Spis treści

Wybierz do której części artykułu chcesz przejść

Marzec w social media był zdecydowanie ukierunkowany tematem COVID-19, nie tylko komunikacyjnie – wprowadzono także kilka zmian w funkcjonowaniu czołowych portali.

Zmiany w social media – czym zaskoczył nas Facebook?

Korporacja Facebook, w stosunku do obecnej sytuacji związanej z koronawirusem, podjęła kroki w celu zapewnienia wszystkim dostępu do dokładnych informacji, powstrzymania dezinformacji i szkodliwych treści oraz wspierania globalnych ekspertów ds. zdrowia, samorządów lokalnych, firm i społeczności.

Opowiemy Wam o wybranych działaniach, a po resztę odsyłamy na oficjalną stronę Facebook’a, gdzie wszelkie informacje są tam stale i na bieżąco aktualizowane.

Co więc zostało wprowadzone?

Po pierwsze – podkreślają, że bardzo zależy im na zapewnieniu wszystkim odbiorcom szczegółowych informacji na temat aktualnej sytuacji. Realizują to m.in. poprzez wprowadzenie Centrum Informacyjnego, na temat koronawirusa, na górze News Feedu. Na tę chwile działa to we Włoszech, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, a w ciągu najbliższego czasu są plany rozszerzenia tego rozwiązania o kolejne kraje. Informacje są tam na bieżąco aktualizowane i potwierdzane przez kluczowe organy m.in. Światową Organizację Zdrowia, czy też UNICEF. Zawiera treści takie jak artykuły, filmy i posty uświadamiające, odnośnie rozprzestrzeniania się wirusa.

social media
Źródło: Facebook, about.fb.com/news/2020/03/coronavirus/, stan na 01.04.2020

Po drugie, podjęli także poważne kroki wobec dezinformacji oraz rozprzestrzeniania szkodliwych treści dotyczących koronawirusa. Tę taktykę korporacja przyjęła już jakiś czas temu, więc jest ona po prostu kontynuowana również w aktualnej sytuacji. Polega to na tym, że zewnętrzne firmy przeglądają i weryfikują treści, ograniczając także ich rozpowszechnianie na Facebooku oraz Instagramie – jeżeli zostały uznane za fałszywe. Następnie wysyłają powiadomienia do osób, które już udostępniły lub próbują udostępnić tę treść, aby je po prostu ostrzec. Korporacja poinformowała także o planach usuwania niepokojących treści, które zostały zgłoszone przez czołowe organy, takich jak np. twierdzenia związane z fałszywymi lekarstwami lub metodami zapobiegania zarażenia się. Poinformowali także, że prowadzą działania na Instagramie odnośnie blokowania lub ograniczania hashtagów używanych do rozpowszechniania dezinformacji.

Korporacja proponuje też rozwiązania wspierające globalnych ekspertów w dziedzinie zdrowia, zapewnia pomoc humanitarną, wspiera lokalne władze, społeczności i firmy.

Jednym z takich rozwiązań jest stworzenie programu dotacji o wartości 100 milionów dolarów na pomoc małym firmom na całym świecie, dotkniętych przez koronawirusa. Pisaliśmy już o tym na naszym fanpage na Facebooku – zapraszamy do sprawdzenia!

Marzec był również wyjątkowy pod względem komunikacji w social media. Przede wszystkim, Instagram mocno wspiera całą akcję #stayhome / #zostańwdomu. Została wprowadzona nawet specjalna naklejka na Instastories, aby zachęcić ludzi do pozostania w domu w trakcie trwania epidemii COVID-19. Zdjęcia zawierające naklejkę są następnie udostępniane w specjalnej relacji na Instagramie, gdzie inni użytkownicy mogą je zobaczyć.

social media
Źródło: Instagram, socialmediatoday.com/news/instagram-launches-stay-home-sticker-and-story-to-encourage-social-distan/, stan na 01.04.2020


Co nowego na TikToku?

