Ile kosztuje reklama na Facebooku? Agencja InMarketing
Strona g艂贸wnaBlogIle kosztuje reklama na Facebooku?

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Reklama na Facebooku przewija si臋 na wi臋kszo艣ci blog贸w marketingowych i innych grupach zrzeszaj膮cych osoby zainteresowane social media. Je艣li korzystacie lub zamierzacie korzysta膰 z reklam w mediach spo艂eczno艣ciowych (w tym artykule poruszono temat reklamy na Facebooku), to na pewno zastanawiali艣cie si臋, ile kosztuje reklama na Facebooku. W pierwszej chwili wydaje si臋, 偶e wyt艂umaczenie tego jest bardzo trudne, a nawet niemo偶liwe. Jednak je艣li zag艂臋bimy si臋 w temat to oka偶e si臋, 偶e s膮 pewne czynniki, kt贸re pomog膮 okre艣li膰 bud偶et reklamowy. Zatem zaczynajmy!

Na pocz膮tek – dwa modele prowadzenia reklamy

Pewnie ju偶 wiecie, 偶e ruch mo偶na generowa膰 na dwa sposoby 鈥 organicznie lub p艂atnie. Sp贸jnik 鈥瀕ub鈥 traktuj raczej z przymru偶eniem oka, zach臋cam Was do stosowania sp贸jnika 鈥瀒鈥. Dlaczego? Nie od dzi艣 wiadomo, 偶e synergie pracuj膮 zazwyczaj o wiele lepiej ni偶 pojedyncze dzia艂ania. Zupe艂nie jak w 偶yciu. Tak jest i w tym przypadku. Pisz臋 o tym, poniewa偶 mo偶esz reklamowa膰 si臋 zupe艂nie za darmo prowadz膮c dzia艂ania organiczne. Jednak jest jakie艣 鈥瀉le鈥濃 Same dzia艂ania organiczne nie zawsze, a raczej w du偶ej liczbie przypadk贸w nie zast膮pi膮 dzia艂a艅 p艂atnych 鈥 jakimi s膮 reklamy Facebook Ads. 

Pewnie zadajecie sobie pytanie, czy w og贸le jest szansa na dotarcie do grupy odbiorc贸w stosuj膮c jedynie dzia艂ania organiczne (regularne publikacje, tworzenie grup, organizowanie wydarze艅, publikowanie film贸w na 偶ywo itd.)? Jest du偶a szansa na to, 偶e cz臋艣膰 u偶ytkownik贸w, na kt贸rych Wam zale偶y, trafi do Was i zostanie na d艂u偶ej. Jednak dzi臋ki dzia艂aniom p艂atnym mo偶esz dotrze膰 do szerszego grona odbiorc贸w, w kr贸tkim czasie, z du偶膮 szans膮 na to, 偶e efekty b臋d膮 niewsp贸艂miernie wi臋ksze ni偶 w przypadku dzia艂a艅 organicznych. Dlaczego o tym pisz臋? Chcia艂em na pocz膮tku u艣wiadomi膰 Wam, 偶e warto 艂膮czy膰 dwa modele reklamy, z naciskiem na dzia艂ania p艂atne w przypadku, gdy dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki w mediach spo艂eczno艣ciowych. Na tym te偶 skupimy si臋 w dalszej cz臋艣ci artyku艂u, zapraszam!

Czy i komu p艂acimy 鈥 dzia艂ania reklamowe samemu lub z agencj膮 reklamow膮

Zacznijmy od tego, 偶e posiadacie wyb贸r. Mo偶ecie na w艂asn膮 r臋k臋 zaj膮膰 si臋 tworzeniem reklam i ich optymalizacj膮, kontrol膮. Mo偶ecie tak偶e skorzysta膰 z oferty agencji marketingowej. Ale po kolei鈥 Dokonuj膮c wyboru powinni艣cie zastanowi膰 si臋, a raczej dog艂臋bnie przeanalizowa膰 wszystkie za i przeciw ka偶dego z rozwi膮za艅. Na pocz膮tku wspomn臋 tylko, 偶e niezale偶nie od tego na co si臋 zdecydujecie same kampanie reklamowe b臋d膮 potrzebowa艂y pieni臋dzy 偶eby dzia艂a膰. Pozostaje kwestia kosztu utworzenia i optymalizacji kampanii, dlatego warto dobrze przemy艣le膰 t臋 decyzj臋.

