej powinny. Jest wi臋c minimalna szansa, 偶e przeka偶膮 one z艂e informacje lub nie b臋d膮 zna艂y odpowiedzi na pytanie. W przypadku konsultant贸w mo偶e doj艣膰 do zwyk艂ego pomini臋cia jakiego艣 aspektu podczas rozmowy, co wp艂ynie na p贸藕niejsze dzia艂ania klienta.

Pomoc w sprzeda偶y

Chatboty s膮 zaprogramowane w taki spos贸b, aby konwersacja przebiega w naturalny spos贸b, jest to tak偶e 艣wietne narz臋dzie do ewentualnego wzrostu sprzeda偶y poprzez proponowanie odpowiednich ofert. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e chatboty to nie jest reklama, a osoby kt贸re decyduj膮 si臋 na rozmow臋, cz臋sto potrzebuj膮 po prostu profesjonalnego doradztwa wzgl臋dem oferowanych produkt贸w. Wtedy jest nasza szansa. Je偶eli chatbot zaproponuje ofert臋 w nienachalny, profesjonalny spos贸b i spe艂ni oczekiwania klienta (kt贸re ujawni艂 odpowiadaj膮c na zadawane pytania), to istnieje szansa, 偶e zdecyduje si臋 na zakup produktu lub skorzystanie z us艂ugi.

Lepszy wizerunek marki

Marka zaczyna by膰 postrzegana jako pomocna. Klienci mog膮 mie膰 poczucie, 偶e w razie problemu otrzymuj膮 natychmiastow膮 odpowied藕, bez wzgl臋du na por臋 dnia. To wp艂ywa nie tylko na budowanie lepszego wizerunku, ale i poczucie bezpiecze艅stwa i zaufania u klient贸w, kt贸rzy anga偶uj膮 si臋 w relacj臋 z nami. Oczywi艣cie jest to te偶 du偶o wi臋ksza odpowiedzialno艣膰, bo ponad po艂owa badanych przyznaje, 偶e chatboty zmieni艂y ich oczekiwania wobec firm. Jest to jednak 艣wietna okazja, 偶eby usprawni膰 na przyk艂ad system reklamacji i zwrot贸w.

Warto rozwa偶y膰 wprowadzenie tego typu narz臋dzia. Przedstawione przyk艂ady to tylko u艂amek tego, co firma ma szans臋 zyska膰. Wszystko zale偶y oczywi艣cie od jej rodzaju, strategii i potrzeb, jednak chatboty s膮 na tyle uniwersalne, 偶e mog膮 skutecznie poprawi膰 Twoj膮 komunikacj臋 z klientami.聽

Mo偶esz zapozna膰 si臋 r贸wnie偶 z innymi statystykami dotycz膮cymi chatbot贸w, kt贸re znajdziesz na tej stronie: www.kodabots.com/blog/chatbot-statystyki/ 

Je偶eli zainteresowa艂 Ci臋 ten temat i zastanawiasz si臋 nad wykorzystaniem tego rozwi膮zania – skontaktuj si臋 z naszym doradc膮 i um贸w si臋 na spotkanie.

Z wykszta艂cenia dziennikarka, kt贸ra zajmuje si臋 wszystkim, co zwi膮zane z contentem. Tworzy tre艣ci tam, gdzie s膮 potrzebne, a dodatkowo wspiera w pisaniu nasz膮 dru偶yn臋 鈥 poprawia, zmienia i doradza. W wolnej chwili podr贸偶uje i gotuje. Fanka herbaty, bez kt贸rej nie zaczyna pracy.

LEAVE A COMMENT