Strona główna » Blog » Influencer marketing w czasach koronawirusa

Influencer marketing w czasach koronawirusa

Temat koronawirusa przeniknął już do każdej sfery naszego życia. Co chwilę napotykamy posty, artykuły, poradniki, wypowiedzi ekspertów, najnowsze statystyki i badania – jednym słowem, Internet pęka już od tego w szwach. 

Z dnia na dzień, całe nasze życie przeniosło się do sieci. Rynek e-commerce odnotowuje znaczący wzrost, nasza obecność w social media jest częstsza, a nasze życie towarzyskie diametralnie zwolniło. Nie widujemy się na bieżąco z najbliższymi, jednak naturalną rzeczą jest fakt, że potrzebujemy kontaktów międzyludzkich. Duża część z nas zapełnia tę brakującą lukę i samotność za pomocą właśnie social media, a także codziennym, internetowym spotykaniem się ze znajomymi oraz influencerami. Co to oznacza? 

Że jest to ogromny czas próby dla internetowych twórców, ponieważ duża część uwagi użytkowników Internetu jest skierowana bezpośrednio na nich. W jaki sposób dostosowują swoją komunikację do panującej sytuacji? Czy angażują się w akcje niosące pomoc lub potrafią zapewnić rozrywkę i tworzyć treści, będąc zamkniętymi w czterech ścianach? Sprawdźcie sami w poniższym artykule. Zapraszam do lektury!

Od początku – co się więc zmieniło?

Wiele marek z dnia na dzień zostało zmuszonych do tego, aby przestawić się na sprzedaż w sieci, czy też do rozpoczęcia działań online od zera. Firmy zdają sobie sprawę, że wizerunek buduje się cały czas, nie tylko w stabilnej i korzystnej sytuacji rynkowej – dlatego mnóstwo marek zdecydowało się na wykorzystanie aktualnej sytuacji i poświęcenie jej na wykreowanie rozpoznawalności. 

Masa z nich postawiła właśnie na działania influencerów. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Performance Media, które przedstawiła, że ,,aż 39% influencerów odnotowało wzrost zainteresowania współpracą’’ w ostatnim czasie. Zamknięcie studiów fotograficznych doprowadziło do odwołania licznych sesji zdjęciowych i przygotowań do planowanych kampanii reklamowych. To z kolei sprawiło, że niektóre marki zwracają się do influencerów, w celu stworzenia niezbędnego dla nich contentu.

źródło:performancemedia.pl

Czy działania influencer marketingowe w obecnym czasie są etyczne? 

Oczywiście, że tak, jednak w momencie, kiedy są dostosowane do panującej aktualnie sytuacji. A w jaki sposób można je dostosować? 

Dużą rolę będzie tu odgrywać sposób komunikacji. Przede wszystkim, musi on być odpowiednio przygotowany:

  • przemyślany
  • wyważony
  • stworzony z wyczuciem 
  • w odpowiednim tonie

Mimo ciężkiej sytuacji odbiorcy wciąż mają te same potrzeby dnia codziennego – robią zakupy online, rozglądają się za nowymi produktami, czy też szukają recenzji innych użytkowników. Co więcej, wykorzystują social media jako możliwość ucieczki od natłoku myśli, związanych z wiodącym tematem pandemii. Poszukują też ciągłych inspiracji na spędzanie wolnego czasu w domu oraz rozrywki, którą w dużej mierze dostarczają właśnie influencerzy. 

Według raportu Performance Media ,,Aż 75% influencerów dostosowuje swoją komunikację do panującej w kraju pandemii’!

Co się dzieje w Polsce ?

Sytuacja pandemii spowodowała wstrzymanie wielu zaplanowanych z dużym wyprzedzeniem działań – wydarzenia zostały przeniesione, bądź też anulowane. W tych okolicznościach, influencerzy musieli odnaleźć alternatywne źródła dochodów, które pozwalają im dalej zarabiać na życie bez wychodzenia z domu, takich jak na przykład  doradztwo (konsultacje online), nauczanie (tworzenie e-booków, kursów online) i coaching. To spowodowało powstanie na Instagramie kilku strategii, którymi kierują się influencerzy, w zależności od ich potrzeb i tworzonego przez nich contentu.

Jakie strategie przyjęli influencerzy w obliczu aktualnej sytuacji? Wyróżniłam kilka z nich:

1. Edukują

Media społecznościowe coraz częściej stają się źródłem wymiany wiedzy i informacji. W okresie pandemii, część influencerów edukuje swoich odbiorców na wiele, różnorakich sposobów. Pierwszym z nich, jest dzielenie się dokładnymi i rzetelnymi informacjami na temat koronawirusa, zachęcanie do dbania o siebie i pozostania w domach. 