Kiedy dobrym rozwi膮zaniem b臋dzie stworzenie kampanii reklamowej Facebook Ads na w艂asn膮 r臋k臋? Jest chyba tylko jedna odpowied藕. Je艣li znacie si臋 na reklamie Facebook Ads, mieli艣cie wcze艣niej do czynienia z prowadzeniem jakiego艣 konta reklamowego i jeste艣cie pewni swoich umiej臋tno艣ci w tym zakresie. Oczywi艣cie, mogliby艣cie skorzysta膰 z wielu dost臋pnych 藕r贸de艂 wiedzy na temat reklamy w systemie Facebooka i samemu stworzy膰 kampani臋 bez lat praktyki oraz doskona艂ej znajomo艣ci narz臋dzi. Nasuwa si臋 jednak pytanie, czy tak stworzone kampanie przynios膮 jakiekolwiek pozytywne skutki? Warto si臋 nad tym zastanowi膰, bo mo偶e okaza膰 si臋, 偶e skutki b臋d膮, ale nie takie jak by艣my chcieli 鈥 np. w postaci utraconych pieni臋dzy. Pami臋tajcie zatem, 偶eby mierzy膰 si艂y na zamiary, nie warto podejmowa膰 pochopnych decyzji. Zach臋cam te偶 do zapoznania si臋 z 8 b艂臋dami, kt贸rzy cz臋sto pope艂niaj膮 osoby pocz膮tkuj膮ce.

Kiedy dobrym rozwi膮zaniem b臋dzie zg艂oszenie si臋 o pomoc i powierzenie dzia艂a艅 agencji marketingowej lub freelancerowi? Odpowied藕 jest prosta i w zasadzie zosta艂a wskazana wy偶ej. Je艣li nie czujecie si臋 na si艂ach, 偶eby postawi膰 kampanie i zarz膮dza膰 nimi samodzielnie, wybierzcie us艂ugi agencji marketingowej. Wbrew pozorom zaoszcz臋dzicie na tym rozwi膮zaniu. Powierzycie los kampanii osobom, kt贸re zajmuj膮 si臋 tym od lat, oszcz臋dzaj膮c czas i nerwy. W tej sytuacji postarajcie si臋 przewarto艣ciowa膰 pieni膮dze na korzy艣ci jakie odniesiecie. W zale偶no艣ci od agencji, zap艂acicie r贸偶ne kwoty za obs艂ug臋 konta reklamowego. Zazwyczaj b臋dzie to rozliczenie miesi臋czne. To, co jest pewne, to wysoko艣膰 abonamentu. B臋dzie ona zale偶na od liczby dzia艂a艅 do wykonania, struktury konta reklamowego i samego bud偶etu przekazanego na reklamy. Zazwyczaj b臋dzie to okre艣lony % bud偶etu reklamowego. To logiczne, im wi臋kszy bud偶et na reklamy, tym cz臋sto wi臋cej dzia艂a艅, optymalizacji, kontroli i wszystkich innych czynno艣ci wykonywanych do zapewnienia reklamom skuteczno艣ci.

Wi臋cej o wsp贸艂pracy z agencj膮 znajdziecie w naszym artykule – Jak wygl膮da rozpocz臋cie wsp贸艂pracy przy kampaniach Facebook Ads? Kwestie techniczne.

Podsumowuj膮c t臋 cz臋艣膰 artyku艂u mo偶ecie utworzy膰 konto reklamowe i kampanie na w艂asn膮 r臋k臋 unikaj膮c koszt贸w obs艂ugi lub skorzysta膰 z us艂ug agencji reklamowej. Pami臋tajcie, 偶e Wasz czas te偶 kosztuje, postarajcie si臋 znale藕膰 najlepsze wyj艣cie z tej sytuacji. Zatrudniaj膮c do pracy agencj臋 reklamow膮 oszcz臋dzacie sw贸j czas, powierzacie kampanie osobom, kt贸re z du偶ym prawdopodobie艅stwem zrealizowa艂y dziesi膮tki projekt贸w i s膮 w stanie wycisn膮膰 z ka偶dej z艂ot贸wki wi臋cej ni偶 Wy, tworz膮c kampanie samemu.

