Agencja InMarketing. Reklama alkoholu - kiedy jest legalna i na co zwrócić uwagę?
Strona główna » Blog » Reklama alkoholu – kiedy jest legalna i na co zwrócić uwagę?

Reklama alkoholu – kiedy jest legalna i na co zwrócić uwagę?

Reklama alkoholu w internecie nie należy do najłatwiejszych. Zgodnie z art. 13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości, na terenie kraju zabrania się reklamy i promocji napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa. Nie oznacza to jednak, że piwo można promować bez ograniczeń. W tym przypadku obowiązują dodatkowe regulacje:

  • Reklama nie może przedstawiać osób małoletnich lub być do nich kierowana;
  • Nie wolno zachęcać do nadmiernego spożywania alkoholu, ani przedstawiać abstynencji lub jego umiarkowanego spożycia w negatywny sposób;
  • W reklamach nie można przekonywać, że alkohol ma właściwości lecznicze, uspokajające lub jest sposobem rozwiązywania problemów;
  • Nie może podkreślać, że wysoka zawartość alkoholu w napoju wpływa na jego lepszą jakość;
  • Reklama nie może wywoływać skojarzeń z atrakcyjnością, relaksem, wypoczynkiem, nauką, pracą czy sukcesem zawodowym.

Ograniczenia dotyczą także czasu i miejsca reklamy. W telewizji, kinie czy teatrze może być ona emitowana wyłącznie w godzinach 20:00 – 6:00. Z kolei całkowity zakaz  umieszczania reklam piwa obowiązuje m.in. w prasie młodzieżowej czy na słupach i tablicach ogłoszeniowych, chyba że 20% powierzchni reklamy będą zajmować czytelne napisy, informujące o szkodliwości alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim. 

Zatem jak to się dzieje, że firmy zajmujące się alkoholem wysokoprocentowym reklamują swoje produkty, nie łamiąc przy tym ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi? 

Gdzie i kiedy reklamowanie alkoholu jest możliwe?

Jako reklamę napojów alkoholowych ustawa uznaje:

Publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych.”

Właśnie dzięki tej definicji możliwa jest reklama alkoholu. Chodzi konkretnie o słowo “publiczne”. Jeśli komunikacja promująca taki produkt nie jest publiczna, to, teoretycznie, jest legalna. Ograniczenie dostępności reklamy sprawia, że nie włącza się ona w ustawową definicję. 

Przez reklamę niepubliczną rozumiemy taką, która jest kierowana tylko do wybranej grupy odbiorców, z ograniczonym dostępem oraz jest niedostępna dla ogółu. Nieistotny jest  charakter komunikacji czy liczba osób, do której jest kierowana. Ważne jest tylko to, aby ograniczyć dostęp. Jak to zrobić?

Strona Internetowa a reklama alkoholu

Dostęp do strony internetowej bardzo łatwo jest ograniczyć – wystarczy na wejściu ustawić weryfikację daty urodzenia. Warto też w tym miejscu dodać informację o tym, jakiego rodzaju treści zawiera strona, wraz z informacją, że zamieszczane są one tylko dla osób pełnoletnich. Dużą zaletą jest to, że na naszej stronie, oprócz prawa, nie ogranicza nas żaden regulamin.

Sklep z alkoholami przykład

źródło: http://al.capone.pl/

Sklep z alkoholami przykład

źródło: http://www.amarone.pl/

Reklama alkoholu na Facebooku

Co innego na mediach społecznościowych, takich jak Facebook. Tu ogranicza nas Facebookowy regulamin, ale mówi on jedynie o tym, żeby stosować się do prawa obowiązującego w danym kraju.  W regulaminie możemy dokładnie przeczytać, że:

“Reklamy, które promują alkohol lub zawierają odniesienia do niego muszą być zgodne z wszelkimi obowiązującymi lokalnie przepisami prawa, wymogami i normami branżowymi, wytycznymi, licencjami i zezwoleniami oraz muszą uwzględniać wiekowe i krajowe kryteria grupy docelowej zgodnie z wytycznymi Facebooka dotyczącymi wyboru odbiorców oraz obowiązujące lokalnie przepisy prawa.”

Sama forma portalu i to, że dostęp do niego mają tylko osoby zarejestrowane sprawia, że treści tam publikowane automatycznie nie są publiczne. Post trafi tylko do osób, które zaobserwowały lub polubiły profil, co sprawia, że taka promocja teoretycznie spełnia państwowe wymogi. Co więcej, Facebook umożliwia nam ograniczenie widoczności postów organicznych tylko dla osób pełnoletnich. Na tej samej zasadzie działa promocja w grupach na Facebooku. Jest to nawet jeszcze bezpieczniejsza opcja, gdyż zawiera dodatkowe ograniczenia – dostęp do grupy mają tylko przyjęte osoby.

W przypadku reklam płatnych w tym kanale, kluczowe jest to, aby grupę docelową w kampanii ustawić jako osoby w wieku powyżej 18 lat. Ponadto reklama nie powinna wprost nakłaniać do picia alkoholu, ale nie ma problemu z pokazywaniem butelek konkretnych marek, czy na przykład grupy ludzi pijących alkohol. Zazwyczaj marki korzystają z kreatywnych haseł (jak na poniższym screenie), ale nie piszą wprost, że to już czas napić się wódki. 