Przykładem tego typu działań jest między innymi akcja #zostańwdomu, która na Instagramie zebrała ponad 900 tysięcy postów. Zaangażowali się w nią tacy influencerzy jak: @redlipstickmonster, @mamaginekolog, @magdanlena, @paniekscelencja, czy też @krystynoniedenerwujmatki.

Sprawdzoną wiedzę medyczną, wyjątkowo cenną w tym czasie, na swoim instagramie przemyca influencerka i lekarz rodzinny-rezydent w jednym – @instalekarz. W zabawny i luźny sposób przedstawia realia pracy służby medycznej w obliczu aktualnej sytuacji, dzieli się związanymi z tym swoimi historiami i doświadczeniami, a także rozwiewa wszelkie wątpliwości, odpowiadając na nurtujące odbiorców pytania dotyczące COVID-19.

Innym sposobem, w jaki influencerzy kształcą odbiorców, są tworzone przez nich materiały edukacyjne. Są to na przykład e-booki, samouczki czy poradniki, które następnie udostępniają, aby podczas kwarantanny obserwujący mogli pracować nad zdobywaniem nowych umiejętności i rozwijaniem obecnych.

Takie działania podjęła influencerka @elajza, która napisała e-book ,,Jak prowadzić biznes w obliczu kryzysu’’. Dodatkowo 10 złotych ze sprzedaży każdego egzemplarza przeznacza na wsparcie pracowników medycznych i szpitali w walce z koronawirusem. 

2. Umilają czas

Znudzeni i odizolowani od świata użytkownicy internetu potrzebują stałej rozrywki; zaskakujących treści, które umilą im wolny czas, a przede wszystkim obecności ich ulubionych influencerów. Zalała nas więc fala twórców, którzy zaczęli publikować zabawne treści i angażujące wyzwania. Wielu z nich podjęło się również publikowania ciekawych pomysłów na spędzanie czasu w domu.

Tak działa na przykład influencerka @ciocialiestyle, która praktycznie każdego dnia gotuje na Instastories, tłumacząc krok po kroku, jak wykonać daną potrawę. Nie dość, że zaskakuje ciekawymi połączeniami smakowymi, to dodatkowo dba o całą aranżację relacji, nawiązując do klimatu potrawy – dobiera ubiór oraz muzykę w tle. Jest to jedna z akcji influencerów zdecydowanie godna Waszej uwagi!

3.Inspirują

Ponad to, Influencerzy inspirują swoich odbiorców do wykorzystania czasu izolacji na wyszukanie i  rozpoczęcie nowych, kreatywnych zajęć i pasji, często pokazując co sami zaczęli robić w domowym zaciszu. 

Idealnym przykładem jest @jbanaszewska, która na swoim profilu na Instagramie stale dzieli się z odbiorcami coraz to nowszymi pomysłami na spędzanie wolnego czasu podczas kwarantanny. Zachęca między innymi do malowania, kaligrafii, pieczenia, czy też haftowania! Co więcej, zaoferowała również darmowego e-booka, dla osób zapisanych na jej newsletter – ,,100 pomysłów na kreatywne spędzenie czasu’’.

4.Wspierają i motywują

Teraz jest idealny czas do budowania relacji i zaufania ze swoimi obserwatorami. Influencerzy pokazują więc, że są przy swoich odbiorcach i można na nich liczyć. Prowadzą liczne transmisje na żywo, podczas których ‘rozmawiają’ z followersami, czy też organizują Q&A na Instastories, pokazując w ten sposób, że solidarnie trwają z odbiorcami w tej trudnej sytuacji.

Influencerka @paula_jagodzinska na swoim Instagramie codziennie dzieli się swoją pozytywną energią i nastawieniem. Zapoczątkowała akcję #NatGeozPaula, która zachęca do docenienia małych rzeczy i chwil. W tym przypadku, chodzi o zatrzymanie się na moment wieczorem i obserwację zachodów słońca oraz piękna otaczającej nas natury. Cała akcja ma naprawdę duże zainteresowanie! Na Instagramie jest już ponad 500 postów z tym właśnie hasztagiem. Zachęcam do sprawdzenia 🙂

Jak można zauważyć, internetowi twórcy, w związku z wieloma wyzwaniami i zmianami stylu życia, które pojawiły się po COVID-19, dostosowują na bieżąco komunikaty i działania w kierunku swoich odbiorców. Kryzys ten ma prawdziwie globalny charakter i dotyczy każdego z nas. Codziennie możemy znaleźć nowe przykłady działań influencerów, z różnych dziedzin, którzy wykorzystują sytuację w nieoczekiwany, kreatywny i inspirujący sposób. 

Social media marketing to jej żywioł. Dzień rozpoczyna od kubka kawy i przeglądu nowinek marketingowych. Wielka fanka real time marketingu i marketingu międzynarodowego. Pozytywnie nastawiona do świata i ludzi, w wolnych chwilach podróżuje po Europie oraz odkrywa nowe smaki kuchni wegetariańskiej.

ZOSTAW KOMENTARZ