Spis treści

Wybierz do której części artykułu chcesz przejść

Przypomnij sobie, gdy byłeś mały i próbowałeś wynegocjować coś od mamy lub taty, np. prezent lub kieszonkowe. Prawdopodobnie używałeś innych argumentów względem każdego z nich. Albo przypomnij sobie, kiedy chodziłeś do szkoły podstawowej. Twoja rozmowa wyglądała zupełnie inaczej pomiędzy rówieśnikami a z nauczycielem. Nawet dialog z nauczycielem od matematyki mógł wyglądać inaczej, niż z tym od polskiego. Uczniowie wiedzieli, na co mogą sobie pozwolić z jednym i z drugim. Wiedzieli, kim jest każdy z nich (przynajmniej w istotnym dla nich stopniu) i czym się kieruje w swojej pracy.

Tworzenie person marketingowych w pewien sposób jest podobne do zrozumienia mamy, taty, czy swoich nauczycieli. Kreuje się je w celu zrozumienia swoich odbiorców, ich potrzeb i pragnień. Pozwala to tworzyć lepsze produkty i usługi oraz w efektywniejszy sposób rozmawiać ze swoimi klientami. Pomyśl o tym, jak wygląda rozmowa z młodym małżeństwem a biznesmenem w średnim wieku.

Persony marketingowe – proces tworzenia

Zacznij od zdefiniowania tego, kim są Twoi odbiorcy. Wypisz wszystkie podstawowe dane demograficzne, na przykład:

  • imię;
  • wiek;
  • płeć;
  • status związku;
  • status materialny;
  • poziom wykształcenia;
  • liczba potomstwa;
  • preferencje zakupowe.

Nie są to wszystkie możliwe cechy. Im więcej ich wypiszesz, tym lepiej – dokładna analiza gruby docelowej jest bardzo ważna!

Następnie zastanów się jak wygląda standardowy dzień Twojego odbiorcy. O której wstaje? Dojeżdża do pracy autem, czy komunikacją? Kiedy robi zakupy? Kiedy przegląda strony w Internecie? Takie informacje pozwolą Ci trafić do niego z komunikatem w odpowiednim momencie, np. gdy stoi w kolejce do przebieralni w sklepie odzieżowym.

Kolejnym elementem w procesie tworzenia persony jest określenie problemów, celów, motywacji i obaw swoich klientów. Dowiedz się, dlaczego mogą być oni zainteresowani Twoim produktem. Jakie czynniki mogą ich zniechęcić do zakupu? Co może ich skłonić do zakupu i jaki cel chcą osiągnąć? Pomyśl, jak możesz rozwiązać jej problemy.

Dalszym etapem jest zidentyfikowanie potrzeb odbiorców. Pewnie nieraz słyszałeś o piramidzie potrzeb Maslowa. Jednak na potrzeby tego artykułu skup się na dwóch następujących: potrzeba uzupełnienia braku i potrzeba zmiany na lepsze. Jest to podstawowy podział potrzeb klientów. Wyróżnia się tych, którzy nie korzystali nigdy wcześniej z danego produktu i szukają takiego, który spełni ich potrzeby. Na przykład nagrywanie filmów z góry – drony. Druga grupa klientów to osoby, które już korzystają z danego produktu lub usługi, ale nie są do końca zadowolone i szukają czegoś tańszego lub bardziej funkcjonalnego, na przykład telefonu z bardziej wytrzymałą baterią.

Ważne: postaraj się wykreować jak najwięcej person, a nie skupiać się tylko na jednej!

Praktyczne narzędzia przy tworzeniu persony

  • Google Analytics – pozwoli Ci zdobyć informacje o odwiedzających Twoją witrynę, np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania.
  • Facebook Audience Insight – generuje dane o Twoich fanach na Facebooku. Dane demograficzne, polubione strony, czy zainteresowania.
  • Google Ads – z kampanii Google Ads możesz uzyskać różne informacje np. gdzie wyświetlają się reklamy w ramach remarketingu.
  • Personapp.io – internetowy kreator persony. Po wpisaniu paru informacji i odpowiedzi na kilka pytań wygeneruje on gotowy egzemplarz persony.

To jak? Gotowy na stworzenie własnych person marketingowych ? 🙂

Podobne artykuły / Strategia Marketingowa


Masz pytania?

Zastanawiasz się, jak temat przedstawiony w artykule wpłynie na Twój biznes? Nasz zespół jest tu, aby Ci pomóc! Skontaktuj się z nami, a odpowiemy na wszelkie wątpliwości. Razem osiągniemy sukces!