Kartka z napisem value i zielony zakre艣lacz. Inmarketing
Strona g艂贸wnaBlogUnique Value Proposition – co to jest?

Unique Value Proposition – co to jest?

Unique Value Proposition, czyli unikalna propozycja warto艣ci to warto艣膰 lub cecha, wyr贸偶niaj膮ca ofert臋 firmy od pozosta艂ych w danej bran偶y. Jest to obietnica dodatkowej korzy艣ci, kt贸rej do艣wiadczy klient, podczas gdy kupi dany produkt. Jest to r贸wnie偶 odpowied藕 na pytanie „Dlaczego jeste艣my lepsi od konkurencji?”. Klienci s膮 przyt艂oczeni nadmiern膮 ilo艣ci膮 informacji i opcji, wi臋c zale偶y im na szybkim zrozumieniu, co odr贸偶nia dany produkt lub bran偶e. Z tego wzgl臋du niezwykle wa偶ne dla ka偶dego przedsi臋biorcy czy marketera jest zrozumienie, jak istotna jest identyfikacja UVP.

Ksi膮偶kowa definicja UVP

Ksi膮偶ka 鈥淭worzenie modeli biznesowych. Podr臋cznik wizjonera鈥欌 autorstwa Alexandra Osterwaldera opisuje tradycyjne i najnowocze艣niejsze modele biznesowe oraz ich dynamik臋. Bazuj膮c na jej tre艣ci, unikalna propozycja warto艣ci jest jedn膮 z fundamentalnych element贸w przedsi臋biorstwa. Na propozycj臋 warto艣ci sk艂ada si臋 okre艣lony zestaw element贸w, kt贸ry zaspokoi konkretne potrzeby danego segmentu klient贸w.

M臋偶czyzna projektuj膮cy na tablicy UVP

Jak stworzy膰 propozycj臋 unikalnej warto艣ci?

Elementami, kt贸re przyczyniaj膮 si臋 do generowania warto艣ci dla klienta mog膮 by膰:

  • Nowo艣膰 – zaspokojenie zupe艂nie nowy zestaw potrzeb, z kt贸rych istnienia klienci nie zdawali sobie wcze艣niej sprawy z uwagi na brak stosownej oferty. Przyk艂adem jest pojawienie si臋 telefon贸w kom贸rkowych, kt贸re spowodowa艂o ukszta艂towanie si臋 zupe艂nie nowej bran偶y telekomunikacji mobilnej.
  • Wydajno艣膰 – czyli poprawa jako艣ci produktu lub skuteczno艣ci. Rozwi膮zanie to cz臋sto stosowane jest w sektorze komputer贸w, gdzie producenci wprowadzaj膮 na rynek coraz mocniejszy sprz臋t, szybsze komputery, wi臋ksza pami臋膰 oraz lepsza grafika w ka偶dym roku zaskakuje konsument贸w
  • Dostosowanie do indywidualnych potrzeb – koncepcja, kt贸ra w ostatnich latach zyska艂a na popularno艣ci.
  • Marka i status – 藕r贸d艂em warto艣ci dla konsumenta mo偶e by膰 samo korzystanie z okre艣lonej marki lub pos艂ugiwanie si臋 ni膮. Na przyk艂ad posiadanie Lamborghini 艣wiadczy o wysokim statusie maj膮tkowym.

Lista r贸偶nych element贸w przyczyniaj膮cych si臋 do generowania warto艣ci dla klienta jest niemal偶e niewyczerpalna.

Na czym skupi膰 si臋 przy UVP?

Twoje UVP powinno by膰 skierowane do konkretnej grupy docelowej. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e UVP nie jest list膮 korzy艣ci, kt贸re klient dostaje. Rzadko nawi膮zuje r贸wnie偶 do funkcjonalno艣ci. Jest przede wszystkim warto艣ci膮 odpowiedni膮 jedynie dla docelowej grupy odbiorc贸w. Cz臋stym b艂臋dem przedsi臋biorstw jest pr贸ba przekazania warto艣ci poprzez nic nieznacz膮ce slogany lub niewystarczaj膮ce podkre艣lanie tych warto艣ci na stronach czy w kampaniach.

  1. Aby stworzy膰 idealny UVP, nale偶y przede wszystkim zdefiniowa膰 swoj膮 grup臋 docelow膮. Wiele przedsi臋biorstw na pocz膮tku swojej drogi chce, 偶eby wszyscy byli ich klientami – jest to du偶y b艂膮d. Dotarcie z produktem do wszystkich jest niemo偶liwe, poniewa偶 鈥渮ginie on鈥 w艣r贸d innych produkt贸w.
  2. Nast臋pnym krokiem jest research konkurencji, zrozumienie jaka jest ich misja, cel, jakim przedsi臋biorstwem s膮 a jakim pragn膮 by膰, kim s膮 ich klienci i pracownicy. Ka偶dy biznes ma konkurencj臋, a 偶eby jak najlepiej si臋 wyr贸偶ni膰, niezb臋dnym jest j膮 pozna膰.
  3. Najwa偶niejszym czynnikiem tworzenia Unique Value Proposition jest zdefiniowanie problemu i rozwi膮zania, kt贸re produkt oferuje.Unique value proposition - Aplikacja typu Uber w u偶yciu

Uber – idealny przyk艂ad UVP

Przyk艂adem Unique Value Proposition, kt贸re zrewolucjonizowa艂o bran偶臋, jest UVP marki Uber, kt贸ry zaspokaja potrzeby i rozwi膮zuje problemy zar贸wno klient贸w jak i kierowc贸w. Dla pasa偶er贸w unikalna warto艣膰 to mo偶liwo艣膰 zadzwonienia po kierowc臋 w ka偶dej chwili. Uber rozwi膮zuje r贸wnie偶 problem pasa偶er贸w, kt贸rzy korzystaj膮c z tradycyjnej taks贸wki nie wiedzieli, gdzie ona jest i kiedy przyjedzie, dzi臋ki wprowadzeniu opcji 艣ledzenia Ubera. Dla kierowc贸w natomiast unikaln膮 warto艣ci膮 jest mo偶liwo艣膰 zarobku, elastyczne godziny pracy oraz niskie bariery wej艣cia na rynek.

Unique Value Proposition jest obietnic膮 warto艣ci, jak膮 przedsi臋biorstwo dostarcza konsumentom. Cz臋sto jest to r贸wnie偶 g艂贸wny pow贸d, dla kt贸rego potencjalny klient powinien skorzysta膰 z Twojej oferty, a nie konkurencji. Okre艣la, dlaczego jeste艣 w艂a艣ciwym wyborem, aby pom贸c klientowi rozwi膮za膰 jego problem, zaspokoi膰 potrzeb臋. Aby propozycja by艂a wyr贸偶nikiem, istotne jest, aby by艂a zar贸wno warto艣ciowa jak i unikalna dla odbiorcy. Stworzenie UVP mo偶e okaza膰 si臋 najwa偶niejszym punktem w Twoim przedsi臋biorstwie!

Kasia promieniuje u艣miechem i optymizmem. Ca艂膮 swoj膮 energi臋 wk艂ada w media spo艂eczno艣ciowe, wspieraj膮c w tym zakresie r贸wnie偶 naszych klient贸w. Kasia lubi by膰 na bie偶膮co ze wszystkimi marketingowymi nowinkami. Prywatnie jest fank膮 pe艂nej elf贸w Islandii, kryminalnych ksi膮偶ek oraz dobrego kina. W wolnych chwilach gra na pianinie lub biega po lasach

LEAVE A COMMENT