Agencje są wiodącym segmentem branży marketingowej i mogą oferować szeroki wachlarz usług. Obecnie powstaje coraz więcej firm marketingowych, nie tylko w rozumieniu tradycyjnym, ale również w ujęciu marketingu internetowego. Ale bez zrozumienia,  czym jest agencja marketingowa, można zagubić się w tym cyfrowym labiryncie.

Czym jest agencja marketingowa? 

Agencja marketingowa jest to popularny i dość ogólny termin określający firmy, które specjalizują się w promowaniu usług czy produktów swoich klientów.  Głównymi zadaniami agencji marketingowych są więc: tworzenie kampanii reklamowych, kreowanie wizerunku danego klienta poprzez dobór odpowiednich kanałów oraz zamieszczanych w nich treści.

Jest to wysoce prawdopodobne, że część osób słysząc hasło agencja marketingowa, przywoła obraz Dona Drapera i jego niezmiernie kreatywnych pomysłów w latach 50 XX wieku. Ten wizerunek funkcjonowania agencji kreatywnych nie jest już jednak aktualny, chociażby ze względu na aktywność zawodową kobiet w dzisiejszych czasach czy na panujące zasady współpracy pomiędzy agencją, a klientami.

Podział agencji marketingowych

Przyglądając się bardziej terminologii można określić, że tradycyjna firma marketingowa specjalizowała się w jakiejś konkretnej niszy marketingowej (na przykład tworzeniem logo), podczas gdy agencje zatrudniały wielu ekspertów w różnych dziedzinach marketingu. Dzięki temu mogły oferować bardziej kompleksowe usługi. Należy również zapoznać się z podstawowym podziałem agencji, na tradycyjne oraz zajmujące się marketingiem internetowym.

Agencja marketingu cyfrowego dociera do klientów online poprzez marketing omnichannel, marketing wielokanałowy lub marketing jednokanałowy. W przypadku marketingu wielokanałowego i jednokanałowego, agencje wchodzą w interakcję z klientami w jednym lub wielu kanałach, takich jak strony internetowe, blogi, poczta elektroniczna, media społecznościowe i inne. Omnichannel marketing odnosi się do marketingu, który łączy kanały marketingowe online oraz offline. Dzięki temu znacznie szybciej i efektywniej dociera się do potencjalnej grupy docelowej. W przeciwieństwie do agencji marketingu cyfrowego, agencje marketingu tradycyjnego skupiają się na tradycyjnych usługach marketingowych, takich jak public relations, zarządzanie marką, marketing drukowany czy marketing w telewizji lub radiu.

Główne usługi agencji marketingowych

Obecnie agencje marketingowe zapewniają szereg usług, do których należą między innymi:

  • prowadzenie działań reklamowych w systemach Facebook Ads lub/i Google Ads,
  • creative design – tworzenie różnych elementów projektu, takich jak grafika na stronę internetową, logo, grafiki na social media,
  • tworzenie stron internetowych – projektowanie, budowanie i zarządzanie stronami internetowymi (sprawdź, dlaczego warto zainwestować w stronę WWW)
  • zarządzanie SEO – pomoc w poprawieniu rankingów stron dla strony internetowej, bloga lub innej aktywności online, a także wsparcie w pozycjonowaniu strony internetowej,
  • zarządzanie mediami społecznościowymi – zarządzanie obecnością na różnych platformach, takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn,
  • planowanie strategiczne i analiza danych,
  • planowanie i zakup mediów – zakup i zarządzanie powierzchnią reklamową w telewizji, radiu, na billboardach i innych powierzchniach drukowanych lub medialnych,
  • budowanie i zarządzanie lejkami
  • copywriting, czyli tworzenie tekstów do e-maili, stron internetowych, reklam i mediów społecznościowych – content marketing to zdecydowanie coś, z czego warto korzystać!

Współpraca z agencjami marketingowymi pozwala więc na osiągnięcie celów biznesowych poprzez zidentyfikowanie strategii marketingowych, które przyniosą najlepsze wyniki biznesowe oraz zmaksymalizują zwrot z inwestycji. Agencje marketingowe planują, realizują oraz zarządzają kampaniami marketingowymi klientów, dzięki którym uzyskuje się nowe leady, zwiększa zasięg oraz rozpoznawalność usług czy produktów danego klienta. 

Rodzaje agencji marketingowych

Na rynku obserwuje się coraz większe wyspecjalizowanie agencji pod kątem realizowanych usług. Oczywiście nietrudno znaleźć firmy, które jednocześnie zaprojektują logo, stworzą makietę strony, dostarczą materiały tekstowe na firmowego bloga oraz przeprowadzą kampanie reklamowe w systemie Facebook Ads. Jakie więc można wyróżnić rodzaje firm marketingowych?

Pierwszym przykładem jest agencja SEO (Search Engine Optimization), która może pomóc w zarządzaniu kampaniami optymalizacji wyszukiwarek. Obejmuje ona również usługi badania słów kluczowych, link-building, przeprowadzenie audytów stron internetowych oraz backlinków i ocenę metadanych. Ruch uzyskiwany w wynikach wyszukiwania określany jest jako ruch „organiczny” lub „ruch z wyszukiwarek”.  Agencja web design skupia się natomiast na projektowaniu i tworzeniu stron internetowych.

Agencje reklam cyfrowych (PPC – pay per click) specjalizują się w generowaniu ruchu na stronach internetowych firm. Płatny ruch wiąże się z wydawaniem środków na umieszczanie reklam w systemach Facebook Ads, Google Ads lub LinkedIn Ads. Reklamy te mogą pojawiać się więc na stronach internetowych, stronach wyników wyszukiwania czy w kanałach mediów społecznościowych.

Jeszcze parę lat temu, wizja funkcjonowania agencji marketingowych oraz tego, jakie usługi oferuje, obejmowała znacznie mniejszy obszar niż obecnie. Możemy już obserwować rozwój marketingu internetowego w coraz to nowszych odsłonach – zaczynając od Youtube’a, kończąc na TikToku. Droga rozwoju agencji marketingowych trwa już kilkadziesiąt lat i w każdym roku można obserwować zupełnie nowe trendy. Mimo coraz to nowszych rozwiązań, powinno prowadzić się współpracę z agencjami marketingowymi pod kątem osiągnięcia konkretnych celów, które pośrednio i bezpośrednio przyczynią się do rozwoju firmy. Obszar usług firm specjalizujących się w marketingu tradycyjnym i cyfrowym jest bardzo szeroki i różnorodny. Pozwala to na dopasowanie usług do potrzeb klientów.

Jeśli więc potrzebujesz kompleksowego wsparcia agencji, skontaktuj się z nami 🙂 Pomożemy Ci dotrzeć do właściwych odbiorców i wygenerować zyski. Napisz do nas na hello@inmarketing.pl! Zachęcamy też do zapoznania się z artykułem: Jak współpracować z agencją marketingową, żeby odnieść sukces?