Kwiecień to miesiąc kolejnych działań, które podjęły czołowe social media w związku z aktualną sytuacją, czyli walką z koronawirusem i dezinformacją. Dzisiaj skupimy się na gigancie, czyli Facebook’u, który zaserwował nam sporo zmian i nowości w obrębie swojego ekosystemu.

Social media i pomoc badaczom

Zacznijmy więc od początku kwietnia… Facebook wprowadził w Stanach Zjednoczonych ankietę (przeprowadzoną przez Carnegie Mellon University Delphi Research Center) na górze News Feeda, do wypełniania przez użytkowników, która ma pomóc badaczom w szybszym monitorowaniu rozprzestrzeniania się wirusa i pomocy systemom opieki zdrowotnej w planowaniu rozdysponowywania potrzebnych środków ochrony. Facebook zapowiada, że jeżeli wyniki okażą się pomocne, udostępnią podobne ankiety także w innych częściach świata.

Zmiany w social media - ankieta na FB
Źródło: Facebook, www.about.fb.com/news/2020/04/coronavirus, 05.05.2020

źródło: www.about.fb.com/news/2020/04/coronavirus.

Przewodnik dla reklamodawców

Facebook opublikował nowy przewodnik na temat tego, w jaki sposób reklamodawcy powinni dostosować swoje podejście do reklam podczas COVID-19. Przedstawia on szereg kluczowych wskazówek i uwag, które mówią między innymi, aby: 

  • uprościć dotychczasową strategię 
  • dostosowując ją do obecnych warunków
  • uwzględnić zmiany w zachowaniu nabywców

Całość możecie przeczytać na:

www.facebook.com/business/news/insights/4-strategies-to-adapt-your-ad-measurement-during-challenging-times.

Dostęp do aktualnych informacji

Facebook oraz WHO podjęli prace nad uruchomieniem chatbota w Messengerze, który zapewni użytkownikom dokładne i aktualne informacje o pandemii COVID-19. Chatbot ma ułatwić dostęp do najświeższych informacji, bezpośrednio od WHO, w dowolnym momencie.

Chatbot od Messengera będzie właściwie tym samym narzędziem, które WhatsApp uruchomiło wraz z WHO w zeszłym miesiącu. Rozwiązanie, które zaproponował WhatsApp, jest wykorzystywane do udostępniania danych agencjom rządowym, w celu rozpowszechniania kluczowych aktualizacji dotyczących pandemii.

Screenshot 2023 03 27 120358
Źródło: Messenger News, https://messengernews.fb.com/2020/04/14/world-health-organization-launches-messenger-experience-to-help-deliver-accurate-information-on-covid-19/, stan na 05.05.2020

Nowa reakcja

Facebook wprowadził także nową reakcję do postów na facebooku oraz wiadomości w Messengerze. Jak na swoim profilu na Twitterze podkreśla Alexandru Voica, menedżer ds. komunikacji w regionie EMEA, reakcje mają być dodatkową opcją do okazania wsparcia w tym trudnym dla wszystkich czasie. 

Screenshot 2023 03 27 120510
Źródło: Profil Alexandru Voica na Twitterze, https://twitter.com/alexvoica/status/1251090864878821377, stan na 05.05.2020

Messenger Rooms

Facebook przedstawił także nową usługę – Messenger Rooms! Ma ona za zadanie stworzenie ,,wirtualnego pokoju’’ służącego do rozmów z przyjaciółmi, bliskimi, czy też osobami o podobnych zainteresowaniach. Jak informuje Facebook, pokoje mają pomieścić do 50 osób, bez ograniczeń czasowych. Co ciekawe, osoby zapraszane do pokoju nie będą musiały posiadać konta na tej platformie. Opcja będzie działać za pomocą udostępnienia wygenerowanego linku. Czy będzie to konkurencja dla szeroko znanej platformy Zoom, oferującej rozmowy online? Wkrótce się okaże.

MessengerRooms Mobile Colored 1
Źródło: Facebook, www.about.fb.com/news/2020/04/introducing-messenger-rooms/, stan na 05.05.2020

źródło: www.about.fb.com/news/2020/04/introducing-messenger-rooms/

Co nowego na Instagramie?

W kwietniu nie zabrakło również drobnych zmian na Instagramie. Ze względu na stale rosnącą popularność Relacji, Instagram wprowadził nowe naklejki na Instastories – 'I Stay Home For’ oraz 'Thank You Hour’, które mają wspierać walkę z COVID-19. Pierwsza z nich ma na celu podkreślenie znaczenia dystansu społecznego i pozostania w domu, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa. Z kolei naklejka 'Thank You Hour’ ma umożliwić ukazanie wdzięczności za to, co nam pomaga podczas trwania pandemii COVID-19.  

Screenshot 2023 03 27 120723
Źródło: Profil Instagram na Twitterze, https://twitter.com/instagram/status/1248647260813946880, stan na 05.05.2020

Na tym Instagram wcale nie kończy! Wprowadzone zostały także ostatnio takie naklejki, jak CHALLENGE oraz Action Button – możliwość zamówienia jedzenia. Pierwsza z nich służy do rzucania wyzwań wybranemu użytkownikowi, co w ostatnim czasie, podczas #zostańwdomu, jest dosyć popularnym zjawiskiem. Czyżby Instagram chciał ułatwić życie użytkownikom? Bardzo możliwe 😉

Screenshot 2023 03 27 120827
Źródło: Profil Jane Manchun Wong na Twitterze, https://twitter.com/wongmjane/status/1250468933812944896, stan na 05.05.2020

Jeśli chodzi o Action Button z możliwością zamówienia jedzenia, to jest to kolejny krok Facebook’a pomagający lokalnym przedsiębiorstwom, w związku z aktualną sytuacją. Dzięki niemu możemy wesprzeć ulubioną restaurację zamawiając posiłek.

Zmiany w social media - Action Button na FB (screeny)
Źródło: Facebook, www.about.fb.com/news/2020/05/coronavirus/, stan na 05.05.2020

źródło: www.about.fb.com/news/2020/05/coronavirus/

Jak widać, kolejny miesiąc minął pod znakiem COVID-19. Co się wydarzy w maju? Jeżeli sytuacja na świecie utrzyma się na obecnym poziomie, to można przypuszczać, że podejmowane kroki nadal będą uwarunkowane pandemią. Na bieżąco monitorujemy to, co się dzieje w social media i jak zwykle, przygotujemy dla Was wyczerpujący artykuł na ten temat. Do zobaczenia za miesiąc!

P.S. Ominęły Cię marcowe nowości? Artykuł o nich znajdziesz tutaj!