Real-time marketing (marketing czasu rzeczywistego) to dzia艂ania zwi膮zane z reagowaniem na aktualne wydarzenia spo艂eczne, polityczne i kulturalne. Istotne jest bycie tu i teraz oraz trafienie z przekazem w odpowiednim momencie. RTM pozwala dotrze膰 do swoich odbiorc贸w w humorystyczny spos贸b, rozprzestrzeni膰 swoj膮 tre艣膰 w mediach, a tym samym zwi臋kszy膰 rozpoznawalno艣膰 marki. Jest to te偶 jeden ze sposob贸w na zwi臋kszenie zaanga偶owania odbiorc贸w.

Wyr贸偶nia si臋 2 podej艣cia RTM:

  1. Szybka i spontaniczna reakcja na wydarzenia, kt贸re nie by艂y zaplanowane (np. wpadka konkurencji i nawi膮zanie do niej)
  2. Zaplanowana komunikacja marketingowa nawi膮zuj膮ca do wydarze艅, kt贸re b臋d膮 mia艂y miejsce w najbli偶szej przysz艂o艣ci (np. marka piwa tworz膮ca tre艣膰 w zwi膮zku ze startem Mistrzostw 艢wiata w pi艂ce no偶nej)

Real-time marketing – przyk艂ady

IKEA

real-time marketing - reklama IKEI

Ten post szybko sta艂 si臋 hitem Internetu. IKEA nawi膮za艂a do 艣lubu pary kr贸lewskiej, a nazwa krzes艂a zbieg艂a si臋 z imieniem pana m艂odego.

呕ywiec

real-time marketing - reklama 呕ywca

Marka piwa opublikowa艂a taki oto post w dniu, kiedy trener Adam Nawa艂ka poda艂 sk艂ad reprezentacji Polski na Mistrzostwa 艢wiata w Rosji.

Durex

Real-time marketing - reklama Durex

Producent prezerwatyw w do艣膰 humorystyczny spos贸b nawi膮za艂 do rozpocz臋tej maj贸wki 馃檪

KFC

RTM - reklama KFC

KFC szybko zareagowa艂o na 5 bramek Roberta Lewandowskiego w 9 minut w meczu z Wolfsburgiem i wystartowa艂o z promocj膮, kt贸ra nawi膮zywa艂a do wydarzenia sportowego.

Restauracja Jadalnia

Dzi艣 ju偶 mniej popularna, ale w 2016 roku aplikacja Pokemon GO by艂a na fali. Wiele marek wykorzysta艂o rozg艂os aplikacji mobilnej w swoich komunikatach marketingowych. Dzia艂ania te nawet mia艂y swoj膮 nazw臋 – pokemarketing. Post restauracji z Poznania szybko obieg艂 Internet i pojawi艂 si臋 w wielu mediach (m.in. TVN24).

Przyk艂ady real-time marketingu mo偶na wymienia膰 bez ko艅ca. Istotne jest, aby komunikat by艂 kreatywny, zabawny i dopasowany do grupy docelowej (sprawd藕, jak Jak analizowa膰 grup臋 docelow膮, czyli kim s膮 Twoi odbiorcy?) oraz strategii komunikacji. Warto tak偶e by膰 pierwszym, poniewa偶 gdy wszystkie marki nawi膮zuj膮 do tego samego wydarzenia to dla odbiorcy ta tre艣膰 nie jest ju偶 tak atrakcyjna. Wyobra藕 sobie, 偶e przegl膮dasz Facebook’a, a tam wszystkie marki odwo艂uj膮 si臋 do strzelonej bramki Roberta Lewandowskiego dla Polski. Na pocz膮tku jest to ciekawe, ale z czasem warto wyr贸偶ni膰 si臋 na tle innych marek – koniecznie zapoznaj si臋 z b艂臋dami w prowadzeniu strony na Facebooku.

A czy Ty spotka艂e艣/-a艣 si臋 ostatnio z ciekawymi realizacjami w ramach real-time marketingu? Podziel si臋 z nami w komentarzach! 馃檪