Jak dzia艂a Twitter? Cz.1. Dzia艂ania organiczne. Agencja InMarketing
Strona g艂贸wnaBlogJak dzia艂a Twitter? Cz.1 – Dzia艂ania organiczne

Jak dzia艂a Twitter? Cz.1 – Dzia艂ania organiczne

Ka偶dy z nas zna Twittera, ale czy na pewno wszyscy wiedz膮, jak poprawnie korzysta膰 z tego portalu, aby maksymalnie wykorzysta膰 jego potencja艂? Je艣li nale偶ysz do os贸b, kt贸re nie do ko艅ca wiedz膮, jak rozpocz膮膰 zabaw臋 z Twitterem, to nasz nowy artyku艂 przypadnie Ci do gustu!

Kawa艂ek historii i troch臋 statystyk

Zacznijmy od pocz膮tku – ten s艂ynny portal spo艂eczno艣ciowy z niebieskim logo z bia艂ym ptaszkiem powsta艂 w 2006 roku w Kalifornii w Stanach Zjednoczonych. Od pocz膮tku opiera艂 si臋 g艂贸wnie na komentowaniu bie偶膮cych wydarze艅 oraz tworzeniu i w艂膮czaniu si臋 w r贸偶norodne dyskusje.  Obecnie z portalu korzysta ponad 353 milion贸w os贸b na ca艂ym 艣wiecie, a najwi臋cej u偶ytkownik贸w stanowi膮 osoby w wieku 25-34 oraz 35-49 lat. Jest to wi臋c relatywnie wysoka 艣rednia wieku w por贸wnaniu do innych platform.

W Polsce Twitter jest dopiero sz贸stym najpopularniejszym medium spo艂eczno艣ciowym. Plasuje si臋 za YouTube鈥檈m, Facebookiem, Messengerem, Instagramem oraz Whatsappem. Szacuje si臋, 偶e korzysta z niego ponad 6 milion贸w u偶ytkownik贸w. To, co jednak wyr贸偶nia Twittera od pozosta艂ych kana艂贸w, to stosunek liczby m臋偶czyzn do kobiet u偶ytkuj膮cych portal. We wszystkich innych przypadkach to kobiety s膮 w mniejszym lub wi臋kszym stopniu przewa偶aj膮c膮 p艂ci膮, natomiast w Polsce na Twitterze a偶 65,7%* u偶ytkownik贸w stanowi膮 m臋偶czy藕ni. 

Naturalnym miejscem dla Twittera s膮 telefony kom贸rkowe – jest to normalne dla wi臋kszo艣ci kana艂贸w z racji popularno艣ci smartfon贸w, jednak na Twitterze ten odsetek jest jeszcze wi臋kszy. Platforma jest 艣wietnie skrojona pod mobile, lecz wersja desktopowa r贸wnie偶 dzia艂a bardzo dobrze.

Twitter – charakterystyka portalu

Co robimy na Twitterze? Tweetujemy, czyli przenosz膮c na swobodny j臋zyk polski – 膰wierkamy. Piszemy, dajemy polubienia, komentujemy tweety, udost臋pniamy/podajemy dalej tre艣ci (retweetujemy). Na Twitterze bardzo popularne s膮 znane z innych portali hashtagi, dzi臋ki kt贸rym mo偶emy 艣ledzi膰 艣wiatowe trendy i wiedzie膰, o czym ludzie aktualnie 膰wierkaj膮 馃檪

Wi臋kszo艣ci os贸b Twitter kojarzy si臋 ze 艣ledzeniem dziennikarzy z r贸偶nych bran偶 – i s艂usznie 馃檪 Rzeczywi艣cie jest to bardzo du偶a grupa, a Twittera mo偶na traktowa膰 troch臋 jak centrum prasowe, gdzie mo偶liwe jest otrzymanie informacji najszybciej i z oryginalnych, pewnych 藕r贸de艂. Bardzo cz臋sto informacje, kt贸re widzimy w portalach informacyjnych lub innych mediach spo艂eczno艣ciowych, oparte s膮 w艂a艣nie o informacje z Twittera. 