Światowa Organizacja Zdrowia dołączyła do TikToka, gdzie walczy z dezinformacją oraz fake newsami na temat COVID-19. Głównym priorytetem obecności WHO na tej platformie jest dotarcie do młodszej publiczności, niż grupa osób w wieku 25 – 35 lat, która jest obecna na pozostałych social media. Treści cieszą się dużym zainteresowaniem – drugie wideo, w którym dr April Baller tłumaczy, w jakich przypadkach powinno się założyć maseczkę chirurgiczną i jak prawidłowo ją nałożyć, zostało odtworzone 41,6 miliona razy.

Co ciekawe, treści oznaczone hasztagiem #coronavirus zostały wyświetlone na TikToku do tej pory łącznie ponad 36 bilionów (!) razy. Pokazuje to jasno, że decyzja WHO odnośnie aktywności na TikToku była odpowiednia.

social media
Źródło: Profil WHO na TikToku, tiktok.com/@who?lang=pl, stan na 01.04.2020

A co się zadziało na TikToku w Polsce?

W ostatnim czasie mogliśmy zauważyć dosyć niecodzienne zjawisko, a dokładniej założenie konta na tej platformie przez Prezydenta Polski – Andrzeja Dudę. 

W pierwszym filmiku Andrzej Duda zaprosił użytkowników TikToka na organizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji turniej e-sportowy Grarantanna Cup. 

Screenshot 2023 03 27 115033
Źródło: Profil Andrzeja Dudy na Twitterze, https://twitter.com/AndrzejDuda/status/1244598402077413376, stan na 01.04.2020

Działanie to zostało odebrane i skomentowane w dwojaki sposób. Z pewnością nie można odebrać wysokiej kreatywności tej akcji. Czy to krok w kierunku zdobycia rozpoznawalności i zaufania młodych odbiorców? Po części na pewno.

Social media dla szczytnych celów!

Social media są także stale wykorzystywane do nagłaśniania ważnych akcji! Jak to wyglądało w marcu? Jedną z nich jest szczytna inicjatywa warszawskiej gastronomii – ,,Posiłek dla seniora”, zapoczątkowana przez szefową marketingu Grupy Warszawa – Kingę Rylską. Do jej wsparcia dołączyło wielu influencerów mi.in. Aleksandra Domańska, Maja Bohosiewicz, Krzysztof Jankes Jankowski, Olivier Janiak, czy też Zofia Zborowska wraz z mężem Andrzejem Wroną. Jak możemy przeczytać na stronie zrzutki: ,,Celem akcji #PosiłekDlaSeniora jest pomoc poprzez zapewnienie pełnowartościowej całodziennej diety dla osób starszych – 4 zbilansowanych posiłków składających się ze śniadania, zupy, obiadu oraz  podwieczorku.’’.

Akcja potrzebuje jednak ciągłego wsparcia i nagłaszania, do czego my również zachęcamy! Link do wsparcia zrzutki : zrzutka.pl/ty52jv.

Marzec zdecydowanie minął pod znakiem koronawirusa, co miało swoje odzwierciedlenie również w social media. Pokazuje to jednak, po raz kolejny, jak wielką mają one moc i jak wiele osób stosuje się dzięki nim do zaleceń – na przykład dzięki promowaniu #stayhome. 

Czujemy, że kwiecień również może nas zaskoczyć pod względem zmian i nowości w social media. Dlatego już teraz, zapraszamy Cię do śledzenia naszego bloga, by być na bieżąco z nowinkami z social media.

A tutaj przeczytasz artykuł z poprzedniego miesiąca: Co nowego w mediach społecznościowych? Luty 2020

Podobne artykuły / Social media


Masz pytania?

Zastanawiasz się, jak temat przedstawiony w artykule wpłynie na Twój biznes? Nasz zespół jest tu, aby Ci pomóc! Skontaktuj się z nami, a odpowiemy na wszelkie wątpliwości. Razem osiągniemy sukces!