Spis treści
Wybierz do której części artykułu chcesz przejść
Kolory odgrywają w naszym życiu ogromną rolę. Wpływają na nasze samopoczucie, energię oraz decyzje, które podejmujemy. Kolory w marketingu również mają duże znaczenie a ich wybór to jedna z pierwszych decyzji przy tworzeniu nowej marki. Dlaczego są tak ważne? Przeczytajcie niżej.
Psychologia kolorów i wzmocnienie przekazu
Większość naszych decyzji podejmujemy nieświadomie. Nasz umysł przechwytuje mnóstwo informacji i dopasowuje je do schematów, którymi się posługujemy. W ten sam sposób działa odbieranie przez nas kolorów. Zgłębiony temat psychologii kolorów jest doskonałym narzędziem marketingowym.
Kolory w marketingu mają zadanie wywoływać konkretne uczucia i działania np. zaufanie, radość, zakup, sprawdzenie ofert. Ważne jest dopasowanie odpowiednich kolorów do branży, w jakiej działamy oraz do skutków jakie chcemy osiągnąć za pomocą danej barwy.
Chętnie porozmawiamy o strategii marki, stworzeniu komunikacji wizualnej lub marketingowej obsłudze Twojego biznesu. Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy na niezobowiązującej, bezpłatnej konsultacji.
Co oznaczają kolory w marketingu?
Kolor czerwony – jest to kolor silnie wpływający na emocje. Natychmiast skupia na sobie naszą uwagę i nie da się go przeoczyć, budzi w nas skojarzenie niebezpieczeństwa i pobudza do działania, ,czerwony jest szybki”, dlatego też jest wykorzystywany w oznaczeniach promocji i okazji. Poza silnie pobudzającymi skojarzeniami czerwień jest również kolorem przywodzącym na myśl miłość, co sprawdzi się np. w branży prezentowej.
Kolor żółty – pierwszym co przychodzi nam na myśl, kiedy widzimy ten kolor to ciepło, słońce, wakacje. Wzbudza w nas radość i rozluźnienie, dostarcza nam energii. Idealnie sprawdza się w branżach związanych z dziećmi, ale także w marketingu turystycznym.
Kolor pomarańczowy – łączy ze sobą cechy koloru czerwonego i żółtego, wywołuje pośpiech oraz impulsywne zachowania, wzmaga aktywność oraz wyraźnie komunikuje. Kolor pomarańczowy również reprezentuje przeceny, tańsze okazje, z czego korzystają portale aukcyjne jak np. Allegro. Kojarzy się też z energią i zabawą, co dobrze wykorzystała Fanta w komunikacji swojej marki.
Kolor zielony – to barwa głęboko powiązana z naturą, wzbudza w nas spokój, poczucie harmonii i bezpieczeństwa. Dzięki tym cechom kolor ten idealnie sprawdza się przy produktach eko, artykułach medycznych oraz bankowości. Firmy stosują kolor również po to, by wywołać skojarzenie z troską o środowisko. Dobrym przykładem jest bp.
Kolor niebieski – doskonale wpasowuje się przy promowaniu czystości i marek powiązanych z wodą. Kolor niebieski reprezentuje takie cechy jak prawda, mądrość, lojalność i stabilizacja. Ponadto wzbudza zaufanie, co chętnie wykorzystują agencje ubezpieczeniowe. To ulubiony kolor większości społeczeństwa.
Kolor czarny – mimo, że pierwsze skojarzenia z tym kolorem to śmierć i żałoba to w świecie marketingu czarny kolor jest jak najbardziej odbierany pozytywnie. Daje on nam poczucie elegancji i luksusu, co sprawia, że chętnie wykorzystują go producenci zegarków i garniturów. Czerń wzbudza w nas poczucie wysokiego standardu, a zawarta w tej barwie doza tajemniczości sprawia wrażenie kierowania produktów do wąskiej grupy odbiorców, wyjątkowej.
Kolory w marketingu odgrywają ważna rolę, przede wszystkich wpływają na to, w jaki sposób odbieramy daną firmę. Złe dopasowanie np. koloru logo firmy do branży może mieć realne skutki w pozyskiwaniu klientów. Należy więc pamiętać, aby kolory jakich używamy, były spójne z przeznaczeniem firmy.
O czym pamiętać, używając kolorów w marketingu swojej firmy?
- Kolory, jakimi posługuje się marka, muszą być zgodne z jej misją i wizją, ale przede wszystkim muszą przemawiać do grupy docelowej. Pamiętaj jednak, że w praktyce ważna jest oferta i jakość usług – barwy, w jakie jest ubrana to tylko dodatek.
- 80% klientów utożsamia markę z danymi kolorami, więc bądź konsekwentny i nie zmieniaj ich zbyt często i drastycznie.
- Płeć warunkuje w dużej mierze nasze preferencje kolorystyczne. Odrzuć jednak wszelkie stereotypowe uprzedzenia i nie przesadzaj z kolorem różowym, nawet jeśli twoją grupą docelową są kobiety.
- Wiek też ma znaczenie. Pamiętaj o dostosowaniu palety barw do wieku swoich odbiorców. Starsi klienci będą chętniej oglądać stonowane i powściągliwe kolory, a młodsi bardziej żywe i jasne.
- Jeżeli twoja marka ma charakter globalny zwróć uwagę na symbolikę kolorów, w różnych kulturach mogą one mieć różne znaczenie. Dostosuj kolorystykę do kultury obecnej w obszarze swojej działalności.
Nie do końca wiesz kim są twoi odbiorcy i jak to zbadać? Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule, w którym podpowiadamy, jak przeanalizować grupę docelową.
Potrzebujesz pomocy przy tworzeniu logo, grafik czy strony internetowej – odezwij się do naszego doradcy.
Masz pytania?
Zastanawiasz się, jak temat przedstawiony w artykule wpłynie na Twój biznes? Nasz zespół jest tu, aby Ci pomóc! Skontaktuj się z nami, a odpowiemy na wszelkie wątpliwości. Razem osiągniemy sukces!