Ile kosztuje reklama na Facebooku 鈥 produkt, grupy docelowe, cele kampanii, umiejscowienie reklamy, sezonowo艣膰

Nie przera藕cie si臋 spogl膮daj膮c na d艂ugi nag艂贸wek powy偶ej. Niestety, ale okre艣lenie bud偶etu nie jest proste, nie jest te偶 czynno艣ci膮 uniwersaln膮, wykonywan膮 raz. Dlatego trudno powiedzie膰 jednoznacznie, jaki jest koszt reklamy na FB. Pewnie si臋 tego spodziewali艣cie, bo przecie偶 marketing nie jest przewidywalny i prostoliniowy. Zacznijmy wi臋c po kolei omawia膰 wp艂yw poszczeg贸lnych czynnik贸w na wysoko艣膰 bud偶etu reklamowego.

Produkt/us艂uga

W tym punkcie nie potrzeba zbyt wielu wyja艣nie艅. W zale偶no艣ci od tego jaki produkt, us艂ug臋 oferujecie i na czym si臋 skupiacie, b臋dziecie potrzebowali r贸偶nej wielko艣ci bud偶et. Ile kosztuje reklama na Facebooku? Je艣li sprzedajecie produkty warte kilka tysi臋cy z艂otych, prawdopodobnie b臋dziecie te偶 musieli mie膰 proporcjonalnie wi臋kszy bud偶et reklamowy. Oczywi艣cie ta zasada nie funkcjonuje zawsze. Mo偶e si臋 zdarzy膰 tak, 偶e sprzedacie taki produkt po dw贸ch dniach reklamowania i oka偶e si臋, 偶e wydali艣cie kilkadziesi膮t z艂otych na reklam臋, a sprzedali艣cie produkt warty np. 5000 z艂. Cz臋sto bywa jednak, 偶e b臋dziecie potrzebowali wi臋cej czasu, 偶eby zach臋ci膰 potencjalnego klienta do takiego zakupu, a sam klient b臋dzie potrzebowa艂 du偶o czasu na przemy艣lenia. Mo偶liwe, 偶e czas od zobaczenia reklamy do zakupu wyd艂u偶y si臋 nawet do kilkudziesi臋ciu dni.

Grupy docelowe

To, jaki jest koszt reklamy Facebook i ile b臋dziecie potrzebowali pieni臋dzy na reklam臋, w du偶ej mierze zale偶y od tego, do jak liczebnej grupy zamierzacie dotrze膰. Zmartwi臋 Was, 偶e to nie jedyny wyznacznik. B臋dzie istotne tak偶e, kim s膮 osoby w Waszej grupie i czym si臋 charakteryzuj膮. Na przyk艂ad kieruj膮c reklam臋 do grupy 鈥瀝odzice dzieci w wieku x鈥 (mo偶liwo艣膰 targetowania na poziomie zestawu reklam) musicie liczy膰 si臋 z tym, 偶e koszty konwersji b臋d膮 wi臋ksze ni偶 w przypadku innych grup. Dlaczego tak jest? Po prostu ta konkretna grupa docelowa cz臋sto jest dro偶sza.

Podobnie koszty konwersji b臋d膮 si臋 zmienia膰 w zale偶no艣ci od wieku, miejsca zamieszkania, zainteresowa艅 itp. Tworz膮c kampani臋 samemu powinni艣cie mie膰 poj臋cie o tym, jak mog膮 zachowywa膰 si臋 koszty konwersji, chocia偶 na poziomie szacunkowym. Nie musicie skupia膰 si臋 na tym powierzaj膮c konto reklamowe w r臋ce agencji reklamowej. To oczywi艣cie nie wszystko, bo aby reklama by艂a skuteczna, warto przestrzega膰 kilku zasad, o kt贸rych pisali艣my ju偶 na blogu.

Cele kampanii

Istniej膮 r贸偶ne cele w kampaniach Facebook Ads, a co za tym idzie posiadamy wiele mo偶liwo艣ci wyboru. W zale偶no艣ci od tego jaki cel zostanie wybrany, zmienia膰 si臋 b臋d膮 koszty konwersji, a za tym idzie, tak偶e zmiana bud偶etu. Cel 鈥瀙ozyskanie kontaktu鈥 mo偶e by膰 tutaj dobrym przyk艂adem. Znaj膮c potencjalny koszt konwersji, np. kontaktu w witrynie, a tak偶e liczb臋 takich konwersji, kt贸re chcecie zdoby膰 w ci膮gu miesi膮ca, mo偶na obliczy膰, jak du偶y bud偶et b臋dzie potrzebny do osi膮gni臋cia takiego stanu.