Opr贸cz dziennikarzy 膰wierka te偶 du偶o polityk贸w oraz sportowc贸w – zar贸wno w naszym kraju, jak i za granic膮. Mo偶na spokojnie przyj膮膰, 偶e te 3 grupy zawodowe stoj膮 za najcz臋艣ciej obserwowanymi kontami na Twitterze. 4 najpopularniejsze konta nale偶膮 odpowiednio do sportowca (Robert Lewandowski – 1,5 mln), kana艂u informacyjnego (Tvn24 – 1,4 mln) oraz polityk贸w (Donald Tusk – 1,2 mln, Andrzej Duda – 1,2 mln). Nie oznacza to jednak, 偶e na tej platformie nie znajdziemy firm i innych marek.

Twitter - najpopularniejsze Polskie konto - Robert Lewandowski (screen)

Najpopularniejsze Polskie konto na Twitterze

To, co nap臋dza Twittera to dyskusje. Ograniczona liczba znak贸w (kiedy艣 140, obecnie 280) zar贸wno wpis贸w, jak i komentarzy sprawia, 偶e rozmowy s膮 prowadzone w bardziej przejrzysty spos贸b i s膮 one po prostu relatywnie d艂u偶sze ni偶 w innych kana艂ach. Twitter jest 艣wietnym miejscem do komentowania wydarze艅 na 偶ywo lub w kr贸tkim odst臋pie czasu – na tej platformie mo偶na i wr臋cz nale偶y by膰 鈥渘a bie偶膮co鈥. Tak jak zosta艂o wspomniane wy偶ej, cz臋sto wa偶ne informacje maj膮 swoje 藕r贸d艂o w艂a艣nie na Twitterze, wi臋c je偶eli chcemy dostawa膰 je ekspresowo i szybciej ni偶 inni, to naturaln膮 艣cie偶k膮 w tym przypadku jest zaobserwowanie poszczeg贸lnych dziennikarzy zwi膮zanych z tematami, kt贸re nas interesuj膮.

Cech膮 charakterystyczn膮 Twittera jest pewnego rodzaju egalitaryzm. Zacieraj膮 si臋 granice pomi臋dzy osobami publikuj膮cymi a komentuj膮cymi. Oczywi艣cie nie ka偶da znana osoba odpisze nam na ka偶dy komentarz, jednak szansa na uzyskanie odpowiedzi lub nawi膮zanie konwersacji publicznej, na przyk艂ad z celebryt膮, jest tutaj znacznie wi臋ksza, ni偶 na Facebooku, Instagramie czy w innych mediach spo艂eczno艣ciowych. W Polsce, w przypadku polityk贸w, gdzie cz臋sto dyskusje pod tweetami s膮 bardzo gor膮ce, trudno jest oczekiwa膰 nagle wypowiedzi autora (chocia偶 zdarzaj膮 si臋 i takie przypadki, co tylko zaostrza sytuacj臋), ale ju偶 na przyk艂ad b臋d膮c fanami koszyk贸wki, uzyskanie odpowiedzi od Marcina Gortata, najlepszego w historii Polaka w lidze NBA, nie jest czym艣 nadzwyczajnym. 

Twoja szansa na obecno艣膰 na Twitterze

Nale偶y zacz膮膰 od tego, 偶e na Twitterze od strony technicznej nie odr贸偶nia si臋 profil贸w prywatnych od firmowych – jest to to samo. Oczywi艣cie mo偶na wyr贸偶ni膰 si臋 nazw膮, logiem oraz sposobem narracji, przez co w spos贸b jasny i przejrzysty komunikujemy si臋 jako firma, ale szanse na dotarcie do wi臋kszej liczby odbiorc贸w s膮 r贸wne.  No w艂a艣nie nie do ko艅ca 馃檪 

W tym przypadku Twitter dzia艂a troch臋 analogicznie do LinkedIna. Maj膮c mark臋 osobist膮 relatywnie 艂atwiej jest wchodzi膰 w dyskusj臋, ani偶eli z poziomu profilu firmowego – jest to po prostu bardziej naturalne.  