Może się zdarzyć, że pomimo zachowania powyższych zasad, Facebook i tak odrzuci reklamę, ale po jej zweryfikowaniu wszystko powinno być w porządku – w najgorszym wypadku pozostaje kontakt z supportem.  Facebook codziennie akceptuje niezliczoną liczbę reklam, przez co jest niedoskonały – zdarza się, że blokuje za promowanie alkoholu nawet strony, które z alkoholem nigdy nie miały nic wspólnego.

Reklama alkoholu przukład

źródło: https://www.facebook.com/wyborowapolska/photos/a.155336901160493/3447678981926252/?type=3&theater

Facebook strona sklepu z alkoholami

źródło: https://www.facebook.com/groups/alejacapone/

Przeczytaj także: Jakie są cele reklamowe na Facebooku?

Reklamy alkoholu na Instagramie

Jeśli chodzi o Instagram, tu sprawa robi się bardziej skomplikowana. Regulamin określa jedynie, że zakazana jest sprzedaż alkoholu. Nie ma natomiast wyraźnie określonych reguł odnośnie samego jego promowania. Platforma jest ograniczona dla zarejestrowanych użytkowników, ale nie jest możliwe ustawienie granic wiekowych widoczności postów. Można jedynie stworzyć profil prywatny, co z pewnością byłoby przyjazne polskiemu prawu, ale byłoby również mało sprzyjające reklamie.

W związku z tym, trudno jest określić czy promowanie alkoholu na Instagramie jest legalne, czy też nie. Niektóre firmy nie rezygnują z tej formy promocji, ale w opisie zaznaczają, że treści zamieszczane na profilu przeznaczone są dla osób pełnoletnich.

źródła: https://www.instagram.com/wyborowapl/?hl=pl,
https://www.instagram.com/swiat_alkoholi/?hl=pl,
https://www.instagram.com/dzikisadpiwo/?hl=pl

Promocja alkoholu w Google

Jeśli chodzi o reklamy w Google, nie mamy żadnych wątpliwości. Regulamin jasno mówi o tym, że dozwolone są niektóre reklamy, kierowane tylko na kraje, w których promowanie alkoholu jest jednoznacznie dozwolone. Dodatkowo zamieszczony został spis państw, w których możliwa jest taka reklama. Niestety, Polska nie została w nim zawarta. 

To oznacza, że nie ma większych problemów z reklamą alkoholi niskoprocentowych takich jak piwo, wino czy szampan. Kłopot pojawia się przy napojach wysokoprocentowych. Jedyna możliwość ich reklamy w Google Ads, to delikatne obejście zasad. Zgodnie z polskimi przepisami, w reklamie nie możemy przedstawić samego alkoholu. Dozwolone jest jednak nawiązywanie do innych elementów, na przykład do marki. W ten sposób reklamujemy się zgodnie z przepisami. Należy jednak pamiętać o symbolach, które są przez ustawę zakazane – znaki towarowe, kształty graficzne czy opakowania wykazujące podobieństwo z oznaczeniem alkoholu. Za takie symbole mogą być uznane między innymi kapsle czy palemki do drinków.

Reklama alkoholu na YouTube

Serwis YouTube dopuszcza publikowanie treści związanych z alkoholem tylko, jeśli mają one charakter edukacyjny, dokumentalny, naukowy lub artystyczny. Dodatkowo, można na nie nałożyć ograniczenia wiekowe. Regulamin mówi o tym, że zakazana jest sprzedaż wyrobów alkoholowych oraz kierowanie do witryn sprzedających takie produkty. Co ważne, zasady dotyczą nie tylko filmów, ale także ich opisów i komentarzy.

Jeśli chodzi o płatną promocję na YouTubie, musi być ona zgodna z zasadami Google Ads. To znaczy, że w związku z tym co pisaliśmy punkt wyżej, taka reklama w Polsce nie jest możliwa. 

Reklama alkoholu YouTube

źródło: https://www.youtube.com/channel/UCdnLCRUCsMi-cws75gicMmQ

Reklama alkoholu nie jest prostą sprawą, wymaga dokładnych analiz i wielu przemyśleń. Głównie dlatego, że polskie prawo jest dość przestarzałe pod względem reklamy online i niezbyt jasno określa wszystkie obostrzenia. Często nawet prawnicy mają problem, aby wyznaczyć granice legalnej reklamy. 

Zuza to uśmiechnięta, bardzo dobrze zorganizowana i pozytywnie nastawiona dusza należąca do kreatywnej części zespołu InMarketing. Zuza na co dzień swobodnie porusza się po świecie social media, tworząc komunikację dla naszych klientów. Trudniejsze wyzwania? To to, co lubi w pracy najbardziej! Prywatnie wielka fanka siatkówki, filmów animowanych i planszówek. Uwielbia podróże, najbardziej te zorganizowane samodzielnie, a jej największym marzeniem jest zwiedzić cały świat. Poza tym interesuje się tematami związanymi z rozwojem osobistym i zarządzaniem zespołem.

ZOSTAW KOMENTARZ