Dla przyk艂adu, wiesz 偶e kontakt z klientem wart jest dla Ciebie 1000 z艂otych. Za艂o偶y艂e艣, 偶e chcesz uzyska膰 10 takich kontakt贸w miesi臋cznie. Dodatkowo z do艣wiadczenia poprzednich kampanii, kt贸re prowadzi艂e艣 wiesz, 偶e udaje si臋 pozyska膰 te konwersje za kwot臋 250 z艂 za kontakt. Przy zachowaniu niezmienno艣ci pozosta艂ych czynnik贸w powiniene艣 wydatkowa膰 2 500 z艂 (250 z艂 x 10 kontakt贸w), 偶eby spe艂ni膰 swoje oczekiwania. Oczywi艣cie pozyskiwanie kontakt贸w nie jest procesem prostoliniowym, s膮 gorsze i lepsze momenty, ale takie podej艣cie pomo偶e Ci w ustalaniu bud偶etu.

Umiejscowienia reklamy

W tym przypadku sprawa jest do艣膰 prosta. Z og贸lnych danych mog膮 wynika膰 r贸偶ne prawid艂owo艣ci. Przeszukuj膮c Internet z powodzeniem znajdziecie dane na temat tego, jaki jest koszt reklamy na Facebooku w poszczeg贸lnych kana艂ach. Dla jednej grupy odbiorc贸w ta艅sza b臋dzie reklama na Facebooku , dla innych na Instagramie. Mo偶na to jeszcze zw臋zi膰 o konkretnie umiejscowienia, jak np. aktualno艣ci Facebooka; relacje Instagram, Facebook; Audience Network itd. Wszystko zale偶y od sytuacji w jakiej si臋 znajdujecie. A jakie umiejscowienie wybra膰? Odpowiedz znajdziecie w artykule Umiejscowienia reklam na Facebooku 鈥 kt贸re wybra膰?

Sezonowo艣膰

Sezonowo艣膰 to bardzo wa偶ny, ale tak偶e cz臋sto pomijany czynnik przy planowaniu bud偶etu reklamowego w Facebook Ads. Koszt reklamy na FB jest cz臋sto zale偶ny od okresu roku, w jakim si臋 znajdujemy. To zale偶y tak偶e od 艣wiadczonych us艂ug czy sprzedawanych produkt贸w. S膮 jednak miejsca w kalendarzu, kt贸re warto wzi膮膰 pod uwag臋 w planowaniu bud偶etu ju偶 na d艂ugo przed rozpocz臋ciem promocji. Podam Wam kilka dobrych przyk艂ad贸w, o kt贸rych praktycznie zawsze warto pami臋ta膰 i dobrze wykorzystywa膰 okazje do zwi臋kszenia bud偶etu. 

Nie zawsze jest to op艂acalne, ale znacie sw贸j biznes, wiecie w co si臋 anga偶owa膰 i co pomo偶e Wam osi膮gn膮膰 sukces w postaci zwi臋kszonej sprzeda偶y, czy zwi臋kszonego zainteresowania Wasz膮 mark膮. W niekt贸rych przypadkach koszt konwersji b臋dzie wy偶szy. Dzieje si臋 tak dlatego, 偶e zwi臋ksza si臋 konkurencja. Powinni艣cie przeanalizowa膰, czy sta膰 Was na p艂acenie wy偶szych stawek za konwersj臋 oraz czy b臋dzie to wp艂ywa艂o w znacznym stopniu na obni偶enie zwrotu wydatk贸w na reklam臋. Oto kilka przyk艂ad贸w, zapami臋tajcie je dobrze:

  • 艢wi臋ta (Bo偶e Narodzenie, Wielkanoc, 艣wi臋ta pa艅stwowe, d艂ugie weekendy 鈥 maj贸wka);
  • Dzie艅 Matki, Ojca, Babci, Dziadka;
  • Black Friday, Black Week;
  • Sezonowo艣膰 z podzia艂em na panuj膮ce warunki atmosferyczne 鈥 okresy cieplejsze i zimniejsze;
  • Sytuacje wyj膮tkowe dla konkretnego produktu 鈥 np. zakup mebli na wiosn臋, zmiana opon na letnie, przegl膮d instalacji;
  • Okres u艂atwionej lub utrudnionej dost臋pno艣ci do materia艂贸w, produkt贸w, us艂ug (owoce, warzywa, produkty przetworzone wykorzystuj膮ce owoce i warzywa itp.).