Na Twitterze jednak nie wystarczy postowa膰 (tweetowa膰) – w ten spos贸b trudno b臋dzie zyska膰 wielu obserwuj膮cych, chyba 偶e jeste艣my ju偶 znan膮 mark膮 nieobecn膮 wcze艣niej w tym kanale. Oczywi艣cie im ciekawsze b臋d膮 nasze tweety, tym wi臋ksza szansa, 偶e zyskamy wi臋kszy zasi臋g – podobnie jak np. na Facebooku i na Twitterze licz膮 si臋 polubienia, udost臋pnienia (retweety), typ posta, jego aktualno艣膰 i tak dalej. Wa偶ne jest jednak, aby zaanga偶owa膰 si臋 w Twittera w pe艂ni – by膰 na bie偶膮co, udziela膰 si臋 w innych wpisach i wchodzi膰 w dyskusje. Nie mo偶na tego jednak traktowa膰 na 鈥減贸艂 gwizdka鈥, poniewa偶 w贸wczas mo偶e by膰 trudno o wymierne efekty. Na pewno dobr膮 opcj膮 na zwi臋kszenie zasi臋g贸w b臋dzie te偶 umiej臋tne u偶ywanie konkretnych hashtag贸w, jako neutralnych element贸w wpisu, a nie dopisywanie ich na si艂臋, tak aby jedynie wykorzysta膰 limit znak贸w. 

Z perspektywy u偶ytkownika z kolei dzia艂a to tak, 偶e algorytm poka偶e nam tweety zgodnie z nawi膮zywanymi relacjami oraz zainteresowaniami, ale niezwykle wa偶na jest cz臋stotliwo艣膰 korzystania z aplikacji i odleg艂o艣膰 czasowa pomi臋dzy dat膮 wstawienia posta a nasz膮 wizyt膮 w portalu. Je偶eli przegapimy wa偶ne dla nas tweety, to portal oferuje ciekaw膮 funkcj臋: 鈥淛e艣li przegapi艂e艣/a艣鈥. 

To nie jest tak, 偶e Twitter jest dla ka偶dego i dla ka偶dej marki. Je偶eli dzia艂amy z poziomu przedsi臋biorstwa, warto rozwa偶y膰 bycie w tym kanale i uwzgl臋dnia膰 go jako element strategii komunikacji, jednak jeszcze raz podkre艣l臋 – nale偶y w to wej艣膰 na 100%. B臋d膮c na bie偶膮co, uzyskujemy te偶 wi臋ksz膮 szans臋 na akcje RTM, kt贸re s膮 niezwykle cenne na Twitterze i pozwalaj膮 na szybkie osi膮gni臋cie ogromnych zasi臋g贸w. Liczba u偶ytkownik贸w ci膮gle wzrasta, wi臋c Twittera, jako potencjalny kana艂 dotarcia do odbiorc贸w, nale偶y mie膰 ca艂y czas z ty艂u g艂owy – lub po prostu wzi膮膰 si臋 do pracy i zacz膮膰 ju偶 dzi艣 馃檪  

Je偶eli jednak rozwa偶acie prowadzenie dzia艂a艅 dla swojej marki na Twitterze, zacznijcie od za艂o偶enia konta prywatnego (je艣li jeszcze go nie macie), tak aby na w艂asnej sk贸rze zrozumie膰, jak dzia艂aj膮 mechanizmy Twittera – zas艂yszane zdania, 偶e Twitter jest podobny do Facebooka czy Instagrama wcale nie s膮 prawd膮, przekonajcie si臋 o tym sami.

Zaciekawiony? Jak widzisz, Twitter daje mas臋 mo偶liwo艣ci, z kt贸rych naprawd臋 warto skorzysta膰. Zach臋camy Ci臋 do zapoznania si臋 bli偶ej z mechanizmem portalu, a my ju偶 nied艂ugo wr贸cimy z kolejnym artyku艂em dotycz膮cym Twittera – Jak dzia艂a Twitter? Cz. 2. Reklama na Twitterze krok po kroku!

Koniecznie przeczytaj te偶 nasz膮 seri臋 dotycz膮c膮 reklam na LinkedInie:

*  殴r贸d艂o – Raport HootSuite 2021

Karol zajmuje si臋 strategiami e-marketingowymi, a tak偶e odpowiedzialny jest za tworzenie i optymalizacj臋 kampanii reklamowych klient贸w w Social Media. Z systemem Facebook Ads nie rozstaje si臋 nawet na krok. Absolwent Komunikacji w Biznesie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Najbardziej lubi mierzy膰 si臋 z trudnymi bran偶ami. Prywatnie Karol to mi艂o艣nik koszyk贸wki, zw艂aszcza ligi NBA, a po pracy spotka膰 go mo偶na na intensywnym treningu przy stole bilardowym.

LEAVE A COMMENT