Spis treści

Wybierz do której części artykułu chcesz przejść

Facebook to największe medium społecznościowe na ten moment. Platforma społecznościowa Marka Zuckerberga posiada już ponad 2 miliardy użytkowników (to ponad ¼ całej populacji!). Nie dziwi więc fakt, iż coraz więcej firm dociera do swoich klientów przez Facebook’a i zakłada tam swoje profile. Jednakże nie oznacza to, że wszystkie one działają tam bez zarzutów. W tym artykule przybliżymy Wam podstawowe błędy w prowadzeniu firmowej strony na Facebook’u.

1. Wstawianie postów tylko o tematyce sprzedażowej

Nie ma nic złego w informowaniu swoich fanów o różnych promocjach, zniżkach, nowy produktach, czy zachęcaniu do zakupów. Jednak, gdy strona na Facebooku skupia się tylko na sprzedaży, to nie wróży to nic dobrego. Zastanów się chwilę czemu powstał Facebook. To platforma służąca do nawiązywania relacji z innymi użytkownikami. Wymieniają się oni zdjęciami, komentarzami, wyrażają swoje opinie lub śledzą ulubione profile np. sportowców i celebrytów. Gdy firma publikuje tylko posty sprzedażowe to zniechęca swoich potencjalnych fanów do obserwowania jej strony, ponieważ szukają oni postów o innej treści, np. edukacyjnej lub rozrywkowej.

Spójrz na przykład na post parówek Berlinki, który zebrał dużą ilość interakcji:

berlinki-facebook-post-przykład
Źródło: Profil Facebook Berlinki, https://www.facebook.com/Berlinki, stan na 22.05.2018

Ich komunikacja w dużej mierze opiera się na zabawnych dialogach między parówkami. Berlinki nie skupiają się wyłącznie na tworzeniu postów stricte sprzedażowych. Jeśli nie wiesz, jakie posty publikować, zapoznaj się z naszym artykułem 10 przykładów postów, które możesz opublikować na stronie na Facebooku. Możesz też zadbać o ciekawszą formę, tworząc posty karuzelowe.

2. Nieregularne publikowanie postów

Przypomnij sobie, gdy wszedłeś na jakąś stronę na Facebooku, a tam ostatni post pojawił się rok temu. Fanpage nie tętnił życiem, a Ty pewnie zastanawiałeś się, czy ten profil w ogóle jest aktualny. Gdy firmy postanawiają założyć stronę na FB, ale nie mają na niego pomysłu i powstał on, bo “tak wypada” to nie jest to dobry znak. Użytkownicy nie będą śledzić profili, które publikują nieregularnie i nie mają ustalonej strategii komunikacji.

3. Brak podstawowych lub nieaktualne informacje o firmie

To bardzo duży błąd, kiedy firma nie stworzyła opisu własnej działalności i/lub dzieli się nieaktualnymi informacjami. Stare menu restauracji? Nieaktualny numer do fryzjera? Błędne godziny otwarcia kręgielni? To podstawowe błędy w prowadzeniu strony na Facebooku. Wynikają przeważnie z braku zaangażowania w jego prowadzenie. Jako przykład możemy podać pewien pub w Poznaniu, który posiadał nieaktualny numer podany na profilu. Przy próbie rezerwacji stolika odezwał się miły Pan, który oznajmił, iż nie pracuje on tam już od 2 lat. Cóż… 2 lata bez aktualizacji numeru i do tego prywatnego nie świadczy dobrze o firmie.

4. Ignorowanie użytkowników – brak interakcji

Jak już zostało wspomniane wcześniej, Facebook to medium społecznościowe, co oznacza, że komunikacja jest w tym przypadku dwukierunkowa. Fani wymieniają się opiniami, dzielą się komentarzami, a my powinniśmy wchodzić z nimi w interakcję. Kiedy użytkownik zadaje nam różne pytania, czy to w komentarzu lub w wiadomości prywatnej, warto nie ignorować go i rozwiewać jego wątpliwości i/lub dziękować za miłe opinie. Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie odpowiadać na wiadomości, możesz wziąć pod uwagę chatboty.

5. Usuwanie niewygodnych opinii/komentarzy

Facebook to nie tylko dobre opinie i pozytywne komentarze. Czasami przyjdzie nam się zmierzyć z tymi negatywnymi. Nie warto jednak zamiatać ich pod dywan (czyt. usuwać). Warto poznać z czego wynika niezadowolenie klienta, jeśli wina leży po naszej stronie to przeprośmy za zaistniałą sytuację, zaopiekujmy się naszym klientem. Gdy inni użytkownicy zauważą, że nie uciekamy od problemów, a rozwiązujemy je, to z pewnością będą nam bardziej ufać. Komentarze możemy usuwać tylko jeśli przekraczają one granice dobrego wychowywania (np. obrażają kogoś lub propagują fałszywe informacje). Z kolei gdy chcemy usunąć pojedynczą opinię, to pozostaje nam zgłosić to bezpośrednio do administratorów Facebook’a.

Nie są to oczywiście wszystkie możliwe błędy w prowadzeniu strony na Facebook’u, ale pojawiają się one dosyć często. Pamiętaj, że bardzo ważne jest ich unikanie, ponieważ media społecznościowe nie służą jedynie do kontaktu ze znajomymi – można wykorzystać je w prowadzeniu biznesu i dużo na tym zyskać. A Ty z jakimi najczęściej się spotykasz? Podziel się w komentarzu! 🙂

Podobne artykuły / Social media


Masz pytania?

Zastanawiasz się, jak temat przedstawiony w artykule wpłynie na Twój biznes? Nasz zespół jest tu, aby Ci pomóc! Skontaktuj się z nami, a odpowiemy na wszelkie wątpliwości. Razem osiągniemy sukces!