Ile kosztuje reklama na Facebooku – podsumowanie

Temat bud偶etu reklamowego na Facebooku i tego, ile kosztuje reklama na Facebooku jest do艣膰 szeroki, mimo 偶e w pierwszej chwili to zagadnienie mo偶e si臋 wydawa膰 banalne. By膰 mo偶e s艂yszeli艣cie, 偶e im wi臋kszy bud偶et tym lepiej. Nie o to jednak chodzi. Owszem, je艣li reklamy spe艂niaj膮 za艂o偶one cele, a konwersje s膮 bardzo tanie, to warto pomy艣le膰 o zwi臋kszeniu wydatk贸w na reklam臋. Jednak taka sytuacja nie zawsze b臋dzie mia艂a miejsce. Warto uzbroi膰 si臋 w cierpliwo艣膰. Je艣li m贸g艂bym w kilku s艂owach stre艣ci膰 ca艂y artyku艂 i przekaza膰 wiedz臋 w pigu艂ce, to by艂yby to te s艂owa:

  • Ka偶de konto reklamowe jest inne 鈥 wp艂ywa na to wiele czynnik贸w takich jak produkt, cena, oczekiwania, koszt konwersji, grupa docelowa, cele kampanii itd.
  • Kieruj si臋 do艣wiadczeniami 鈥 kontroluj kampanie i wyci膮gaj wnioski.
  • Zwr贸膰 uwag臋 na mnogo艣膰 czynnik贸w wp艂ywaj膮cych na wysoko艣膰 bud偶etu 鈥 szukaj z艂otego 艣rodka.
  • We藕 pod uwag臋 sezonowo艣膰 鈥 r贸偶nicuj bud偶et, gdy wymaga tego otoczenie.
  • Nie b贸j si臋 korzysta膰 ze statystyki i matematyki – licz, szacuj i optymalizuj bud偶et reklamowy.
  • Dostosuj si臋!

Je艣li artyku艂 Wam pom贸g艂 i nakre艣li艂, ile kosztuje reklama na Facebooku, to bardzo si臋 ciesz臋 i zapraszam Was do innych publikacji na naszej stronie. Z pewno艣ci膮 si臋 nie zawiedziecie 馃檪 W razie pyta艅 mo偶ecie tak偶e skorzysta膰 z mo偶liwo艣ci kontaktu na hello@inmarketing.pl! Nie kr臋pujcie si臋, ch臋tnie odpowiemy na Wasze pytania i rozwiejemy w膮tpliwo艣ci. Do us艂yszenia!

Wojtu艣 鈥 szczeg贸lnym zainteresowaniem darzy Facebook Ads, ale zawsze ch臋tnie wspiera inne dzia艂ania zespo艂u. Po prostu lubi si臋 anga偶owa膰. Typ perfekcjonisty, wyznaje zasad臋 鈥 je艣li co艣 robisz, zr贸b to lepiej ni偶 mo偶esz. Zawsze d膮偶y do wyznaczonego celu, a s艂owo pora偶ka wyrzuci艂 ze swojego s艂ownika. Prywatnie p艂ywak i entuzjasta wszelkiej aktywno艣ci fizycznej. Chodzi na r臋kach, gra w pi艂k臋, podnosi ci臋偶ary. Z drugiej strony bardzo wra偶liwy na pi臋kno muzyki 鈥 gra na gitarze, ukulele oraz harmonijce ustnej. Na fortepianie nie gra, ale sam d藕wi臋k tego instrumentu wyciska 艂zy z jego oczu. Realizuje si臋 w rysunku, uwielbia portrety rysowane o艂贸wkiem. 呕eby nie by艂o zbyt smutno to dla relaksu uk艂ada kostk臋 rubika鈥 z zamkni臋tymi oczami.

LEAVE A COMMENT