Zebrali艣my pi臋膰 zasad, kt贸re wed艂ug nas s膮 najistotniejsze w procesie sprzeda偶y. W tym artykule dowiesz si臋, co warto a czego nie wypada robi膰 podczas rozmowy z klientem oraz czy podpisanie umowy oznacza koniec pracy dla sprzedawcy? Jeste艣 handlowcem i chcesz poprawi膰 swoje wyniki? Spr贸buj podczas kolejnej rozmowy zastosowa膰 5 zasad dobrego handlowca i podziel si臋 z nami efektami.

1. Przygotuj si臋 przed rozmow膮

Lubisz mie膰 zawracan膮 g艂ow臋? Na pewno nie raz znalaz艂e艣 si臋 sytuacji, w kt贸rej kto艣 co艣 od Ciebie chcia艂, ale ostatecznie okazywa艂o si臋 to strat膮 czasu. Tak w艂a艣nie czuje si臋 klient, do kt贸rego dzwoni lub przychodzi osobi艣cie handlowiec, niemaj膮cy w og贸le poj臋cia o firmie, z kt贸r膮 zamierza nawi膮za膰 wsp贸艂prac臋. Rozwi膮zanie jest banalne! Po艣wi臋膰 kilka minut, 偶eby wyszuka膰 najistotniejsze informacje o firmie lub osobie, z kt贸r膮 zamierzasz rozmawia膰. Strona internetowa, Facebook, Linkedin oraz KRS to skarbnice wiedzy. Naucz si臋 z tego korzysta膰, a ka偶da rozmowa b臋dzie wygl膮da膰 lepiej.

2. Zawsze rozmawiaj z osobami, kt贸re mog膮 powiedzie膰 Ci tak鈥

Kim jest osoba, z kt贸r膮 handlowiec powinien si臋 kontaktowa膰? Logika podpowiada, 偶e najlepiej b臋dzie dotrze膰 do dyrektora lub kierownika dzia艂u, na kt贸rym nam zale偶y. Prawdopodobnie ta taktyka b臋dzie si臋 sprawdza膰, bo w ko艅cu rozmawiamy z osobami decyzyjnymi w przedsi臋biorstwie, prawda? Do艣wiadczenie uczy nas, 偶e jest jeszcze jedna osoba, kt贸ra finalnie mo偶e zablokowa膰 nasz膮 ofert臋. I tak – dobrze my艣lisz, 偶e jest to ksi臋gowa. Chcesz co艣 sprzeda膰? Udowodnij ksi臋gowej, 偶e Tw贸j produkt lub us艂uga przyniesie zysk dla firmy.

3. Zadawaj umiej臋tne pytania

Bywa, 偶e pacjent (klient) sam nie wie, co mu dolega. 呕eby m贸c rozwi膮za膰 problem najpierw musisz go zidentyfikowa膰. Bywa jednak, 偶e badanie potrzeb klienta mo偶e wydawa膰 si臋 trudne. Rozwi膮zanie jest bli偶ej ni偶 my艣lisz. Sta艅 si臋 doradc膮 klienta. Zacznij od przeprowadzenia wywiadu (mo偶esz te偶 poprosi膰 go o wype艂nienie briefu), kt贸ry pozwoli Ci okre艣li膰, w jakim miejscu znajduje si臋 problem. Zadaj precyzyjne pytanie, zanotuj odpowied藕, przeanalizuj sytuacje, wyci膮gaj wnioski i dopiero przejd藕 do kolejnego pytania. Nie pozw贸l, 偶eby klient poczu艂 si臋 jak na przes艂uchaniu! Staraj si臋 wyczu膰 moment, w kt贸rym warto przesta膰 naciska膰.

5 zasad dobrego handlowca - obrazek w tre艣ci

4. Przedstaw swoj膮 ofert臋

Nie zaskoczysz klienta, wymieniaj膮c same zalety Twojego produktu. Powiem wi臋cej, mo偶esz go tym w og贸le nie zainteresowa膰. Postaw si臋 w sytuacji kupuj膮cego: obca osoba zabiera mi m贸j cenny czas, w kt贸rym ja powinienem pracowa膰 i stara膰 si臋 rozwi膮za膰 sw贸j problem鈥. Przedstaw mu rozwi膮zanie tego problemu! To w艂a艣nie takim dzia艂aniem zwr贸cisz uwag臋 na sw贸j produkt. Pami臋taj, 偶e jeste艣 doradc膮 klienta, a doradca jest po to, aby rozwi膮zywa膰 problemy! Je艣li wi臋c proponujesz mu reklam臋 w Internecie, wyja艣nij, dlaczego warto na ni膮 postawi膰.

5. Sprzeda艂e艣, i co dalej?

Za艂贸偶my, 偶e sfinalizowa艂e艣 transakcj臋. Klient jest zadowolony, bo jego problem jest rozwi膮zany. Ty jeste艣 zadowolony, bo uda艂o Ci si臋 sprzeda膰. I co dalej? Mo偶na zapomnie膰 o sobie nawzajem? Odpowiadaj膮c typowo: nic bardziej mylnego鈥. Odezwij si臋 do klienta kilka miesi臋cy po zako艅czonej wsp贸艂pracy, zapytaj jak idzie biznes, czy w czym艣 potrzebuje pomocy. W艂a艣nie poprzez takie dzia艂anie pozwolisz klientowi poczu膰 si臋 wyj膮tkowym, a samemu zbudujesz autorytet sw贸j i firmy. Tw贸j koszt鈥 to wykonanie telefonu, a korzy艣膰 jak膮 mo偶esz zyska膰 to kolejna udana sprzeda偶.

Stosowanie tych 5 zasad dobrego handlowca z pewno艣ci膮 pomo偶e Ci osi膮gn膮膰 lepsze wyniki. Trzymamy kciuki!